خرداد سرنوشت‌ساز خودرو

خرداد سرنوشت‌ساز خودرو

 

خردادماه برای تعیین‌تکلیف قیمت‌گذاری خودرو تبدیل به نقطه عطفی در سیاست‌گذاری صنعتی دولت شده است، آیا دولت در این بزنگاه حساس، با رویکردی جامع و عقلانی وارد عمل خواهد شد یا صرفاً برای حفظ آرامش موقت بازار، به خواسته خودروسازان تن می‌دهد؟

 

به گزارش تسنیم، اظهارات مدیران یکی از خودروسازها مبنی بر اینکه «با قیمت‌های فعلی امکان فروش وجود ندارد»، بیش از آن‌که صرفاً یک هشدار اقتصادی باشد، نشانه‌ای از شکل‌گیری نوعی فشار آشکار از سوی خودروسازان برای تحمیل خواسته‌های خود به دولت و بازار است، این موضع‌گیری، به‌روشنی یک پیام دارد: یا شرایط قیمتی را به‌نفع ما تغییر دهید، یا تولید و عرضه متوقف می‌شود.

چنین برخوردی آن هم در شرایطی که بازار با بی‌اعتمادی گسترده از سوی مصرف‌کننده مواجه است، سؤال‌های جدی درباره مسئولیت‌پذیری این بنگاه‌ها در برابر جامعه به وجود می‌آورد، چطور ممکن است شرکتهایی که سال‌ها از حمایت‌های گسترده دولتی، انحصار در عرضه، تعرفه‌های سنگین علیه واردات و تسهیلات مختلف برخوردار بودند، در مواجهه با اولین مانع قیمتی، مسیر توقف فروش را انتخاب کنند؟

واقعیت آن است که نظام قیمت‌گذاری فعلی، که طی سال‌های اخیر به‌صورت دستوری بر صنعت خودرو تحمیل شده، نه‌تنها ناکارآمد و ناعادلانه بوده، بلکه عملاً به میدانی برای تقابل بی‌پایان میان دولت، خودروساز و مصرف‌کننده تبدیل شده است. زیان انباشته خودروسازان، افت کیفیت، رضایت پایین مشتری، و التهابات مداوم در بازار، همه گواهی شکست این نظام دارد، بااین‌حال، نباید اجازه داد که فشارهای غیررسمی یا تهدیدآمیز شرکت‌ها، جای تصمیم‌گیری شفاف و کارشناسی دولت را بگیرد.

اشاره مقامات صنعتی به سرنوشت کارخانه ارج و هشدار درباره تکرار چنین اتفاقی برای خودروسازان، قابل تأمل است، ارج زمانی سقوط کرد که فاصله میان تولید و نیاز واقعی بازار بیش از حد شد، و ساختار آن از اصلاح بازماند، پرسش اینجاست: آیا در خودروسازی‌ها، ساختار تولیدی، مدیریتی یا تکنولوژیک در سال‌های اخیر دستخوش تحول واقعی شده است یا همچنان با همان فرمول‌های قدیمی و وابسته به قیمت‌گذاری خاص به حیات ادامه می‌دهند؟

از سوی دیگر، باید تأکید کرد که افزایش قیمت خودرو که اکنون بسیاری آن را در خردادماه قریب‌الوقوع می‌دانند  تنها زمانی می‌تواند منطقی و قابل قبول باشد که هم‌زمان با آن اصلاحاتی درون‌زا نیز صورت گیرد، از شفاف‌سازی صورت‌های مالی و بهینه‌سازی هزینه‌ها گرفته تا حذف پلت‌فرم‌های فرسوده، بهبود کیفیت و ارائه خدمات واقعی به مشتری، در غیر این صورت، افزایش قیمت تنها به تقویت نارضایتی عمومی خواهد انجامید، نه نجات صنعت.

 

پیشنهاد عرضه خودرو در بورس کالا، راه‌حلی است که در صورت اجرای درست می‌تواند منجر به کشف قیمت عادلانه شود، اما اگر بدون نظارت، بدون تضمین دسترسی عمومی و بدون شفاف‌سازی در زنجیره تولید اجرا شود، ممکن است تنها شکل رانت‌ها را تغییر دهد، نه محتوای آن‌ها را.

اکنون خرداد، به‌عنوان زمان اعلام‌شده برای تعیین‌تکلیف قیمت‌گذاری خودرو، تبدیل به نقطه عطفی در سیاست‌گذاری صنعتی دولت شده است، آیا دولت در این بزنگاه حساس، با رویکردی جامع و عقلانی وارد عمل خواهد شد، یا صرفاً برای حفظ آرامش موقت بازار، به خواسته خودروسازان تن خواهد داد، بی‌آن‌که تضمینی برای بهبود کیفیت یا افزایش پاسخ‌گویی آن‌ها ارائه دهد؟

در این میدان پیچیده، اعتماد عمومی، شفافیت در تصمیم‌گیری، و پرهیز از انحصارگرایی باید به‌عنوان سه اصل حیاتی مدنظر قرار گیرند. صنعت خودرو، به‌جای فشار برای افزایش قیمت، باید مسیر اصلاح و شفاف‌سازی را در پیش گیرد، و دولت نیز باید بین مطالبات تولیدکننده و منافع مصرف‌کننده توازن واقعی برقرار کند.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , قیمت‌گذاری , خودرو , خردادماه , سیاست‌گذاری , وزارت‌صمت , خودروسازان , افزایش‌قیمت , بازار , بورس‌کالا , شفاف‌سازی , عرضه‌وتقاضا , اصلاحات , کیفیت , مصرف‌کننده , تولیدکننده , تعرفه , واردات , اقتصاد , تصمیم‌گیری , اعتمادعمومی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی : سلام دوستان شاهین جی تو این چندماه کلا فاکتور نشده یا سرعت فاکتور شدنش کمه؟؟؟
فریبا : سلام ، منم انجام ندادم دیشب از طریق سایت ثبت کردم امروز مامور پست اومد درب منزل تایید کردم بردم دادم به شرکت سایپا 150هزار ناقابل گرفت که بارگذاری کنه که هنوز انجام نداده
شاهین جی : منم تکمیل وجه میکنم زودتر ماشین دستم میرسه
پیمان x5 : نخیر میتونی خودت وارد سامانه بشی کد پستی رو ثبت کنی
حمید : تکمیل وجه مرحله دوم شاهین GLرو کسی میدونه با این افزایش قیمت چقدر شده من فروردین مرحله اول رو واریز کردم
X5 : نگاه کنید کد پستی ثبت شده یا خیراگر کدپستی درسته بله نیازی نیست
رامین : شاهین تکمیل وجه ۲ اردیبهشت فاکتور شد،
Sahar : سلام من تو سامانه اسکان میرم آدرسمو اونجا نوشته میگم این کفایت می‌کنه؟
X5 : سلام امروز ازکرمان موتور برای من پیام آمد که برای بیمه نامه حتما در اسکان آدرس رو ثبت کنم
gl2ابان : چند وقت دیگه که gl هم مثل g, تولیدش کم شد همه صف میکشن برا کویک ببینین کی گفتم من که تکمیل وج میکنم تا همینم از دستم نرفته
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا دوگانه مرداد تبدیلی به تک : من روز جمعه 14 شهریور دعوتنامه تبدیل رو واریز کردم و فایل سخا رو به ایتای نمایندگی فرستادم. فردا صبحش زنگ زدم گفتم سخا رو فرستادم اونم نگاه کرد گفت الان ثبتش کردم.
کوییک اس : سلام اول این اسمی که انتخاب کردی معنی خوبی نداره عوضش کن ببخشید تقریبا هم معنی یابو هست البته سمت شمال غرب کشور این معنی رو میده .
علی رحیمی : با سلام.من نظر خودمو میگم.کاری با کسی هم ندارم.من بعد از 7ماه تاخیر تبدیل زدم یه هفته ای ام ماشینو دادن.اگه میتونید صبر کنید.وگرنه همین امروزم تبدیل بزنید از فردا بهتره.خدا شاهده عین واقعیتو گفتم.حالا خود دانید.یا علی مدد.
ساینا پیش فروش اسفند 403 : سلام من مهر ماه تکمیل وجه کردم فقط مبلغ اولیه رو میزنه زنگ زدم نمایندگی گفت ت سیستم ما هست شما کاری نداشته باش . برای من هیچی نمیاد
مهدی فرسوده اذر : فرسوده های آبان یکی لطف کنه بگه چه تاریخی براتون دعوت نامه اومد؟ ما اسیر دعوت نامه ایم
پذیرش 24 بهمن : تکمیل وجه 6 خرداد فاکتور شد آزادی قسمت همه
بی نام : نه داداش تولید شده پارکینگ ها پر از اکستند هستش
محمدی : امروز پلاک شدم دو گانه آبی
مریم اهواز فوق العاده26 آبان : سلام دوستان عزیز چند روز بعد فاکتور شدن بیمه نامه صادر میشه
سورن دوگانه : سلام، دعوتنامه رو مطالعه کنید، اگه کد 514 بود که تبدیل خورده به مخزن بزرگ و اگه کد 515 بود که همون مخرزن کوچک هستش