امسال چه تعداد خودرو وارد شد؟

امسال چه تعداد خودرو وارد شد؟

 

طی چهار ماه ابتدایی سال جاری ۱۴ هزار و ۲۸۷ دستگاه خودروی سواری نو به ارزش مجموعاً ۳۱۳ میلیون دلار وارد کشور شده و به‌طور قطعی از گمرکات ترخیص شده‌اند.

 

به گزارش مهر، بر اساس تازه‌ترین آمار استخراج شده از سوی گمرک ایران، طی چهار ماه ابتدایی سال جاری ۱۴ هزار و ۲۸۷ دستگاه خودروی سواری نو به ارزش مجموعاً ۳۱۳ میلیون دلار وارد کشور شده و به‌طور قطعی از گمرکات ترخیص شده‌اند. این آمار نشان می‌دهد که روند ورود خودرو به کشور نسبت به سال گذشته شتاب قابل توجهی گرفته است.

برای مقایسه، در مدت مشابه سال گذشته، تعداد ۱۰ هزار و ۳۵۳ دستگاه خودرو با ارزش ۲۰۹ میلیون دلار وارد کشور شده بود. بنابراین، از نظر تعداد، ترخیص خودروهای وارداتی نو در سال جاری بیش از ۴۰ درصد رشد داشته است.

این رشد واردات در شرایطی ثبت شده که آئین‌نامه جدید واردات خودرو کمتر از شش هفته پیش و در بحبوحه جنگ ۱۲ روزه، از سوی دولت ابلاغ شد. بسیاری از کارشناسان معتقدند که بخش عمده خودروهای ترخیص‌شده در این مدت، در واقع پیش از ابلاغ آئین‌نامه جدید و با استفاده از قوانین و تعرفه‌های سال گذشته وارد گمرکات شده‌اند و صرفاً فرآیند ترخیص آن‌ها در سال جاری انجام گرفته است. به این ترتیب، این خودروها احتمالاً با تعرفه‌ها و شرایط واردات پیشین به کشور راه یافته‌اند.

 

ابهام در سرنوشت واردات خودروهای کارکرده

در حوزه واردات خودروهای کارکرده یا دست دوم، رئیس کل گمرک ایران تأکید کرده است که تاکنون هیچ خودرویی از این دسته به‌طور رسمی ترخیص نشده است. او توضیح داد که آمار گمرک صرفاً بر اساس اظهار رسمی واردکنندگان ثبت می‌شود؛ بنابراین امکان دارد تعدادی خودروی کارکرده به گمرک وارد شده باشند، اما هنوز اظهار نشده باشند.

کارشناسان اقتصادی می‌گویند که نبود موج گسترده واردات خودروهای کارکرده چندان غیرمنتظره نیست. به باور آن‌ها، از همان آغاز اجرای این طرح، مشخص بود که سیاستگذاران تمایل چندانی به تحقق عملی آن ندارند. طرح مذکور عمدتاً تحت فشار برخی نمایندگان مجلس وارد قانون بودجه و آئین‌نامه‌های مرتبط شد، در حالی که فعالان و ذی‌نفعان صنعت خودروسازی داخلی عموماً با واردات این نوع خودروها مخالفت کرده‌اند.

 

کارشناسان همچنین تأکید می‌کنند که واردات خودروهای کارکرده می‌تواند مزایای قابل توجهی برای بازار و مصرف‌کنندگان به همراه داشته باشد. نخست، این اقدام باعث افزایش رقابت و ارتقا کیفیت در صنعت خودروسازی داخلی می‌شود؛ چرا که حضور محصولات متنوع و باکیفیت خارجی، تولیدکنندگان داخلی را ناچار به بهبود فناوری، ایمنی و خدمات پس از فروش می‌کند.

مزیت دیگر، ایجاد امکان دسترسی اقشار بیشتری از جامعه به خودروهای ایمن‌تر و به‌روزتر است. خودروهای کارکرده خارجی، در بسیاری موارد، حتی پس از چند سال استفاده، از نظر ایمنی، مصرف سوخت و استانداردهای آلایندگی در سطحی بالاتر از تولیدات جدید داخلی قرار دارند. این موضوع نه تنها به نفع مصرف‌کننده، بلکه به سود محیط زیست نیز خواهد بود.

علاوه بر این، واردات هدفمند خودروهای کارکرده می‌تواند فشار قیمتی در بازار خودرو را کاهش دهد و مانع از حباب‌های شدید قیمتی شود. با افزایش عرضه و تنوع انتخاب، بازار از انحصار خارج شده و شفافیت بیشتری پیدا می‌کند. در نهایت، این سیاست می‌تواند زمینه‌ساز ورود فناوری‌های نوین، به‌ویژه در حوزه خودروهای هیبریدی و برقی، به کشور باشد.

 

بازگشت تعرفه به ۱۰۰ درصد

در تحولی مهم، دیوان عدالت اداری هفته گذشته به دنبال شکایت یکی از شهروندان نسبت به مصوبه جدید هیئت وزیران درباره واردات خودرو -که بر اساس آن تعرفه واردات به ۲۰ درصد کاهش یافته بود- با صدور دستور موقت، اجرای آئین‌نامه را متوقف کرد. این تصمیم موجب شد تا تعرفه واردات خودرو به میزان پیشین درج‌شده در قانون بودجه سال ۱۴۰۴ یعنی ۱۰۰ درصد بازگردد.

با اجرای این دستور موقت، وضعیت بسیاری از فرآیندهای مرتبط با واردات خودرو، از جمله ترخیص محموله‌های در راه، سفارش‌های از پیش ثبت‌شده و حتی ثبت‌سفارش‌های جدید، در وضعیت مبهم قرار گرفته است. دلیل این ابهام آن است که هنوز تعرفه جایگزین و نحوه اعمال آن به‌طور رسمی تعیین و ابلاغ نشده است.

نتیجه آنکه، واردات خودرو با تعرفه کمتر از ۱۰۰ درصد فعلاً متوقف شده و مسیر قانونی مشخصی برای ادامه روند فعلی وجود ندارد.

 

 

آینده مبهم بازار خودرو

ترکیب این تحولات، شرایط بازار خودرو در ماه‌های پیش‌رو را پیچیده و غیرقابل پیش‌بینی کرده است. از یک سو، خودروهای نو که پیش‌تر در گمرکات دپو شده بودند، همچنان با شرایط قبلی در حال ترخیص هستند. از سوی دیگر، مسیر واردات خودروهای کارکرده و ثبت‌سفارش‌های جدید، به دلیل تعلیق آئین‌نامه و ابهامات تعرفه‌ای، عملاً در حالت تعلیق قرار دارد.

کارشناسان هشدار می‌دهند که ادامه این بلاتکلیفی می‌تواند موجب افزایش نوسان قیمت‌ها در بازار، کاهش انگیزه واردکنندگان برای ثبت سفارش‌های جدید و حتی کاهش عرضه خودروهای وارداتی در ماه‌های آینده شود؛ موضوعی که در نهایت ممکن است به رشد بیشتر قیمت خودرو در بازار داخلی بینجامد.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , امسال , واردات خودرو , تعداد , واردات , خودرو وارداتی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
جلال شاهین پلاس اول اردیبهشت : 19137437
۱ اردیبهشت : شماره پذیرش ۱۱۹۴۳۶۴۹
مهدی شاهین پلاس : شماره درخواست از واریزی اولیه به مشتری اختصاص پیدا میکنه
مهدی شاهین پلاس : سلام داریوش جان شماره درخواست هیچ ربطی به فاکتور شدن یا مختص اسفند یا اردیبهشت نداره محض اطلاع گفتم
حسنی . : دایی حالت خوب نیست شما چه دلیلی داره کسی دروغ بگه اصلا 😅
داریوش ۲ اردیبهشت : شماره درخواست را بنویسید ممتون میشم واسه کنترل نوبت
داریوش ۲ اردیبهشت : آقا جلال شماره درخواست چنده؟ اونی که زدین شماره پذیرش هستش
داریوش ۲ اردیبهشت : شماره درخواست شاهین پلاس واسه اردیبهشت ماه با ۱۹ شروع میشه
Shahin : ماهم میدونیم لنگ ی سانروفن مشکل اینجاست ک سانروفه نمیاد
اکبر 2 : من ی ساینا فروختم الان پونصد مبارزه 63 گرم طلا آلان 700 ت ی شاهین یکو دویست برا من در اومده لعنت به نطفتون
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهدی : در خدمتم✋
مهدی : ✋
علی بی پلاک : اول از خودم🖐
6دنده آلمینیوم 31 شهریور : واریزی آخراعلام میکنید ممنون میشم
علی بی پلاک : اقایونی ک میان تا فردا شب نفری یکبار استیکر دست بذارید امار تعداده ک بدونیم چند نفریم و اینکه تا میتونین کاغذ چاپ کنید یا رو مقوا ونوشته درست کنید ماهم تو گروه قراره پول بذاریم بنر چاپ کنیم فقط هرنفر فقط یک بار یک🖐بدارید ممنونم
فرهاد : وعده ما شنبه 9 صبح جلو شرکت دزدها
علی بی پلاک : اقا گوش به حرف اینا نکنید اینا دژبانی و نگهبانی و پامورای اطرافن ک اگ شلوغ بشه همه چی رو دوش ایناس میخان ک نریم ولی جون ناموستون بیاین اگ نیاین دیگ میگن ایناکه بی عرضه ان و دیگ پلاک شدن مشکله به خدا جون جدتون بیاین ک یه حرکتی بزنیم اینا فقط میخان ک مارو یجور بی برنامه کنن از شنبه بیخیال بشیم ولی ما حقمونو با پلاک میگیریم بعدم خودشونو شرکتشون بمونن تماممم گفتم جون هرکی دوسش دارین بیاین تا جایی ک میتونید
علی بی پلاک : ما هممون نماینده ایم به همه بگو بعدم تویی ک خودتو ما زدی سایپا نیستو زامیاده بعدم ما فردا نمیایم و شنبه میایم بعدم اگ واقعا ریسسی باشع ما با دوری و مشکلات میایم تاببینیم چی میشه شماهم اگ تونستی بیا حقتو بااین کارا به جایی نمیرسی رییس قلابی
پیمان : انشالا که شنبه اگه نفراتمون زیاد باشه کارمون و درست میکنن، خواهشا بیاید یه دست صدا نداره
ذلیل شدم : اقای رئیس تو رو به امام حسین تو رو به قران کریم قسمت میدم،التماااااست میکنممم😭😭😭😭 جون بچه ات جون مادرت ماشینای مارو بده،به والله زندگیمو فروختم ریختم حساب کار کنم خرج شکم زن و بچه امو بدم😭😭😭😭،ای خدااا اخه تو این وضعیت بگو من چکار کنم،چقد برم سر چهار راه بشینم تا یکی دلش بسوزه منو ببره سرکار😭😭😭😭😭،تو رو به امام حسین نذار اینجوری ذلیل بشم،دلت به حال بچه هام بسوزه خودت بچه داری اقای رئیس😭😭😭😭😭😭،تو رو جون بچه ات منو شرمنده ی زن و بچه ام نکن،از کجا بیارم اخه واسش کیف و کفش مدرسه بخرم،ای خدااااا من به کی بگم😭😭😭😭😭