پایان زیاندهی ایران خودرو با جراحی بخش خصوصی

پایان زیاندهی ایران خودرو با جراحی بخش خصوصی

 

صحبت درباره اینکه چگونه و با چه سازوکاری می‌توان ایران خودرو را از وضعیت زیاندهی خارج کرد، مستلزم درک عوامل زیاندهی این غول خودرو‌ساز است؛ مجموعه‌ای از عوامل که بخش قابل توجهی از آن، کاملاً به اراده دولت‌ها در واگذاری مدیریت صنعت به بخش خصوصی و سهامداران اصلی خصوصی بستگی دارد. البته بخش دیگری از این عوامل را می‌توان به عوامل خارجی نظیر تحریم‌ها و تورم عمومی کشور ربط داد؛ هر چند می‌توان گفت برای کم کردن اثر تحریم، بخش خصوصی با توجه به اشراف آن نسبت به بازارهای خارجی، شناخت و ارتباط مؤثر با همکاران و شرکت‌های نظیر در خارج، قابلیت و قدرت مانور بیشتری دارد.

 

این را هم باید اضافه کرد که تورم، بیش از آنکه به ضرر ایران خودرو باشد به ضرر مردم مصرف کننده بوده است زیرا ایران‌خودرو به مدد همین نرخ تورم، اقدام به تجدید ارزیابی دارایی‌ها و افزایش سرمایه می‌کند و تاکنون چند بار با این شگرد از ورشکستگی نجات یافته است. باید پذیرفت زیاندهی شرکت ایران خودرو با این فرمان فعلی، ظاهراً تمامی ندارد؛ شرکتی با مدیریت دولتی‌ها که ناظران پیش‌بینی می‌کنند زیان آن تا پایان سال‌جاری (1403) به 120 تا 130 همت برسد و جمع بدهی آن به 262 همت افزایش یابد.

مهمترین عوامل قابل تأمل

در مجموع می‌توان گفت عوامل متعددی در وضعیت زیاندهی ایران خودرو مؤثر بوده است، براین اساس مهمترین سرفصل‌ها و مسائل پیرامون بحران زیاندهی این غول خودرو‌سازی ایران مد نظر قرار می‌گیرد.

«تحریم‌ها»، که منجر به محدودیت در تأمین قطعات و مواد اولیه برای تولید خودرو و در نتیجه، افزایش هزینه‌ها و کاهش کیفیت محصولات شده است. «مدیریت ناکارآمد و اجاره‌ای دولتی»، که به تصمیمات بی‌ثبات، هزینه‌های اضافی، رانت‌های زیانبار، گیر کردن طرح‌های توسعه‌ای در هزارتوی بروکراسی وقت گیر و تخریب‌گر دولتی منجر شده است. همچنین این موارد اجازه نداده است برنامه‌ریزی‌های راهبردی برای توسعه این صنعت، لباس تحقق بر تن کند.

«رقابت با خودروهای خارجی»، که در کنار عجز دولتی‌ها از تحول در محصولات، باعث کاهش سهم ایران‌خودرو از بازار شده است.

«کیفیت پایین محصولات»، که خود، هنر مدیریت دولتی‌ها و شاخص آن در همه عرصه‌های صنعتی است.

«هزینه‌های بالای تولید»، شامل دستمزدهای ناشی از استخدام‌های بی‌اثر، سفارشی و بی‌رویه، ریخت و پاش‌های مرسوم دولتی و نیز گران شدن انرژی و مواد اولیه است. پوشیده نیست که این اتفاقات می‌تواند بر حاشیه سود تأثیر بگذارد و در کنار این عوامل، عدم بهینه‌سازی فرایندهای تولید به بهانه هزینه‌های بالا قرار می‌گیرد که باز هم، مشخصه بخش دولتی است. به همین دلیل گفته می‌شود که دولت‌ها اساساً برای سوددهی، مسئولیتی حس نمی‌کنند بلکه بالعکس باید گزارش هزینه‌کرد بدهند!

«عدم تنوع در سبد محصولات»، و وابستگی به چند مدل خاص خودرو، عامل دیگری است که ممکن است خطرپذیری را افزایش دهد و در صورت کاهش تقاضا برای این مدل‌ها، زیان‌دهی را تشدید کند.

«تحقیق و توسعه»، نیز حلقه مفقوده در مدیریت دولتی است. گفته می‌شود این معضل به خاطر دسترسی محدود و نوسان دولت‌ها در تأمین منابع مالی یا جذب سرمایه‌گذاری است. انصافاً نباید از دولتی‌ها در این باره ایراد گرفت زیرا سوای اینکه توسعه و بهبود فرایندهای تولید و نوآوری در محصولات، معمولاً با ترمز تصمیمات بی‌ثبات و در عین حال وقت‌گیر مدیریت دولتی متوقف می‌شود، چنین تحولی، اساساً از بخش دولتی بر‌نمی‌آید و کار آنها نیست.

ناگفته پیداست که تحقیق و توسعه تا چه حد می‌تواند به صنعت خودرو کمک کند و در رقابت با رقبا و طراحی محصولات متناسب با نیازهای مصرف کنندگان در بازارهای داخلی و خارجی مؤثر باشد اما دولتی‌ها در این زمینه نه تنها پیشرفت قابل توجهی نداشته‌اند بلکه در مواردی، روند معکوس کاهش کیفیت را در پیش گرفته‌اند. برای درک این واقعیت کافی است از مردم درباره محصولات ایران‌خودرو نظرسنجی شود.

«خودروی خوب با دستور ساخته نمی‌شود»، قوانین، مقررات دست و پاگیر دولتی، تغییرات مکرر در مقررات دولتی، بخشنامه‌ها و نیز سیاست‌هایی مانند قیمت‌گذاری دستوری که واقعیت کف بازار را نادیده می‌گیرند، لاجرم به عدم تعادل در بازار و زیان‌دهی شرکت‌ها منجر می‌شود.

«خدمات پس از فروش ضعیف»، دیگر عاملی است که افق تیره و تاری در برابر مدیریت دولت بر خودروسازی می‌گذارد و البته این عامل، بیشتر معلول زنجیره‌ای از ناکارآمدی و حاصل همه عوامل پیش گفته است که ناگزیر به خدمات پس از فروش ناکافی، عدم پاسخگویی مناسب به شکایات مشتریان، کاهش اعتماد مشتریان، ریزش تقاضا و نهایتاً کاهش حاشیه سود، منجر می‌شود.

 راهبرد‌های عملیاتی

 

سازوکار تغییر روند زیاندهی ایران خودرو، نیازمند یک رویکرد جامع و چندجانبه با درک از معضلات پیش گفته است که به تحلیل بازار و شناسایی نیازها، نوآوری در طراحی و تولید، مدیریت هزینه‌ها، بررسی و بهینه‌سازی زنجیره تأمین و فرایندهای تولید برای کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری، توجه ویژه به بازاریابی و فروش با توسعه استراتژی‌های بازاریابی مؤثر برای جذب مشتریان، توسعه همکاری‌ها با شرکت‌های خارجی برای انتقال دانش فنی، بهبود خدمات پس از فروش و تنوع بخشی به محصولات از جمله تولید خودروهای الکتریکی یا هیبریدی، نیاز مبرم دارد؛ در مجموع تحقق موارد مذکور با جراحی این صنعت به دست متخصصان کاربلد بخش خصوصی میسر است نه دستورها و نامه نگاری‌های دولتی. بر این اساس، ایران خودرو برای کاهش و در نهایت خروج از زیاندهی نیاز ضروری به جراحی متخصصان بخش خصوصی دارد.

منبع

 ایران جیب به نقل از روزنامه ایران

 

برچسب : خودرو , وان کار , پایان زیاندهی ایران خودرو , زیان ایران خودرو , بخش خصوصی , جراحی بخش خصوصی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
لعنت 3 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حسام : اشنا داشتی میگفتی تحویل هم زود بهت بده اشنات دیگه چرا گلایه داری از سایپا 😂
مال باخته : سلام منم شرایط شمارو دارم پرداخت اول رو انجام دادم تحویل گفتن هفته ۴شهریور۱۴۰۴ولی هیچ خبری نیست
سلگی : درجواب مشهد اره فروش فوق العاده بودم
مریم : راستی تو این تبدیلی که اومده، تو اون قسمتی واریز نوشته این پیشنهادیه
شاهین g پذیرش ۱۷اذر مشهد : در جواب سلگی و شاهین gl بچه ها شما چندم تبدیل زدین و چندم فاکتور شدید اینکه شماره هم فروش فوق‌العاده آذر پارسال هستین که تبدیل زدین
محسن : شما الان کی ماشین رو تحویل گرفتید که این قدر زود ما به تفاوت رو گرفتید؟ یکی از دوستان ۲۶ شهریور تحویل گرفته هنوز مبلغ عودت نشده.
J7 u : با نمایندگی ثبت نامیتون در میان بگذارید ، بی شک عودت داده میشه .
میثم : یعنی امتیازمون سوخته🥺 الان باید چکار کنیم ۱۵۰ دادم حواله خریدم یا خدا
جواد : نه نمی خواد پرداخت کنیم.مثل سود تا خیر میمونه.با قرمز نوشتنش و مثل سود تاخیر ک تو فاکتور قید میشه و پرداختش میکنن اینم همینجور یه.یعنی باید بهمون برگردونن؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رضا : هدفت از این ادا درآوردن چیه با زبون خودت حرف بزن همه مثل خودت احمق نیستن که نمیدونم چه سودی از این کارات میبری دیوانه
امیر آریا نژاد : زمان و مکان تجمع اعتراض به عدم فاکتور و تحویل خودرو های کوییک ، اطلس، ساینا، شاهین علیرغم پر بودن پارکینگ ها📆• تاریخ: یکشنبه 11 آبان 🕒• ساعت: 9 صبح 📍• مکان: کیلومتر 9 جاده مخصوص مقابل واحد فروش سایپا 💥 حضور بهم برسانیم اتحاد و تجمع بیشتر تاثیر گذار تر خواهد بود.
آشیخ رضا کلینی : سلام علیکم ورحمته الله سلام و درود بخدا قسم این راه و روش معامله و خرید و فروش از ابتدا تا انتهای فرآیند خرید و فروش حرام است و قطعا نه بهره معنوی برای خریدار و نه برای تولید کننده دارد حضرت آقا فرمودن بستر فروش تولیدات ملی را جوری هموار کنید که سرمایه گزار با شوق و اشتیاق برای خرید و تولید کننده هم بادلگرمی و اطمینان تولید کنه و رونق اقتصادی شکل بگیره ولی متاسفانه معدود افرادی در کارخانه های تولیدی هستن که نه تنها مانع شدن بلکه مسبب بی اعتمادی مردم نسبت به تولید و نگرانی تولید کننده نسبت فروش را درپی دارد و وای به این کارشکنان و دست اندازی های عمدی شدن بوالله پیگیری قاطع ازطریق مراجع قضایی و امنیتی بصورت نامحسوس جهت شناساییی این سودجویان در دستور کار وزارت مخترم اطلاعات قرار گرفته و بزودی دستگیر و تحویل مقامات قضایی خواهندشد وسلام . پیوست صلوات برمحمد وآل محمد
علی : ایشالله تا بهمن میگیرید 😂
زاهد : تجمع اعتراضی عتراض به عدم تحویل عمدی خودروها علیرغم پر بودن پارکینگ ها🚨زمان و مکان تجمع: شرکت سایپا 📆• تاریخ: یکشنبه 11 آبان 🕒• ساعت: 9 صبح 📍• مکان: کیلومتر 9 جاده مخصوص مقابل واحد فروش سایپا 💥 حضور بهم برسانیم
یاور : سلام به همگی ساینا دوگانه قیمتش تو بازار بشدت کاهشی شده و تا عید به 600 تومن میرسه همین الان هم خریداری تو بازار نیس بنظر من تبدیل به تک کنید که زودتر تحویل بگیرید
30 شهریور : شما شمارت 1300 تا بعد از من هست، من هم همون اول ثبت نام نتونستم بکنم، قبل از من زیاد هست 30 شهریوری
محمد : سلام قیمت دوگانه صفر چنده ؟ هر کی یه قیمتی زده تو دیوار یکی زده 970 یکی 1/70 یکی 1 تومن یکی 940 معلوم نی چجوریه کسی اگه قیمت داره بگه بدونیم مرسی
30 شهریور : هنوز 4 شهریور زباد مونده بعدش نوبت 30 شهریوریاس
لاینر : ایولا مبارکه ایشالا ماهم فاکتور میشیم تا6هزار چیزی نمونده