دلیل استقبال شدید از طرح جدید فروش ایران خودرو

دلیل استقبال شدید از طرح جدید فروش ایران خودرو

 

جهش متقاضیان در طرح جدید فروش ایران‌خودرو، نشانه‌ای از بازگشت تب تقاضا و ورود دوباره واسطه‌گران به بازار است. افزایش شکاف قیمتی میان کارخانه و بازار، انتظارات تورمی و حذف حساب وکالتی از مهم‌ترین دلایل این استقبال گسترده به شمار می‌روند. ثبت‌نام 4.5 میلیون نفر متقاضی تا این لحظه برای 73 هزار خودرو، شانس برنده‌شدن را بسیار پایین آورده است.

 

جدیدترین طرح فروش ایران‌خودرو که از یکشنبه هفته گذشته آغاز شد با توجه به تعداد متقاضیان این طرح، نشانه‌ای روشن از بازگشت تب تقاضا به بازار خودرو به شمار می‌رود.  رشد خیره‌کننده بیش از ۸۱۵ درصدی ثبت‌نام‌کنندگان در مرحله جدید قرعه‌کشی نسبت به دوره قبلی، از احیای تقاضای سرمایه‌ای و ورود مجدد واسطه‌گران حکایت دارد؛ روندی که به گفته تحلیلگران ریشه در افزایش شکاف قیمتی کارخانه و بازار و افزایش انتظارات تورمی پس از تحولات اخیر اقتصادی و سیاسی دارد. طبق اطلاعات منتشر شده از سوی ایران خودرو، تعداد متقاضیان محصولات عرضه شده در هشتمین دور فروش خودروساز بزرگ کشور در حالی به سه‌میلیون و ۸۰۰ هزار نفر برای ۷۳ هزار خودرو عرضه شده از سوی خودروساز تا ساعت ۱۳ روز جمعه رسید که در دور قبلی که در دومین ماه تابستان امسال انجام گرفت، تنها حدود ۴۱۵ هزار نفر در آن شرکت داشتند که نشان از افت شدید تقاضا برای خرید خودرو داشت.

به نظر می‌رسد درهای بخت‌آزمایی به روی شرکت‌کنندگان بار دیگر باز شده که یکی از دلایل اصلی آن همان‌طور که عنوان شد، افزایش مجدد اختلاف قیمتی از کارخانه تا بازار است. هر چند که از انتظار تورمی در این مسیر نیز نباید غافل ماند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت کارخانه‌ای خودرویی مانند «سورن پلاس بنزینی» فاصله قیمتی بیش از ۷۰ درصدی را با بازار تجربه می‌کند؛ امری که جذابیت سوداگرانه را بار دیگر به بازار خودروی ایران بازگردانده و تب معاملات سفته‌بازی را داغ کرده است. در این میان گروهی دی‌ماه ۱۴۰۱ را یادآوری می‌کنند که حدود ۹‌میلیون نفر برای خرید خودرو پیش‌قدم شدند بنابراین به نظر می‌رسد که اگر بازار خودرو باز هم برای واسطه‌گران و سرمایه‌های سرگردان ایجاد جذابیت کند، دیدن روزهایی همچون دی ماه ۱۴۰۱ بار دیگر دور از انتظار نیست.

همان‌طور که عنوان شد علت استقبال گسترده از خرید خودرو را می‌توان در پدیده انتظارات تورمی نیز جست‌وجو کرد. در شرایط تورم بالا و بی‌ثباتی اقتصادی، انتظارات تورمی نقش کلیدی در هدایت رفتار اقتصادی خانوارها و سرمایه‌گذاران ایفا می‌کند. در بازار خودروی ایران، این پدیده به شکل یک چرخه تشدیدشونده عمل می‌کند، به‌ویژه زمانی‌که سایه شوک‌های بزرگ خارجی، مانند بازگشت تحریم‌های شدید و سختگیرانه شورای امنیت سازمان ملل در پی فعال شدن مکانیسم ماشه بر سر آن سنگینی می‌کند.

 

در واقع در چنین شرایطی افراد ترجیح می‌دهند به جای آنکه پول خود را به صورت نقد نگهداری کنند، آن را به سمت خرید دارایی‌های بادوامی مثل خودرو هدایت کنند که به دلیل ماهیت فیزیکی و نگهداری ارزش خود، مشابه یک سپر محافظتی در برابر افت قدرت خرید عمل می‌کند. شوک‌های قیمتی چند روز اخیر در بازار خودروی ایران، انگیزه مضاعفی را برای خریداران ایجاد کرده که با تصور افزایش بیشتر قیمت خودرو در ماه‌های آینده دست به خرید خودرو بزنند حتی اگر نیازی به آن نداشته باشند. تشدید این وضعیت با وجود اختلاف فاحش بین قیمت‌های دستوری کارخانه و قیمت‌های واقعی بازار آزاد، جذابیت خرید از شرکت‌های خودروساز را به یک سود تضمین‌شده تبدیل می‌کند و فشار خرید را به اوج می‌رساند.

در این میان نباید از حذف شرط و شروط ثبت‌نام متقاضیان برای خودرودار شدن مردم غافل ماند. یکی از دلایلی که در قالب محرک اصلی برای استقبال از خرید خودرو کارخانه‌ای به ایفای نقش پرداخته، حذف الزام افتتاح حساب وکالتی و بلوکه کردن وجه از سوی خودروساز است که پیش‌تر به‌عنوان یک مانع جدی در مسیر خرید خودرو ظاهر می‌شد و حالا با رفع آن در کنار دو دلیل عمده مطرح‌شده، تعداد متقاضیان برای خرید خودرو کارخانه‌ای بار دیگر‌ میلیونی شده است.

از افت تا رشد تقاضا برای خرید خودرو
طرح فروش خودرو از ابتدای امسال با افت تقاضا کلید خورد. اگر به آمارهای منتشر شده رجوع کنیم، در آخرین طرح فروش شرکت ایران خودرو در سال ۱۴۰۳ که مربوط به بهمن ماه است، ۹۱۱ هزار نفر ثبت‌نام کردند اما در نخستین طرح امسال که در فروردین ماه انجام گرفت، تعداد متقاضیان با افت چهار درصدی به ۸۷۰ هزار نفر رسید. تعداد متقاضیان در طرح‌های بعدی نیز با کاهش قابل‌توجهی همراه بود. تعداد شرکت‌کنندگان در ششمین طرح خودرویی که مربوط به تیرماه است، به حدود ۵۲۰ هزار نفر رسید اما اوج کاهش تقاضا به هفتمین دوره فروش این شرکت برمی‌گردد که تعداد این افراد به رقم عجیب حدود ۴۱۵ هزار نفر کاهش یافت که خبر از افت بیش از ۲۰ درصدی تقاضا نسبت به ششمین دوره داشت.

البته در حالی شاهد افت تعداد متقاضیان خودرو از ابتدای سال جاری هستیم که دی ماه 1401 تعداد 9‌میلیون و 200 هزار نفر برای خرید خودرو ثبت‌نام کردند، هرچند این رقم تعداد متقاضیان کل برای ایران خودرو و سایپا است اما بیشتر تقاضا مربوط به ایران‌خودرویی‌ها می‌شود.

یکی از دلایل افت تقاضا از اواخر سال گذشته در طرح‌های فروش، مربوط به خروج دلالان از بازار در پی کاهش فاصله قیمتی خودرو از کارخانه تا بازار است. به دنبال افزایش 22.3 درصدی قیمت از سوی خودروساز و بالا گرفتن اختلاف با سیاستگذار، شکاف ایجاد شده میان قیمت کارخانه و بازاری که با رکود دست و پنجه نرم می‌کرد، کم‌عمق‌ شد. از سوی دیگر قیمت‌ها نیز با قدرت خرید متقاضیان،‌فاصله معناداری پیدا کرد به همین دلیل سوداگران انگیزه‌ای برای حضور در این بازار نداشتند. البته این تنها واسطه‌گران و دلالان نبودند که این بازار را ترک کردند یا حضور کمرنگ‌تری در آن داشتند، مصرف‌کنندگان واقعی نیز در شرایطی که رشد قیمت خودروهای داخلی به بیش از 500‌میلیون تومان رسیده بود، دیگر رغبت و توانی برای خرید خودرو نداشتند. 

 

اما در سال 1401 تحولات رخ‌داده در بازار خودرو برعکس آنچه بود که در ماه‌های ابتدایی امسال شاهد بودیم. در این برهه زمانی با وجود به صدا درآمدن زنگ خطر پی در پی پیامدهای شکاف عمیق میان قیمت کارخانه و بازار خودرو، گوش سیاستگذاران بدهکار نبود و در نتیجه اعمال سیاست‌های دستوری شاهد گسترش سودجویی در بازار بودیم.

بررسی "دنیای اقتصاد" از قیمت برخی محصولات در این سال نشان از اختلاف قیمت بالایی از کارخانه تا بازار دارد. برای مثال، در شرایطی قیمت کارخانه‌ای «207 پانوراما» حدود 236‌میلیون تومان بود که این خودرو در بازار آزاد به بهای 600‌میلیون تومان دادوستد می‌شد که به معنای اختلاف قیمت بیش از 154 درصدی بود.

 حالا بار دیگر تعداد متقاضیان خرید خودرو با حضور واسطه‌گران و رشد انتظارات تورمی ‌میلیونی شده است. البته هر چند مسیر ثبت‌نام برای متقاضیان با برداشتن الزام افتتاح حساب وکالتی و بلوکه کردن وجه نیز آسان‌تر شده اما نکته‌ای که وجود دارد این است که شانس خرید خودرو با توجه به تعداد خودروهای عرضه شده برای افراد محدود است. برای حدود سه‌میلیون و 800 هزار نفری که متقاضی خرید خودرو  در دور جدید فروش ایران‌خودرو شده‌اند، 73 هزار خودرو در نظر گرفته شده است که بر این اساس شانس خرید خودرو برای هر متقاضی 1.9 درصد است.

اختلاف قیمتی خودرو از کارخانه تا بازار
شکاف ایجاد شده میان قیمتی که کارخانه برای یک خودرو در نظر گرفته با بهای آن در بازار ایران، حالا بار دیگر عمیق شده است. برای مثال «سورن پلاس بنزینی» که دیروز به بهای یک‌میلیارد و 100‌میلیون تومان در بازار دادوستد می‌شد، قیمت کارخانه‌ای آن حدود 639‌میلیون تومان اعلام شده است. این یعنی قیمت این خودروی پرتقاضا از درب کارخانه تا بازار با فاصله قیمتی 461‌میلیونی معادل بیش از 72 درصد عرضه می‌شود.

خودروی پرتیراژ دیگری که این روزها فاصله قیمتی زیادی را تجربه می‌کند، «شاهین دنده‌ای» است که بهای آن دیروز در بازار به یک‌میلیارد و 150‌میلیون تومان رسید و این در حالی‌است که قیمت کارخانه‌ای 671‌میلیون تومان است. این یعنی اختلاف قیمتی این خودرو به 71.3 درصد رسیده است.

خودروی «ری‌را» که خودروساز برای آن مبلغ یک‌میلیارد و 142‌میلیون تومان در نظر گرفته، در بازار دیروز به بهای یک‌میلیارد و 780‌میلیون تومان عرضه شد؛ این یعنی اختلاف قیمت این خودرو بیش از 55 درصد است.

 «پژو 207» هم که حالا در بازار خودروی ایران به بهای یک‌میلیارد و 20‌میلیون تومان خریدوفروش می‌شود، توسط شرکت خودروساز 772‌میلیون تومان قیمت‌گذاری شده که به معنای اختلاف قیمتی 32 درصدی است.

 

اختلاف قیمتی خودروی «سهند» نیز به بیش از 28 درصد رسیده است. قیمت کارخانه‌ای این خودرو در حالی 561‌میلیون تومان است که روز گذشته در بازار به بهای 720‌میلیون تومان خریدفروش شد. شکاف قیمتی «ساینا دوگانه‌سوز» هم به 28.3 درصد رسیده است.

خودروی دیگری که نام آن در فهرست خودروهای عرضه شده در جدیدترین طرح فروش خودرویی هم دیده می‌شود، «تارا» است که فاصله قیمتی آن از کارخانه تا بازار به 235‌میلیون معادل 21.2 درصد رسیده است.

«رانا پلاس» هم که حدود 743‌میلیون تومان از سوی کارخانه قیمت‌گذاری شده، روز گذشته در بازار به بهای 880‌میلیون تومان عرضه شد که به معنای شکاف قیمتی 137‌میلیون تومانی معادل 18.4 درصد است.

«دنا پلاس دنده‌ای» هم که از سوی کارخانه بهای 869‌میلیون تومان برای آن در نظر گرفته شده، در بازار خودروی ایران به قیمت یک‌میلیارد و 55‌میلیون تومان خریدوفروش می‌شود؛ فاصله قیمتی این خودرو 21.4 درصد است. شکاف قیمتی برای خودروی «کوئیک دنده‌ای» که قیمت آن از سوی کارخانه 505 و در بازار 585‌میلیون تومان اعلام شده، هم به بیش از 15 درصد می‌رسد.

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودرو , وان کار , استقبال از طرح ایران خودرو , ایران خودرو , طرح فروش ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مرتضی : من تکمیل وجه ۲۳ اسفند ۴۰۳ انجام دادم برای اطلس چی و تحویل ۲۳ فروردین ۴۰۴ بوده که الان ۷ماهه داره میگذره وهر روز یه دروغ برای تحویل ندا نشون به ما میگن خدا ریشه کن کنه هرچی ظلمه که دیگه نمی دونیم باید چیکار کنیم
فاکتور 2 اردیبهشت : شاهین پلاس اتوماتیک AT تکمیل وجه دوم اردیبهشت هستم، فاکتور شدم ، پیامک نیومد، از سایپا تماس گرفتن حدود ساعت 11ظهر بود... ، تو پنل کاربری سایپا علامت دایره فاکتور رو دیدم زرد رنگ شده بعضیا شنیدم میگن SBR اونجا اثری ازش ندیدم ، رنگ سفید شیری و وضعیت تخصیص یافته .... اردیبهشتیا نگران نباشید سانروفم حذف نشده و مورد خاص دیگه ای هم نیست . انشاالله بزودی تک تکتون این حس خوب رو بعد از مدتها خواهید داشت.در پناه خدا
J7 : ثبت نام ۲۵فروردین امروز تحویل گرفتم
بهمن : مثل اینکه بخاطر جنگه تمدید شدن تا آخر اردیبهشت، حیرونیم فعلا
تحویلی مهر دنا پلاس : سلام دوستان دنا پلاس تحویل مهر کد قرارداد15288415تکمیل وجه 24تبر رینگ آلومنیم کسی خبر داره کی فاکتور میشه
علیرضا واریزی اردیبهشت شاهین پلاس : سلام بنده واریزی 2 اردیبهشتم دوشنبه برای رفیقم ک 1 اردیبهشت واریز کرده بود فاکتور شده بعد توی فاکتورش نوشته شاهین پلاس sbr رنگشم نوشته سفید شیری من با آقای تاج الدینی(مدیر فروش سایپا) تماس گرفتم ببینم برا من کی فاکتور میشه ، گفتن ک روزی 35 تا داره تحویل میده تا آخر آبان میخوان اردیبهشتیارو تحویل بدن چون جریمه تاخیرش زیاد شده من حس میکنم اینا فقط گیر قیمت بودن از 20 مهر قیمت کارخونه شاهین پلاس شده 1.190 بیش از 200 میلیون گذاشتن روش شروع کردن به تحویل ماشینا خداکنه حرفشون راست باشه تحویل بدن اینکه اردیبهشت داره فاکتور میشه رو مطمعنم چون پنل کاربریشو خودم دیدم خیالتون راحت ک اول اردیبهشت فاکتور شده
سایپا بی لیاقت : سایپا دزد فروش پارس نوآ شروع کرده آخه بگو نادرست بی شرف اول تکلیف شاهین جی مشخص کن بعد گه اضافی بخور
شاهین GL : شاهین gl واریزی دی تحویل هفته 4 مهر قرار بود شهریور پیامک بیاد ولی هنوز که هنوزه نیومده
شاهین G : سلام من تیرماهم 3 بار تبدیل امده نزدم امروز زنگ زدم سایپا راست یا دروغ گفت احتمالا آخر ماه دعوتنامه بیاد البته دوباره تبدیل ..... شاید زدم چون خسته شدم پیاده ام ....
شاهین cvt زمستان1403 : البته صلاح کار باخودتونه . ولی جهت اطلاع اگر شما برای سی وی تی تکمیل وجه کردین و به gl تبدیل کنید براساس زمان دعوت نامه سی وی تی قیمت gl رو حساب می کنن نمایندگی به من گفت اختلاف حدود 200 میلیون رو به شما برمی گردنن حالا فاکتور کارخونه بیاد معلوم میشه درسته یا نه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا اس : کیلومتر 11 جاده مخصوص ، معاونت بازاریابی و فروش سایپا
ساینا فجر : جاده مخصوص کیلومتر 11
میلاد : من میمونم تا اطلس جی رو بگیرم . هر روزیم که بگذره . هزینه تاخیرو ازشون میگیرم طبق قرار داد از زمان تکمیل وجه هر چقدر تاخیر داشته باشه باید پرداخت کنن . در غیر این صورت شکایت کنی مقل اب و خوردن ازشون میگیرید .
سلطان : توکل به خدا ،نا امید نباشیم گفتن تا آخر مهر مجوز پلاک گذاری میدن پلاک میکنن همرو ، آخر مهر من میرم نمایندگی بازم حضوری میپرسم اگه بازم حرفشونو عوض کردن یه جاهایی شکایت میکنم شرکت شاخ در بیاره
کوییک GXL : تازه فهمیدم چرا سایپا انقدر دیر ماشینارو تحویل میده چون ملت به شدت نفهمی داریم من چی میگم طرف چی جواب داده ای خدا . واقعا هر بلایی سرمون میاد حقمونه اخر نفهمیدیم کی راست میگه کی دروغ میگه اخر نفهمیدیم واقعا واریزی های 20 خرداد به بعد فاکتور شدن یا دارن دروغ میگن
اوا : چه طرحی بودین وواقعا فاکتور شدین
زهرا : اطلاع ندارید مسخره نکنید، الان ماشینی که ما تحویل گرفتیم 16 سوپاپ... توی اینترنت ی جستجویی بکنید متوجه می شوید...
ساینا اس : اصغر جان کافور بخور
نیسان آبی : اره منم زنگ زدم همین رو گفت فکر کنم درست شده اگه خدا بخواد
ساینا 11 اسفند : با خودت بگو 8 ماه صبر کردم، یه هفته هم روش تا بیاد شهر خودم تحویل بگیرم