موتور هسته‌ای خودرو؛ پیش‌بینی اینشتین محقق شد

موتور هسته‌ای خودرو؛ پیش‌بینی اینشتین محقق شد

با گذشت بیش از 90 سال از پیش‌بینی اینشتین، استارتاپ راکت‌ستار می‌خواهد نخستین نمونه از موتور پروتونی را به سرانجام برساند. این موتور، انرژی گداخت هسته‌ای را در ابعادی کوچک‌تر از نیروگاه مهار می‌کند و می‌تواند در آینده برای به پیش راندن خودروها نیز مورداستفاده قرار بگیرد.
 
بیش از ۶۰ سال است که بشر با فناوری «گداخت هسته‌ای» به شکل بمب‌های هیدروژنی آشنا شده است؛ اما تازه طی چند سال اخیر است که دست‌یابی به فناوری صلح‌آمیز و اقتصادی گداخت هسته‌ای، در افق دید پژوهشگران پدیدار شده. در فناوری گداخت هسته‌ای، هسته‌های سبک ماده (مانند هیدروژن) به هم جوش می‌خورند و ضمن تشکیل هسته‌های سنگین‌تر (مانند هلیوم)، انرژی عظیمی را آزاد می‌کنند. این همان فرآیندی است که در دل خورشید و دیگر ستارگان اتفاق می‌افتد.
 
گداخت هسته‌ای برخلاف فناوری شکافت هسته‌ای که امروزه در نیروگاه‌های هسته‌ای برای تولید برق استفاده می‌شود، منبع پاک و تقریباً پایان‌ناپذیر انرژی را در اختیار ما قرار می‌دهد. این در حالی است که فناوری شکافت هسته‌ای آلایندگی‌های خطرناک و قابل‌توجهی دارد و با الگوهای زیست‌محیطی و انرژی‌های تجدیدپذیر، سازگار نیست.
 
سال ۱۹۲۹ (۱۳۰۸ شمسی) بود که «آلبرت اینشتین»، فیزیکدان معروف آلمانی-آمریکایی در مورد امکان ساخت یک «موتور پروتونی» مبتنی بر همجوشی هسته‌ای نظریه‌پردازی کرد؛ موتوری که می‌توانست فضاپیما را با سرعتی نزدیک به سرعت نور به پیش براند. ایده اینشتین آن بود که از دمای بالای همجوشی هسته‌ای برای پرتاب کردن جریانی از پروتون‌ها و ایجاد نیروی پیشرانش استفاده کنیم.
 
تلاش‌های قبلی برای ساخت موتور همجوشی هسته‌ای به دلیل محدودیت‌های فناوری شکست خورده بود؛ بااین‌حال در دهه‌های اخیر، فناوری در بخش‌های مختلف شاهد چنان پیشرفت‌های عظیمی بوده که امروزه تلاش برای ساخت این موتور انقلابی را امکان‌پذیر می‌سازد.
 
یکی از اصلی‌ترین پیشرفت‌ها، توسعه مواد جدیدی است که دمای فوق‌العاده بالای درون راکتور همجوشی هسته‌ای را تحمل می‌کنند. امروزه آلیاژهای ویژه و سرامیک‌های پیشرفته‌ای برای در بر گرفتن پلاسمای فوق‌داغ لازم برای همجوشی ساخته شده‌اند.
 
عامل کلیدی دیگر، پیشرفت فیزیک‌دانان در درک فیزیک پلاسما و همجوشی هسته‌ای است. اکنون دانشمندان از مدل‌های محاسباتی بسیار دقیق‌تری برای شبیه‌سازی و کنترل واکنش‌های همجوشی بهره می‌برند که ظرفیت بیشتری را برای تثبیت و حفظ واکنش‌های لازم در اختیارشان قرار می‌دهد.
 
علاوه بر این، تکنیک‌های جدیدی برای مهار پلاسمای داغ با میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی به دست آمده‌اند. یکی از بزرگ‌ترین موانع توسعه فناوری همجوشی (گداخت هسته‌ای)، تماس پلاسمای داغ با دیواره رآکتور است که باعث خنک شدن پلاسما و توقف واکنش می‌شود؛ اما آهنرباهای ابررسانای جدید می‌توانند با ترکیب میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی، مانع این پدیده شوند.
 
استارتاپ RocketStar که سال ۲۰۲۱ تأسیس شد، در حال توسعه موتور پیشرانشی بر پایه همجوشی هسته‌ای است. هدف آن، ساخت موشکی انقلابی است که از همجوشی هسته‌های هیدروژن برای تولید تکانه‌های ویژه بسیار بالا استفاده می‌کند.
 
طراحی راکت‌ستار بر اساس همجوشی پروتون‌ها (هسته هیدروژن) با استفاده از میدان مغناطیسی قیفی‌شکل است. پروتون‌ها به انتهای پهن قیف تزریق می‌شوند و حین نزدیک شدن به انتهای باریک قیف، فشرده می‌شوند تا به دما و چگالی بسیار بالایی برسند. در این شرایط، همجوشی هسته‌ای اتفاق می‌افتد و مقادیر زیادی انرژی آزاد می‌شود که با سرعت بالا به جت پلاسما تبدیل می‌شود. با خروج جت پرانرژی پلاسما از انتهای موتور، موتور و دیگر سازه‌های متصل به آن در جهت مخالف به پیش رانده می‌شود.
 

منبع

ایران جیب

 

 

 

برچسب : خودرو , موتور , هسته ای , پیش بینی , انیشتین






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
جناب کارشناس قلابی : اقا برج ۴ براتون دعوتنامه میا د اونم شاهین اما با قبمت ۶۰۰ تومن.شاید .حال ریسک هست انتخاب با شماست.من بودم اگه مصرف کننده بودم حتما اطلس رو میزدم گور بابا ش.تو این خرتو خر بازار نقدو عشف است.مطمعن باشید که با قیمت قبل شاهین نمیدن.پول اضافه داری صبر کن .نگاه کنید داداش شما ۹ هزار نفرید یعنی کلی مشتری که سایپا نمیخواد از دست بده کلی مشتری که هیچ تعهدی در خودرو بهشون نداره.سهمیه نمیسوزه ولی هر چی رادست و زیاد و پرسود باشه رو میفروشه.شاهین به قیمت ۴۳۰ برای هیچ کس دعوتنامه نمیفرسته.احتمالش زیاده بیاد خرداد اما ۶۰۰ رو شاخشه.
فرهاد : سلام دوستان من به عنوان کسی که خیلی پیگیری کردم و چندین بار حضوری رفتم شرکت سایپا اعلام کنم که آخرین بار که رفتم معاونت بازاریابی و فروشی درب یک که رییس خودروهای وارداتی آقای عزیزخانی هستن ایشون گفتن که فعلا صمت مجوز نداده ،صمت اگه مجوز بده بعدش باید ارز تخصیص داده بشه بعد به حساب شرکت چینی ارز واریز کنن بعد خرید بزنن بعد که اومد ایران پیامک بفرستن که پرسیدم کدوم مرحله هستید گفت هیچ گفتم آخه اینهمه آدم منتظرن و همه زندگیشسونو فروختن گفت با ما طرف حساب نیستن مگه سال ۱۴۰۱ تعلق نگرفت چیزی شد ولی دفعات پیش که می‌رفتیم امیدوارانه حرف میزد ایندفعه کلا زد زیر همه چی حتی پرسیدم ماشین که حتما تعلق میگیره گفت نمیتونم قطعی بگم هرکس هم خواست خبر واقعی و قطعی بگیره تشریف ببره جاده مخصوص معاونت بازاریابی و فروش درب شماره یک بخش خودروهای وارداتی آقای عزیزخانی
سورن پلاس ef7 تحویل 29 اسفند : سلام دوستان اگر کسی از تحویل اسفند ماه فاکتور شده لطفا پیام بزاره تا دوستان دیگه هم متوجه بشند با تشکر از دوستان
تارا v1p تحویل تیر : من وقتی که وارد کاستومر می شدم نوشته بود وضعیت احراز شده و رنگ اش هم سبز بود، الان نوشته وضعیت: ثبت نام با رنگ ابی! کسی هست علت اش رو بدونه؟
اااا : خخخ بنز 4050 سی ساله قبله که 30 لیترمصرف کنه جمع کن خودتو توتوعمرت دستت به فرمون ماشین نخورده بابات بهت گفته اطلس بزن نشده بروبگو نتونستم وسواردوچرخه 16 خودت شوبرودوردور افرین پسرم
علی تارا اتومات V4 : سلام جریمه تاخیر چقدر محاسبه کردن برای شما؟
فرهاد : سلام دوستان من به عنوان کسی که خیلی پیگیری کردم و چندین بار حضوری رفتم شرکت سایپا اعلام کنم که آخرین بار که رفتم معاونت بازاریابی و فروشی درب یک که رییس خودروهای وارداتی آقای عزیزخانی هستن ایشون گفتن که فعلا صمت مجوز نداده ،صمت اگه مجوز بده بعدش باید ارز تخصیص داده بشه بعد به حساب شرکت چینی ارز واریز کنن بعد خرید بزنن بعد که اومد ایران پیامک بفرستن که پرسیدم کدوم مرحله هستید گفت هیچ گفتم آخه اینهمه آدم منتظرن و همه زندگیشسونو فروختن گفت با ما طرف حساب نیستن مگه سال ۱۴۰۱ تعلق نگرفت چیزی شد ولی دفعات پیش که می‌رفتیم امیدوارانه حرف میزد ایندفعه کلا زد زیر همه چی حتی پرسیدم ماشین که حتما تعلق میگیره گفت نمیتونم قطعی بگم هرکس هم خواست خبر واقعی و قطعی بگیره تشریف ببره جاده مخصوص معاونت بازاریابی و فروش درب شماره یک بخش خودروهای وارداتی آقای عزیزخانی
J7تاریخ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ : سلام منم دقیقا برام روز اخر سال ۲۸ اسفند شاسی شده الان دو ماهه تو مرحله بیمه گیر کرده زنگ‌زدم الکی میگن باگ سیستممون ایراد پیدا کرده تا ۲۰ این ماه درست میشه ولی مطمنم دروغ میگن فقط باید هر روز ب این بیشرف ها زنگ‌بزنیم بابتعدم صدور بیمه گوش زد کنیم بر پرشون لعنت فقط میدونم همه j7 هایی ک تاریخ ۲۸ اسفتد شاسی شده تو مرحله صدور بیمه گیر کردن
حسین دوگانه دی ماه : امروز 1402/02/19تاریخ دوگانه دیماه بودم 01/21. تکمیل وجه کردم امروز تحویل گرفتم. با تشکر
سعید : سلام. مال من فروش فوری بوده. البته مال من V1 بوده. چندین بار به نمایندگی و امور مشتریان گفتم ماشین های بعد از من هم فاکتور شدن، میگن امکان نداره. خواستم بهشون ثابت کنم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ایکس 33 اتومات : لطفا جواب بدهید
رضا : اونایی که اسفند تبدیل زدن به سورن کسی هست که فاکتور شده باشه؟
151 : آقا شما غیر از این اعصابتون خراب کنی هیچ فایده نداره به زندگیت برس 90 روز کاری میگن با طعطیلات میشه 100 روز حدودا من پلاک شدم بیا بدم بهت کارت راه بیفته تا ماشینت بیاد
جومنگ : خبر دار شدم گفتن دعوتنامه اسفند اول خرداد ارسال میشه
بهار 403 : دوستان 207 کد 23 تحویل 31 خرداد هستم .سوالم اینه که 207 ماشین خوبی هست واسه زیر پا و مسافرت یا هم قیمت 207 میشه ماشین بهتری خرید ؟
دانش ایکس 22 : سلام خدمت عزیزان من 19 فرودین همه موقعیت ها سبز شد به جز تحویل خودرو کارت ماشین و سند خورو هم اومد اما هنوز از ماشین خبری نیس کسی از شما بزرگواران میدونه روندش به چه صورته خودرو کی تحویل میشه
محمدحسن : تحویل گرفتم . تا خونه حدود 15 کیلومتر اومدم . مشکل خاصی ندیدم یکم صدا موتور زیاد نیومد داخل که مال عایق بندی هست که خودم درستش میکنم با دمپینگ . تاخیر گازم خیلی کم داشت که اونم با یه برنامه ریزی ای سی یو درست میشه. لاستیکا بارز . ای سی یو کزنس. شاد باشید
اف ایکس نقدی : از کجا خبرو گرفتین؟
کارن : تو رو خدا راسته ؟
بهمن : سایپا معمولا همین رویه رو داره چون همیشه سود مشارکت میذاره تا این قضیه رو از سرش باز کنه