احتمال افزایش مجدد قیمت خودرو در کارخانه

احتمال افزایش مجدد قیمت خودرو در کارخانه

در نخستین همایش قطعه‌سازان زنجیره تامین خودروسازی نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی ضمن نقد شرایط فعلی خودروسازان کشور، بر اینکه قیمت خودرو نیاز به بازنگری دارد، عنوان کرد که خودروسازان (به‌ویژه خودروسازان خصوصی) در این زمینه نباید کف جامعه را فراموش کنند.

صبح امروز (شنبه) نخستین همایش قطعه‌سازان زنجیره تامین ، با حضور قطعه‌سازان بزرگ، فعالان صنعت قطعه، نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس، دبیر انجمن خودروسازان و.... برگزار شد.

سید جواد حسینی‌کیا- نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی- در این نشست، در واکنش به این موضوع که بعضاً قیمت قطعات چینی از قیمت قطعات تولید داخل، ارزان‌تر تمام می‌شود و بسیاری از خودروسازان هم به این سمت حرکت می‌کنند که قطعات مورد نظر خود را از چین تامین کنند و در حقیقت چینی‌زده شده‌اند، اظهار کرد: اینکه قطعات از کشورهایی همچون چین وارد می‌شود یا بعضاً برخی از همین قطعات تولید داخل با بسته‌بندی‌های دیگری وارد کشور می‌شوند، در شرایطی که ما به این فعالان داخلی که در تامین زنجیره تلاش می‌کنند، دلمان قرص و محکم‌تر است. بنده ۴۵ درصدی که بعضاً قطعات داخلی گران‌تر از نمونه چینی خریداری می‌شود را نتوانستم هضم کنم؛ چراکه برای واردات یک قطعه، ما باید حداقل از سه ماه قبل، پول را واریز کنیم و  دو- سه ماه هم طول می‌کشد تا قطعه‌ وارد شود؛  با وجود  کمبودهای ارز و منابع موجود، با یک حساب سرانگشتی، هزینه‌ها در اصطلاح سربه‌سر خواهد شد و شاید قطعه‌ساز داخلی در واقع متحمل ضرر هم بشود. بر این اساس به نظر بنده، چنانچه به همان تامین‌کننده داخلی دل ببندیم، می‌توان بهتر کار را پیش برد.

وی افزود: نکته دیگری که پیشنهاد دارم برای فعالان صنعت قطعه‌سازی کشور این است که قریب به هفت هزارهزار میلیارد تومان نقدینگی جامعه است که در واقع نقدینگی دو تا سه درصد، تورم ایجاد می‌کند؛ برای این نقدینگی باید شما فعالان صنعت قطعه‌سازی  برنامه داشته باشید. مگر نمی‌گوییم بهشت سرمایه‌گذاری در سه بخش است؟! این نقدینگی مالی،  ظرفیتی است که می‌توانید مدلی برایش پیدا کرده و این نقدینگی را از کف بازار جمع کنید؛ در این صورت تلاطم‌هایی که در بازار ارز، سکه، طلا و مسکن و... هست، به‌تبع کاهش پیدا خواهد کرد. این نقدینگی هم  سمت تولید و اشتغال در صنعت می‌رود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که در حقیقت نیاز است در عرصه صنعت خودرو فکری برای آن شود، بحث قانون هوای پاک است؛ بر اساس قوانین، برای صنعت خودرو، به‌طور مثال قانون هوای پاک مطرح است؛ در حال حاضر موضوع استانداردهای ۸۵گانه اجباری است که در آینده بسیار نزدیک، به ۱۲۰گانه تغییر پیدا خواهد کرد؛ اجرای این الزام نیازمند این است که از همین حالا، این آمادگی را داشته باشیم تا بعداً دچار چالش نشویم و بگوییم که نمی‌دانستیم و برایش برنامه‌ای نداشتیم.

 

حسینی‌کیا تاکید کرد: ما حتی باید جلوتر از برخی کشورهای توسعه یافته هم فکر کنیم؛ خوشبختانه نیروی انسانی ماهر، متخصص و  آگاه در این کشور فراوان است که بخشی از آن‌ها را شما فعالان صنعت قطعه‌سازی، به کار گرفته‌اید.

نایب‌رئیس کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: صحبت‌های عالمانه می‌شود، اما چرا صنعت خودروسازی دولتی ما امروز نتوانسته از برخی خودروسازان بخش خصوصی پیشی بگیرد. نگاه دولت نسبت به عرصه صنعت و مخصوصاً خودرو باید نگاه سیاست‌گذاری باشد؛ نگاه سیاست‌گذاری با تعرفه واردات اعمال می‌شود و هر کجا که دیده شد تولیدکننده به نفع مردم تولید می‌کند، تعرفه واردات را بالا ببرد و هرکجا که به نفع مردم نبود و رقابت‌پذیری  کنار رفت، مسائل آلایندگی دچار چالش شد و...،  موضوعات تعرفه واردات به میان آید. اکنون به جایی رسیدیم که به واردات خودرو کار کرده تن داده‌ایم؛ نباید در واقع این اتفاق می‌افتاد اما شرایطی در کشور حاکم شد که به این سمت رفتیم؛ به نظر بنده نیازمند این هستیم که خودروسازان و قطعه‌سازانی که در این زمینه تلاش می‌کنند، با افزایش تولید و ظرفیت، نیاز داخل را تامین کنند.

حسینی‌کیا ادامه داد: در سال حدود یک میلیون و ٧٠٠ هزار دستگاه نیاز داخل و تقاضاست، اما عرضه‌ای که  به بازار صورت می‌گیرد، نهایتاً یک میلیون و ۱۰۰ تا ٢٠٠ هزار دستگاه است؛ بنابراین متناسب با  تقاضا، عرضه انجام نمی‌شود؛ بحث قیمت خودرو یک موضوع جدی است، اما باید کف جامعه را هم لحاظ کنیم. متاسفانه اکنون خودروهای در بخش خصوصی فقط برای یک قشر مرفه تولید می‌شود؛  این مهم یکی از  موضوعاتی است که بایستی خودروسازان خصوصی در نظر داشته باشند و  نسبت به یکدیگر در تولید خودروهای اقتصادی در کنار خودروهایی که نیاز روز جامعه است، پیشتاز باشند. در حقیقت این‌ مهم یک مجموعه‌ خودروسازی را ممتاز از مجموعه‌های دیگر خواهد کرد.

 وی تصریح کرد: کار خوبی که برخی شرکت‌های خودروساز انجام داده‌اند، بحث تحقیق و توسعه (R&D) است که گفته شد در این حوزه توسعه حدود سه درصدی وجود دارد که به نظر بنده، بسیار کار ارزشمندی است؛ چراکه در کشورهای پیشرفته و در حوزه تولید خودرو، شرکتی همچون بنز و.. تا سه درصد در این حوزه تمرکز می‌کنند. ما تاکنون به ٠.۵ درصد هم نرسیدیم؛ اما اینکه این تحقیق و توسعه به سه درصد برسد، بسیار کار ارزشمندی است.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , افزایش قیمت خودرو , افزایش مجدد قیمت کارخانه ای , بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
۷ اردیبهشت : من امروز رفتم پارس خودرو گفت امروز نامه زدن ک تا دوشنبه هفته اینده همه ی تعهدات دی ماه انجام میشه گفت کلا ۴۵۹ تا مونده حالا راست یا دروغش با خودشون
شاهین اتومات زمستان۱۴۰۳ : سلام برادر مدیر فروش سایپا حدود یک ماه پیش توی پخش زنده گفت که جریمه تاخیر رو پرداخت میکنم، سود مشارکت +۱۲ درصد
شاهین : کارزار بیخوده .حداقل تجمع میومدید خب تا الان ۲ بار قرار گذاشتیم رفتیم کلا ۲۰ نفر به زور اومدن .اونم تا نیم ساعت نشده همه متفرق شدن
طهورا : سلام الهی به ناحق گرفتار شن.... ما هم ۲۱ خرداد تبدیل زدم خیلی بی شرفن .... مجبورمون کردن تبدیل بزنیم و گفتن gl ها آماده س و یک ماهه تحویل میدن اینم از اوضاع فاکتور کردن شون .... الهی خیر نبینند ، یه دردی بگیرن که نه بمیرند و نه درمون شن ....
تارا : مبارکت باشه برادر خیلی لطف داری
تارا v4 شیراز : تشکر انشالله موفق موید.واقعا گروه خوبی وادم باشخصیت همه هستن.ودقعا گروه ۲۰۷یا سمند یا سایپا مبینم چقدر بهم بی احترامی میکنن
ALI : ماهم میتونم تغییر بدیم.تحویل فوری هستم تیتانیوم قرار بوده ۳ شهریور بدند
Shahin G : دقیقا خریدار نداره اگ خریدار داشت من قید سانروف و ۱۰۰تومن تفاوت رو میزدم .داداش مگ چند از شما میخرن ک میگی ارزون میخان
مهدی مشهد : سلام به همه امیدوارم کسانی که فاکتور نشدن زودتر فاکتور بشن. گروه خیلی خوبی بود منم تماس گرفتم انشالله فردا میرم نمایندگی تحویل بگیرم امید وارم مطالب زیر برای دوستان مفید باشه واریزی 4مرداد تارا سفید دستی تحویل 3شهریور بودم 13روز تاخیر داشتم 16شهریور فاکتوردشدم 19شهریور تخصیص پلاک شد 24شهریور صدور اسناد انجام و به مقصد مشهد بارگیری شد وان شاالله فردا 26شهریور تحویل میشم برای همتون آرزوی روزهای شاد دارم نائب الزیاره همتون در مشهد مقدس حرم امام رضا علیه السلام هستم انشالله دوستان عزیز بزودی زود قسمت بشه با ماشین جدید تشریف بیارید زیارت بهتون خوش بگذره خدا نگهدار همتون
سهید شهریور : والا چکار کنیم _من رفتم گفت فعلا خبری نیست اگرم بیاد تبدیل میاد زمانشم معلوم نیست همین امروز نمایندگی بودم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سجاد : اصلا این نمایندگی و اپراتور ها هیچی نمی دونند هر کدوم یک چیزی میگن من ار اول شهریور پیگیری می کردم میگفتن نیمه دوم شهریور میاد نیومده ! هیچی صحبت از اینه که دعوت نامه آخر مهر می‌آید الان یک آقای اومده گفته آبان ماه میاد پس ما باید چی کارکنم
سورن 31 شهریور : سلام دوست عزیز ، شما کی تکمیل وجه کرده بودید؟ من هم ظهر تبدیل زدم ولی هنوز فاکتور نشده
رانا تیر 1404 : درود بر همگی ما امروز ماشین را تحویل گرفتیم. خدا را شکر ماشین خوبی بود. مشکل خاصی نداشت. یکی از سوئیچ ها معمولی بود و سوئیچ دیگر ریموت دار بود. درب صندوق عقب هم با صندوق پران و هم با سوئیچ باز می شد. امیدوارم همگی به خوبی و خوشی تحویل بگیرید. یا علی
سجاد : دعوت نامه آبان چرا نمی یاد !! اگر الان ارسال نکنند به موقع تحویل نمی دهند تحویل میفته داخل زمستان بعد ما یقه کی رو بگیریم
کوییک اس آبان ماه : سلام دوستان وقت بخیر بنظرتون چرا دعوتنامه آبان نیومده کی میفرستن
علی 31 شهریور : سلام سورن شهریور ، اولین پرداختی من 17 دی 1403 *** 8 تیرماه دعوتنامه اومد 17 تیر واریز کردم *** شماره قراردادم 151895 بود *** امروز 25 شهریور ساعت 15 طرح تبدیل اومد که ساعت 18/30 دقیقه فاکتور شده ولی پلاک هنوز نشده
فاراک : من مهرماه هستم هنوز خبری نیست
ساینا : 9 اسفند واریزی 12 اسفند پذیرش فوق العاده
تحویل 31شهریور : ظهر تبدیل خودرو زدم به سورن بدون سنسور کمربند.یک ساعت بعد فاکتور شدم
اکبر : من پزیرش 13خرداد هستم ولی هنوز خبری نیست.