خرداد سرنوشت‌ساز خودرو

خرداد سرنوشت‌ساز خودرو

 

خردادماه برای تعیین‌تکلیف قیمت‌گذاری خودرو تبدیل به نقطه عطفی در سیاست‌گذاری صنعتی دولت شده است، آیا دولت در این بزنگاه حساس، با رویکردی جامع و عقلانی وارد عمل خواهد شد یا صرفاً برای حفظ آرامش موقت بازار، به خواسته خودروسازان تن می‌دهد؟

 

به گزارش تسنیم، اظهارات مدیران یکی از خودروسازها مبنی بر اینکه «با قیمت‌های فعلی امکان فروش وجود ندارد»، بیش از آن‌که صرفاً یک هشدار اقتصادی باشد، نشانه‌ای از شکل‌گیری نوعی فشار آشکار از سوی خودروسازان برای تحمیل خواسته‌های خود به دولت و بازار است، این موضع‌گیری، به‌روشنی یک پیام دارد: یا شرایط قیمتی را به‌نفع ما تغییر دهید، یا تولید و عرضه متوقف می‌شود.

چنین برخوردی آن هم در شرایطی که بازار با بی‌اعتمادی گسترده از سوی مصرف‌کننده مواجه است، سؤال‌های جدی درباره مسئولیت‌پذیری این بنگاه‌ها در برابر جامعه به وجود می‌آورد، چطور ممکن است شرکتهایی که سال‌ها از حمایت‌های گسترده دولتی، انحصار در عرضه، تعرفه‌های سنگین علیه واردات و تسهیلات مختلف برخوردار بودند، در مواجهه با اولین مانع قیمتی، مسیر توقف فروش را انتخاب کنند؟

واقعیت آن است که نظام قیمت‌گذاری فعلی، که طی سال‌های اخیر به‌صورت دستوری بر صنعت خودرو تحمیل شده، نه‌تنها ناکارآمد و ناعادلانه بوده، بلکه عملاً به میدانی برای تقابل بی‌پایان میان دولت، خودروساز و مصرف‌کننده تبدیل شده است. زیان انباشته خودروسازان، افت کیفیت، رضایت پایین مشتری، و التهابات مداوم در بازار، همه گواهی شکست این نظام دارد، بااین‌حال، نباید اجازه داد که فشارهای غیررسمی یا تهدیدآمیز شرکت‌ها، جای تصمیم‌گیری شفاف و کارشناسی دولت را بگیرد.

اشاره مقامات صنعتی به سرنوشت کارخانه ارج و هشدار درباره تکرار چنین اتفاقی برای خودروسازان، قابل تأمل است، ارج زمانی سقوط کرد که فاصله میان تولید و نیاز واقعی بازار بیش از حد شد، و ساختار آن از اصلاح بازماند، پرسش اینجاست: آیا در خودروسازی‌ها، ساختار تولیدی، مدیریتی یا تکنولوژیک در سال‌های اخیر دستخوش تحول واقعی شده است یا همچنان با همان فرمول‌های قدیمی و وابسته به قیمت‌گذاری خاص به حیات ادامه می‌دهند؟

از سوی دیگر، باید تأکید کرد که افزایش قیمت خودرو که اکنون بسیاری آن را در خردادماه قریب‌الوقوع می‌دانند  تنها زمانی می‌تواند منطقی و قابل قبول باشد که هم‌زمان با آن اصلاحاتی درون‌زا نیز صورت گیرد، از شفاف‌سازی صورت‌های مالی و بهینه‌سازی هزینه‌ها گرفته تا حذف پلت‌فرم‌های فرسوده، بهبود کیفیت و ارائه خدمات واقعی به مشتری، در غیر این صورت، افزایش قیمت تنها به تقویت نارضایتی عمومی خواهد انجامید، نه نجات صنعت.

 

پیشنهاد عرضه خودرو در بورس کالا، راه‌حلی است که در صورت اجرای درست می‌تواند منجر به کشف قیمت عادلانه شود، اما اگر بدون نظارت، بدون تضمین دسترسی عمومی و بدون شفاف‌سازی در زنجیره تولید اجرا شود، ممکن است تنها شکل رانت‌ها را تغییر دهد، نه محتوای آن‌ها را.

اکنون خرداد، به‌عنوان زمان اعلام‌شده برای تعیین‌تکلیف قیمت‌گذاری خودرو، تبدیل به نقطه عطفی در سیاست‌گذاری صنعتی دولت شده است، آیا دولت در این بزنگاه حساس، با رویکردی جامع و عقلانی وارد عمل خواهد شد، یا صرفاً برای حفظ آرامش موقت بازار، به خواسته خودروسازان تن خواهد داد، بی‌آن‌که تضمینی برای بهبود کیفیت یا افزایش پاسخ‌گویی آن‌ها ارائه دهد؟

در این میدان پیچیده، اعتماد عمومی، شفافیت در تصمیم‌گیری، و پرهیز از انحصارگرایی باید به‌عنوان سه اصل حیاتی مدنظر قرار گیرند. صنعت خودرو، به‌جای فشار برای افزایش قیمت، باید مسیر اصلاح و شفاف‌سازی را در پیش گیرد، و دولت نیز باید بین مطالبات تولیدکننده و منافع مصرف‌کننده توازن واقعی برقرار کند.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , قیمت‌گذاری , خودرو , خردادماه , سیاست‌گذاری , وزارت‌صمت , خودروسازان , افزایش‌قیمت , بازار , بورس‌کالا , شفاف‌سازی , عرضه‌وتقاضا , اصلاحات , کیفیت , مصرف‌کننده , تولیدکننده , تعرفه , واردات , اقتصاد , تصمیم‌گیری , اعتمادعمومی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
پیام : تکمیل وجه ۲۰اسفند سخا۲۶اسفند برگشته عقب وضعیت بجای تخصیص شده نوشته تعهد شده
nazi : دوستان منم همین الان ساعت 3:50 عصر تماس گرفتم گفتن احتمالا از دو هفته دیگه شروع کنن به فاکتور کردن شاهین G امیدوارم این خبر دروغ نباشه و از خودشون نگفته باشن
عاطفه : طرح نیمه شعبان ۵اسفند ۴۰۲ ثبت نام ۳۲۱ میلیون واریزی ۵اسفند ۴۰۳ تکمیل وجه با ۳۵۲ میلیون واریزی و سخا و همچنان چشم انتظار
وحید21 اسفند : منم 21 اسفند تکمیل وجه کردم یه مرحله برگشت عقب
سینا : من هم 20 اسفندی هستم و برگشته به تکمیل وجه.
Alireza : تکمیل وجه 20 اسفند ی مرحله برگشته عقب
احمد رضا کرایی : سلام دوستان کسی از شما فرمول محاسبه جریمه تاخیر خودرو را می داند ؟ برای مثال من با دوماه تاخیر فاکتور شده ام. ممنون می شم پاسخ دهید
ho33ein : ۲۹۰ میلیون ۱۴۰۲/۰۷/۰۴ واریز کردم و برج ۱۲ سال ۱۴۰۳ تکمیل وجه کردم،قرار بود ۳۰ روزه تحویل بگیرم الان ۳ ماهه تاخیر داره، چقدر باید صبر کنیم؟!!!
A5 شهریور : من قبلا جک S5 اتوماتیک داشتم. اصلا راضی نبودم. با توجه به تخصصی که دارم از نظر فنی-مهندسی هم بررسی کردم و A5 را ترجیح می دهم. عنوان کردن دلایل فنی در اینجا از حوصله بحث خارج است.
اکبر ارومیه : سلام از امیر آقا ممنون ازتون
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد جواهری : داداش ازت مالیات و بیمه امسال را گرفتن یا فعلا چیزی نگرفتن
مهدی : این خبر بود آخه بهمون دادی
حمید : دوستان من خودم دو سال پیش همین شرایط تحویل مردادی ها برام پیش اومد میخواستن افزایش قیمت بدن انقد دعوتنامه رو نفرستادن که حتی از تاریخ تحویل خودرو هم گذشت . بعد افزایش قیمت تصویب شد همون روز دعوتنامه ها رو فرستادن .
مجتبی : فاکتور شده اقا من که گفتم تحویل 12 خرداد بودم امروز فاکتور شدم از مشهد
مرتضی : سلام وقت بخیر منم تحویل13 خرداد هنوز فاکتور نشده
توحید ارومیه : 6دیگه چیزیش نمونده زید اینجا فعالیت ندارند
توحید ارومیه : فاطمه اسدی ساینا 1اسفند مدل ماشین شما ساینا اس هست خطای سیستمی اینجور نشون میده
مهدی : فقط ماشین رانا فاکتور نشده الان من خودم هر روز میبینم چقد ماشین فاکتور میشه رانا هم بخاطر جابجایی عقب افتاده
مرتضی : تحویل 13 خرداد هنوز فاکتور نشده خسارت تاخیر اضافه میشه راناسفید ایران خودرو گفته تا آخر برج 3 تحویل داده میشه
توحید ارومیه : حمید رضا بهمن پاینم به دوستان گفتم به احتمال زیادبین 25تا آخر خرداد شروع بشه 6بهمن تا12وضعیت شون تغییر کنه برای حساب کتاب