خرداد سرنوشت‌ساز خودرو

خرداد سرنوشت‌ساز خودرو

 

خردادماه برای تعیین‌تکلیف قیمت‌گذاری خودرو تبدیل به نقطه عطفی در سیاست‌گذاری صنعتی دولت شده است، آیا دولت در این بزنگاه حساس، با رویکردی جامع و عقلانی وارد عمل خواهد شد یا صرفاً برای حفظ آرامش موقت بازار، به خواسته خودروسازان تن می‌دهد؟

 

به گزارش تسنیم، اظهارات مدیران یکی از خودروسازها مبنی بر اینکه «با قیمت‌های فعلی امکان فروش وجود ندارد»، بیش از آن‌که صرفاً یک هشدار اقتصادی باشد، نشانه‌ای از شکل‌گیری نوعی فشار آشکار از سوی خودروسازان برای تحمیل خواسته‌های خود به دولت و بازار است، این موضع‌گیری، به‌روشنی یک پیام دارد: یا شرایط قیمتی را به‌نفع ما تغییر دهید، یا تولید و عرضه متوقف می‌شود.

چنین برخوردی آن هم در شرایطی که بازار با بی‌اعتمادی گسترده از سوی مصرف‌کننده مواجه است، سؤال‌های جدی درباره مسئولیت‌پذیری این بنگاه‌ها در برابر جامعه به وجود می‌آورد، چطور ممکن است شرکتهایی که سال‌ها از حمایت‌های گسترده دولتی، انحصار در عرضه، تعرفه‌های سنگین علیه واردات و تسهیلات مختلف برخوردار بودند، در مواجهه با اولین مانع قیمتی، مسیر توقف فروش را انتخاب کنند؟

واقعیت آن است که نظام قیمت‌گذاری فعلی، که طی سال‌های اخیر به‌صورت دستوری بر صنعت خودرو تحمیل شده، نه‌تنها ناکارآمد و ناعادلانه بوده، بلکه عملاً به میدانی برای تقابل بی‌پایان میان دولت، خودروساز و مصرف‌کننده تبدیل شده است. زیان انباشته خودروسازان، افت کیفیت، رضایت پایین مشتری، و التهابات مداوم در بازار، همه گواهی شکست این نظام دارد، بااین‌حال، نباید اجازه داد که فشارهای غیررسمی یا تهدیدآمیز شرکت‌ها، جای تصمیم‌گیری شفاف و کارشناسی دولت را بگیرد.

اشاره مقامات صنعتی به سرنوشت کارخانه ارج و هشدار درباره تکرار چنین اتفاقی برای خودروسازان، قابل تأمل است، ارج زمانی سقوط کرد که فاصله میان تولید و نیاز واقعی بازار بیش از حد شد، و ساختار آن از اصلاح بازماند، پرسش اینجاست: آیا در خودروسازی‌ها، ساختار تولیدی، مدیریتی یا تکنولوژیک در سال‌های اخیر دستخوش تحول واقعی شده است یا همچنان با همان فرمول‌های قدیمی و وابسته به قیمت‌گذاری خاص به حیات ادامه می‌دهند؟

از سوی دیگر، باید تأکید کرد که افزایش قیمت خودرو که اکنون بسیاری آن را در خردادماه قریب‌الوقوع می‌دانند  تنها زمانی می‌تواند منطقی و قابل قبول باشد که هم‌زمان با آن اصلاحاتی درون‌زا نیز صورت گیرد، از شفاف‌سازی صورت‌های مالی و بهینه‌سازی هزینه‌ها گرفته تا حذف پلت‌فرم‌های فرسوده، بهبود کیفیت و ارائه خدمات واقعی به مشتری، در غیر این صورت، افزایش قیمت تنها به تقویت نارضایتی عمومی خواهد انجامید، نه نجات صنعت.

 

پیشنهاد عرضه خودرو در بورس کالا، راه‌حلی است که در صورت اجرای درست می‌تواند منجر به کشف قیمت عادلانه شود، اما اگر بدون نظارت، بدون تضمین دسترسی عمومی و بدون شفاف‌سازی در زنجیره تولید اجرا شود، ممکن است تنها شکل رانت‌ها را تغییر دهد، نه محتوای آن‌ها را.

اکنون خرداد، به‌عنوان زمان اعلام‌شده برای تعیین‌تکلیف قیمت‌گذاری خودرو، تبدیل به نقطه عطفی در سیاست‌گذاری صنعتی دولت شده است، آیا دولت در این بزنگاه حساس، با رویکردی جامع و عقلانی وارد عمل خواهد شد، یا صرفاً برای حفظ آرامش موقت بازار، به خواسته خودروسازان تن خواهد داد، بی‌آن‌که تضمینی برای بهبود کیفیت یا افزایش پاسخ‌گویی آن‌ها ارائه دهد؟

در این میدان پیچیده، اعتماد عمومی، شفافیت در تصمیم‌گیری، و پرهیز از انحصارگرایی باید به‌عنوان سه اصل حیاتی مدنظر قرار گیرند. صنعت خودرو، به‌جای فشار برای افزایش قیمت، باید مسیر اصلاح و شفاف‌سازی را در پیش گیرد، و دولت نیز باید بین مطالبات تولیدکننده و منافع مصرف‌کننده توازن واقعی برقرار کند.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , قیمت‌گذاری , خودرو , خردادماه , سیاست‌گذاری , وزارت‌صمت , خودروسازان , افزایش‌قیمت , بازار , بورس‌کالا , شفاف‌سازی , عرضه‌وتقاضا , اصلاحات , کیفیت , مصرف‌کننده , تولیدکننده , تعرفه , واردات , اقتصاد , تصمیم‌گیری , اعتمادعمومی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین پلاس : با خیال راحت تا ۶ ماه دیگه پیگیری نکن 😂
محمد : سلام واریزی اولم. دی ماه بوده کسی میدونه واریزی دومم کی. هست تاریخ تحویل زده بود آبان ماه
تارا اتومات v4 lx : تاریخ واریزی شما یک هفته بعد بوده انشالله که تا شش روز دیگر به شما هم تحویل خواهد شد. در این سری جدید ثبت نام خرداد ماه، شاید بدلیل افزایش شدید قیمت v4 به یک میلیارد صد میلیون تومان تحویل زودتر انجام میشود
شاهین : سلام من هم ۸ ماه تکمیل وجه کردم هنوز خبری نیست واقعا خیلی اذیت شدیم کاشکی بفکر مشکلات ما هم بودن
حسین : سلام امروز زنگ زدم گفت داره 12 فاکتور میشه!!!! حرفی از 13 نزد من خودم واریزی 13 ام پذیرش 14
حسینی : سلام ۱۲اذر تکمیل وجه ۱۳ اذر پذیرش سخا ۱۸ هیچ خبری نیست
شاهین : سلام منم آذر ۱۴۰۳ تکمیل وجه کردم هیچ کسی جواب گو نیست از مشکلات مردم که خبر ندارن بفکر هم نیستن
مهدی : واریز اولیه مهر 402 تحویل هفته آخر اسفند 403 تکمیل وجه 19اسفند در انتظار فاکتور
عباسی : من که ماشینم رو صفر فروختم چون دوسش نداشتم و دنا پلاس اتومات رو گرفتم خیلی هم راضیم تا ابد ماشین های سایپا ب درد نخورن
تاراV4تحویل30روزه : دوست عزیز که23تیر واریز کردی ودیروز تحویل گرفتی. من30تیراتومات سفید واریز کردم و همون روز هم مدارک و سخا تحویل نمایندگی دادم تا الان فاکتور نشدم.بنظر شما طبیعی هست؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد751 : نمی دونم چطوری شده. احتمالا شماهم تا شب فاکتور بشی
زهرا : فروش فوق العاده
1 : ببخشید نوشتید فاکتور نشده من خوندم شده
1 : کوئیک اس آره تا 3 خرداد فاکتور شده . ولی ما که آر اس هستیم دوستان میگن تا 22 اردیبهشت فاکتور شده
دعوت نامه مهر : سلام وقت بخیر دوستان اگر ما پرداختی مهر ماه مون رو بزاریم روز آخر که گفته دیر تر تحویل میدن یا مشکلی ندارد؟
ثبت نام فوق العاده یازده بهمن1403 : جدی میگین یا برای دلخوشی فروش فوق العاده ها این حرف رو میزنین
فوق العاده 11بهمن : تو رو به شرفت جدی میگی خداوکیلی اینقدر میان دروغ میگن دیگه باورش سخته برامون
زخمی : دوست عزیز شما اگ ساعت یک بامداد تکمیل وجه کرده باشی تاریخش میشه 11 اسفند!
امین : من 31تیر هستم رنگ سفید پیشفروش 2م فاکتور شد
ساینا10اسفند قم : دهم ساعت یک بامداد پول واریز کردم سخا یازدم 8صبح تحویل دادم هنوز فاکتور نشدم