ارز توافقی باز هم قیمت خودرو را بالا می برد

ارز توافقی باز هم قیمت خودرو را بالا می برد

 

کارشناسان معتقدند یکی از دلایل رویکرد خودروسازان به‌ واردات قطعه، قیمت پایین‌تر، آن هم با استفاده از ارز نیمایی بود. اما با حذف ارز نیمایی و جایگزین شدن نرخ توافقی، این جریان علاوه بر اینکه تا حدی می تواند واردات قطعه توسط خودروسازان بزرگ کشور را کاهشی کند موجب رشد هزینه قطعه سازان و بالارفتن هزینه تولید محصول نهایی خودروسازان نیز خواهد شد!

 

از ابتدای هفته جاری (شنبه ۲۴ آذر) با تصمیم بانک مرکزی حرکت ارز به سوی تک نرخی شدن آغاز شد. اقدامی که اگر چه می تواند سرآغازی برای جمع شدن بساط رانت های حاصل از چند نرخی بودن ارز و کالاهایی مانند خودرو نیز به شمار رود، اما این اتفاق مهم در حذف ارز نیمایی و جایگزین شدن با ارز توافقی، می تواند بخش‌های اقتصادی مختلف کشور از جمله صنایع خودرو و قطعه را متاثر از خود کند.

پس از آغاز حرکت به سمت تک نرخی شدن ارز، وزیر اقتصاد در شبکه ایکس نوشت: «قیمت گذاری دستوری در بازارها از جمله بازار ارز، جز توزیع رانت، ایجاد فساد و تشدید سفته بازی و التهاب در بازار ارز نتیجه‌ای به بار نمی‌آورد. براساس یافته‌های علم اقتصاد و تجربه خود در این سال‌ها می‌گویم که بدون مهار تورم، دفاع از نرخ‌های ارز غیر واقعی، اگر هم در کوتاه مدت فایده اندکی برای آن متصور شویم، پایدار نیست بلکه با از بین بردن ذخایر ارزی، امنیت اقتصادی کشور را دچار آسیب جدی می‌کند.»

به هر حال با تصمیم بانک مرکزی در حذف ارز نیمایی و جایگزین شدن نرخ توافقی، گمانه زنی ها در خصوص این حرکت که می‌تواند صنعت خودرو و قطعه کشور را متاثر از خود کند یا نه؛‌ این روزها جز موضوعاتی است که در محافل خودرویی و رسانه ای بسیار مطرح می شود.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند با توجه به اینکه واردات بسیاری از قطعات و مواد اولیه مورد نیاز این صنعت با ارز نیمایی تامین می شد، حالا با حذف آن و جایگزینی نرخ توافقی که میزان بالاتری دارد، می‌تواند خودرو و صنایع وابسته را تحت تاثیر قابل توجهی قرار دهد.  

براین اساس،‌ به نظر می رسد واردکنندگان قطعه و مواد اولیه که از قضا پیش تر واردات خود را با ارز نیمایی انجام می‌دادند، حالا باید هزینه بیشتری را برای تامین ارز بپردازند.

تا پیش از این یکی از دلایل رویکرد خودروسازان به‌ واردات قطعه، قیمت پایین‌تر، آن هم با استفاده از ارز نیمایی بود. اما حالا با حذف این شکل از ارز، ضمن این که می‌تواند تا حدی واردات قطعه توسط خودروسازان بزرگ کشور را کاهشی کند، در رشد هزینه تولید شرکت ها هم تاثیر گذار خواهد بود.

 

البته از نگاه کارشناسان این اتفاق در کلیت خود می‌تواند تا حدی به‌ نفع قطعه‌سازان داخلی باشد؛ اما باید توجه داشت که قطعه‌سازان نیز بسیاری از مواد اولیه خود را وارد کرده و به‌ قیمت دلاری خریداری می‌کنند؛ بنابراین این موضوع می‌تواند کار را برای آن‌ها نیز تا حدی سخت کند.

اما در این ارتباط یک کارشناس صنعت خودرو با اشاره به شوک حذف سامانه نیما بر روی خودروسازان و قطعه سازان معتقد است با توجه به وابستگی خودروسازان و قطعه‌سازان به قطعات و مواد اولیه خارجی، طبعا هرچه ارز ارزان‌تری در اختیار آنها قرار بگیرد، هزینه تولیدشان کمتر خواهد بود و هرچه نرخ ارز مصرفی بالا برود، این هزینه بیشتر می‌شود.

محمد تقی احمدیان، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، تاکید کرد: خودروسازان و قطعه‌سازان این سال‌ها همواره بخشی از ارز مورد نیاز خود را از طریق سامانه نیما تامین کردند، سامانه‌ای که بخشی از ارزمورد نیاز آنهارا با قیمت پایین‌تر از بازار آزاد در اختیارشان می‌گذاشت اما با برنامه جدید بانک مرکزی و حذف ارز نیما، قطعه‌سازان از این پس مواد اولیه و برخی قطعات مورد نیاز خودروسازان را  با ارز گران‌تری می‌خرند؛ بنابراین هزینه تولیدشان بالا می‌رود و قطعات ارسالی به خودروسازان قیمتی افزون بر گذشته خواهد داشت.

به گفته وی، البته با افزایش داخلی‌سازی می‌توان از ارزبری خودروها کاست و قیمت تمام‌شده را از این مسیر کنترل کرد، اما واقعیت ماجرا این است که قیمت تمام‌شده قطعات داخلی نیز به واسطه حذف ارز نیمایی بالا می‌رود.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه با این روند رشد قیمت تمام‌شده خودروهای داخلی اجتناب‌ناپذیر است، تصریح کرد: مگر اینکه قطعه‌سازان و خودروسازان با صرفه‌جویی در دیگر هزینه‌های خود، اثر رشد نرخ ارز را خنثی کرده یا کاهش دهند.

احمدیان همچنین به تاثیر حذف ارز نیما بر شرکت‌های بخش خصوصی پرداخت و گفت: با این تصمیم شرکت های بخش خصوصی و مونتاژکار هم با چالش رشد هزینه مواجه خواهند شد. در واقع، مونتاژکاران با توجه به حذف ارز نیمایی، باید ارز مورد نیاز خود را از بازار توافقی تامین کنند، بنابراین با رشد قطعی هزینه تولید مواجه خواهند شد.

به هر حال با اوج‌گیری هزینه‌های خودروسازان در سال های اخیر به خصوص پس از تحریم های سال ۹۷ و روند تورم و کاهش ارزش پول ملی، نرخ دلار نیز در کشور به‌ شدت با افزایش همراه شده است و از آن جا که خودروسازان و قطعه سازان بخش قابل‌توجهی از مواد اولیه مورد نیاز خود را وارد می‌کنند. علاوه بر آثار تورم، رشد نرخ ارز نیز روی هزینه‌های تولید آنها تاثیر بسیاری داشته است اما در این میان رشد دخالت دولت در این بازه زمانی و قیمت‌گذاری دستوری برای دو خودروساز بزرگ کشور همچنان پابرجاست؛ شرایطی که وضعیت بسیار پیچیده‌ای را پیش روی خودروسازان قرار داده است و بیش از پیش نیازمند یک تصمیم جدی از سوی سیاست گذار و خروج دولت از این صنعت است.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , تاثیر ارز توافقی , ارز توافقی و قیمت خودرو , افزایش قیمت خودرو , بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
نازنین۱ 5 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مجتبی : سلام من تحویل دی ماه بودم برام پیام تبدیل به کوییک اومد با قیمت 138 تومن امروز تکمیل وجه کردم با این روندی که ماشین میدن احتمالا اسفند ماه تازه پیام تبدیل به gl میخواست بیاد وتحویل ماشین میفته سال بعد دیگه نخواستم شاهین
فروش فوق العاده : خب از اولش بگو کی ثبتنام کردی کی تکمیل وجه کردی موعد تحویل کی بود ؟؟؟
ناشناس : کسی مثل من هست که 9 مهر 404 دعوتنامه تکمیل وجه شاهین سی وی تی تبدیل به شاهین جی ال 12 مهر 404 تکمیل وجه کرده باشه هنوز فاکتور نشده باشه همون ادرس کد پستی همونی که سخا است توی املاک و اسکان ثبت شده هنوز از فاکتور تحویل خبری نیست
افشین : دوستان لطفاً اطلاع رسانی کنید دعوت نامه مرداد یا شهریغیا مهر یا آبان اومده؟ ممنون میشم اگه اطلاع بدید
ناشناس : شاهین سی وی تی موعده تحویل دعوتنامه هفته چهارم اسفند ماه 403 توی هفته چهارم اسفنده ماه 403 دعوتنامه تکمیل وجه نیومد تا 9 مهر 404 پیامک دعوتنامه هفته چهارم اسفنده ماه 403 اومد دعوت نامه تکمیل وجه شاهین سی وی تی تبدیل به شاهین جی ال کردن 12 مهر 404 تکمیل وجه کردم سخا و املاک و اسکان ثبت کردم الان توی وضعیت خودرو زده اماده تخصیص اما از فاکتور تحویل خبری نیست
پلاس آذر : کسی میدونه چرا دعوت نامه ها ارسال نمیشه نکن شانس ما میخان تبدیل بزنن
مهدی.شاهین پلاس موعد تیرماه : یکشنبه 18 تیر قرار گذاشتن تو گروها که تجمع کنیم جلو شرکت سایپا هرکی میتونه خواهشا بیاد اینا خودشونو زدن به بی خیالی و ما بلا تکلیف
شاهین تکمیل وجه هفته ۴ خرداد ماه : سلام تماس گرفتم با نمایندگی گفت که شاهین جی شما سر جاشه. برای تبدیل ها هم همه اختیاری هست و حقی بر جابه چایی ندارن. تماس گرفتم با تماس با مشتریان سایپا گفت نه خیر چیز مبنی بر ارسال تکمیل وجه با قیمت جدید نگفتن و گفت باید منتظر پیام باشید. هر چی باشه قابلیت پیگیری داره
شاهین جی ال : بچه ها یک چیز بگم بخندیم دیشب من خواب دیدم فاکتور شده پلاک رفتم تحویل بگیرم دیدم ماشینی نیس گفتم ماشین کو پس گفت اون لودر میبینی سایپا بجای شاهین لودر بهت داده گفتم دیر داد ولی دمش گرم لودر داد
پلاس ۳ اردیبهشت : من ۷ آبان فاکتور شدم هنوز پلاک نشده امروز زنگ زدم از تو سیستم گفت راهور بازدید کرده رفته مرحله بعد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ایوب تحویل مهر : سلام.من دهم فاکتور شدم 12 پلاک شد.به محضی که پلاک رو ماشین نصب بشه ماشینو میفرستن
پیش فروش ،تک،مهدی : سلام،منم هفته ی چهارم مهر هستم،تکمیل وجه 9 شهریور
ساینا تک : باشه چشم دوست عزیز حتما.
دی ماه اپشنال : سلام از تخصیص پلاک امروز پلاک نصب شد در حال حمل زده
شعیب سلطانی : س منم 6دنده دیماهم هیچ تبدیلی نیومده برام تبدیل چی اومده حتماخبرشو بده
اطلس آذر 403 : فقط 18 آبان .حق گرفتنی هست
ماهان : سلام کسی می دونه بعد از فاکتور شدن حداکثر چقدر طول میکشه ماشینو تحویل بدن؟؟؟
محمد : سورن پلاس بنده که رنگ خاکستری و تحویل 30 آبان بود امروز فاکتور شد.
نیسان دوگانه : خو. بندگان خدا شما مگه عقل نداشتین رفتین نیسان سیاه خاکستری ثبت نام کردین این از همین رنگش معلومه که هزار تا مشکل داره اخی والا حیف پول. چطور دلتون اومد این پولا حروم کنید. اول که این ماشین به این زودی نمیدن تحویل. حالا اگر بعد از دوسال دیگه بهتون دادن. اینم دخیل امان سوار نشین بزارین توی موزه
محمد 207 فرسوده شهریور : 24ساعت