خودروسازان خارجی در انتظار رفع تحریم ها

خودروسازان خارجی در انتظار رفع تحریم ها

برف بر خیابان‌های شلوغ می‌بارد. پوشش سفیدی از برف پیکر یک فورد موستانگ را پوشانده است، خودرویی که نماد عشق آمریکایی‌ها به خودروهای بزرگ و پرقدرت است. اینجا نیویورک، مونترال یا توکیو نیست، بلکه تبریز، شهری در شمال غرب ایران است، کشوری که ورود خودروهای آمریکایی به آن هنوز ممنوع است. قبل از انقلاب سال 1979، ایران بازاری شکوفا برای خودروهای آمریکایی بود، اما در پی قطع روابط و وضع تحریم‌های گسترده علیه ایران و همچنین وضع ممنوعیت واردات آنها از طرف دولت ایران، فروش این خودروها در این کشور متوقف شد. از آن روز تا به حال صدها دستگاه از خودروهای لوکس اروپایی و آمریکایی در تبریز دیده شده‌اند که از طریق یک منطقه آزاد تجاری (ارس) در نزدیکی مرز ایران با ارمنستان و آذربایجان و از طریق یک کشور سوم وارد شده‌اند و فروشندگان، مالکان و مشتاقان خودرو در ایران بارها تصاویر و فیلم‌های بسیاری از آنها را در اینترنت منتشر کرده‌اند.

خودروسازان خارجی در انتظار رفع تحریم ها

وجود این خودروها نشان‌دهنده آن است که تحریم‌ها کمتر توانسته‌اند جریان ورود خودروهای لوکس به ایران را متوقف کنند. بنا بر آخرین آمارها از سال 2012 به این سو بیش از هزار و 500 خودرو در این منطقه معامله شده‌اند که نیمی از آنها ساخت برندهای آمریکایی چون جی-ام‌سی، شورولت، کادیلاک، دوج و فورد بوده‌اند. بعضی افراد درگیر با بازار خودرو در این منطقه می‌گویند گاه خودروهای خارجی از طریق امارات‌متحده عربی و سپس نقاطی چون بندرعباس و بندر لنگه وارد ایران می‌شوند و بعد مسافتی بیش از هزار و 200‌ كيلومتر را طی می‌کنند و برای معامله به ارس آورده می‌شوند. فروشنده دیگری در ارس می‌گوید برخی خودروها هم از کردستان عراق و تاجیکستان وارد ایران می‌شوند. نشانه‌های واضحی وجود دارد که اگر دولت ایران با غرب به توافقی پایدار بر سر برنامه هسته‌ای‌اش دست یابد، ایران به بازاری پررونق برای خودروهای آمریکایی تبدیل خواهد شد؛ چرا که این خودروها سال‌ها در ایران ممنوع بوده‌اند و امروز مشتاقان بسیاری دارند.

خودروسازان خارجی در انتظار رفع تحریم ها

تا چند سال پیش از انقلاب جنرال موتورز با یک خودروساز ایرانی برای مونتاژ خودرو همکاری می‌کرد. امروز از آمریکایی‌ها خبری نیست، اما ظرف چند سال اخیر ایرانی‌ها شرکایی از فرانسه، کره جنوبی، ژاپن و اخیرا چین یافته‌اند. 6 روز پس از توافق اولیه ایران با گروه 1+5 بر سر برنامه هسته‌ای، کنفرانسی در حوزه صنعت خودرو در تهران برگزار شد که نمایندگان بسیاری از خودروسازان متعدد دنیا در آن حضور داشتند. اگرچه هیچ نشانی از حضور آمریکایی‌ها در این نشست نبود، اما تحلیلگران در ایران و خارج از آن می‌گویند آمریکایی‌ها بیش از خودروسازان هر کشوری در دنیا در انتظار تغییر شرایط و قوانین مربوط به تحریم‌ها نشسته‌اند. جنرال موتورز اعلام کرد در این کنفرانس حضور نداشته و اخیرا هم گزارش‌های پراکنده در مورد ملاقات مدیرانش با مقامات ایرانی در مورد از سرگیری همکاری‌ها با صنعت یا بازار خودروی ایران را تکذیب کرد. بزرگ‌ترین خودروساز آمریکا می‌گوید به تحریم‌ها متعهد مانده، به نمایندگی‌هایش دستور داده هیچ معامله‌ای با طرف‌های ایرانی صورت ندهند و از معامله خودروهایش در منطقه آزاد تجاری ارس بی‌خبر است.

خودروسازان خارجی در انتظار رفع تحریم ها

فورد هم به طریقی مشابه اعلام کرده از وجود طرف سوم در خرید و فروش خودروهایش به ایرانی‌ها خبر ندارد و تحریم‌ها را زیر پا نمی‌گذارد. با این حال منبعی نزدیک به این ماجرا مدعی است فورد در حال شناسایی امکان بالقوه شراکت در ایران است تا بلافاصله پس از رفع احتمالی تحریم‌ها و «به وقتش» وارد عمل شود. منبعی نزدیک به بازار خودرو ایران که نخواسته نامش فاش شود به رویترز گفت: «ایران بازاری بزرگ است و همه در یک قدمی آن در انتظار رفع تحریم‌ها نشسته‌اند. به محض وقوع چنین اتفاقی همه وارد خواهند شد.» با وجود منابع طبیعی غنی و جمعیتی بالغ بر 75 میلیون نفر، هیچ کمبودی در تقاضا وجود نخواهد داشت. در سال 2011 و با وجود تحریم‌هایی که صنعت خودروی ایران را زمین‌گیر کرد، خودروسازان این کشور يك میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو تولید کردند. چنین رقمی در خاورمیانه چندان عادی نیست. تعرفه خودروهای وارداتی در ایران بسیار بالا و معمولا بیش از 2 برابر قیمت خودروست. ایران این تصمیم را برای حمایت از تولید داخلی‌اش گرفته، با این حال خودروسازان خارجی که قطعات را به ایران صادر و در آنجا مونتاژ می‌کنند مشمول تعرفه‌های به مراتب کمتری هستند. به همین دلیل است که رنو و پژو-سیتروئن در سال‌های اخیر در ایران بسیار فعال بوده و بیش از نیم میلیون خودرو (حدود یک سوم کل تولید در ایران) تولید کرده‌اند. اگرچه در پی شدت گرفتن تحریم‌ها مجبور به تعلیق کلیه فعالیت‌هایشان در ایران شدند. هنوز مشخص نیست که توافق نهایی بین ایران و غرب چگونه و چه زمانی محقق خواهد شد، اما تحلیلگران می‌گویند در صورت آب شدن یخ روابط، ایران بازاری بالقوه پرسود با سرعت رشد بالا خواهد بود که ظرفیت فروش در آن دست‌کم 2 میلیون دستگاه در سال خواهد بود. محمد یکی از فروشندگان خودرو در ارس است که امیدوار است محدودیت‌ها از سوی ایران و غرب هرچه زودتر رفع شوند: «اگر چنین شود، نه فقط تقاضا، بلکه کسب و کار هم اوج خواهد گرفت.»

برچسب : خودروساز خارجی , تحریم , خودروساز






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

6 نظر

ec
0

in ax avalie mustang tu mantagheie sefre marzie tu azarbaijane shargi shahre jolfast didamesh
21:59  1392/10/26
گزارش
پاسخ دادن
حمید
7

من نمیدونم ما نخوایم از تولید داخل که شامل یه مشت خودرویی میشه که مال 30 40 سال پیشه و ایمنی و راحتی نداره حمایت کنیم کی رو باید ببینیم؟؟؟؟!!!! ما میخوایم 12 میلیون تومن پول بدیم کمری سوار شیم نه 18 میلیون بدیم و پراید سوار شیم.
20:52  1392/10/25
گزارش
پاسخ دادن
فرشید
7

تا وقتی سرمایه دارها و خودروسازها زور دارن و قانون عوض میکنن و تغییر میدن وضعیت تغییری نمیکنه
17:34  1392/10/19
گزارش
پاسخ دادن
مصطفی
2

دمت گرم.قانون اینجا اینه:پول بده,قانون بخر پولدارترشو
17:14  1392/11/09

گزارش
میلاد س
18

نمیدونم به خاطر کدوم گناه نکرده تو این کشود متولد شدم...؟
13:44  1392/10/19
گزارش
پاسخ دادن
reza
18

ای کاش میشد روزی رو دید که تعرفه خودرو های وارداتی به این سنگینی وجود نداشت و ایران میشد بهشت خودرو ساز های خارجی !
اینهمه سرمایه دار و حتی مردم عادی توان خرید ماشین های خارجی مخصوصا از برندهای معتبر رو دارن ولی با اینهمه مشکلات این توان از بین رفته .
برای خود من هیچی خودرو آمریکایی نمیشه.

ولی مثل روز برام روشنه هیچ وقت همچین اتفاقی نمی افته . حرف میلیاردها سود که به جیب بعضی ها میره در میونه!
سالهاست که این قصه ادامه داره و قرار نیست تغییری بکنه .

شاید بشه یه کورسوی امیدی داشت که در آینده بجای همکاری با خودرو ساز های متوسطی مثل پژو حداقل با برند معتبرتری همکاری کنن.
البته اینم احتمالش خیلی کمه.
12:47  1392/10/19
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا اسقاط تحویل 11 : سلام و عرض ادب تارا فروش فوری طرح اسقاط تحویل 11 شهریور بود رنگ سفید v1+ امروز فاکتور شد
Ali : من دقیقا مثل شماست شرایطم
شاهین cvt : سلام باشه امور مشتریان تماس گرفتم. میگه 18 اسفند به بعد شروع به فاکتور شدن شده. کسانی که cvt هستن و تکمیل وجه 18 اسفند 1403 به بعد هستن. اگر فاکتور شدن اعلام کنن. تاریخ سخا و استان رو هم بگید.
پریسا : من تارا فوری دستی تیتانیوم طرح عادی تحویل 3 شهریور هستم، نمی دونم چرا مال ما رو فاکتور نمی کنن، دیروز هم تماس گرفتم ایران خودرو جواب درستی ندادن،یعنی انگار اونا هم نمی دونستن چرا؟ فقط گفت شاید به خاطر رنگ باشه، گفت تا آخر شهریور صبر کن اگه خبری نشد دوباره تماس بگیر!!! آخه مگه تماس بگیرم چیز خاصی می فهمم؟!!!!
بابل : سلام شوهرم یک کارگر ساده است به زحمت این پول رو ردیف کردیم وتکمیل وجه رو در اردیبهشت انجام دادیم تورو خدا یکی از مسئولین جوابگو باشند ومارو ازین بلاتکلیفی دربیارند اگه نمی تونستید تحویل بدید چرا پول کامل ماشین رو گرفتید مسولئن سایپا کجا هستند که جواب مارو بدند
مهدی G : دوستان عزیز پیرو سوالات شما دادخواست الزام به تعهد قراردادی میشه میتونید از دفاتر قضایی اقدام کنید هزینه دادرسی هم اعسار بدید اگر داشتید هم که بدید نقد شرکت محکوم میشه باید بده هزینه را برای اینکه پول بیشترم بده وکیل بگیرید که پول وکیلم بده محکوم میشه ماهی حدود 15تومنم سود تاخیرشه حدودا تا حالا اینا بازی درآوردن حالا نوبت ما ها هست از یه وکیل مشورت بگیرید بریم جلو خداروشکر سیستم قضایی کشور امیدی بهش هست که حق مظلوم ضایع نشه صبح همه قرارداد ها ببرید پیش هر وکیلی می شناسید استارت را با نام یاد خدا و دفاع از حقمون بزنیم تجمع و اعصاب خوردی فایده نداره کار قانونی پسندیده تر هست هر آنچه قانون گفت مطیع هستیم 22:41 1404/05/06 گزارش پاسخ دادن فرهاد علی بابایی 0 با عرض سلام و احترام با زنگ و شکایت به خود شرکت و اینا هیچ کاری براتون نمیکنند اگر میخاهید به حقتون برسید و شرکت حالش بیاد جا تنها یه راهه که اولیش خودم رفتم جلو صبح زود ما که 570 تومن دادیم این 20 تومنم هزینه دارسی را میدیم شرکت طبق قرارداد محکومه 30 روز پس از دریافت کل مبلغ خودرو صبح یه دادخواست الزام به انجام تعهدقراردادی ب
X5محمدبندرعباس : باسلام.اقای رضایی آنهای که از شهر های مختلف هستند چکار کنند؟یه راهنمایی بفرمایید.
تارا v1 مشکی : طرح پیش فروش واریزی ۲ ۱۱ ۱۴۰۳
محمد : سلام مبارکه ، چه طرحی بودین؟
تارا v1 مشکی : سلام دوستان تارا v1 مشکی تحویل ۳۱ شهریور امروز فاکتور شده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس : من ده روزه ماشینو تحویل گرفتم ،زنگ میزنم نمایندگی برای مدارک میگن نیومده معلوم نیست کی میاد.بقیه هم همینجوری بودن؟
جمشید : احسنت ! دقیقا همینه. مث چی از ت جمع میترسن!!!!
فرسوده اردیبهشت 1404 : سلام پذیرش اردیبهشت طرح فرسوده امروز کسی فاکتور شده؟
ساینا اس بهمن پیش فروش : سلام دوستان دقت کردین هر موقع حرف تجمع میشه یه عده بی خودی میان میگن ما فاکتور شدیم شماره پذیرش الکی هم می ذارن که صداها بخوابه قشنگ معلومه سایپا اینجا نفوذی داره
امیر : مبارکه رفته تو خط تولید بزودی فاکتور می شوید
ایمان : نه داش نشده هنوز
فروش فوق العاده 23 بهمن : سلام الحمدلله امروز فاکتور شدم خدایا شکرت🤲🤲🤲 پذیرش121605 واریز 21 بهمن پذیرش 23 بهمن فروش فوق العاده
اطلس اذر22 : سلام امروزفاکتورداشتیم اعلام حضورکنن خوشحال میشیم
رانا پلاس تحویل 31شهریور : با سلام خدمت شما دوستان چرا اکثر شهریور ماهی ها فاکتور شدن ما که 18 بودیم فاکتور نشدیم کسی اطلاع داره لطفا هرکس امروز فاکتور شد اطلاع بده
محمد : دوستان ساینا اس بنزینی پذیرش 24 بهمن تکمیل وجه اردیبهشت هنوز فاکتور نشده