احتمال افزایش مجدد قیمت خودرو در کارخانه

احتمال افزایش مجدد قیمت خودرو در کارخانه

در نخستین همایش قطعه‌سازان زنجیره تامین خودروسازی نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی ضمن نقد شرایط فعلی خودروسازان کشور، بر اینکه قیمت خودرو نیاز به بازنگری دارد، عنوان کرد که خودروسازان (به‌ویژه خودروسازان خصوصی) در این زمینه نباید کف جامعه را فراموش کنند.

صبح امروز (شنبه) نخستین همایش قطعه‌سازان زنجیره تامین ، با حضور قطعه‌سازان بزرگ، فعالان صنعت قطعه، نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس، دبیر انجمن خودروسازان و.... برگزار شد.

سید جواد حسینی‌کیا- نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی- در این نشست، در واکنش به این موضوع که بعضاً قیمت قطعات چینی از قیمت قطعات تولید داخل، ارزان‌تر تمام می‌شود و بسیاری از خودروسازان هم به این سمت حرکت می‌کنند که قطعات مورد نظر خود را از چین تامین کنند و در حقیقت چینی‌زده شده‌اند، اظهار کرد: اینکه قطعات از کشورهایی همچون چین وارد می‌شود یا بعضاً برخی از همین قطعات تولید داخل با بسته‌بندی‌های دیگری وارد کشور می‌شوند، در شرایطی که ما به این فعالان داخلی که در تامین زنجیره تلاش می‌کنند، دلمان قرص و محکم‌تر است. بنده ۴۵ درصدی که بعضاً قطعات داخلی گران‌تر از نمونه چینی خریداری می‌شود را نتوانستم هضم کنم؛ چراکه برای واردات یک قطعه، ما باید حداقل از سه ماه قبل، پول را واریز کنیم و  دو- سه ماه هم طول می‌کشد تا قطعه‌ وارد شود؛  با وجود  کمبودهای ارز و منابع موجود، با یک حساب سرانگشتی، هزینه‌ها در اصطلاح سربه‌سر خواهد شد و شاید قطعه‌ساز داخلی در واقع متحمل ضرر هم بشود. بر این اساس به نظر بنده، چنانچه به همان تامین‌کننده داخلی دل ببندیم، می‌توان بهتر کار را پیش برد.

وی افزود: نکته دیگری که پیشنهاد دارم برای فعالان صنعت قطعه‌سازی کشور این است که قریب به هفت هزارهزار میلیارد تومان نقدینگی جامعه است که در واقع نقدینگی دو تا سه درصد، تورم ایجاد می‌کند؛ برای این نقدینگی باید شما فعالان صنعت قطعه‌سازی  برنامه داشته باشید. مگر نمی‌گوییم بهشت سرمایه‌گذاری در سه بخش است؟! این نقدینگی مالی،  ظرفیتی است که می‌توانید مدلی برایش پیدا کرده و این نقدینگی را از کف بازار جمع کنید؛ در این صورت تلاطم‌هایی که در بازار ارز، سکه، طلا و مسکن و... هست، به‌تبع کاهش پیدا خواهد کرد. این نقدینگی هم  سمت تولید و اشتغال در صنعت می‌رود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که در حقیقت نیاز است در عرصه صنعت خودرو فکری برای آن شود، بحث قانون هوای پاک است؛ بر اساس قوانین، برای صنعت خودرو، به‌طور مثال قانون هوای پاک مطرح است؛ در حال حاضر موضوع استانداردهای ۸۵گانه اجباری است که در آینده بسیار نزدیک، به ۱۲۰گانه تغییر پیدا خواهد کرد؛ اجرای این الزام نیازمند این است که از همین حالا، این آمادگی را داشته باشیم تا بعداً دچار چالش نشویم و بگوییم که نمی‌دانستیم و برایش برنامه‌ای نداشتیم.

 

حسینی‌کیا تاکید کرد: ما حتی باید جلوتر از برخی کشورهای توسعه یافته هم فکر کنیم؛ خوشبختانه نیروی انسانی ماهر، متخصص و  آگاه در این کشور فراوان است که بخشی از آن‌ها را شما فعالان صنعت قطعه‌سازی، به کار گرفته‌اید.

نایب‌رئیس کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: صحبت‌های عالمانه می‌شود، اما چرا صنعت خودروسازی دولتی ما امروز نتوانسته از برخی خودروسازان بخش خصوصی پیشی بگیرد. نگاه دولت نسبت به عرصه صنعت و مخصوصاً خودرو باید نگاه سیاست‌گذاری باشد؛ نگاه سیاست‌گذاری با تعرفه واردات اعمال می‌شود و هر کجا که دیده شد تولیدکننده به نفع مردم تولید می‌کند، تعرفه واردات را بالا ببرد و هرکجا که به نفع مردم نبود و رقابت‌پذیری  کنار رفت، مسائل آلایندگی دچار چالش شد و...،  موضوعات تعرفه واردات به میان آید. اکنون به جایی رسیدیم که به واردات خودرو کار کرده تن داده‌ایم؛ نباید در واقع این اتفاق می‌افتاد اما شرایطی در کشور حاکم شد که به این سمت رفتیم؛ به نظر بنده نیازمند این هستیم که خودروسازان و قطعه‌سازانی که در این زمینه تلاش می‌کنند، با افزایش تولید و ظرفیت، نیاز داخل را تامین کنند.

حسینی‌کیا ادامه داد: در سال حدود یک میلیون و ٧٠٠ هزار دستگاه نیاز داخل و تقاضاست، اما عرضه‌ای که  به بازار صورت می‌گیرد، نهایتاً یک میلیون و ۱۰۰ تا ٢٠٠ هزار دستگاه است؛ بنابراین متناسب با  تقاضا، عرضه انجام نمی‌شود؛ بحث قیمت خودرو یک موضوع جدی است، اما باید کف جامعه را هم لحاظ کنیم. متاسفانه اکنون خودروهای در بخش خصوصی فقط برای یک قشر مرفه تولید می‌شود؛  این مهم یکی از  موضوعاتی است که بایستی خودروسازان خصوصی در نظر داشته باشند و  نسبت به یکدیگر در تولید خودروهای اقتصادی در کنار خودروهایی که نیاز روز جامعه است، پیشتاز باشند. در حقیقت این‌ مهم یک مجموعه‌ خودروسازی را ممتاز از مجموعه‌های دیگر خواهد کرد.

 وی تصریح کرد: کار خوبی که برخی شرکت‌های خودروساز انجام داده‌اند، بحث تحقیق و توسعه (R&D) است که گفته شد در این حوزه توسعه حدود سه درصدی وجود دارد که به نظر بنده، بسیار کار ارزشمندی است؛ چراکه در کشورهای پیشرفته و در حوزه تولید خودرو، شرکتی همچون بنز و.. تا سه درصد در این حوزه تمرکز می‌کنند. ما تاکنون به ٠.۵ درصد هم نرسیدیم؛ اما اینکه این تحقیق و توسعه به سه درصد برسد، بسیار کار ارزشمندی است.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , افزایش قیمت خودرو , افزایش مجدد قیمت کارخانه ای , بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا v1p مشکی : فروش فوری بادموعد تحویل ۴ شهریور ۲۲ شهریور فاکتور شده ولی هنوز تخصیص پلاک نشده
v4 اتومات تیتانیوم : این بی وجود ها بالاخره برای ما روز 23 شهریور فاکتور کردند فروش فوری با موعد تحویل 3 شهریور بود !! الان که دوباره نگاه می کنم می بینم فاکتور رو تغییر دادند و حدود 8 میلیون گران تر فاکتور کردند !!!! عوضی ها الان 2 روزه منتظر تخصیص پلاک هستم و خبری نیست امروز با ویران خودرو تماس گرفتم گفت فراجا فیزیک پلاک تمام کرده باید یک هفته منتظر باشید تا پلاکش بیاد !!!!! دیگه اعصاب ندارم از دست اینها بی لیاقت ها !!! یادتون باشه بابت تاخیر در تحویل بعد از فاکتور شدن هم می تونید شکایت کنید و خسارت بگیرید . ضمنا تعزیرات گفته همه بران تو سامانه 135 نسبت به گران فروشی ایران خودرو شکایت ثبت کنند تا پول های اضافی رو برگردونند !! بعنی پولت زوری هم که ازت گرفتن رو می خوای بگیری باید 100 جا شکایت کنی و التماس کنی
شاهین اسفند : من تکمیل وجه ۱۶ اسفند بود تحویل گرفتم
محمد تقی افشاری : سلام مال شمابعدازفاکتور،چندروزه طول کشیدپلاک بشه
یاسین : تا روز تحویل تو شکایت بنویس حتما میدن،تو خواسته ها خسارت دیرکرد کرد ،هزینه رسیدگی دادگاه، خسارت دیرکرد کرد پرداخت دین حتما بگویید
محمد تقی افشاری : سلام اقا هادی شما تبدیل زدی بعدازفاکتور،چندروزطول کشیدپلاک بشه
شاهین۱۴۰۲ : سلام از کدام قسمت و ادرس سایت میشه رفت تبدیل زد لطفا راهنمایی کنید
شاهین Cvt : دوستان تا چه تاریخی شاهین cvtفاکتر شده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
نیسان آبی : سلام دوستان درآمد کار با نیسان چطوره لطفا بنده راهنمایی بفرمایید
ال : سلام راست میگن منم 22بهمن ثبت نام کردم ساعت 12فاکتورشدم با آپشن بود
پیش فروش اسفند ماه : دعوت نامه دوگانه بوده فکر کنم
معلم : اگر 24 درصد افزایش خورده 120 میلیون شده باید 15 درصد افزایش می داد که بشه 75 میلیون و به پیش فروش ها 50 درصد افزایش می خوره به جای اینکه 60 میلیون دادیم باید 37 میلیون می دادیم یعنی حدود 22 میلیون از پیش فروش ها دزدی شده و 45 میلیون از فروش فوری دزدی کردن برا 207 پانا فولادی حساب کردم
مهرداد فوق العاده کرج : سوال جهت بیکاری ک سایپا مارو دچارش کرد فک کنم تا 27بهمن داریم بعدش میشه 30بهمن درسته؟
12163914 : 24بهمن تکمیل وجه کردم فوق العاده اما کی فاکتور بشم خدا میدونه
مرداد 19 : سلام من 19 مرداد طرح مادران .فوق العاده. هنوز فاکتور نشدم
Gxl : پاسخ ب مائده خانم ؛ میگم سخا واستون کی اومده ؟
اطلس آذر : خب بریم تجمع و اعتراض کنیم این بنده خدا هم همینو میگه منم حتما میرم با دوتا بچه مدرسه رو واقعا دیگه پولی ندارم برا سرویس و اسنپ گرفتن
مرتضی : بدتر سایپا هیچ شرکتی نیست ... ماشینای اشغال با مدت تحویل طولانی ... یکی نیست بگه خط تولیدت ظرفیت و توان نداره بخشنامه ثبت نام نده... مردم از شدت نداری رو میارن به سایپا ... لعنت بر باعث و بانیش