حذف قیمتگذاری دستوری؛ راه اصلی نجات بازار خودرو

حذف قیمتگذاری دستوری؛ راه اصلی نجات بازار خودرو

 

مدت‌هاست قصه افزایش قیمت خودرو و رکود در این بازار باعث شده تا همه کارشناسان و اهالی صنعت خودرو یکصدا درباره قیمت‌گذاری دستوری صحبت کنند. آنها معتقدند اگر قیمت‌گذاری دستوری حذف شود و خودرو در حاشیه بازار به فروش برسد تمام موانع برداشته خواهد شد و اصلاً نه احتیاج به سامانه فروش است نه اینکه دولت بخواهد پاسخگوی افزایش قیمت خودرو یا رکود بازار باشد.

 

اگر تعیین قیمت به دست خودروسازان باشد اما نهاد بالادستی به طور دقیق نظارت کند مشکلات بازار خودرو حل خواهد شد. حتی دولت نیز نشان داده است موافق قیمت‌گذاری دستوری نیست. ۱۸ خردادماه امسال، حامد عاملی معاون صنایع، ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت در همایش بین‌المللی صنعت خودرو و قطعه‌سازی اعلام کرده بود که بحث قیمت‌گذاری دستوری باید برداشته شود، وزارت صمت ۱۰۰ درصد به این موضوع اعتقاد دارد و پیگیر آن هستیم تا همه با هم بتوانیم با همگرایی و همفکری با مجموعه‌های مرتبط، در حذف قیمت‌گذاری دستوری نقش ایفا کنیم. عاملی گفته بود که ۲۹ مجموعه در صنعت خودرو دخالت دارند که برای دستیابی به توسعه خودرو باید با همگرایی، برنامه پنجساله صنعت خودرو مشخص و اجرایی و با تأیید مجموعه‌های مربوطه قیمت‌ها اصلاح شود.

اگرچه اعلام شده بود تا پایان خردادماه تکلیف قیمت‌گذاری دستوری خودرو مشخص می‌شود اما باید حق داد که این موضوع زمانبر است چرا که 29 دستگاه در موضوع قیمت‌گذاری خودرو دخیل هستند.

مزایای حذف قیمت‌گذاری دستوری

 

در ابتدا باید مزایای حذف قیمت‌گذاری دستوری را بررسی کنیم؛ به نظر می‌رسد با حذف قیمت‌گذاری دستوری، شاهد کنترل رشد قیمت‌ها و مهار جو روانی بازار خواهیم بود. همچنین جلوگیری از التهابات شدید قیمت در بازاری که نقش پررنگی در ذهنیت اقتصادی مردم دارد. از سوی دیگر، افزایش دسترسی برخی اقشار به خودرو یعنی اقشاری که موفق به خرید خودرو به قیمت کارخانه می‌شوند، منتفع می‌شوند و شکاف طبقاتی در ظاهر کمتر می‌شود. ایجاد آرامش اجتماعی از دیگر مزایای این طرح است چرا که تثبیت قیمت‌ها در کوتاه‌مدت، از گسترش نارضایتی عمومی پیشگیری می‌کند. 

بهترین روش اجرای قیمت‌گذاری دستوری

قیمت‌گذاری دستوری اگر به درستی اجرایی شود نتایج خوبی خواهد داشت که شامل این موارد است؛ آزادسازی تدریجی قیمت خودرو همراه با تقویت نظارت بر بازار، ایجاد نظام‌های حمایتی هدفمند برای اقشار کم‌درآمد به‌جای مداخله مستقیم در قیمت، اصلاح ساختار خودروسازی با هدف ارتقای بهره‌وری و کیفیت، افزایش شفافیت در فرآیند توزیع و فروش خودرو به منظور حذف رانت و ایجاد رقابت واقعی از طریق تسهیل واردات خودرو و تشویق سرمایه‌گذاری خارجی.

واقعیت این است که همه اعتقاد به کم شدن بار مسئولیت‌های دولت و در واقع کوچک شدن دولت دارند. حذف قیمت‌گذاری دستوری در حوزه خودرو هم شامل این موضوع می‌شود. اما حرف اصلی این است که دولت باید بتواند حذف قیمت‌گذاری دستوری را به‌درستی اجرا کند اگر نه تبعات آن بیشتر خواهد بود. اگر این سیاست به‌درستی اجرا شود خودرو با قیمت پایین‌تر از بازار آزاد به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

قیمت‌گذاری دستوری باعث شده قیمت فروش خودرو پایین‌تر از هزینه‌های واقعی تولید تعیین شود. در نتیجه خودروسازان و قطعه‌سازان با کاهش درآمد مواجه شده‌اند که این مسأله توان تأمین نقدینگی برای ادامه تولید و سرمایه‌گذاری را محدود می‌کند که این محدودیت نقدینگی به کاهش توان تولید، افزایش زمان تحویل خودرو و کاهش کیفیت قطعات منجر شده است. همچنین، با توجه به افزایش هزینه‌های تولید ناشی از تورم و نوسانات بازار، فاصله قیمت دستوری با هزینه تمام‌شده روزبه‌روز بیشتر شده و زیان انباشته شرکت‌ها را افزایش داده است.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , قیمت گذاری , قیمت گذاری دستوری , بازار خودرو , بازار دستوری , قیمت , اقتصاد






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین‌ خرداد : اگه‌فاکتور‌شدید‌خبر‌بدین‌‌لطفا
شاهین پلاس : هر هفته میان 4 تا ماشین فاکتور میکنن که دلتون خوش باشه و اعتراض نکید. شرکت 5 ماه تاخیر داره. جریمه تاخیر را هم گفته با سه چهار ماه تاخیر میده. تازه اگه بده!
شاهین‌‌بال‌شکسته : دوستان‌همه‌کسانی‌که‌‌اردیبهشت‌1402در‌سامانه‌یک‌پارچه‌‌ از‌ سایپا کرمان‌موتور‌ مدیران‌خودرو‌ فردا‌موتور‌خودرو‌ثبت‌نام‌کردند‌ نهایت تا‌نیمه‌اول‌1403ماشین‌رو‌تحویل‌گرفتند‌ فقط‌ سایپا‌ شاهین‌هارو‌‌ تحویل‌نمیده چون‌به‌صورت‌مزایده‌ای‌ لیزینگ‌ و‌صادرات‌به‌کشور‌های‌دیگه‌می‌فروشه تا‌سود‌بیشتری‌واسش‌داشته‌باشه از‌اون‌طرف‌یک‌سال‌جلوتر‌از‌مردم‌پول‌میگیره اونم‌با‌کمترین‌سود‌۱۶‌درصد دیروز‌زنگ‌زدم‌میگم‌سود‌تاخیر‌در‌تحویل‌چقدره‌ میگه۱۲‌درصد اونم‌بعد‌ ۶‌ماه‌بهتون‌میدن اینم‌از‌داستان‌سایپا‌مطمئن
عرفان ۱ اردیبهشت : اصن هیچکس فاکتور نشده امروز چرا هیشکی هیچی نمیگه
علی : خدا لعنت کنه. واقعا خسته شدیم. همش دروغ. مثل زالو هستند بی شرف ها.
۰ : ما مردادیم خبری نشده نه پیام تبدیل نه تکمیل
مجتبی j7 بهمن : ۲۳ بهمن ثبت نام کردم هنوز شاسی نشده
علی ری را : ارزش پولم نصف شده حالا خیلی رو قیمت ماشین باشه اینم 400 تومن
علی ری را : من که مصرف کننده هستم ولی توبه دیگه توی پیش فروش یا فروش فوری شرکت کنم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهر : آره طرح تبدیل چی هست منم نمیدونم دعوت تانه رو هر چی دانلود میکنم باز نمیکنه مشکله سایت یا گوشی من با 2 تا گوشی دانلود کردم عدد حروف قاطیه
رضا. معین : معین شماره پزیرش بزارحتماببینم
شاهین : من از اردیبهشت 1402که مرحله دوم سامانه یک پارچه ثبت نام کردم تکمیل وجه هم کردم هنوز شاهین رو تحویل نگرفتم خوش بحال شما که زود تحویل میگیرید
مرتضی : سلام جی ایکس ال اردیبهشت ماه کسی هست که پیش فروشی باشه هنوز فکاکتور نشده باشه ؟ من خودم 12 خرداد تکمیل وجه کردم ثبت نام 17 دی
کیان و کارن 6 تیر : سلام دوستان تبدیل تیر ماهی لطفا هرکس فاکتور شد شد بلافاصله اینجا اعلام کنه بقیه هم مطلع بشن هر کس هم تبدیل 207 تیر هست لطفا تیک سبز رو بزنه بفهمیم چند نفریم باسپاس
دنا 6 دنده مهر : از دنا پلاس 6 دنده با موتور efp به دنا پلاس 6 دنده با موتور efp منظورشون متوجه نشدم کد ماشین هم از 70906 تبدیل شده به 70908
کیان و کارن 6 تیر : سلام دوستان تبدیل تیر ماهی لطفا هرکس فاکتور شد بلافاصله اینجا اعلام کنه بقیه هم مطلع بشن هر کس هم تبدیل 207 تیر هست لطفا تیک سبز رو بزنه بفهمیم چند نفریم باسپاس
رضا پیش فروش : سلام دوستان، بعد از فاکتور شدن بچه های اسفند که تکمیل کردن ، نوبت میرسه به اریبهشت یا فروردین هم تکمیل وجه داشتیم؟
کوییک rs : ما پیشفروش بودیم منتهی زمان تکمیل وجه در 22 اردیبهشت سایت نوشته بود 30 روزه که 75 روز طول کشید فاکتور بشیم
Rs : سخا چه تاریخی ثبت شده؟