قیمت‌گذاری دستوری، صنعت خودرو را به مرز سقوط رساند

قیمت‌گذاری دستوری، صنعت خودرو را به مرز سقوط رساند

 

طبق ماده 48 قانون برنامه پنج‌ساله هفتم پیشرفت، قیمت‌گذاری دستوری به‌جز در مورد کالاهای اساسی و خدمات انحصاری  ممنوع اعلام شده است. این بند قانونی، در صورت اجرای کامل، می‌تواند نقطه پایانی بر یکی از پرهزینه‌ترین مداخلات دولت در صنعت خودرو باشد؛ مداخله‌ای که نه تنها به بهبود شرایط منجر نشده بلکه زیان انباشته، بی‌ثباتی مالی و توزیع گسترده رانت میان دلالان را به همراه داشته است.

دولت چهاردهم در ابتدای مسیر خود بارها از لزوم بازگشت به منطق بازار و حذف سازوکارهای ناکارآمد دولتی سخن گفته است. شخص رئیس‌جمهور نیز چه در دوران پیش از انتخابات و چه در روزهای آغاز به کار خود، بر ضرورت عبور از سیاست‌های تحمیلی در قیمت‌گذاری و بازگشت به مکانیزم عرضه و تقاضا تأکید کرده است. از همین منظر، حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو، آزمونی واقعی برای سنجش پایبندی دولت به اصول عقلانیت اقتصادی خواهد بود.

در همین راستا، حامد عاملی، معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صمت، نیز اخیراً با انتقاد از نظام قیمت‌گذاری دستوری خودرو، آن را فاقد منطق علمی و عقلانی دانسته و اعلام کرده که وزارتخانه‌اش ۱۰۰درصد با حذف این شیوه موافق است. اما هم‌زمان اشاره کرده که تحقق این هدف نیازمند هماهنگی حداقل ۲۰ نهاد تصمیم‌گیر در کشور است. از همین رو، حل این بحران نیازمند اراده سیاسی، اجماع ملی و عبور از منافع کوتاه‌مدت نهادهای وابسته به توزیع رانت است.

نگاهی به آمارهای رسمی عمق فاجعه قیمت‌گذاری دستوری را روشن‌تر می‌کند. طبق بررسی‌های سازمان بورس، در سال ۱۴۰۲ مجموع فروش خودروسازان ۶۳۶ هزار میلیارد تومان (همت) بوده، در حالی که ارزش بازار خودروهای صفر کیلومتر در بازار آزاد بیش از ۹۲۰ همت برآورد شده است. این تفاوت ۲۸۴ همتی، تنها در یک سال، مستقیماً در جیب دلالان رفته است. در بازه سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۳، میزان رانتی که بین واسطه‌ها توزیع شده، به بیش از ۷۵۰ همت رسیده است؛ معادل بیش از ۱۰ میلیارد دلار با نرخ ارز سال‌های اخیر. این رقم، معادل سرمایه‌گذاری سالانه چند کشور در حوزه حمل‌ونقل است، اما در کشورمان صرفاً در اثر فاصله‌گذاری تصنعی بین قیمت کارخانه و بازار، دود شده و به سود عده‌ای خاص رفته است.

 

خودروسازان ماشین تولید زیان شدند

در این شرایط، خودروسازان عملاً به ماشین تولید زیان تبدیل شده‌اند. آن‌ها اختیار تعیین قیمت محصولات خود را ندارند و در حالی که دولت سهم اندکی در ترکیب سهام‌داری دارد، تصمیم‌گیری‌های کلان و زیان‌بار را تحمیل می‌کند. این در حالی است که خودروسازان باید پاسخگوی بیش از ۱۰ میلیون سهام‌دار حقیقی و حقوقی باشند. این وضعیت منجر به فلج شدن سرمایه‌گذاری جدید، کند شدن روند توسعه محصول و ناتوانی در پاسخگویی به تقاضای واقعی مردم شده است.

علاوه بر آن، قیمت‌گذاری سرکوب‌شده مانعی جدی برای ارتقاء کیفیت و ایمنی خودروها است. چگونه می‌توان از خودروساز انتظار داشت با قیمت‌های غیراقتصادی به افزایش استانداردهای جهانی بیندیشد، در حالی که حاشیه سود او عملاً منفی است و حتی توان نوسازی خطوط تولید خود را ندارد؟ چنین فضایی، تنها باعث عقب‌ماندگی صنعت، فرار سرمایه، و نارضایتی عمومی خواهد شد.

صنعت خودرو برای تنفس، به بازار واقعی نیاز دارد؛ بازاری که در آن رقابت، کیفیت، تنوع، صادرات و پاسخگویی جایگزین قیمت‌گذاری فرمایشی شود. خودروساز باید این امکان را داشته باشد که در فضای آزاد قیمتی، استراتژی توسعه صادرات خود را طراحی کرده و از بازارهای منطقه‌ای و جهانی ارزآوری داشته باشد. تنها در چنین شرایطی است که می‌توان به تحقق اهدافی چون رضایت مشتریان، سودآوری پایدار برای سهام‌داران، افزایش تیراژ و ارتقاء کیفیت امیدوار بود.

دولت چهاردهم اگر واقعاً قصد نجات صنعت خودرو را دارد، باید جسارت عبور از قیمت‌گذاری دستوری را پیدا کند و به شعارهای خود وفادار بماند. تعلل بیشتر، به معنی استمرار زیان، فرار سرمایه، تکرار تجربه‌های شکست‌خورده و در نهایت، توقف نفس‌های صنعت خودرو خواهد بود.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , قیمت گذاری دستوری , ماده ۴۸ قانون برنامه هفتم , صنعت خودرو , رانت اقتصادی , وزارت صمت , بازار خودرو , شفافیت قیمت , عرضه و تقاضا , سازمان بورس , تولیدکننده , مصرف کننده , اقتصاد خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین gl : من 20خرداد تکمیل کردم هنوز فاکتور نشده
شاهین مرداد پلاس : برو غلط زیادی نکن بی شرف
پویا : بله تارا دستی فروش فوری
شاهین مرداد پلاس : سایپا ی بی دین خجالت بکش
پویا : خاهش میکنم رنگ نقره ای متالیک طرح عادی فکر میکنم نذاشتن.چون از دیر کردم کم نکردن مابه اتفاوت هم پرداخت نکردم
علی تاراv1p : سلام آقا پویا ممنون از اطلاعتون شما فروش فوری تارا v1p سفید بودید؟ سوال بعد اینکه جسارتا ازتون پولی بابت sbr گرفتن یا از جریمه تاخیر کم کردن؟ یا اینکه کلا sbr نذاشتن؟
25اسفند : دوستان تجمع کنین سایپا مسخره هم اومده گفته که مثلاً نیایم ولی ما میایم پر قدرتم میایم
پویا : ان شااله فردا فاکتور میشید من ۸ صبح ۵ مرداد واریز داشتم امروز فاکتور شدم
ایگل : ❌❌ فراخوان تجمع برای پیگیری حقوق مشتریان کرمان موتور❌❌ دوستان عزیز در ماه های اخیر جمع زیادی از مشتریان کرمان موتور با بدعهدی این شرکت در انجام تعهدات خود مواجه شدند که این مورد باعث به وجود آمدن تاخیر چندماهه در تحویل تمامی مدل های این شرکت خودروساز شده و پیگیری های متعدد مشتریان با مرکز تماس، نمایندگی های فروش و سایر کانال های ارتباطی بی نتیجه باقی مانده و مسئولین این شرکت با عدم پاسخگویی و پایبندی به تعهدات خود، وقت و زمان مشتریان را هدر داده اند. با این توضیحات از تمامی مشتریان محترم با هر مدل خودروی ثبت نامی، خواهشمندیم برای دست یابی به حقوق قانونی خود، روز شنبه 22 شهریور ساعت 9 صبح مقابل ساختمان امور مشتریان این شرکت حضور به هم رسانید. 📍: تهران، خیابان جنت آباد جنوبی، انتهای بلوار لاله غربی، نبش خیابان بهمنی نژاد، پلاک 74 ⏰شنبه 22 شهریور ساعت 9 صبح
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهدی : بله منم مثل شما نیومده هنوز
کوییک : دوستان پنجشنبه امکان داره پلاک بشه
دنا پلاس 6دنده پیش فروش 31 مردادماه : اون موردی ندارد،روال همینه کاکو اسناد تا یک هفته یا با پست میفرستن در خونه یا باید بری از نمایندگی تحویل بگیری.
حسن : ببخشید چرا بعد از مرحله آماده برای تحویل،صدور اسناد خودرو تیک سبز نخورده و و مرحله حمل خودرو جهت تحویل تیک سبز خورده؟این یعنی اسناد خودرو صادر نشده؟اگه کسی اطلاع داره راهنمایی کنه ممنونم
سورن 31 تیر پیش فروش : واسه ایران خودرو متاسفم. 8ماهه منتظرم. من پیش فروش عادی تحویل 31 تیر هستم. تکمیل وجه 30 اردیبهشت فاکتور و پلاک 11 شهریور بارگیری از سایت مازندران و رسیدن به پارکینگ ایدکو تهران 15 شهریور یه هفته داره رو قسمت تحویل به نمایندگی داره میچرخه ساکن پرند هستم و نمایندگی تحویلم رباط کریم هنوزم بهم تحویل ندادن
علی : من موعد 17مرداد هستم ولی هنوز فاکتور نشدم سورن پلاس سفید موتور جدیدم شما هم همینه؟ تبدیل هم نزدی؟
ساینا : فردا بازم 11 بهمن فاکتور میشه و احتمالا تموم بشن11 بهمنیا
ساینافروش فوق العاده بهمن23 : سلام من شماره پذیرشم 12163070 خبری نیست
ساینا پیش فروش : من که آذرماه پیش فروش ساینا دوگانه ثبت نام کردم فکر نمی کردم بعد آذر تو بهمن و اسفند انقدر فروش فوق العاده گذاشتن، که ما پیش فروش های آذر 1403 تا کی باید صبر کنیم تا فوق العاده فاکتور بشن، 9 ماه انتظار کشیدم... و هنوزم انتظار باید بکشیم ...چه اشتباهی کردیم
فوق العاده 23بهمن : خاهشا فاگتور شدین بگید