استانداردهای خودرویی به 122 مورد افزایش یافت

استانداردهای خودرویی به 122 مورد افزایش یافت

 

یک مقام در سازمان ملی استاندارد از افزایش استانداردهای 85گانه به 122 مورد خبر داده است. در شرایطی انوشه رحمانی معاون نظارت بر اجرای استاندارد از افزایش استانداردهای اجباری خودرو گفته که خردادماه سال جاری فرزانه انصاری رئیس این سازمان از افزایش استانداردها به ۱۲۰ مورد خبر داده بود.

 

پافشاری سازمان ملی استاندارد بر تولید خودروهای داخلی با استاندارد و فناوری روز دنیا در حالی صورت می‌گیرد که اجرای کامل استانداردهای ۸۵گانه نیز محل تردید است. ریشه عدم اجرای این استانداردها را باید در موانعی همچون محدویت‌های بین‌المللی و حضور دولت در سیاستگذاری خودرو جست‌و‌جو کرد به‌طوری‌که اجرای این استانداردها را دچار تاخیر یا تعلیق کرده است.

 در سال‌های اخیر خودروسازی ایران زیر تیغ تحریم و دیگر موانع داخلی اقدام به تولید محصولاتی کرده‌ که «کیفیت» به حلقه گمشده آنها بدل شده است. بارها مشاهده شده که مشتریان نسبت به کیفیت خودروهای تولیدی گلایه کرده‌‌اند؛ چراکه بعد از مدت زمان کوتاهی، خودروی آنها سر از تعمیرگاه درآورده یا با مشکل تامین قطعه مواجه شده است. این نارضایتی از کیفیت محصولات در شرایطی است که چهار سالی می‌شود از انتشار آمار کیفی خودروها خبری نیست. حالا با اعلام خبر فوق، این پرسش کلیدی مطرح می‌شود که سازمان ملی استاندارد با چه منطقی درصدد برآمده تا تعداد استانداردهای خودرو از ۸۵ مورد به ۱۲۲ مورد افزایش دهد؛ بدون آنکه گزارشی از کیفیت یا میزان تحقق استانداردهای موجود در دسترس عموم باشد؟ البته معاون نظارت بر اجرای استاندارد در سخنان خود از تشکیل کارگروه ارتقای کیفیت خودرو هم خبر داده که قرار است با حضور متخصصان و نمایندگان دستگاه‌های مربوطه بر این ماجرا نظارت داشته باشند که در مورد کارساز بودن آن تردید بسیاری وجود دارد.

در این میان گروهی نیز به سابقه سازمان ملی استاندارد اشاره می‌کنند که گاه در مواجهه با فشارهای نهادی از اجرای تمام و کمال بخشی از استانداردها عقب‌نشینی کرده است و در نتیجه اجرای این استانداردها به حالت تعلیق درآمده یا کلا متوقف شده است. برای نمونه می‌توان از تعلیق اجرای استاندارد ترمز اضطراری، الزام به ترمز ضدقفل یا حذف چراغ روشنایی روز از الزامات تولید اشاره کرد که نشان از این دارد که سازمان ملی استاندارد از گفته‌های خود پا پس کشیده است.

البته در برخی موارد فیلترهای سازمان ملی استاندارد هم موجب شده تا تعدادی از تولیدات خودروسازان ایرانی از چرخه تولید خارج شوند. برای مثال، خودروهایی مثل پراید، تیبا، ساینا، پژو ۴۰۵، جی ال ایکس، اس ال ایکس و سمند به دلیل رعایت نکردن استانداردهای ۸۵ گانه تولیدشان متوقف شده است. با این وجود، همین حالا هم خیابان‌های ایران مملوء از خودروهایی است که استانداردهای مدنظر سازمان را پاس نکرده‌اند و به دلیل نداشتن ایمنی لازم، منجر به حوادث تلخ و جبران‌ناپذیری می‌شوند. بنابراین، خواسته همیشگی کارشناسان از سازمان ملی استاندارد این بوده که پیش از اقدام به افزایش استانداردها در قالب اعداد و ارقام، گزارشی شفاف از وضعیت اجرای استانداردهای فعلی ارائه کند، در غیر اینصورت تصمیم‌سازی در این بخش بدون هیچ‌گونه پشتوانه فنی و اعتبار اجرایی خواهد بود و تنها روی کاغذ باقی می‌ماند.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , استاندارد , خودرویی , 122 مورد , افزایش






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 6 نظر
لعنت 3 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی آبان : آقا بنظرتون کی پیام تکمیل وجه شاهین برا آبان میاد من کوییک اومده نمیخام بنظرتون کی پیام میاد کی تحویل میدن احتمالش هست امسال تحویل بدن یا بیخیال شم
تارا دستی فوق العاده : بله داداش نوشته فوری
کویک g : ای سایپا شاهین بده نیس اخرش همه ی کویک میگیریم
مریم : امشب خیلی دلم از خدا شکست. یعنی عالم و آدم امدن از این سایپا و ایرانخودرو ماشین بدون دردسر گرفتن. اون وقت نوبت منه بدبخت که شد هزارتا اتفاق افتاد. مگه میشه شرکتی به اون بزرگی که روزی یه ماشین جدید تولید میکنه یه دفعه بیاد بگه ما دیگه شاهین جی تولید نمیکنیم. یعنی خدایا کم شانسی منو همه جا باید به روم بیاری. ای لعنت به این دنیا
x5 سفید : وقتی دعوت نامه میاد ۲ هفته فرصت داری عجله نکن وقتی اومد بفروش
Shahin G : من اول مهر زدم بعد یه هفته فاکتور شد بعد دوسه روز پلاک شد
T8 : ثبت‌نام اردیبهشت چند وقت پیش شاسی شد؟
مهدی تارا دستی فرسوده اذر : دوستانی که فاکتور میشن لطف کنید اطلاعات کلی رو برای درجریان قرار گرفتن همه قرار بدید نوع طرح واریز اولیه تکمیل وجه موعد تحویل تاریخ فاکتور سپاس از همه شما
سایپا بی لیاقت : عزیزان من 403/12/4 مبلغ430 تومن واریز اولیه داشتم شاهین پلاس بنظرتون کی پیامک تکمیل وجه میاد
مهدی فرسوده اذر تارا دستی : پاسخ علی چشمندگان سلام شانسیه باید منتظر باشی، افراد اصلی تکمیل وجه نکنن، میان سراغ رزرو ها و یه پیام با کد میاد واست، که با اون میری توی سایت و واریز اولیه تو انجام میدی، منتها نا تمیدت نکنم احتمالش ضعیفه با توجه به سود ماشینها کسی منصرف بشه از ثبت نام
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دی : آخر آبان دعوتنامه صادر میشه
حامد : برای من نه شماره درخواست و نه پذیرش هیچی نیومده پنل کاربری قسمت پرداختها زده پرداخت موفق ولی اسمسی نیومده
مراد : سلامم سورن پیش فروش تحویل بهمن هست طرح فرسوده نظر شما کی دعوت نامه میاد ممنون
محمدرضا : سلام دوستان تکسوز کسانی که پلاک شدین لطف کنین تاریخ پذیرش و فاکتور رو زیر این پیام اعلام کنید ما هم خبر داشته باشین بالاخره کی پلاک میشیم .دمتون گرم
اطلس خسته بهمن : سلام خواهش میکنم بیاید .من خودم چند بار رفتم ولی چون یه نفر بودم خیلی راحت گفتن صبر کن وسود تاخیر میدیم یا تبدیل بزن .اگه حداقل 20نفر یا بیشتر باشیم و یه بنر هم بزنیم .دیگه نمیتونن با پررویی با ما حرف بزنن
علیرضا شیراز : بله همون لحظه واریز شماره درخواست اومد ، فرداش هم شماره پذیرش، تو سایت هم زده آماده تخصیص
محسن : تک سوز..پناه برخدا
نیسان تکسوز : خدایی کلی استرس،و روح و روانمون آسیب دید تا پلاک شدیم خیلی خستم انگار بقیه هم همینن احتمالا ایشالله خدا برا همه بسازه پر روزی و پر برکت استفاده کنن یا علی
طرح فرسوده اردیبهشت : من نمی‌فهمم جرا هر کی میاد میگه فاکتور شدم یه سری معلوم الحال میاد سریع میگن دروغ نگو دروغگو
مریم : سلام چه تاریخی فاکتورشدین