پایان زیاندهی ایران خودرو با جراحی بخش خصوصی

پایان زیاندهی ایران خودرو با جراحی بخش خصوصی

 

صحبت درباره اینکه چگونه و با چه سازوکاری می‌توان ایران خودرو را از وضعیت زیاندهی خارج کرد، مستلزم درک عوامل زیاندهی این غول خودرو‌ساز است؛ مجموعه‌ای از عوامل که بخش قابل توجهی از آن، کاملاً به اراده دولت‌ها در واگذاری مدیریت صنعت به بخش خصوصی و سهامداران اصلی خصوصی بستگی دارد. البته بخش دیگری از این عوامل را می‌توان به عوامل خارجی نظیر تحریم‌ها و تورم عمومی کشور ربط داد؛ هر چند می‌توان گفت برای کم کردن اثر تحریم، بخش خصوصی با توجه به اشراف آن نسبت به بازارهای خارجی، شناخت و ارتباط مؤثر با همکاران و شرکت‌های نظیر در خارج، قابلیت و قدرت مانور بیشتری دارد.

 

این را هم باید اضافه کرد که تورم، بیش از آنکه به ضرر ایران خودرو باشد به ضرر مردم مصرف کننده بوده است زیرا ایران‌خودرو به مدد همین نرخ تورم، اقدام به تجدید ارزیابی دارایی‌ها و افزایش سرمایه می‌کند و تاکنون چند بار با این شگرد از ورشکستگی نجات یافته است. باید پذیرفت زیاندهی شرکت ایران خودرو با این فرمان فعلی، ظاهراً تمامی ندارد؛ شرکتی با مدیریت دولتی‌ها که ناظران پیش‌بینی می‌کنند زیان آن تا پایان سال‌جاری (1403) به 120 تا 130 همت برسد و جمع بدهی آن به 262 همت افزایش یابد.

مهمترین عوامل قابل تأمل

در مجموع می‌توان گفت عوامل متعددی در وضعیت زیاندهی ایران خودرو مؤثر بوده است، براین اساس مهمترین سرفصل‌ها و مسائل پیرامون بحران زیاندهی این غول خودرو‌سازی ایران مد نظر قرار می‌گیرد.

«تحریم‌ها»، که منجر به محدودیت در تأمین قطعات و مواد اولیه برای تولید خودرو و در نتیجه، افزایش هزینه‌ها و کاهش کیفیت محصولات شده است. «مدیریت ناکارآمد و اجاره‌ای دولتی»، که به تصمیمات بی‌ثبات، هزینه‌های اضافی، رانت‌های زیانبار، گیر کردن طرح‌های توسعه‌ای در هزارتوی بروکراسی وقت گیر و تخریب‌گر دولتی منجر شده است. همچنین این موارد اجازه نداده است برنامه‌ریزی‌های راهبردی برای توسعه این صنعت، لباس تحقق بر تن کند.

«رقابت با خودروهای خارجی»، که در کنار عجز دولتی‌ها از تحول در محصولات، باعث کاهش سهم ایران‌خودرو از بازار شده است.

«کیفیت پایین محصولات»، که خود، هنر مدیریت دولتی‌ها و شاخص آن در همه عرصه‌های صنعتی است.

«هزینه‌های بالای تولید»، شامل دستمزدهای ناشی از استخدام‌های بی‌اثر، سفارشی و بی‌رویه، ریخت و پاش‌های مرسوم دولتی و نیز گران شدن انرژی و مواد اولیه است. پوشیده نیست که این اتفاقات می‌تواند بر حاشیه سود تأثیر بگذارد و در کنار این عوامل، عدم بهینه‌سازی فرایندهای تولید به بهانه هزینه‌های بالا قرار می‌گیرد که باز هم، مشخصه بخش دولتی است. به همین دلیل گفته می‌شود که دولت‌ها اساساً برای سوددهی، مسئولیتی حس نمی‌کنند بلکه بالعکس باید گزارش هزینه‌کرد بدهند!

«عدم تنوع در سبد محصولات»، و وابستگی به چند مدل خاص خودرو، عامل دیگری است که ممکن است خطرپذیری را افزایش دهد و در صورت کاهش تقاضا برای این مدل‌ها، زیان‌دهی را تشدید کند.

«تحقیق و توسعه»، نیز حلقه مفقوده در مدیریت دولتی است. گفته می‌شود این معضل به خاطر دسترسی محدود و نوسان دولت‌ها در تأمین منابع مالی یا جذب سرمایه‌گذاری است. انصافاً نباید از دولتی‌ها در این باره ایراد گرفت زیرا سوای اینکه توسعه و بهبود فرایندهای تولید و نوآوری در محصولات، معمولاً با ترمز تصمیمات بی‌ثبات و در عین حال وقت‌گیر مدیریت دولتی متوقف می‌شود، چنین تحولی، اساساً از بخش دولتی بر‌نمی‌آید و کار آنها نیست.

ناگفته پیداست که تحقیق و توسعه تا چه حد می‌تواند به صنعت خودرو کمک کند و در رقابت با رقبا و طراحی محصولات متناسب با نیازهای مصرف کنندگان در بازارهای داخلی و خارجی مؤثر باشد اما دولتی‌ها در این زمینه نه تنها پیشرفت قابل توجهی نداشته‌اند بلکه در مواردی، روند معکوس کاهش کیفیت را در پیش گرفته‌اند. برای درک این واقعیت کافی است از مردم درباره محصولات ایران‌خودرو نظرسنجی شود.

«خودروی خوب با دستور ساخته نمی‌شود»، قوانین، مقررات دست و پاگیر دولتی، تغییرات مکرر در مقررات دولتی، بخشنامه‌ها و نیز سیاست‌هایی مانند قیمت‌گذاری دستوری که واقعیت کف بازار را نادیده می‌گیرند، لاجرم به عدم تعادل در بازار و زیان‌دهی شرکت‌ها منجر می‌شود.

«خدمات پس از فروش ضعیف»، دیگر عاملی است که افق تیره و تاری در برابر مدیریت دولت بر خودروسازی می‌گذارد و البته این عامل، بیشتر معلول زنجیره‌ای از ناکارآمدی و حاصل همه عوامل پیش گفته است که ناگزیر به خدمات پس از فروش ناکافی، عدم پاسخگویی مناسب به شکایات مشتریان، کاهش اعتماد مشتریان، ریزش تقاضا و نهایتاً کاهش حاشیه سود، منجر می‌شود.

 راهبرد‌های عملیاتی

 

سازوکار تغییر روند زیاندهی ایران خودرو، نیازمند یک رویکرد جامع و چندجانبه با درک از معضلات پیش گفته است که به تحلیل بازار و شناسایی نیازها، نوآوری در طراحی و تولید، مدیریت هزینه‌ها، بررسی و بهینه‌سازی زنجیره تأمین و فرایندهای تولید برای کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری، توجه ویژه به بازاریابی و فروش با توسعه استراتژی‌های بازاریابی مؤثر برای جذب مشتریان، توسعه همکاری‌ها با شرکت‌های خارجی برای انتقال دانش فنی، بهبود خدمات پس از فروش و تنوع بخشی به محصولات از جمله تولید خودروهای الکتریکی یا هیبریدی، نیاز مبرم دارد؛ در مجموع تحقق موارد مذکور با جراحی این صنعت به دست متخصصان کاربلد بخش خصوصی میسر است نه دستورها و نامه نگاری‌های دولتی. بر این اساس، ایران خودرو برای کاهش و در نهایت خروج از زیاندهی نیاز ضروری به جراحی متخصصان بخش خصوصی دارد.

منبع

 ایران جیب به نقل از روزنامه ایران

 

برچسب : خودرو , وان کار , پایان زیاندهی ایران خودرو , زیان ایران خودرو , بخش خصوصی , جراحی بخش خصوصی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی تحویل اسفند403 : سلام دوستان ،بله به من گفتن 1400نفر جلو شما هستن وتقریبا سه ماه دیگه بهتون میدیم ماشین ،ماهم تصمیم گرفتیم تبدیل کنیم به جی ال ولی اونایی که نوبتشون نزدیکه صبر کنید ،ما 17 آذر پذیرش شدیم
فرهادj7 : سلام ثبت نام23بهمن1403 فاکتور 27خرداد 1404 کارت خودرو آمده هنوز خبری از ماشین نیست
شاهین تیرماه : سلام من ۱۸ اردیبهشت تکمیل وجه کردن ۲۰ اردیبهشت سلام ثبت شده هنوز فاکتور نشدم
شاهین جی Escموعد تحویل اردیبهشت : باسلام دوستان عزیز از این بابت خیالتونو راحت کنم که تا یکسال 2سال باید منتظر شاهین جی باشیم چون مدیرعامل سایپا امروز خودش گفت روزانه دوتا شاهین جی تولید میشه ،،،هر حرفیم که این کارشناسای سایپا موقع زنگ زدن میگن همشسششش دروغه من که خودم دیگه بیخیال شاهین شدم دیگه میخوام فراموش کنم حالا هر موقع تونستن فاکتوز میکنن😞 هر کی ام که دیدید ماشینشو تحویل گرفته بدونید یه آشنا مدیر داخل سایپا داشته بی شک
حسین : درضمن هیج کس از دوستانی که تشریف آورده بودن، فاکتور نشدن. فقط دو نفر تبدیل به جی ای زدن. بقیه دست از پا درازتر برگشتیم. و در پایان دم کسایی که اومدن گرم. خیلی ها از راه دور اومدن و دستمریزاد بهشون
حسین : درخصوص جریمه: براساس درصد نوشته شده در قرارداد جریمه میدن در صورت تبدیل مبلغ جریمه تغییری نمیکند (حذف نمیشد) خط تولید 5 روز در هفته فعاله فقط
محمد : کسی ثبتنام دو مرحله ای بوده که تحویل مرداد یا شهریور باشه؟ میخوام ببسنم دعوت نامه براشون اومده و اگه اومده چقد قبل تاریخ قرارداد دعوتنامه میاد؟
حسین : سلام و عرض ادب خلاصه ای از کارهایی که امروز در تجمع انفاق افتاد: تعداد حاضرین حدود 20 25 نفر اکثرا شاهین جی - شاید CVT و پلاس هم بود. (یه دونه هم کوئیک بود خخخ) تا ساعت 14:30 بودیم با مدیر فروش و بازاریابی هم کلی صحبت کردیم. ظاهرا مشکل سانروف دارن الویت تولید در صورت تامین سانروف به ترتیب: شاهین پلاس (50 الی 60%)، شاهین CVT (20 الی 30%) و نهایتا شاهین جی (کمتر از 10%) یعنی اگه 100 تا سانروف داشته باشن، نهایتا 5 تا 10 تا شاهین جی تولید میکنند. تعداد تولید در روز: شاهین پلاس 40 تا 50 عدد شاهین CVT راستش یادم نیست چی گفت شاهین جی گاهی 2 تا گاهی 5 تا شایدم 12 تا در روز شاهین جی ال هم یادم نیست ولی تعدادشون بیشتر از قبلی ها بود. و گویا اصلا هم نیاز نمیبیند تا سانروف ها رو به شاهین جی اختصاص بدن. حرف همه شون هم اینه که: شاهین جی ها تبدیل بزنن به شاهین جی ال تا زودتر صاحب ماشین بشن. نظر منو بخواهید اینه ابتدا ببنید د چند نفر از شما جلوتره اگه زیر 500 نفر هستید تبدیل نزنید اما اگه بالای 500 نفر جلوتر از شماست به نظرم نبدیل بزنید.
ناشناس : سلام شاهین جی ال میبخشید چطوری نشسته توی سیستم ینی وقتی وضعیت خودرو میزنیم چی نوشته؟
ایگل مشکی : تاریخ ثبت نام ۱۱ اردیبهشت. تحویل بایستی ۲ ماه کاری می بود. هنوز پیامک نیومده، شاسی هم نشده! چقدر تا تحویلش تاخیر داره؟ کسی می دونه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییگ آر اس 11ام تا 26 خرداد : شما فاکتور شدین چندین بودین؟؟؟
کوییک آر اس : شما فروش فوری بوده ؟؟؟؟؟؟مدل ماشینتون چی بود؟؟؟
آریزو 5 : سلام در پنل کاربری سایت مدیران خودرو تیک تحویل خودرو زده میشه
اطلس جی دی : روند فاکتور خوابید ، باز مردن
اطلس جی : سلام یعنی ممکنه تا شهریور تحویل بدن ماشین رو به خدا من که یه افسرده بدبخت شدم نه پول دارم نه ماشین نه طلا نه هیج انگیزه ای برای ادامه زندگی ...خدا مسئولین سایپا رو به سزای اعمالشون برسونه بگید آمییین
کوییک : واقعااااا چطور دلتون میاد با اعصاب مردم بازی کنید وبیای دروغ بنویسی چطور 28 اردیبهشت فاکتور شدی من 27 اردیبهشتم فاکتور نشده شرکتم هم زنگ زدم میگن تا 25 اردیبهشت فاکتور شده
اطلس سواران : لعنت بر سایپا چقدر باید صبر کنیم تاخیر 1 یا 2 ماه کجای دنیا دیدید 8 ماه تاخیر در تحویل ماشین این تاخیر نیست یه جور دزدی و فریب مردم
یاغی : دوستان عزیزم،دیدن این پیج برای امشب کافیه،با اجازتون میرم بخوابم،شب بخیر
کوییک آ ر اس : بله منم دقیقا وضع شما رو دارم 30 روزه ثبتنام کردم 27 اردیبهشت پول ریختم و28 برام ثبت شده وتا امروز که زنگ زدم یکیش گفت تا 15 اردیبهشت فاکتور شده وتا روز چهارشنبه هفته پیش بهم گفتن تا 25 فاکتور شده
کوییک آر اس : باید صبر کنید تا چراغ تحویلتون هم روشن بشه بعد از اینکه چراغ تحویلتون روشن شد 5 روز الی دو هفته طول می کشه تا ماشین به دستتون برسه