از کشورهای منطقه در صادرات خودرو عقب افتاده ایم

از کشورهای منطقه در صادرات خودرو عقب افتاده ایم

 

یک فعال حوزه قطعات خودرو، بی ثباتی در قوانین و مقررات، قیمت گذاری دستوری، تاخیر در پرداخت‌ها، مطالبات و تغییرات نرخ ارز را از چالش‌های اصلی این صنعت دانست و گفت که برخی کشورهای همسایه که همزمان با ایران وارد این عرصه شده‌اند، با صادراتی بالغ بر ۳۵ میلیارد دلار فاصله قابل توجهی از ایران گرفته‌اند.

 

ایسنا نوشت : صبح امروز  در ادامه رویداد «پیشگامان پیشرفت» جمعی از تولیدکنندگان و فعالان بخش خصوصی با رهبر معظم انقلاب دیدار کرده و تعدادی از فعالان اقتصادی بخش خصوصی به ارائه دیدگاه و نظرات خود پرداختند.

رضا رضایی - یک فعال حوزه قطعات خودرو در این دیدار با اشاره به اینکه خودروسازی و قطعه سازی کشور به عنوان یکی از ستون‌های اصلی اشتغال و تولید ثروت داخلی است، اظهار کرد: این صنعت با اشتغال‌زایی برای بیش از ۷۰۰ هزار نفر یکی از بزرگترین بخش‌های اقتصادی کشور به شمار می رود.

وی افزود: این صنعت با ظرفیت‌های خود می تواند ایران را به یک قدرت جهانی در این حوزه تبدیل کند اما به دلایل مختلف این امر محقق نشده است.

این فعال بخش خصوصی تصریح کرد: برخی کشورهای همسایه که همزمان با ایران وارد این عرصه شده‌اند اکنون با صادراتی بالغ بر ۳۵ میلیارد دلار، فاصله قابل توجهی از ایران گرفته‌اند. این فاصله بیش از هر چیز به ثبات در سیاست‌گذاری‌ها، حمایت‌های استراتژیک دولت‌ها و تمرکز توسعه زیرساخت‌ها باز میگردد.

وی بیان اینکه شعار امسال مقام معظم رهبری جهش تولید با مشارکت مردم نقشه راهی برای توسعه اقتصاد است و این مستلزم رفع موانع پیش روی تولیدکنندگان و ایجاد فضای مناسب برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های بخش خصوصی است، گفت: یکی از چالش‌های اصلی صنعت خودرو بی ثباتی در قوانین و مقررات است که مانع از برنامه‌ریزی بلند مدت و اجرای کامل پروژه‌های سرمایه‌گذاری شده است. تدوین نقشه راه بیست ساله به عنوان سند بالادستی می تواند ثبات لازم را ایجاد کرده و فرآیندها را تسهیل کند.

رضایی عنوان کرد: چالش دیگر این است که قیمت‌گذاری دستوری، خودروسازان را با زیان‌های مالی انباشته رو به رو کرده است و توان سرمایه‌گذاری برای توسعه و بهبود کیفیت را از آنها سلب کرده است. حذف قیمت‌گذاری دستوری و تنظیم قیمت‌ها بر پایه عرضه و تقاضا ضروری است.

به گفته وی کاهش تصدی‌گری دولت و واگذاری امور غیرحاکمیتی صنعت خودرو به بخش خصوصی، متخصص و دارای اهلیت گامی اساسی در مسیر توسعه محسوب می شود.

 

این فعال صنعت خودرو به چالش‌ دیگر این صنعت اشاره کرد و گفت: تاخیر در پرداخت‌ها، مطالبات بالای شش ماه و تغییرات نرخ ارز، قطعه سازان را با بحران نقدینگی مواجه کرده است و افزایش سقف تسهیلات بانکی، اعطای وام‌های بلندمدت و  ایجاد ثبات ارزی می تواند فشار مالی بر صنعت را کاهش دهد.

رضایی همچنین افزود که کاهش ارزبری و افزایش عمق داخلی‌سازی قطعات از طریق اصلاح نظام تعرفه‌ای می تواند به ارتقای این صنعت و کاهش وابستگی به واردات کمک کند.

این فعال بخش خصوصی در پایان گفت: جامعه قطعه سازی کشور با تکیه بر دانش فنی و مهندسی به عنوان سرمایه‌های ملی با توان تامین قطعات برای بیش از دو میلیون خودرو در سال در مسیر تحقق اقتصاد مقاوتی گام برمی دارد.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , صادرات کشور , صادرات خودرو کشور , صادرات خودرو خاورمیانه , وضعیت صادرات خودرو ایران






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
15اردیبهشت : بله ۱۵ اردیبهشت تکمیل وجه کردم
سروش ۱۴ اردیبهشت : برادر شما ۱۵ اردیبهشت تکمیل وجه کردی؟ اخه ما ۱۴ اردیبهشت هستیم تغییر رنگ هم زدم ولی چند روزه فاکتور نشدم😕
دی j7 : از کجا اینقدر میدونی
سهند لعنتی سایپا : معلوم نیست کی تحویل بدن منتظر یه جرقه هستن بزارن برن من تو نوعی دست درحنا بمانیم
سهند لعنتی سایپا : نمیخوان بدن منتظرن یه اتفاقی پیش بیاد پول مردم بخورن برن والسلام
شاهین اردبیل : سلام دوستان بعداز ماه ها امروز ۲ تریلی از سایپا به اردبیل ماشین اومد همه کوییک دوتاش شاهین بود
جی ال : هر چی فحش ونفرین دارید به علی مدبر بدید که با دروغ واطلاعات غلطش باعث شد خیلی ازدوستان تبدیل کنن وخیلی ها از چاله دراومدن توچاه افتادن فکرکنم ایشون ازعوامل سایپا باشه حالا اومده تواین سایت خرابکاری کنه تو سایت دیگه حدود ده مرتبه تاریخهای مختلف به دروغ میگفت فاکتور وبلاک شدم بعد ازچند روز یادش میرفت ومیگفت هنوز فاکتور نشدم ...علی مدبر خدا ازت نگذره این مردم ازسایپا رخم خوردن تو دیگه نمک نباش
محمد : سلام. من ۲۳ اسفند تکمیل وجه cvt بودم و ۱۷ آذر فاکتور شد، ۲۶ آذر رسید به دستم خداروشکر. دوستان تا چه تاریخی سود تاخیر رو پرداخت کردن و ماهی چقدر حساب میکنن؟
سهند s : شماره پذیرش کسی که تازه فاکتور شده رو
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
31شهریور : خب شماره پزیرشتو بزار بی زحمت
مهران : سلام دوستان کسانی که تبدیل به منبع بزرگ زدن تا 26 دی فاکتور شده
سعید : سلام قبلا سایپا اینجور نبود الان انگار خیلی تاخیر داره من سری اول بودم برج ده 402 تکمبل وجه کردم 23 اسفند402 فاکتور شد با مدل 403 چندروز بعد رفتم از تهران تحویل گرفتم حتما کمبود یه قطعه داره یا میخاد باج بگیره از دولت دوباره افزایش قیمت بده
کوییک تحویل مرداد : من 22 مرداد فاکتور شدم..پلاک نه .
کوییک تحویل مرداد : تا 22 مرداد
علی : شمار پذیرش کامل بزار بعد بنویس 30روزه هست یا90روزه
شهروزیان : 31شهریور پاششی امروز فاکتور شد تعجب
جعفر : ثبت نام 31 شهریور پراید وانت معمولی پلاک شد
بنده خدا خطاب ب اشکی : لعنت خدا و پیامبرش بر اشکی و امثال اشکی که مردم هرچه بدبختی میکشن از زیر سر همین اکی هاست.
فاکتور : شماره پذیرش 6803 فاکتور شد