اُوراِستیرینگ (Oversteering)

از نقطه نظر فنی، اُوراِستیرینگ (Oversteering) بدین معنی است که چرخ های عقب ماشین، در زاویه لغزشی بیش از زاویه لغزش چرخ های جلو عمل کنند. در این وضعیت، فشار قابل ملاحظه ای به چرخ های عقب وارد می شود. در عمل باید گفت، زمانی که اُوراِستیرینگ سر پیچ صورت می گیرد، عقب ماشین به طرف مخالف پیچ جاده، لیز می خورد. جالب است بدانید که کنترل خودرو در این حالت، دریفت حیرت انگیزی را به ارمغان می آورد. به طور عکس، ناتوانی در کنترل خودرو نیز منجر به وقوع حوادث ناگواری از جمله چرخش و چپ شدن خودرو خواهد شد.

اُوراِستیرینگ (Oversteering) (ویدئو)

همان طور که در شماره (1) روی تصویر بالا مشاهده می کنید، در این قسمت چرخ های عقب هنوز روی زمین قرار دارد. راننده برای جلوگیری از چرخش ماشین، فرمان را در خلاف جهتی می چرخاند که چرخ های عقب در حال لغزش هستند که به این عمل، چرخش در جهت لغزش یا اُوراِستیرینگ مخالف می گویند. هم چنین این عمل باعث می شود تا جلوی ماشین در جهت عرضی نیز حرکت کند. مستقیم کردن جهت چرخ های جلو، سرعت حرکت عرضی آن ها را نسبت به چرخ های عقب کاهش می دهد و در نتیجه باعث می شود تا عقب خودرو سریع تر بچرخد.چرخاندن بیش از حد فرمان سبب وقوع عکس این پدیده می شود. این موضوع در اُوراِستیرینگ، یک فاکتور محدودکننده به شمار می رود، زیرا هر ماشینی مکانیسم فرمان پذیری خاص خودش را دارد. در شماره (2) روی شکل فوق، چرخ های عقب در حال غلتیدن هستند و کم ترین میزان کشش افقی و طولی را نسبت به چرخ های در حال چرخش دارند. از آن جاکه چرخ های عقب در حال چرخش هستند، کم ترین میزان چسبندگی را نسبت به زمین دارند و ازاین رو عقب ماشین به خارج از مسیر گردش، رانده می شود. البته وقتی که چرخ های عقب در حال لغزیدن هستند، هنوز چسبندگی به سطح زمین پابرجاست و از همه مهم تر این که هنوز نیروی فشاری رو به جلو وجود دارد. بنابراین عقب ماشین با زوایه ای متناسب با جهت حرکت خواهد لغزید. در این مورد، تنها دغدغه راننده این است که چرخ های جلوی ماشین در راستای چرخ های عقب قرار گیرد. از آن جا که کشش چرخ های عقب به طور معکوس با سرعت چرخشی آن ها رابطه دارد، اگر راننده تخت گاز کند، با بالا رفتن میزان کشش، دود لاستیک ها به هوا بلند می شود. در فیلم(دانلود) زیر که توسط مجموعه 1Car ترجمه و به زبان فارسی زیرنویس شده است، مکانیسم عملکرد اُوراِستیرینگ به خوبی نمایش داده شده است.

/uploads/Oversteering.flv

حالا گذشته از همه این حرف ها، آیا تا به حال هیچ یک از شما اُوراِستیرینگ را تجربه کرده اید؟


منابع

caranddriver

برچسب : اُوردرایو , میل‎لنگ , گیربکس , موتور






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

11 نظر

رضا
1

داداش من تو خرم آباد لرستان یه صحنه هایی دیدم که چطور با پراید و پژو واز این ماشینا دریفت میکشن.باورم نمیشه هنوز تو شوکم به یکیشون که حرفه ایشون بود ماشین خودمو دادم(موستانگ جی تی اس ۵۰۰) تازه اون موقع فهمیدم دریفت کشیدن واقعی چیه. یه جایی دارن به اسم بام شهر باور کنید عین نید فور اسپید کربنه همشون با دریفت بالاو پایین میرن حرف نداره ارزش داره یبار مسافرت بری اونجا فقط واسه تماشایه هنرمندیشون.
00:47  1393/08/22
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: Mr.WorldWide
0

سلام
.
ممنون
.
یبار امتحان کن اسکای بوی.....میشه ها.......
11:14  1392/11/27
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: rezatech
2

من چندین بار اینو تجربه کرده بودم .ولی اسمشو نمی دومستم. بسیار متشکرم
18:38  1392/02/27
گزارش
پاسخ دادن
وحید
1

تو بازی هاتپر سوییت اوراسترینگ را با گالاردو خیلی تجربه کردم، حتی تو بازی هم خیلی حال می ده مخصوصا با BMW MPower
10:56  1392/01/10
گزارش
پاسخ دادن
گویبان
2

بچه ها مگه شما ماشین دیف عقب دارید؟ من با پیکان رو یخ دریفت کشیدم خیلی حال داد:دی
03:11  1391/11/19
گزارش
پاسخ دادن
شایان
2

فیلم چه ربطی به مکانیسم عملکرد اُوراِستیرینگ داشت ؟
17:26  1391/11/18
گزارش
پاسخ دادن
میلاد
2

مرسی.خسته نباشید.
16:32  1391/11/18
گزارش
پاسخ دادن
هادی
5

خیلی عالی ولی راست میگه مگه میشه با خودروهای داخلی این کارو کرد. البته من با 405 و پرشیا با استفاده از ترمز دسته روی پیچ ها اینکارو کردم ولی تا حالا اُوراِستیرینگ نکردم.
13:37  1391/11/18
گزارش
پاسخ دادن
سلیمان حشمتی
1

Sky.boy عزیز ، ما که کردیم شد . . . . . . شما هم یک بار امتحان کن میشه ایشالا . . .
13:35  1391/11/18
گزارش
پاسخ دادن
هومن
1

دستتون درد نکنه ! برای آموزش دریفت به خودم مراجعه کنید
12:27  1391/11/18
گزارش
پاسخ دادن
sky.boy
11

1car عزیز.اول این که ممنون از مطلب خیلی جالبی که گذاشتین.دوم این که مگه با این ماشینای داخلی میشه از این کارا کرد.
11:39  1391/11/18
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حسام : سلام من امروز تماس گرفتم گفت شاهین G تا ۳۱ فروردین فاکتور شده؟! راست و دروغش رو نمیدونم
شاهین G : سلام دوستان شاهین G تا چه تاریخی فاکتور شده کسی اطلاع داره ؟؟؟
محسن : رفقای تکمیل وجه اسفند،کسی هست هنوز فاکتورنشده باشه؟
علی : دراین چند روزه جنگی کسی خودرو تحویل گرفته
شاهین : کارخونه سایپا رو زدن هیچکسم کارنمیکنه پولامون رفت
X5 : سلام خبری نیست من نقدی ثبت نام کردم ماشین آماده وتمام مدارک آمده تهران تعطیل شده و تنها کار تحویل درب کارخانه
رسول : هیچی . من هفته ی پیش فاکتور شدم ولی هیچ خبری از پلاک شدن و تحویل نیست .
بهارj7 ثبت نام فروردین ماه : سلام دوستان در شرایط وظیفه طرف قرارداد چی هست ؟ایا میشه امیدوار بود یا خیر ؟
علی : از فاکتور نشده های اسفند چه خبر؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فاطمه : اریزو6 پرو ماشینم
فاطمه : اقا هادی سلام من تاریخ 13 خرداد تحویل داشتم و 17ام فاکتور شدم اما هنوز واریز وام هنوز انجام نشده شما اطلاعی دارین که چه زمانی انجام میشه؟
اطلس اذر : چرا فاکتور را شروع نمیکنن خدایا
فوق العاده تکمیل وجه 11 بهمن : مزخرف خودتی و کل هیکلت.... سایپا و ایران خودرو هردو رفتن تعطیلات تابستانی....از 29 خرداد تا 6 تیر.....برو کانال های رسمیشون ببینی....
هادی اریزو : مجوزهای امروز 1- X22 Pro MT: 400 2- X33 Cross CVT: 400 3- LX: 400 . Total: 1200 TXL: 400 FX: 400
شاهین : مزخرف نگو
وحید : دو تا دنا 6 دنده ef7p با قالپاق رنگ هر دو مشکی ، پیش فروش طرح مادران تحویل 31 خرداد داشتم هر دو امروز صبح فاکتور شد یکیشون همزمان پلاک هم شد . واریز اول 17 بهمن واریز دوم 20 اردیبهشت تکمیل پرونده 25 اردیبهشت شماره قرارداد دو رقم آخر رو نمینویسم یکیش **152817 دومیش **152698
مصطفی د : کجا اطلاعیه داد ؟؟
اریزو 6 پرو : مال من تحویل 20\2 بود سه روز پیش تحویلم دادن چطور به شما تحویل ندادن
دنا 6 دنده : من رینگ تبدیل کردم رنگ مشکی شما 31 خرداد هستی؟فاکتور نشدی؟