5 نکته تعمیر و نگهداری خودروهای برقی که از آن خبر ندارید

 

تعمیر خودروی برقی

 

رپورتاژ -خودروهای برقی با داشتن مزایای زیست محیطی و هزینه های کمتر سوخت در حال گسترش کی باشند. با این حال، مانند هر وسیله نقلیه، خودروهای الکترونیکی نیاز به تعمیر و نگهداری منظم برای اطمینان از عملکرد مناسب و طول عمر دارند. درک نیازهای تعمیر و نگهداری خاص خودروهای برقی می تواند به مالکان کمک کند تا سرمایه گذاری خود را به حداکثر برسانند. این راهنما نکات ضروری در مورد مراقبت از باتری، نگهداری لاستیک، بررسی مایعات، به روز رسانی نرم افزار و بازرسی های کلی را ارائه می دهد.

اگرچه خودروهای برقی معمولاً به خدمات کمتری نسبت به خودروهای سنتی نیاز دارند، تعمیر و نگهداری حرفه‌ای آن ها ضروری است. اطمینان حاصل کنید که خدمات توسط تکنسین های معتبر و آشنا با فناوری خودروهای برقی انجام می شود. در صورتی که خودروهای الکتریکی شما خراب شوند می توانید از سرویس امدادی یدک کش همدان کمک بگیرید، تا علاوه بر رفع مشکل فنی خودرو شما از مشاوره های کاربردی بهره مند شوید. همچنین فواصل سرویس توصیه شده سازنده را به دقت دنبال کنید تا عملکرد مطلوبی داشته باشید.

1. تعمیر و نگهداری باتری خودروهای برقی

باتری، مهم‌ترین بخش خودروهای برقی است و مراقبت درست از آن می‌تواند به طور چشمگیری عمر و کارایی‌اش را افزایش دهد.

مدیریت دما: دمای شدید می‌تواند عملکرد باتری را تحت تأثیر قرار دهد، بنابراین بهتر است در هوای گرم خودرو را در سایه پارک کنید و در زمستان آن را در گاراژ بگذارید. بسیاری از خودروهای برقی دارای سیستم‌های مدیریت حرارتی هستند که باید به‌طور منظم بررسی شوند.

طول عمر باتری: طبق پیش‌بینی‌ها، باتری‌های خودروهای برقی امروزی در آب و هوای معتدل حدود 12 تا 15 سال عمر می‌کنند، اما در شرایط سخت ممکن است این مدت به 8 تا 12 سال کاهش یابد. نظارت منظم بر سلامت باتری با استفاده از سیستم‌های تشخیص داخلی برای حفظ عملکرد بهینه ضروری است.

سطوح شارژ: بهتر است سطح شارژ باتری را بین 20 تا 80 درصد نگه دارید. شارژ مداوم تا 100٪ یا تخلیه کامل تا 0٪ می‌تواند به سرعت باعث تخریب سلول‌های باتری شود. استفاده از تایمر برای شارژ می‌تواند به تنظیم این فرآیند کمک کند.

تعمیر خودروی برقی

روش‌های شارژ: برای شارژ معمولی، بهتر است از شارژرهای آهسته استفاده کنید؛ زیرا شارژرهای سریع می‌توانند باتری را سریع‌تر فرسوده کنند. همچنین، تنها در مواقع ضروری از شارژرهای سریع استفاده کنید تا فشار کمتری به باتری وارد شود.

همیشه از شارژر مشخص شده توسط تولیدکننده خودرو استفاده کنید، زیرا شارژرهای ناسازگار می‌توانند به باتری آسیب بزنند. در حالی که شارژرهای سریع راحت هستند، استفاده مکرر از آن‌ها ممکن است گرمای بیش از حد تولید کند و به مرور زمان به باتری فشار آورد.

 

2. تعمیر و نگهداری لاستیک  خودروهای الکتریکی

لاستیک‌ها برای عملکرد ماشین های الکتریکی بسیار مهم هستند، به خصوص که به دلیل باتری‌هایشان سنگین‌تر هستند.

بررسی منظم: فشار تایر و عمق آج را به طور منظم بررسی کنید. لاستیک های کم باد می توانند برد را کاهش دهند و سایش را افزایش دهند. توصیه می شود فشار باد تایر را مطابق با مشخصات سازنده حفظ کنید و علائم آسیب یا سایش ناهموار را بررسی کنید.

چرخش تایر: لاستیک ها را هر 10000 کیلومتر بچرخانید تا از سایش یکنواخت اطمینان حاصل کنید، عمر لاستیک را افزایش دهید و ویژگی های هندلینگ بهینه را حفظ کنید.

انتخاب تایرها: هنگام تعویض تایرها، لاستیک هایی را انتخاب کنید که مخصوص خودروهای برقی طراحی شده اند. از آنجا که لاستیک خودروهای برقی وزن بیشتری را تحمل می کنند، معمولاً دارای دیواره‌های جانبی سفت‌تر و الگوهای آج خاصی هستند تا وزن اضافی را تحمل کنند و مقاومت غلتشی را کاهش دهند.

 

3. نگهداری سیستم خنک کنندگی و مایعات

بیایید به بررسی سیستم خنک کننده خودروهای برقی بپردازیم:

خودروهای برقی از سیستم های خنک کننده پیشرفته برای تنظیم دمای باتری ها و موتورهای الکتریکی خود استفاده می کنند که برای حفظ عملکرد و افزایش طول عمر این قطعات حیاتی است. نگهداری منظم این سیستم های خنک کننده برای عملکرد بهینه بسیار مهم است. سطح مایع خنک کننده خوردوهای الکتریکی باید بررسی شود، به دنبال هرگونه نشتی باشید و اطمینان حاصل شود که مایع خنک کننده در سطح توصیه شده سازنده است. اگر دچار هر خرابی در سیستم خنک کنندگی شدید سرویس مکانیک سیار همدان خودرو محل می تواند مراجعه به محل خودرو ، شما را اضطراب و نگانی خرابی خودرو راحت کند.

به طور کلی توصیه می شود که مایع خنک کننده را هر 30000 کیلومتر یا با توجه به فواصل زمانی مشخص شده در دفترچه راهنمای خودرو بررسی شود. به‌علاوه، بازرسی‌های حرفه‌ای می‌توانند به شناسایی مشکلات احتمالی مانند انسداد یا خرابی پمپ، که ممکن است در طول زمان به دلیل فرسودگی یا تخریب مایع خنک‌کننده ایجاد شوند، کمک کند.

تعمیر خودروی برقی

اکنون به بررسی مایعات می پردازیم:

اکثر خودروهای برقی از مخلوط آب-گلیکول با افزودنی هایی استفاده می کنند که برای افزایش عملکرد و محافظت در برابر خوردگی طراحی شده اند. برخلاف خودروهای موتور احتراق داخلی سنتی که جایگزینی مایع خنک‌کننده به دلیل تخریب شیمیایی بیشتر است، خودروهای الکتریکی معمولاً به تعویض مایعات کمتری نیاز دارند.

با این حال، بررسی وضعیت مایع و آزمایش pH، که اغلب سالانه یا دوسالانه توصیه می شود، ضروری است. این رویکرد پیشگیرانه نه تنها به حفظ کارایی سیستم خنک کننده کمک می کند، بلکه از گرم شدن بیش از حد جلوگیری می کند و در نهایت به طول عمر و قابلیت اطمینان اجزای خودرو کمک می کند.

 

4. به روز رسانی نرم افزار ماشین های برقی

خودروهای الکتریکی اغلب با سیستم‌های نرم‌افزاری پیشرفته‌ای عرضه می‌شوند که نیاز به به‌روزرسانی‌هایی مشابه گوشی‌های هوشمند یا رایانه‌ها دارند، بنابراین بروزرسانی آن می تواند از اختلالات نرم افزاری جلوگیری کند.

سازندگان به روز رسانی های نرم افزاری را منتشر می کنند که می تواند عملکرد خودرو را بهبود بخشد، ویژگی ها را بهبود بخشد یا اشکالات را برطرف کند. به‌روزرسانی‌ها را مرتباً از طریق سیستم اطلاعات سرگرمی خودرو یا برنامه سازنده بررسی کنید.

 

5. سیستم ترمز احیا کننده

سیستم های ترمز احیا کننده با تبدیل انرژی جنبشی به الکتریسیته کار می کند که باتری خودرو را شارژ می کند و همزمان سرعت خودرو را کاهش می دهد. اگرچه این سیستم‌ها شامل اجزای اصطکاکی نیستند و معمولاً در مقایسه با سیستم‌های ترمز سنتی به تعمیر و نگهداری کمتری نیاز دارند، اما همچنان نیاز به بازرسی منظم دارند.

تولیدکنندگان معمولاً پیروی از یک برنامه سنتی تعمیر و نگهداری ترمز را توصیه می کنند که شامل بررسی وضعیت اجزای مرتبط مانند لنت ترمز، روتورها و کالیپرها می شود. برای جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی، به ویژه در محیط هایی که رطوبت و نمک شایع است، لازم است این قطعات را به طور دوره ای بررسی و روغن کاری کنید. تعمیر و نگهداری معمول می تواند به کاهش مشکلات ناشی از استفاده نامنظم از ترمزهای اصطکاکی کمک کند، در نتیجه عملکرد ایمن خودرو و افزایش طول عمر اجزای ترمز آن را تضمین می کند. خرابی خودرو به دلیل خرابی ترمز ممکن است منجر به تصادف شود و در نتیجه ممکن است در جاده بمانید، از این رو یک شرکت امداد جاده ای از قبیل جرثقیل همدان khodromahal.ir خودرو شما را به محل تعمیرگاه حمل می کند تا خودرو الکتریکی شما تعمیر شود و همچنین از نگرانی های جاده خلاص شوید.

 

بازرسی های عمومی درونی و بیرونی را دست کم نگیرید

بازرسی های منظم می تواند از مشکلات احتمالی قبل از تبدیل شدن به مسائل جدی جلوگیری کند.

چراغ ها و سیگنال ها: برای ایمنی در جاده اطمینان حاصل کنید که چراغ های جلو، چراغ های عقب، چراغ های ترمز و چراغ های راهنما به درستی کار می کنند.

فیلترهای کابین: فیلترهای کابین را به صورت دوره ای تعویض کنید تا کیفیت هوای داخل خودرو حفظ شود. گرفتگی فیلتر بر کیفیت هوا و راندمان تهویه مطبوع تأثیر می گذارد.

 

اهمیت مکان پارک خودرو برقی

مکانی که خودروی برقی خود را پارک می کنید نیز بر عملکرد آن تأثیر قابل توجهی دارد.

اثرات دما بر محدوده: شرایط سرد زیر 7- درجه سانتیگراد (20 درجه فارنهایت) می تواند برد رانندگی را تا 12٪ کاهش دهد، در حالی که گرمای بالای 35 درجه سانتیگراد (95 درجه فارنهایت) می تواند آن را تا 17٪ کاهش دهد. انتخاب پارکینگ سرپوشیده می تواند قطعات را از سایش و پارگی ناشی از آب و هوا محافظت کند.

تعمیر خودروی برقی

 

مقایسه زیست محیطی خودروهای برقی در مقایسه با خودروهای سنتی

خودروهای برقی نسبت به خودروهای بنزینی سنتی از نظر محیط زیست خیلی بهتر هستند، چون انتشار گازهای گلخانه‌ای کمتری دارند. تحقیقات نشان می‌دهد که خودروهای الکتریکی با وجود تولید باتری و برق تقریباً نصف گازهای گلخانه‌ای خودروهای بنزینی را تولید می‌کنند. البته، ساخت یک خودروی الکتریکی ممکن است در ابتدا گازهای بیشتری تولید کند، چون تولید باتری‌های لیتیوم یونی انرژی‌بر است. اما این مشکل با نداشتن انتشار گاز در لوله اگزوز و کارایی بالای موتورهای الکتریکی که 85 تا 90 درصد انرژی را به حرکت تبدیل می‌کنند، جبران می‌شود. در حالی که موتورهای بنزینی فقط 35 تا 40 درصد از انرژی را به حرکت تبدیل می‌کنند. همچنین، با افزایش استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر، ردپای کربن خودروهای برقی کمتر می‌شود و آنها گزینه‌ای دوستدار محیط زیست باقی می‌مانند. حتی اگر از شبکه‌های برق آلوده هم شارژ شوند، خودروهای برقی معمولاً آلودگی کمتری نسبت به خودروهای بنزینی دارند و 

برچسب : خودرو , رپورتاژ , خودرو برقی , تعمیر خودرو برقی , باتری خودرو برقی , مکانیک سیار , مکانیک سیار همدان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مینا تارا دستی : دوستان رنگی بودید فاکتور شدید؟ من تحویلی اسفندم تیتاتیوم ولی هنوز فاکتور نشده
cvt : 18 اسفند امروز باز هم پیام تبدبل به gl آمد.
ایگل : تحویلش مهمه.الان دقیقا 60 روزه ماشین شاسی شده ولی تحویل نمیدن.من که تا اخر ماه اگه ندادن میرم با چادر دم دفتر جنت آباد میخوابم.فرمانداری شهرستانم رفتم امروز گفت چند روزصبر کن اگه ندادن از طریق دادستانی اقدام میکنیم
آریا : سلام من هم زنگ زدم هم به نمایندگی مراجعه کردم گفتن تا پایان شهریور پیامک میاد ولی احتمال خیلی زیاد شاهین جی ال باشه
تارا دستی v1p : سلام. دوستان استرس نداشته باشید. ایران خودرو خیلی تارا تولید کرده. واقعیت اینه که من زمان ثبت نام با بدبختی پول جور کردم و ثبت نام کردم، بعدش بابت بدهی، مجبور شدم هرچی میشد رو بفروشم بدهیش رو بدم، یهو پول اضافه اومد(البته دیگه هیچی سرمایه ندارم). خواستم تارا دستی رو که هنوز فاکتور نشده ، تبدیل به اتوماتیک کنم برای وضع پاهام، پیگیری کردم. گفتن باید کمبود باشه یا خط تولید این ماشین که میخوای عوض کنی مشکل داشته باشه. ایران خودرو که پیگیر بودم تا اسم تارا میومد، میگفتن اینقدر تولید کرده که عمرا تغییر نمیخوره. دوتا داستان داره که تاخیر افتاده، یکی سر این سنسور SBR هست که اضافه کردن. یکی هم رنگ. سفید و مشکی رو راحتتر میدن. اما یهو درخواست تیتانیوم خیلی زیاد شد، من خودم رنگ انتخاب کردم، رفتم نمایندگی گفت چرا تیتانیوم نزدی؟ الان برای من دستی هست، تاخیر خورده، روزی حدود ۷۴۰ تومن داره جریمه شارژ میشه. امیدی به اینکه بشه از ایرانخودرو جریمه گرفت ندارم اما بهرحال توی صفحه داره نشون میده فقط خواستم بگم استرس نگیرید. تارا ماشینی نیست که نداشته باشه یا مشکل تولید داشته باشه. میاد انشاالله.
محسن : من مهر 1402 مبلغ 290 میلیون تومن یرای شاهین اتومات cvtواریز کردم. اما شهریور 1404 پیامک آمد که شاهین gl دنده ای را میتونم اختیاری جایگزین شاهین اتومات کنم. من اتومات میخوام ولی اگر دنده ای را نپذیرند ممکنه که گران بشه از طرف دیگه اختلاف قیمت دنده ای کارخانه بو بازار بیشتر از اتومات است. یعنی سود gl دنده ای حدود 120 میلیون تومن بیشتر از اتومات است.
ایگل مشکی تهران : من امروز ز زدم نمایندگی گفتن یک یا دو هفته بعد از شاسی پلاک میشه و اینکه‌ مثلا زد توی سیستم ب من گفت خودروی شما ارسال شده برای تخصیص شاسی،لجم میگیره مث خنگا با آدم برخورد میکنن
محمد لاماری مشکی : منم ۲۸ بهمن رنگی مشکی تحویل هفته سوم مرداد اما هنوز دعوتنامه نیومده امیدوارم زودتر واسه همگی بیاد که سریعتر از این وضعیت خلاص بشیم
ایگل : سلام برای من 7 روز طول کشید البته بستگی داره به بعضی شرایط تا 15 روز تقریبا طول میکشه
سارا : سوال منم هست کسی نیست جواب بده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حمید شهریورواریزی 21تیر : آره به خدا رنگ مشکی 21تیر واریزی آخرم بود الآنم پلاک شدم تحویل پرونده به شرکت 22بود .خیلی ها فاکتور شدن .شما هم میشی .نمیدونی هر چی ماشین دارن دارن میدن بیرون عجیب شده
حمید شهریورواریزی 21تیر : ببین بستگی به اون نمایندگی داره عوضی باشه یا نه .یک موقعی صفحه کلاجت به مشکل بخوره میان میبینن کفپوش داری گارانتی موتور باطل میکنم.یک موقعی صحبتش بود که دیگه باطل نمیشه ولی نمی دونم تایید شد یا نه.
اطلس دی : از دوستان کسی هست که اردیبهشت تکمیل وجه کرده باشه و خرداد از چه تاریخی شروع میشه لطفا لطفا لطفا هز کی میدونه جواب بده
اطلس12 : انشالله زودتر خلاص شیم منم هر کی میبینم تکمیل وجه اردیبهشت هست میگه جی ال
اطلس بهمن کرمان : سلام امروز تماس گرفتم گفتن اطلس جی تکمیل وجه اردیبهشت نداره خرداد و تیر و مرداد تکمیل برا اطلس جی هستن احتمالا اردیبهشت جی ال هستن انشالا اسفند تموم شه که سریع ما ه های دیگه فاکتور بشه واقعا خسته شدیم لعنت به سایپا
آینازپنج دنده : من حاضرم تبدیل بیاد دوماه دیگه بدن
حسین : دارن 12خرداد رافاکتور میکنن ولی من تکمیل وجهم 12است فاکتورنشده
سورن 1404 مهیار : قیمت خودروها داره میره بالا هر کی لازمش زوتر بخره
دنا پلاس : هر کی خودرو لازم داره زودتر بخره قیمتها میره بالا.....
رخساره : قیمت تخم مرغ در 3ماهه اخیر دوبرابر شده یعنی امروز 180هزار تومان خرید شده در مرحله بعدی نوبت کالاهای بزرگترومصرفی مثل خودرو 2برابر میشه شاید مسغره باشه ولی مثل ماه تابان روشنه الان کارخونه ها زور میزنند دوباره برای نیمه دوم سال افزایش قیمت مجدد بدهند و ادعا میکنند در زیان دهی مطلق هستند