خرداد سرنوشت‌ساز خودرو

خرداد سرنوشت‌ساز خودرو

 

خردادماه برای تعیین‌تکلیف قیمت‌گذاری خودرو تبدیل به نقطه عطفی در سیاست‌گذاری صنعتی دولت شده است، آیا دولت در این بزنگاه حساس، با رویکردی جامع و عقلانی وارد عمل خواهد شد یا صرفاً برای حفظ آرامش موقت بازار، به خواسته خودروسازان تن می‌دهد؟

 

به گزارش تسنیم، اظهارات مدیران یکی از خودروسازها مبنی بر اینکه «با قیمت‌های فعلی امکان فروش وجود ندارد»، بیش از آن‌که صرفاً یک هشدار اقتصادی باشد، نشانه‌ای از شکل‌گیری نوعی فشار آشکار از سوی خودروسازان برای تحمیل خواسته‌های خود به دولت و بازار است، این موضع‌گیری، به‌روشنی یک پیام دارد: یا شرایط قیمتی را به‌نفع ما تغییر دهید، یا تولید و عرضه متوقف می‌شود.

چنین برخوردی آن هم در شرایطی که بازار با بی‌اعتمادی گسترده از سوی مصرف‌کننده مواجه است، سؤال‌های جدی درباره مسئولیت‌پذیری این بنگاه‌ها در برابر جامعه به وجود می‌آورد، چطور ممکن است شرکتهایی که سال‌ها از حمایت‌های گسترده دولتی، انحصار در عرضه، تعرفه‌های سنگین علیه واردات و تسهیلات مختلف برخوردار بودند، در مواجهه با اولین مانع قیمتی، مسیر توقف فروش را انتخاب کنند؟

واقعیت آن است که نظام قیمت‌گذاری فعلی، که طی سال‌های اخیر به‌صورت دستوری بر صنعت خودرو تحمیل شده، نه‌تنها ناکارآمد و ناعادلانه بوده، بلکه عملاً به میدانی برای تقابل بی‌پایان میان دولت، خودروساز و مصرف‌کننده تبدیل شده است. زیان انباشته خودروسازان، افت کیفیت، رضایت پایین مشتری، و التهابات مداوم در بازار، همه گواهی شکست این نظام دارد، بااین‌حال، نباید اجازه داد که فشارهای غیررسمی یا تهدیدآمیز شرکت‌ها، جای تصمیم‌گیری شفاف و کارشناسی دولت را بگیرد.

اشاره مقامات صنعتی به سرنوشت کارخانه ارج و هشدار درباره تکرار چنین اتفاقی برای خودروسازان، قابل تأمل است، ارج زمانی سقوط کرد که فاصله میان تولید و نیاز واقعی بازار بیش از حد شد، و ساختار آن از اصلاح بازماند، پرسش اینجاست: آیا در خودروسازی‌ها، ساختار تولیدی، مدیریتی یا تکنولوژیک در سال‌های اخیر دستخوش تحول واقعی شده است یا همچنان با همان فرمول‌های قدیمی و وابسته به قیمت‌گذاری خاص به حیات ادامه می‌دهند؟

از سوی دیگر، باید تأکید کرد که افزایش قیمت خودرو که اکنون بسیاری آن را در خردادماه قریب‌الوقوع می‌دانند  تنها زمانی می‌تواند منطقی و قابل قبول باشد که هم‌زمان با آن اصلاحاتی درون‌زا نیز صورت گیرد، از شفاف‌سازی صورت‌های مالی و بهینه‌سازی هزینه‌ها گرفته تا حذف پلت‌فرم‌های فرسوده، بهبود کیفیت و ارائه خدمات واقعی به مشتری، در غیر این صورت، افزایش قیمت تنها به تقویت نارضایتی عمومی خواهد انجامید، نه نجات صنعت.

 

پیشنهاد عرضه خودرو در بورس کالا، راه‌حلی است که در صورت اجرای درست می‌تواند منجر به کشف قیمت عادلانه شود، اما اگر بدون نظارت، بدون تضمین دسترسی عمومی و بدون شفاف‌سازی در زنجیره تولید اجرا شود، ممکن است تنها شکل رانت‌ها را تغییر دهد، نه محتوای آن‌ها را.

اکنون خرداد، به‌عنوان زمان اعلام‌شده برای تعیین‌تکلیف قیمت‌گذاری خودرو، تبدیل به نقطه عطفی در سیاست‌گذاری صنعتی دولت شده است، آیا دولت در این بزنگاه حساس، با رویکردی جامع و عقلانی وارد عمل خواهد شد، یا صرفاً برای حفظ آرامش موقت بازار، به خواسته خودروسازان تن خواهد داد، بی‌آن‌که تضمینی برای بهبود کیفیت یا افزایش پاسخ‌گویی آن‌ها ارائه دهد؟

در این میدان پیچیده، اعتماد عمومی، شفافیت در تصمیم‌گیری، و پرهیز از انحصارگرایی باید به‌عنوان سه اصل حیاتی مدنظر قرار گیرند. صنعت خودرو، به‌جای فشار برای افزایش قیمت، باید مسیر اصلاح و شفاف‌سازی را در پیش گیرد، و دولت نیز باید بین مطالبات تولیدکننده و منافع مصرف‌کننده توازن واقعی برقرار کند.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , قیمت‌گذاری , خودرو , خردادماه , سیاست‌گذاری , وزارت‌صمت , خودروسازان , افزایش‌قیمت , بازار , بورس‌کالا , شفاف‌سازی , عرضه‌وتقاضا , اصلاحات , کیفیت , مصرف‌کننده , تولیدکننده , تعرفه , واردات , اقتصاد , تصمیم‌گیری , اعتمادعمومی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی ۱۴آذر : همانروزسخا وتکمیل وج هرهفته یک دروغ میگن سانروف نداریم .قطعه نداریم شروع کردن دارن میدن ۵۹۴واریزکردم ۱۰۰حواله خریدم ۷ماه خبری نیست همش دروغ میگن فک کنم میخوان قیمت ببرن بالا
Somayeh : پاسخ ب sr3 سلام، شما ک لطف کردید پیگیری کردید حالا کی قراره شاسی بشه پس؟ آخر خردادیم دیگه! موعد تحویل ۳۱خرداد بود
Sr3 : من صحبت کردم گفتن تولید شده فقط شاسی باید بشه
طاهر : ۲ اسفند ۱۴۰۲ نیمه شعبان ۳۲۰ ملیون ۹ اسفند ۱۴۰۳ سخا و تکمیل وجه همچنان در انتظار پلاس ها رو دارن میدن تند تند
شاهین G دهنمو سرویس کرد : کارشناس ها با هم هماهنگ هستن.امروز زنگ میزنی میگن کمبود قطعه،فردا زنگ میزنی میگه شروع کردیم،پس فردا زنگ میزنی میگه تاریخ سخا کیه،روز بعدش زنگ میزنی میگه از قبل عید فاکتور نزدیم،بعد زنگ میزنی میگه دو روزه شروع شده.بابا از اردیبهشت به من که ۱۴ سخا دارم،میگن نوبت بعدی شمایی.هر روز هر هفته همین حرفشونه.یه مشت دروغ گو.دزد،سران مملکت هم از خودشونن
شاهین پلاس : تکمیل وجه 20 اسفند سخا 22م یه مرحله رفت عقب ولی الان برگشت اماده تخصیص
Arash : سلام خدمت دوستان محترم تو این گروه کسی هست که فروردین تک میل وجه کرده باشه
وحید ۲۱ اسفند : دوباره رفت آماده تخصیص
حسین : فاکتور که بشی همون روز یا روز بعد پیامک میاد میگه به سایت فلان مراجعه کنید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حمید تحویل مرداد : سلام آقای محمود رضا .افزایش قیمت شامل فوق العاده که وجه کامل ریخته فکر نکنم شود تو قرار داد هم امده
علیم : تحویل شهریور کی فاکتور میشه
سورن به رانا : بخاطر اینکه سورن قطع تولید شده تبدیل شدیم به رانا خیلیا اینجوری گرفتار شدیم
دوستان اتو : آقا کسی فاکتور نشده هنوز اعلام کنید
نگار : 6اسفند تکمیل وج کردم پیش فروش هنوز فاکتور نشدم
راهنمایی : سلام دوستان بزرگوار بنده رو راهنمایی میکنید من هفته گذشته یه 207 پانا مدل 11 1403 خرید کردم و ماشین کارکردش صفر بود. سر چه کیلومتری یا چند ماه بعد از تولید ماشین من باید برم برای سرویس اولیه!؟ باتشکر از شما
علی : سلام نه عزیز منظورشون اکستربم vx هست
حمیدرضا 7بهمن : سلام داداش زنگ زدم ولی گفتن هنوز فاکتور نشدی تا آخر این ماه انشاالله
چین : خودرو چینی با 30درصد تخفیف میفروشن اونوقت اینجا دنبال گرونی هستن
توحید ارومیه : سلام دوستان کسی از فوق العاده ها فاکتور نشده و فعلا هم نمیشه تا اسفند تمام نشه خودتونو اذیت نکنین این دوستانم بی محل کنید که خدا شفاشون بده