از کشورهای منطقه در صادرات خودرو عقب افتاده ایم

از کشورهای منطقه در صادرات خودرو عقب افتاده ایم

 

یک فعال حوزه قطعات خودرو، بی ثباتی در قوانین و مقررات، قیمت گذاری دستوری، تاخیر در پرداخت‌ها، مطالبات و تغییرات نرخ ارز را از چالش‌های اصلی این صنعت دانست و گفت که برخی کشورهای همسایه که همزمان با ایران وارد این عرصه شده‌اند، با صادراتی بالغ بر ۳۵ میلیارد دلار فاصله قابل توجهی از ایران گرفته‌اند.

 

ایسنا نوشت : صبح امروز  در ادامه رویداد «پیشگامان پیشرفت» جمعی از تولیدکنندگان و فعالان بخش خصوصی با رهبر معظم انقلاب دیدار کرده و تعدادی از فعالان اقتصادی بخش خصوصی به ارائه دیدگاه و نظرات خود پرداختند.

رضا رضایی - یک فعال حوزه قطعات خودرو در این دیدار با اشاره به اینکه خودروسازی و قطعه سازی کشور به عنوان یکی از ستون‌های اصلی اشتغال و تولید ثروت داخلی است، اظهار کرد: این صنعت با اشتغال‌زایی برای بیش از ۷۰۰ هزار نفر یکی از بزرگترین بخش‌های اقتصادی کشور به شمار می رود.

وی افزود: این صنعت با ظرفیت‌های خود می تواند ایران را به یک قدرت جهانی در این حوزه تبدیل کند اما به دلایل مختلف این امر محقق نشده است.

این فعال بخش خصوصی تصریح کرد: برخی کشورهای همسایه که همزمان با ایران وارد این عرصه شده‌اند اکنون با صادراتی بالغ بر ۳۵ میلیارد دلار، فاصله قابل توجهی از ایران گرفته‌اند. این فاصله بیش از هر چیز به ثبات در سیاست‌گذاری‌ها، حمایت‌های استراتژیک دولت‌ها و تمرکز توسعه زیرساخت‌ها باز میگردد.

وی بیان اینکه شعار امسال مقام معظم رهبری جهش تولید با مشارکت مردم نقشه راهی برای توسعه اقتصاد است و این مستلزم رفع موانع پیش روی تولیدکنندگان و ایجاد فضای مناسب برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های بخش خصوصی است، گفت: یکی از چالش‌های اصلی صنعت خودرو بی ثباتی در قوانین و مقررات است که مانع از برنامه‌ریزی بلند مدت و اجرای کامل پروژه‌های سرمایه‌گذاری شده است. تدوین نقشه راه بیست ساله به عنوان سند بالادستی می تواند ثبات لازم را ایجاد کرده و فرآیندها را تسهیل کند.

رضایی عنوان کرد: چالش دیگر این است که قیمت‌گذاری دستوری، خودروسازان را با زیان‌های مالی انباشته رو به رو کرده است و توان سرمایه‌گذاری برای توسعه و بهبود کیفیت را از آنها سلب کرده است. حذف قیمت‌گذاری دستوری و تنظیم قیمت‌ها بر پایه عرضه و تقاضا ضروری است.

به گفته وی کاهش تصدی‌گری دولت و واگذاری امور غیرحاکمیتی صنعت خودرو به بخش خصوصی، متخصص و دارای اهلیت گامی اساسی در مسیر توسعه محسوب می شود.

 

این فعال صنعت خودرو به چالش‌ دیگر این صنعت اشاره کرد و گفت: تاخیر در پرداخت‌ها، مطالبات بالای شش ماه و تغییرات نرخ ارز، قطعه سازان را با بحران نقدینگی مواجه کرده است و افزایش سقف تسهیلات بانکی، اعطای وام‌های بلندمدت و  ایجاد ثبات ارزی می تواند فشار مالی بر صنعت را کاهش دهد.

رضایی همچنین افزود که کاهش ارزبری و افزایش عمق داخلی‌سازی قطعات از طریق اصلاح نظام تعرفه‌ای می تواند به ارتقای این صنعت و کاهش وابستگی به واردات کمک کند.

این فعال بخش خصوصی در پایان گفت: جامعه قطعه سازی کشور با تکیه بر دانش فنی و مهندسی به عنوان سرمایه‌های ملی با توان تامین قطعات برای بیش از دو میلیون خودرو در سال در مسیر تحقق اقتصاد مقاوتی گام برمی دارد.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , صادرات کشور , صادرات خودرو کشور , صادرات خودرو خاورمیانه , وضعیت صادرات خودرو ایران






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Shahin : الان کسی هس شاهینGمدل۱۴۰۴گرفته باشه؟
شاهین 403 : خدا رو شکر که تولیدات سایپا این قدر طرفدار داره از ثبت نام اولیه که خرداد 403 بود تا الان بیش از 2 سال هست که میگذره و ما هنوز به ماشینمون نرسیدیم واقعا همه چیز طبق برنامه پیش میره
مهدی : 7 مهر تکمیل وجه19اسفند در انتظار فاکتور خراب بشه سایپا
مهدی : سلام دوستان ماهایی که آذرماه نصف مبلغ واریز کردیم باید چیکار کنیم هفته چهارم خرداد قرار بوده دعوت نامه بیاد ولی هیچ خبری نشد به نظرتون چی میشه آخرش شماهایی که کل مبلغ واریز کردین خبری نیست وای به حال ما الکی معطلیم فک کنم ممنون میشم راهنمایی کنید تبدیل بزنم نزنم میترسم اونم خیلی طول بکشه
سایپای دزد : من واریزی ۱۲ آذر و سخا ۱۴ آذر G هستم.خبری نیست.اون اپراتورها همگی دروغ گوین.عین شرکتشون
حسینی : سلام دوستان الان تماس گرفتم با کارشناس سایپا ایشون گفتند ۱۳اذر تمام شده الان ۱۴ اذر دارن فاکتور میکنن چون من خودم ۱۳ اذر بودم وفاکتور نشده بودم سوال کردم گفتند تاریخ سخا مهمه اصلا پذیرش یا تکمیل وجه مهم نیست اینجا کسی هست ۱۴ اذر سخاش تایید باشه وفاکتور نشده باشه
Aminj7 : اره دیگه باید یری 10+ پلیس
X5 اسفند علیرضا : سلام. نمیشه بریم دم کارخونه خودمون تحویل بگیریم؟
شاهین جی : اینجا هر چی بنویسیم فایده ندارد. نزدیک ۹ ماهه پول نقد گرفتن هر جا زنگ زدم فایده ندارد. بی درو پیکره. حالا اینجا نظر بدیم که چی بشه حوصلم سر رفته ای کاش می‌توانستم برم آنجا. حیف که عمل کمر انجام دادم وگرنه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رستا 31 خرداد رینگ فولادی سفید : توکل بخدا میریزم دیگه چاره ای نیست خدایش پول زوره کاش با همون فولادی میدادن میخوام این 20 تومن وام بردارم برای تغییر رینگ بریزم🙁🙁🙁
شکایت و دادخواست قضایی : دوستان سود مشارکت و سود تاخیر هر دوتا تا زمان تحویل خودرو باید پرداخت بشه فریب نخورید توی هیچ کجای قرارداد ننوشته سود مشارکت تا زمان فاکتور شدن هست و بعد از ان نیست اینا فقط حرف و حدیثه در حالیکه در متن قرارداد نوشته تا زمان تحویل خودرو سود مشارکت 16درصد بعلاوه سود تاخیر 12درصد که جمعا 28درصد خواهد بودالبته سود تاخیر بعد از تاخیر در تحویل خودرو محاسبه خواهد شد و هر دو سود مشارکت و جریمه تاخیر در صورت دیر تحویل دادن خودرو بایدوبایدتا زمان تحویل خودروپرداخت بشود سرتون کلاه نره اگه سایپا حرف دیگه ای بزنه زود شکایت و داد خواست قضاییه بدهید و بر اساس قرارداد شکایت کنید
ارش : داغون دست میزنی هر وسیله ای درمیاد صندلی خراب قوری بدنه داغون داغون خلاصه ارزش نداره بخدا بابتش اینقدر پول بدی
اطلس سفید : سلام علی آقا فعلا رنگ سفید به زور دارن فاکتور میکنن ببین میتونی تغییر رنگ بدی
اطلس آذر علی : هنوز مهر ماهی ها نقره ای فاکتور نشدن
اخبار سایپا : تعطیلات تابستانه سایپا از 19مرداد تا 25مرداد میباشد،در این تایم انتظار فاکتور نداشته باشید،مدیر عاملی سایپا تغییر کرده و به زودی آقای منتظر المهدی معرفی میشود
دنا 6دنده تحویل 31تیر : تغییر رینگ تا پولشو بریزی دوسه روزه فاکتور میشه
دنا 6دنده فولادی : سلام سریع اقدام کن فوری فاکتور میشه
دنا 6دنده فولادی : سلام کسایی که تبدیل ریننگ اومده سریع تبدیل کنید مساوی است با فاکتور
اطلس سفید : هر جا میتونید شکایت کنید