پشت پرده تغییر لوگوی ایران خودرو

پشت پرده تغییر لوگوی ایران خودرو

 

در یک تحول بی‌سابقه در صنعت خودروسازی ایران، مدیریت ایران‌خودرو پس از جلسات طولانی و پرحاشیه، رسماً به بخش خصوصی واگذار شد. این واگذاری که با انتخاب اعضای جدید هیئت‌مدیره همراه بود، نقطه عطفی در تاریخ این شرکت محسوب می‌شود؛ این درحالیست که لوگو این خودروسازی پس از ٢٠ سال، دستخوش تغییر قرار گرفت و بدین ترتیب تحول برند در پسا خصوصی‌سازی رخ داد.

 

به گزارش ایسنا، پس از مدت‌ها بحث و گمانه‌زنی، سرانجام در تاریخ ۱۷ بهمن ۱۴۰۳، مجمع عمومی فوق‌العاده ایران‌خودرو با حضور ۵۱.۷۹ درصد از سهامداران برگزار شد.

در این جلسه که بیش از ۹ ساعت به طول انجامید و با حواشی و اعتراضاتی همراه بود، اعضای جدید هیئت‌مدیره انتخاب شدند. شرکت‌های خدمات گستر صبا انرژی، سرمایه گنجینه ایرانیان، بهینه‌سازان بهمن، اعتبار آفرین و مدیریت سرمایه‌گذاری ملی ایران به عنوان اعضای جدید معرفی شدند که با حضور سه عضو از بخش خصوصی، مدیریت این خودروساز بزرگ به بخش خصوصی منتقل شد.   

این واگذاری اما واکنش‌های متعددی را به دنبال داشت. کنسرسیوم سهامداران بخش خصوصی در بیانیه‌ای اعلام کرد که با اعتماد نظام و دولت، مدیریت ایران‌خودرو را بر عهده گرفته و برنامه‌هایی برای ارتقای کیفیت محصولات، احیای زیرساخت‌های تولیدی و مالی و افزایش رضایت مشتریان در دستور کار دارند. آن‌ها همچنین وعده دادند که طی دو هفته پس از شروع به کار تیم جدید، گزارش کاملی از وضعیت مالی و بدهی‌های شرکت ارائه دهند.  

با این حال، برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس نگرانی‌هایی درباره این واگذاری ابراز کرده‌اند.

پیش از برگزاری مجمع ایران‌خودرو، حسینعلی حاجی دلیگانی- نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی- نیز در جلسه‌ای در تاریخ ۱۵ بهمن ۱۴۰۳، نسبت به این واگذاری هشدار داد و آن را “فساد بزرگ” توصیف کرد.

وی معتقد بود که شرکت مورد نظر اهلیت لازم را ندارد و دارای پرونده‌های قضایی متعددی است و در صورت انجام این واگذاری، مسئولان مربوطه باید پاسخگو باشند.  

واگذاری سهام ایران‌خودرو به بخش خصوصی با مخالفت‌ها و نگرانی‌های جدی از سوی نمایندگان مجلس و کارشناسان مواجه شده است. 

احمد بیگدلی- نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی- ضمن تاکید براینکه خصوصی‌سازی ایران‌خودرو باید بدون رانت و به شرکتی بدون حاشیه واگذار شود، معتقد بود که واگذاری به شرکتی که خود دارای تخلفات و پرونده‌های باز است، نمی‌تواند مشکلات حوزه خودرو را رفع کند و ممکن است دردسرهای بیشتری ایجاد کند.  

علی خضریان، عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، نیز ضمن اشاره به تعارض منافع در این واگذاری، خاطرنشان کرده بود که حضور قطعه‌سازان در هیئت‌مدیره خودروسازان می‌تواند منجر به افزایش قیمت قطعات و کاهش تولید خودرو شود. در بسیاری از کشورها، برای سهامداری قطعه‌سازان در خودروسازان محدودیت‌هایی وجود دارد تا از بروز انحصار جلوگیری شود.   

 

از سوی دیگر، برخی کارشناسان، از این واگذاری نوعی ''خصولتی‌سازی'' یاد می‌کرده و اعلام می‌کردند که در ایران، مفهوم ''بخش خصوصی'' اغلب با تعریف کلاسیک جهانی تفاوت دارد و بسیاری از شرکت‌های به‌ظاهر خصوصی وابستگی‌هایی به نهادهای حکومتی دارند. وی هشدار داد که این نوع واگذاری‌ها ممکن است به افزایش فساد و ناکارآمدی منجر شود.  

این مخالفت‌ها و نگرانی‌ها نشان‌دهنده حساسیت بالای موضوع واگذاری ایران‌خودرو به بخش خصوصی و لزوم دقت و شفافیت در این فرآیند بود؛ اما در نهایت تصمیم بر واگذاری برجای خود باقی ماند و بزرگترین واگذاری‌ صنعت خودرو کشور اتفاق افتاد. 

در مجموع، واگذاری مدیریت ایران‌خودرو به بخش خصوصی، تحولی بزرگ در صنعت خودروسازی ایران محسوب می‌شود. با این حال، موفقیت این تغییر بستگی به اجرای صحیح خصوصی‌سازی، شفافیت در مدیریت و پاسخگویی به نگرانی‌های موجود دارد. زمان نشان خواهد داد که آیا این واگذاری می‌تواند به بهبود کیفیت و کارایی در بزرگ‌ترین خودروساز کشور منجر شود یا خیر؟

 

تغییر نشان برند ایران‌خودرو پس از خصوصی‌سازی

پس از واگذاری ایران‌خودرو به بخش خصوصی و آغاز فعالیت هیأت مدیره جدید بر کرسی‌های گروه صنعتی ایران‌خودرو، نشان برندیگ این گروه خودروسازی پس از ١٠ سال تغییر کرد. 

با توقف تولید پیکان در سال ۱۳۸۴ و معرفی خودروی سمند به عنوان اولین خودروی ملی کشور، ایران‌خودرو تصمیم گرفت تا یک بازطراحی اساسی در لوگوی خود انجام دهد؛ این بار، طراحی لوگو به مرتضی ممیز، یکی از برجسته‌ترین طراحان گرافیک ایران و پدر گرافیک مدرن ایران، سپرده شد؛ او نیز  طرحی را ارائه داد که به جای ارابه و اسب کامل، تنها سر یک اسب را به تصویر می‌کشید. این طرح که نماد سرعت، قدرت و پویایی بود، به سرعت مورد استقبال قرار گرفت و به عنوان لوگوی رسمی ایران خودرو انتخاب شد.

در پسا خصوصی‌سازی گروه صنعتی ایران‌خودرو، پس از ٢٠ سال، با روی کار آمدن بخش خصوصی در مدیریت این شرکت، نشان تجاری ایران خودرو تغییر کرده و باز طراحی شده است. 

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , ایران‌خودرو , واگذاری به بخش خصوصی , تغییر لوگوی ایران‌خودرو , مجمع عمومی فوق‌العاده , اعضای جدید هیئت‌مدیره , برندینگ پسا خصوصی‌سازی , کنسرسیوم سهامداران خصوصی , حواشی واگذاری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سایپا و مسولین دزد : استقلال 7تا از الوصل خورد روزهای روشنی در راه است به امید اینکه سایپا ساینا را تحویل بدهد و دست از جیب من گردن شکسته بردارد،یا الله ای بت بزرگ خودت این افرینندهای فانی را مورد خشم و غصب خودت قرار بده تا دیگر دروغ های گنده نگویند ای الله راضی نیستم که این ها را به سرنوشت استقلال دچار کنی...
مصطفی : سلام دوستان من هفته چهارم شهریور باید پیام بیاد برا تکمیل وجه هنوز پیام نیومده کسی هست هفته چهارم باشه برا تکمیل وجه تو رو خدا جواب بدید ؟
تجمع : دوستان متاسفانه سایپا ورشکست شده😭😭😭😭😭😭
داریوش 2 اردیبهشت : هم ایران خودرو هم سایپا هر دوتاشونم دزدن خودت زیاد خسته نکن داداش گلم دزد دزده فرقی نداره ایران خودرو یا سایپا همین هفته پیش این جریمه بریدن برا ایران خودرو بابت پولی اضافی که از مردم بی گناه گرفته بودن
سهند بهمن : ممنون از عزیزی که 7 اردیبهشت تکمیل وجه کرده و تمام عزیزانی که اطلاع رسانی میکنن و تلاش می‌کنن و پیگیری میکنن دم همتون گرم کاش قدر چنین مردم باصفا رو بدونن یاعلی
تارا دستی تحویل سه ماهه 19 ابان واریز 20 مرداد : بخاطر sbr
علی تاراv1p : راستی ۱۱،۶۰۰ خسارت تاخیرم اومده بود که حالا پیامک اومده ۹،۱۰۰ طلبکاری و نحوه عودت وجه رو بهت اطلاع میدم نمیدونم چرا واقعا ۲،۵۰۰ کم کردن، در حالی که فروش فوری قیمتش قطعی و ثابته!
علی تاراv1p : انتخاب نمايندگي 1404/05/05 پرداخت كل وجه 1404/05/06 دريافت پرونده 1404/06/20 آماده براي صدور فاكتور 1404/06/20 فاكتور شده 1404/06/20 تخصيص پلاک 1404/06/22 آماده جهت تحويل 1404/06/23 صدور اسناد خودرو 1404/06/24 حمل خودرو براي تحويل 1404/06/25 دريافت خودرو توسط نمايندگي تحويل به مشتري 1404/06/26 سلام تارا v1p سفید طرح عادی فروش فوری، موعد تحویل ۴ شهریور قم هستم علت اینکه تحویل به نمایندگی تاریخ نخورده اینه که وقتی تازه ماشینو از تریلی خالی کردن زنگ زدم به نمایندگی و رفتم تحویل گرفتم
علی : سلام عرض کردم اقا من x5دارم سرویس اولیه که گارانتی فعال میکنه باید چند هزار کیلومتر باشه
مهدی : اینهمه در انتظار بودیم دیگه ذوقی نمونده که هیچ موندیم بعد تحویل نگهداریم یا نه معلوم نیست چی از آب در بیاد 19اسفند تکمیل وجه در انتظار شاهین سی وی تی دوستانی که تحویل گرفتن آیا ارزش نگه داشتن داره ؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
شهریوری31 : سلام دوستان لطفا راهنمایی کنید، برای تبدیل اقدام کردم روی سایت می نویسه کلاس خودرو 2. همین 58402 هست؟
مسعود : واسه موتور پلاس 7800میگیرن واسه رینگ 24 میلیون در ضمن اگه سودتاخیر داشته باشی ازش کم میکنن باقیشو میدید
حمید شهریورواریزی 21تیر : رفقای که تحویل گرفتن راضی هستین از نظر رنگ موتوری .جان ما یکی یک توضیح سازنده بده . صدای موتور صداهای اضافی ریموتاش از سواریش ممنون میشیم
... : درسته،حدود 20 م میگیرن،،مگه این موتورا چشونه ک اومدن تغییرش دادن،شده مثل رینگا
حمید شهریورواریزی 21تیر : داداش نگو متوجه نشدم مگه میشه متوجه نباشی از نمایندگی بهت زنگ میزنن اعلام میکنن که دعوتنامه اومده.کاستومر داری بری داخلش تو پیشخوان نوشته شده 2مرتبه پیامک میاد تبدیل رنگ پیامک میاد.حیفه مواظب باش و پیگیر.ولی شده دیگه واسه منقضی ها دوباره پیامک واریز میاد .مشکلی نیست.
اطلس gl : سلام دوستانی که تغییر رنگ دادن لطفا عجله نکنید مثل ما هر روز چک میکردیم حالمون بد بود دقیقا همون حرفی که نمایندگی گفت بعد یه هفته فاکتور وپلاک میشی گفت تا تایید بشه یه هفته طول می کشه
قاسم میلانی : سلام الان کوییک s تا چه تاریخی فاکتور شده زنگ زدم میگن 21 تیر خب من 22 هستم پس چرا انجام نمیشه یعنی اینقدر یک روز فرق می کنه بنظرتون سر کاری نیست؟؟؟؟
وحید ازنا لرستان : سلام علی آقا.. بسلامتی فاکتورشدی؟؟منم امروزظهرتبدیل زدم ولی فاکتور نشد،احتمالش هست فردا فاکتوربشه به نظرت؟؟؟
سجاد بختیاری : سلام چه سودی تحویل میگیره تو هم دلت خوشه ها اینا راحت میزنن زیرش تا بخوای ثابتش کنی عمرت و وقتت رفته
حسن پیش پانا مرداد : بفرما تحویل بگیرید. موتور خودتون رو مفت برداشتن یه موتور مثل همون گذاشتن جاش بیست میلیون دارن اضافه تر میگیرن بری به کی بگی فقط. با بیست میلیون بهترین و اصولی ترین تقویت رو میشد رو این موتور کرد صدتای اینم قدرت و شتاب و گشتاور گرفت. البته اگه گفته دوستمان درست باشه و انقدر بخوان. برا ما که نیومده