قیمت‌گذاری دستوری، صنعت خودرو را به مرز سقوط رساند

قیمت‌گذاری دستوری، صنعت خودرو را به مرز سقوط رساند

 

طبق ماده 48 قانون برنامه پنج‌ساله هفتم پیشرفت، قیمت‌گذاری دستوری به‌جز در مورد کالاهای اساسی و خدمات انحصاری  ممنوع اعلام شده است. این بند قانونی، در صورت اجرای کامل، می‌تواند نقطه پایانی بر یکی از پرهزینه‌ترین مداخلات دولت در صنعت خودرو باشد؛ مداخله‌ای که نه تنها به بهبود شرایط منجر نشده بلکه زیان انباشته، بی‌ثباتی مالی و توزیع گسترده رانت میان دلالان را به همراه داشته است.

دولت چهاردهم در ابتدای مسیر خود بارها از لزوم بازگشت به منطق بازار و حذف سازوکارهای ناکارآمد دولتی سخن گفته است. شخص رئیس‌جمهور نیز چه در دوران پیش از انتخابات و چه در روزهای آغاز به کار خود، بر ضرورت عبور از سیاست‌های تحمیلی در قیمت‌گذاری و بازگشت به مکانیزم عرضه و تقاضا تأکید کرده است. از همین منظر، حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو، آزمونی واقعی برای سنجش پایبندی دولت به اصول عقلانیت اقتصادی خواهد بود.

در همین راستا، حامد عاملی، معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صمت، نیز اخیراً با انتقاد از نظام قیمت‌گذاری دستوری خودرو، آن را فاقد منطق علمی و عقلانی دانسته و اعلام کرده که وزارتخانه‌اش ۱۰۰درصد با حذف این شیوه موافق است. اما هم‌زمان اشاره کرده که تحقق این هدف نیازمند هماهنگی حداقل ۲۰ نهاد تصمیم‌گیر در کشور است. از همین رو، حل این بحران نیازمند اراده سیاسی، اجماع ملی و عبور از منافع کوتاه‌مدت نهادهای وابسته به توزیع رانت است.

نگاهی به آمارهای رسمی عمق فاجعه قیمت‌گذاری دستوری را روشن‌تر می‌کند. طبق بررسی‌های سازمان بورس، در سال ۱۴۰۲ مجموع فروش خودروسازان ۶۳۶ هزار میلیارد تومان (همت) بوده، در حالی که ارزش بازار خودروهای صفر کیلومتر در بازار آزاد بیش از ۹۲۰ همت برآورد شده است. این تفاوت ۲۸۴ همتی، تنها در یک سال، مستقیماً در جیب دلالان رفته است. در بازه سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۳، میزان رانتی که بین واسطه‌ها توزیع شده، به بیش از ۷۵۰ همت رسیده است؛ معادل بیش از ۱۰ میلیارد دلار با نرخ ارز سال‌های اخیر. این رقم، معادل سرمایه‌گذاری سالانه چند کشور در حوزه حمل‌ونقل است، اما در کشورمان صرفاً در اثر فاصله‌گذاری تصنعی بین قیمت کارخانه و بازار، دود شده و به سود عده‌ای خاص رفته است.

 

خودروسازان ماشین تولید زیان شدند

در این شرایط، خودروسازان عملاً به ماشین تولید زیان تبدیل شده‌اند. آن‌ها اختیار تعیین قیمت محصولات خود را ندارند و در حالی که دولت سهم اندکی در ترکیب سهام‌داری دارد، تصمیم‌گیری‌های کلان و زیان‌بار را تحمیل می‌کند. این در حالی است که خودروسازان باید پاسخگوی بیش از ۱۰ میلیون سهام‌دار حقیقی و حقوقی باشند. این وضعیت منجر به فلج شدن سرمایه‌گذاری جدید، کند شدن روند توسعه محصول و ناتوانی در پاسخگویی به تقاضای واقعی مردم شده است.

علاوه بر آن، قیمت‌گذاری سرکوب‌شده مانعی جدی برای ارتقاء کیفیت و ایمنی خودروها است. چگونه می‌توان از خودروساز انتظار داشت با قیمت‌های غیراقتصادی به افزایش استانداردهای جهانی بیندیشد، در حالی که حاشیه سود او عملاً منفی است و حتی توان نوسازی خطوط تولید خود را ندارد؟ چنین فضایی، تنها باعث عقب‌ماندگی صنعت، فرار سرمایه، و نارضایتی عمومی خواهد شد.

صنعت خودرو برای تنفس، به بازار واقعی نیاز دارد؛ بازاری که در آن رقابت، کیفیت، تنوع، صادرات و پاسخگویی جایگزین قیمت‌گذاری فرمایشی شود. خودروساز باید این امکان را داشته باشد که در فضای آزاد قیمتی، استراتژی توسعه صادرات خود را طراحی کرده و از بازارهای منطقه‌ای و جهانی ارزآوری داشته باشد. تنها در چنین شرایطی است که می‌توان به تحقق اهدافی چون رضایت مشتریان، سودآوری پایدار برای سهام‌داران، افزایش تیراژ و ارتقاء کیفیت امیدوار بود.

دولت چهاردهم اگر واقعاً قصد نجات صنعت خودرو را دارد، باید جسارت عبور از قیمت‌گذاری دستوری را پیدا کند و به شعارهای خود وفادار بماند. تعلل بیشتر، به معنی استمرار زیان، فرار سرمایه، تکرار تجربه‌های شکست‌خورده و در نهایت، توقف نفس‌های صنعت خودرو خواهد بود.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , قیمت گذاری دستوری , ماده ۴۸ قانون برنامه هفتم , صنعت خودرو , رانت اقتصادی , وزارت صمت , بازار خودرو , شفافیت قیمت , عرضه و تقاضا , سازمان بورس , تولیدکننده , مصرف کننده , اقتصاد خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سعید : سلام. من هم وضعیت شما رو داشتم 27 مهر ماه شاسی شده و هنوز خبری از بیمه نامه نیست.
شاهین جی : سلام دوستان شاهین جی تو این چندماه کلا فاکتور نشده یا سرعت فاکتور شدنش کمه؟؟؟
فریبا : سلام ، منم انجام ندادم دیشب از طریق سایت ثبت کردم امروز مامور پست اومد درب منزل تایید کردم بردم دادم به شرکت سایپا 150هزار ناقابل گرفت که بارگذاری کنه که هنوز انجام نداده
شاهین جی : منم تکمیل وجه میکنم زودتر ماشین دستم میرسه
پیمان x5 : نخیر میتونی خودت وارد سامانه بشی کد پستی رو ثبت کنی
حمید : تکمیل وجه مرحله دوم شاهین GLرو کسی میدونه با این افزایش قیمت چقدر شده من فروردین مرحله اول رو واریز کردم
X5 : نگاه کنید کد پستی ثبت شده یا خیراگر کدپستی درسته بله نیازی نیست
رامین : شاهین تکمیل وجه ۲ اردیبهشت فاکتور شد،
Sahar : سلام من تو سامانه اسکان میرم آدرسمو اونجا نوشته میگم این کفایت می‌کنه؟
شاهین جی ال : کجای دنیا دیدی پول ماشین بدی شش ماه بعد تحویل ندن جوابتم ندن من تا عمر دارم ن خودم ن تام ایل و تبارم نمی زارم از سایپا ماشین بخره
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ایکس 55پرو : سلام،دعوتنامه ایکس55 اقساطی واسه کسی نیومده،کسی چیزی میدونه
سجاد : من بیست روز دیگه چک میرسه هنوز پلاک هم نشدم🤦
ابوالفضل Gxrl : سلام کوییک gxrl فوق العاده پذیرش فروردین متاسفانه هنوز خبری نیست معلوم نیست کی میخوان ماشینو تحویل بدن دیگه واقعا خسته کردن
ساینا دوگانه مرداد تبدیلی به تک : من روز جمعه 14 شهریور دعوتنامه تبدیل رو واریز کردم و فایل سخا رو به ایتای نمایندگی فرستادم. فردا صبحش زنگ زدم گفتم سخا رو فرستادم اونم نگاه کرد گفت الان ثبتش کردم.
کوییک اس : سلام اول این اسمی که انتخاب کردی معنی خوبی نداره عوضش کن ببخشید تقریبا هم معنی یابو هست البته سمت شمال غرب کشور این معنی رو میده .
علی رحیمی : با سلام.من نظر خودمو میگم.کاری با کسی هم ندارم.من بعد از 7ماه تاخیر تبدیل زدم یه هفته ای ام ماشینو دادن.اگه میتونید صبر کنید.وگرنه همین امروزم تبدیل بزنید از فردا بهتره.خدا شاهده عین واقعیتو گفتم.حالا خود دانید.یا علی مدد.
ساینا پیش فروش اسفند 403 : سلام من مهر ماه تکمیل وجه کردم فقط مبلغ اولیه رو میزنه زنگ زدم نمایندگی گفت ت سیستم ما هست شما کاری نداشته باش . برای من هیچی نمیاد
مهدی فرسوده اذر : فرسوده های آبان یکی لطف کنه بگه چه تاریخی براتون دعوت نامه اومد؟ ما اسیر دعوت نامه ایم
پذیرش 24 بهمن : تکمیل وجه 6 خرداد فاکتور شد آزادی قسمت همه
بی نام : نه داداش تولید شده پارکینگ ها پر از اکستند هستش