قیمت‌گذاری دستوری، صنعت خودرو را به مرز سقوط رساند

قیمت‌گذاری دستوری، صنعت خودرو را به مرز سقوط رساند

 

طبق ماده 48 قانون برنامه پنج‌ساله هفتم پیشرفت، قیمت‌گذاری دستوری به‌جز در مورد کالاهای اساسی و خدمات انحصاری  ممنوع اعلام شده است. این بند قانونی، در صورت اجرای کامل، می‌تواند نقطه پایانی بر یکی از پرهزینه‌ترین مداخلات دولت در صنعت خودرو باشد؛ مداخله‌ای که نه تنها به بهبود شرایط منجر نشده بلکه زیان انباشته، بی‌ثباتی مالی و توزیع گسترده رانت میان دلالان را به همراه داشته است.

دولت چهاردهم در ابتدای مسیر خود بارها از لزوم بازگشت به منطق بازار و حذف سازوکارهای ناکارآمد دولتی سخن گفته است. شخص رئیس‌جمهور نیز چه در دوران پیش از انتخابات و چه در روزهای آغاز به کار خود، بر ضرورت عبور از سیاست‌های تحمیلی در قیمت‌گذاری و بازگشت به مکانیزم عرضه و تقاضا تأکید کرده است. از همین منظر، حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو، آزمونی واقعی برای سنجش پایبندی دولت به اصول عقلانیت اقتصادی خواهد بود.

در همین راستا، حامد عاملی، معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صمت، نیز اخیراً با انتقاد از نظام قیمت‌گذاری دستوری خودرو، آن را فاقد منطق علمی و عقلانی دانسته و اعلام کرده که وزارتخانه‌اش ۱۰۰درصد با حذف این شیوه موافق است. اما هم‌زمان اشاره کرده که تحقق این هدف نیازمند هماهنگی حداقل ۲۰ نهاد تصمیم‌گیر در کشور است. از همین رو، حل این بحران نیازمند اراده سیاسی، اجماع ملی و عبور از منافع کوتاه‌مدت نهادهای وابسته به توزیع رانت است.

نگاهی به آمارهای رسمی عمق فاجعه قیمت‌گذاری دستوری را روشن‌تر می‌کند. طبق بررسی‌های سازمان بورس، در سال ۱۴۰۲ مجموع فروش خودروسازان ۶۳۶ هزار میلیارد تومان (همت) بوده، در حالی که ارزش بازار خودروهای صفر کیلومتر در بازار آزاد بیش از ۹۲۰ همت برآورد شده است. این تفاوت ۲۸۴ همتی، تنها در یک سال، مستقیماً در جیب دلالان رفته است. در بازه سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۳، میزان رانتی که بین واسطه‌ها توزیع شده، به بیش از ۷۵۰ همت رسیده است؛ معادل بیش از ۱۰ میلیارد دلار با نرخ ارز سال‌های اخیر. این رقم، معادل سرمایه‌گذاری سالانه چند کشور در حوزه حمل‌ونقل است، اما در کشورمان صرفاً در اثر فاصله‌گذاری تصنعی بین قیمت کارخانه و بازار، دود شده و به سود عده‌ای خاص رفته است.

 

خودروسازان ماشین تولید زیان شدند

در این شرایط، خودروسازان عملاً به ماشین تولید زیان تبدیل شده‌اند. آن‌ها اختیار تعیین قیمت محصولات خود را ندارند و در حالی که دولت سهم اندکی در ترکیب سهام‌داری دارد، تصمیم‌گیری‌های کلان و زیان‌بار را تحمیل می‌کند. این در حالی است که خودروسازان باید پاسخگوی بیش از ۱۰ میلیون سهام‌دار حقیقی و حقوقی باشند. این وضعیت منجر به فلج شدن سرمایه‌گذاری جدید، کند شدن روند توسعه محصول و ناتوانی در پاسخگویی به تقاضای واقعی مردم شده است.

علاوه بر آن، قیمت‌گذاری سرکوب‌شده مانعی جدی برای ارتقاء کیفیت و ایمنی خودروها است. چگونه می‌توان از خودروساز انتظار داشت با قیمت‌های غیراقتصادی به افزایش استانداردهای جهانی بیندیشد، در حالی که حاشیه سود او عملاً منفی است و حتی توان نوسازی خطوط تولید خود را ندارد؟ چنین فضایی، تنها باعث عقب‌ماندگی صنعت، فرار سرمایه، و نارضایتی عمومی خواهد شد.

صنعت خودرو برای تنفس، به بازار واقعی نیاز دارد؛ بازاری که در آن رقابت، کیفیت، تنوع، صادرات و پاسخگویی جایگزین قیمت‌گذاری فرمایشی شود. خودروساز باید این امکان را داشته باشد که در فضای آزاد قیمتی، استراتژی توسعه صادرات خود را طراحی کرده و از بازارهای منطقه‌ای و جهانی ارزآوری داشته باشد. تنها در چنین شرایطی است که می‌توان به تحقق اهدافی چون رضایت مشتریان، سودآوری پایدار برای سهام‌داران، افزایش تیراژ و ارتقاء کیفیت امیدوار بود.

دولت چهاردهم اگر واقعاً قصد نجات صنعت خودرو را دارد، باید جسارت عبور از قیمت‌گذاری دستوری را پیدا کند و به شعارهای خود وفادار بماند. تعلل بیشتر، به معنی استمرار زیان، فرار سرمایه، تکرار تجربه‌های شکست‌خورده و در نهایت، توقف نفس‌های صنعت خودرو خواهد بود.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , قیمت گذاری دستوری , ماده ۴۸ قانون برنامه هفتم , صنعت خودرو , رانت اقتصادی , وزارت صمت , بازار خودرو , شفافیت قیمت , عرضه و تقاضا , سازمان بورس , تولیدکننده , مصرف کننده , اقتصاد خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J 7 : منظورتون تا تحویل خودرو یا ن صدور فاکتور😐
KamiX5 : سلام تاریخ قرارداد 30 مرداد، تاریخ تحویل سیستمی 18 آذر، امروز 24 آذر فاکتور صادر شد، ان شاءالله تاریخ تحویل هم تناس گرفتم می گن نهایتا سه هفته تا یک ماه دیگه
رسولx5 : اگه خودت بیاری 14ساعت ولی اگه کرمان موتور بیاره یکسال
T9 : البته همون زمان ثبت نام نمایندگی به من گفت که روتین شرکت اینجوریه تا چک اول پاس نشه خودرو تحویل نمیده و زمان اصلی تحویل رو اواسط اسفند در نظر بگیرید
سحر : علی مدبر خجالت بکش بس کن دیگه پیام منفی میدی بعد که بهت اعتراض میکنن میایی میگی کس دیگه به جای من پیام داده همیشه کارت همین بوده این هم یه روش خورد کردن اعصاب مردمه علی مدبر خدا لعنتت کنه هزار مرتبه
Xx5 : تو این برفو بارون باید بدون ماشین باشیم با این ک کلی پول دادیم و باید التماس هم کنیم
T9 : من هم هم زمان با شما ثبت نام کردم ، هفته پیش تماس گرفتم گفتن هفته اول بهمن شاسی میشه
xx5 : دوستان از تهران امور مشتریان پیگیری کنید هر روز تماس بگیرین شاید خدا بخواد زود تر تحویل دادن
تارا دستی فوق العاده مادران : سلام دوستانیکی 21 و22 فاکتور شدند پلاک شدند؟؟؟
Xx5 : کرمان موتور پول مردم رو گرفته با اعصاب روان مردم بازی میکنه خب حداقل ب خبر 20.30اعلام کنه یکی شاید رسانه ای شد مجبور شدن تحویل بدن چند ماه پیش سایپا هم وانت نیسان تحویل نمیدادن چند ماه دیر کرد داشت تا اخبار 20.30رسانه ایشون کرد ی هفته نشد چند هزارتا نیسان بود تحویل دادن هرچی ک زنگ امور مشتریان میزنیم همش میگه این هفته یا هفته بعد این ماه یا ماه بعد خب مردم دیگه حالو حوصله و اعصاب ندارن الان تو این سایت خبری کدومتون تحویل گرفتین فقط هی میگن ی مرحله پیش رفت یا چی ......
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا 6دنده سفید 30 دی : سلام دوستان دنا6دنده دی ماه کسی فاکتور شده؟؟
حسین : سلام من حسین هستم یه فاکتور برگشتی . همگی بگید سلام حسین
علیرضا رانا : موعد تحویل کی زده؟
حسن اطلس : آره من 18اسفندم رنگ نقره ای هنوز فاکتور نشدم
. دعوت نامه منقضی اذر : سلام داداش بعد اینکه دعوت نامه ات منقضی شد بعد چه مدتت مجددن دعوت نامه براتون صادر شد
دنا6 تحویلی بهمن ماه : لطفا اسکرین شات بفرس، ممنون داداش
دنا6 تحویلی بهمن ماه : سلام، لطفا اگه امکانش هست اسکرین شات بگیر بفرس اینجا ببینیم،برای ارسال اسکرین شات اول توی این سایت ثبت نام کن تا بتونی بفرستی، ممنون میشیم داداش
دنا آپشنال تحویل14 بهمن : برای چی باید دروغ بگم چه نفعی برام داره. امروز فاکتور و پلاک شدم و سند هم تیک خورده فقط آماده برای تحویل مونده که تماس گرفتم گفتن حداکثر 10روز طول میکشه اینم جهت اطلاع و امید به بقیه دوستان
مسعود : کدوم شهر بودی داداش
محمد : سلام فروش فوق العاده 1 آبان کسی فاکتور نشده هنوز؟