قیمتگذاری دستوری خودرو به ایستگاه پایانی می‌رسد

قیمتگذاری دستوری خودرو به ایستگاه پایانی می‌رسد

 

با گذشت بیش از یک دهه از اجرای سیاست قیمت‌گذاری دستوری خودرو و وعده های فراوان درباره اصلاح این سیاست، وزارت صمت در وعده ای جدید اعلام کرده که اصلاح فرایند قیمت گذاری در خرداد کلید می خورد.

 

 با فرارسیدن خردادماه ۱۴۰۴، سیاست قیمت‌گذاری دستوری خودرو در ایران وارد مرحله‌ای حساس شده است. طی سال‌های اخیر، این سیاست به یکی از چالش‌برانگیزترین تصمیمات اقتصادی کشور تبدیل شده و اکنون با افزایش نارضایتی خودروسازان، مصرف‌کنندگان و کارشناسان، نشانه‌هایی از بازنگری یا حتی حذف آن از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) مشاهده می‌شود.

قیمت‌گذاری دستوری خودرو؛ از آغاز تا بحران

سیاست قیمت‌گذاری دستوری خودرو از اواخر دهه ۱۳۸۰ به‌طور رسمی در کشور اجرا شد. هدف اولیه این سیاست، کنترل قیمت‌ها و حمایت از مصرف‌کننده بود. بر این اساس، قیمت خودروهای داخلی توسط نهادهای دولتی مانند شورای رقابت و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تعیین می‌شود و بازار یا خودروسازان نقشی در تعیین قیمت ندارند.

اما با گذشت زمان و افزایش تورم، رشد نرخ ارز، بالا رفتن هزینه‌های تولید و ممنوعیت واردات، فاصله میان قیمت مصوب و قیمت بازار خودرو افزایش یافت. این شکاف قیمتی، به‌ویژه در سال‌های اخیر، زمینه‌ساز ایجاد رانت گسترده‌ای بین کارخانه و بازار شد؛ به‌طوری‌که برخی گزارش‌ها از وجود رانت ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی در برهه‌هایی از زمان حکایت داشتند. نتیجه آن، کاهش توان خرید مردم و نارضایتی گسترده مصرف‌کنندگان بود.

ساختار فعلی قیمت‌گذاری خودرو

در حال حاضر، روند قیمت‌گذاری خودرو با محوریت وزارت صمت و نظارت شورای رقابت دنبال می‌شود. خودروسازان اطلاعات مالی و هزینه‌های تولید را به سازمان حمایت ارائه می‌دهند و قیمت نهایی پس از بررسی، توسط وزارت صمت ابلاغ می‌شود. شورای رقابت تنها نظارت بر اجرای ضوابط رقابتی را بر عهده دارد.

از دی‌ماه ۱۴۰۳، با مصوبه رسمی شورای رقابت، نقش اصلی قیمت‌گذاری به وزارت صمت واگذار شد؛ با این حال، شورا همچنان بر رعایت اصول رقابتی نظارت دارد و در صورت بروز تخلف، حق ورود و اصلاح دارد.

 

تصمیم بزرگ در راه است؟

بر همین اساس در پی آخرین اصلاحات قیمتی خودرو در آذرماه ۱۴۰۳، و افزایش مجدد هزینه نهاده‌های تولید، خودروسازان بار دیگر خواستار تعدیل قیمت‌ها شدند. در روزهای گذشته، برخی گزارش‌ها از توقف فروش محصولات توسط یکی از خودروسازان بزرگ کشور منتشر شد؛ این شرکت طی مکاتبه‌ای رسمی اعلام کرد با قیمت‌های فعلی، امکان ادامه عرضه را ندارد.

در واکنش به این موضوع، حامد عاملی، معاون وزیر صمت، اعلام کرد که وزارتخانه در آستانه اتخاذ تصمیمی بزرگ درباره آینده قیمت‌گذاری دستوری خودرو قرار دارد. او تصریح کرده که «وزارت صمت مخالف قیمت‌گذاری دستوری است و شخص وزیر بر لزوم اصلاح این سیاست تأکید دارد. ما پیگیر تحقق این اصلاحات در خردادماه هستیم.»

با این حال، عاملی نیز به پیچیدگی تصمیم‌گیری در صنعت خودرو اشاره کرد و یادآور شد که ۲۹ نهاد مختلف در این حوزه تصمیم‌گیر هستند و هرگونه تغییر اساسی نیازمند اجماع میان این بازیگران است.

پیامدهای سیاست قیمت‌گذاری دستوری خودرو

کارشناسان اقتصادی معتقدند سیاست قیمت‌گذاری دستوری، نه تنها در کنترل قیمت موفق نبوده بلکه آثار منفی گسترده‌ای بر جای گذاشته است. مهم‌ترین پیامد آن، زیان انباشته شدید خودروسازان است. طبق صورت‌های مالی منتشرشده، زیان انباشته ایران‌خودرو و سایپا تا پاییز ۱۴۰۳ از مرز ۲۲۳ هزار میلیارد تومان عبور کرده است.

آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن قطعه‌سازان، اعلام کرده بود: «زیان انباشته دو خودروساز بزرگ به ۲۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده، بدهی جاری آن‌ها ۴۵۰ همت، بدهی کل معوق به زنجیره تأمین ۴۵ همت، و کل بدهی تعیین‌تکلیف‌نشده به زنجیره تأمین ۱۱۰ همت است. همچنین آینده‌فروشی خودروسازان با ابزارهایی مانند اوراق گام، ال‌سی داخلی و برات الکترونیک به ۹۰ همت رسیده است.»

افزون بر آن، تولید خودروهای ناقص و افت کیفیت، نبود سرمایه‌گذاری در فناوری و ایمنی، و تشویق به سوداگری و دلالی به‌دلیل اختلاف قیمت کارخانه و بازار، از دیگر پیامدهای منفی این سیاست بر بازار خودرو ایران بوده است.

استدلال موافقان تداوم قیمت‌گذاری دستوری

 

در مقابل، برخی نمایندگان مجلس و مسئولان دولتی بر این باورند که حذف یک‌باره قیمت‌گذاری دستوری در شرایط اقتصادی کنونی، می‌تواند موجب جهش شدید قیمت‌ها و افزایش فشار بر طبقات متوسط و ضعیف شود. آن‌ها تأکید دارند که بازار خودرو ایران هنوز از بلوغ کافی برخوردار نیست و نبود رقابت، انحصار تولید و ممنوعیت واردات، مانع از آزادسازی قیمت‌ها شده است.

از دیدگاه این گروه، هرگونه اصلاح باید تدریجی باشد و همراه با سیاست‌های مکمل نظیر عرضه در بورس کالا، واردات کنترل‌شده، افزایش تولید، و حمایت هدفمند از خریداران کم‌درآمد از طریق وام خرید خودرو صورت گیرد.

سناریوهای احتمالی برای آینده قیمت‌گذاری خودرو

با توجه به شرایط کنونی، سه سناریوی اصلی برای آینده سیاست قیمت‌گذاری خودرو مطرح است؛

- حذف کامل قیمت‌گذاری دستوری: در این مدل، بازار تعیین‌کننده قیمت خواهد بود و دولت تنها نقش ناظر رقابت را ایفا می‌کند. این سناریو نیازمند آزادسازی واردات، تقویت رقابت و اجرای سیاست‌های حمایتی است.

- مدل ترکیبی یا نیمه‌دستوری: قیمت پایه توسط شورای رقابت مشخص شده و خودروسازان مجاز به تغییر قیمت در بازه‌ای محدود (مثلاً ±۱۰ درصد) هستند.

- تداوم سیاست فعلی: در این سناریو، روند فعلی ادامه یافته و نرخ‌گذاری توسط نهادهای دولتی دنبال می‌شود. این مدل بیشترین انتقاد را از سوی فعالان صنعت خودرو به دنبال داشته است.

به گزارش مهر، سیاست قیمت‌گذاری دستوری خودرو، اگرچه با نیت حمایت از مردم آغاز شد، اما در عمل با ایجاد رانت، کاهش کیفیت تولید، افزایش زیان انباشته و تشدید نارضایتی عمومی، به عاملی مخرب در بازار خودرو ایران بدل شده است. اکنون، در آستانه تابستان ۱۴۰۴، نگاه‌ها به تصمیم وزارت صمت دوخته شده تا شاید گامی مؤثر در مسیر اصلاح تدریجی این سیاست برداشته شود.

بازار خودرو ایران بیش از هر زمان، نیازمند شفافیت، رقابت‌پذیری و ثبات است. حذف تدریجی سیاست‌های مداخله‌گرایانه، می‌تواند آغازگر راهی نو برای احیای صنعت خودرو و بازگشت اعتماد به مصرف‌کنندگان باشد.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , قیمت‌گذاری‌دستوری , خودرو , وزارت‌صمت , اصلاحات , بازار , خودروسازان , مصرف‌کننده , شفافیت , رانت , تورم , نرخ‌ارز , هزینه‌تولید , واردات , بورس‌کالا , عرضه‌وتقاضا , سیاست‌گذاری , اقتصاد , تصمیم‌گیری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا V4 : من v4 سفید تحویل 3 آبان هستم، هنوز فاکتور نشده
T8 : بله پرداخت دوم 11/15 اشتباه شد ما بقیه 12 ماه اولین چک 01/15
شاهین GL در تاخیر : تو دعوت نامه زده ولی احتمالا 30 روزه
شاهین جی ال : ۱۲ روزه فاکتور شدم همچنان منتظر پلاک
علی x5 : سلام دوستان من 20 اسفند قیمت نام نقدی 6مهر شاسی 5ابان تحویل امروز رفتم تحویل گرفتم از نمایندگی ستوده واسم اسنپ گرفتن تا اونجا و ماشین رو تمیز و درست تحویل دادن و همه چیز رو توضیح دادن از این نظر واقعا عالی بودن ولی در مورد دیر کرد ان شااله پنج شنبه میرم شکایت میکنم امیدوارم همه به زودی تحویل بگیرن
شهروز : سلام دوستان عزیز این سایپا یه کاری کرد که دیگه واقعا کم آوردم میخوام تبدیل بزنم کوییک کسی از دوستان خبر داره کز میخوان تحویل بدن
تارا دستی تحویل سه ماهه 19 ابان واریز 20 مرداد : من 19 ابانم چه جوری فاکتور نشدم اینجا 30 ابان فاکتور شده
بهرام : سلام به منsr3 زودتر تحویل دادن ولی روشن نمیش ماشینه قبل از تحویل امضا هاش رو گرفتن ولی ماشین روشن نشد همونجا مونده دم نمایندگی
شاهین g پذیرش ۱۷اذر مشهد : سلام داداش ماهم همینطوره از ۲۱مهر فاکتور شده ولی هنوز پلاک نشده خداوکیلی اینقدر طولانی شد که از تبدیلم بیزار شدم خداوکیلی دوستان تبدیل نزنید که به شر اینطور باز گیر میکنید لعنت بر زنده و مرده مسولین سایپا ایشالا که تمام ضرر و زیان تمان ملت براشون خرج دوا و دکتر خانوادشون بشه
عباس : بارآخرم باشه کلا واس ماشین ثبت نام کنم.دوساله پولمون خوابیده.ارزش پولمون صفر شد.همون پولو میدادیم طلا الان توبازار میتونستیم خشکشو بخریم.هرماهم قیمتشو بالا میبرن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
. : از دروغ گفتن چی بهت میرسه؟؟؟،خدا لعنتت کنه چطور الان فهمیدی فاکتور شدی ولی دیروز تحویل حضوری زدی
حبیب : سلام منم دقیقا مثل شما یک 16 میلیون و یک 4میلیون باید پس بدن هنوز خبری نیست
مهلا : نه بابا من تکمیل وجه 6خرداد هستم فاکتور نشدم
اتو پانا : سلام برادرتوکه تحویل 3ابان هستی فاکتور نشودی ممنو نم جواب بدی
فرشید : سلام دوستان دوگانه که پلاک شدن کسی نیسان چه حضوری چه در نمایندگی تحویل گرفتن یا خیر ممنون میشم اطلاع بدید
ساینا : خطاب به مژده بده 5مردادیا اینکه5تیر تکمیل وجه کردی؟
سورن : لطفا بقیه هم در مورد کیفیت ماشینی که تحویل گرفتن نظر بدهن
آرمان : فوق العاده بودم .تحویل 30 آذرولی دیروز فاکتور شدم الان هم بیمه ام صادر شده رفته برای مراحل بعد چراغ فاکتورم خاموش شده
مژده بده : نمیدونم چجوریاس ولی خیلی ها فاکتورشدن داخل سایت طول میکشه بشینه رفیقم از کافینت زنگزد گفت فاکتورشدم بعد خودم داخل سایت دیدم آره شدم 12177133 و ش درخواست 19526899 واریزی اول 16بهمن . تاریخ پذیرش 24بهمن تکمیل وجه اول صبح 5مرداد انشالله شماهم زودتر فاکتور بشین . پریروز هم تحویل حضوری زدم . بدون آپشن بودم
مهدی فرسوده اذر : نه لازم نیست خودش به روز میشه، پرونده تا تحویل چند باری به روز میشع، عجله نکن اکی میشه