توزیع کالاهای قانونی در بازار با خودروهای شوتی!

توزیع کالاهای قانونی در بازار با خودروهای شوتی!

 

رئیس کمیسیون مرزنشینان اتاق تعاون از لنج‌هایی می‌گوید که ماهانه 200 تا 500 تن کالا را تحت پوشش قانونی ملوانی وارد کشور می‌کنند و این کالاها در سراسر کشور به عنوان خوراک خودروهای شوتی توزیع می‌شوند که این موضوع باعث شده موازنه فعالیت اقتصادی مرزنشینان در سایر استان‌ها به هم بخورد و فضای غیر رقابتی ایجاد شود.

 

به گزارش ایران جیب از ایسنا، در حال حاضر مبادلات مرزنشینی از جمله کولبری و ملوانی (ته لنجی) در نواحی مرزی از جمله راه‌های کسب درآمد و تامین معیشت مرزنشینان به شمار می‌رود اما طی سالهای اخیر عدم تمکن مالی مرزنشینان و آشنایی ناکافی آنها به قوانین و مقررات مرزنشینی موجب شده از یک سو منافع مرزنشینان از این طریق تامین نشود و از طرف دیگر جریان‌های سازمان یافته قاچاق کالا از این معافیت و تسهیلات مبادلات مرزی مرتبط با مرزنشینان، سوء استفاده و سود سرشاری را کسب کنند.

متاسفانه در سالهای اخیر پدیده شوتی‌های قاچاق‌بر نیز به دلیل توسعه نامتوازن گسترش یافته و به شغلی برای تامین معیشت تبدیل شده است. قاچاق شوتی نه تنها حاشیه سود تولید داخل را کاهش داده بلکه تصادفات جاده‌ای را نیز تشدید کرده است.

ایران با داشتن ٨٧۵۵ کیلومتر مرز آبی و خاکی و همسایگی با ١۵ کشور جهان و ارتباط با آبهای آزاد، موقعیت استراتژیکی خوبی در اختیار دارد؛از این رو باید از وجود مرزنشینان به عنوان یک پتانسیل عظیم به نحو مطلوب‌ بهره برداری شود.

مرزنشینان در توسعه روابط اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و دیپلماتیک با کشورهای همسایه و منطقه تاثیرگذارند و باید با تقویت همه جانبه به عنوان یک فرصت از آنها بهره‌ برد.

با این حال، علیرغم آنکه بزرگ‌ترین مزیت استان‌های مرزی، تبدیل شدن به پایانه صادراتی است اما طی سالهای گذشته آنطور که باید از این ظرفیت مطلوب و ارزشمند در جهت تامین بازار فروش تولیدات استفاده نشده است.

یاسر فیضی ـ رئیس کمیسیون مرزنشینان اتاق تعاون ایران - از دولتمردان خواسته تا برای مرزنشینان به عنوان قشر آسیب‌پذیر اشتغال پایدار ایجاد کنند.

وی به قانون ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی اشاره کرده و می‌گوید در این قانون و آیین‌نامه اجرایی آن، امتیازاتی برای مرزنشینان در نظر گرفته شده است که از جمله آنها سقف واردات کالا تا ۱۰ درصد ارزش کل واردات کشور، معافیت ۵۰ درصدی عوارض و مالیات بر ارزش افزوده و الزام به فروش کالاها در شهرهای مرزی و ساحلی است.

 

به گفته فیضی، تصویب این قانون اصلی ضروری است ولی در عمل کالاها در رویه‌های شوتی و قاچاق با پرداخت مبالغ ناچیز به فعالان ته‌لنجی و کولبری ارسال می‌شود که همین امر نظم بازار را برهم زده‌ است.

وی در گفت‌وگو با اتاق تعاون ایران هدف از اجرای این قانون را کمک به اقتصاد مرزنشینان، کولبران و دارندگان لنج و تأمین معیشت از طریق جابه‌جایی محدود کالا ذکر کرده و گفته برخی لنج‌ها ماهانه ۲۰۰ تا ۵۰۰ تن کالا را تحت پوشش قانونی ملوانی وارد کشور می‌کنند و این کالاها در سراسر کشور به عنوان خوراک خودروهای شوتی توزیع می‌شوند.این موضوع باعث شده تا موازنه فعالیت اقتصادی مرزنشینان در سایر استان‌ها به هم بخورد و فضای غیرقابتی و غیرمنصفانه‌ای ایجاد شود؛ضمن آنکه ورود این حجم کالا به کشور با حمایت از تولید داخلی در تضاد است.

به گفته رئیس کمیسیون مرزنشینان اتاق تعاون، شواهد اجرایی نشان می‌دهد جاشوها، لنج‌داران کوچک و کولبران از این قانون تنها منافع حداقلی برده‌اند و واقعیت‌های معیشتی آنان در قانون به طور عادلانه لحاظ نشده است.با شرایط فعلی، اعمال قانون ته‌لنجی منطقی و عادلانه نیست و دولتمردان در راستای ایجاد شغل پایدار برای این قشر آسیب‌پذیر باید تدابیری بیاندیشند.

بخشی از صادرات غیرنفتی کشور مرهون فعالیت تعاونی‌های مرزنشین است و در شرایط اقتصادی حاضر باید ار بحث واردات کالاهای اساسی و کمک به تنظیم بازار از ظرفیت مرزنشینان استفاده کرد.

در همین راستا چندی قبل احمد میدری‌ - وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی - در حاشیه مراسم گرامیداشت بیستمین سالگرد تاسیس صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر درباره برنامه دولت برای مرزنشینان و مناطق محروم گفت: با حضور مدیران ۱۲۰ شهر مرزی، دولت در تلاش است پیشنهادات و راهکارهای محلی را شناسایی و به کار گیرد و در برخی مسیرها که قبلا به دلیل کرونا مسدود شده بود پیشنهاد بازگشایی مطرح شده که این پیشنهادات را تجمیع و به دولت ارائه کردیم تا موانع برداشته شود.

تخصیص تسهیلات بانکی ویژه مرزنشینان از دیگر راهکارهای حمایت از تعاونی‌های مرزنشین بود که وزیر کار بر ‌آن تاکید کرد و گفت که در دولت چهاردهم بناست بر اساس جمعیت مناطق مرزی و حتی با سهم بیشتر منابع و اعتبارات اختصاص یابد.

در حال حاضر مرزنشینان در روابط فرهنگی، اقتصادی، امنیتی و دیپلماتیک با کشورهای همسایه و منطقه تاثیرگذارند از این رو لازم است با تقویت همه جانبه به عنوان یک فرصت از آنها بهره برد.

 

تعاونی‌های مرزنشین نه تنها موجب رونق بازار و رواج کسب و کار می‌شوند بلکه به تأمین کالاهای معیشتی به وفور و با قیمت مناسب در بازار کمک می‌کنند و مردم می‌توانند نیاز خود را از این طریق تأمین کنند.

به گزارش ایسنا، هم اکنون بخشی از صادرات غیرنفتی کشور مرهون فعالیت تعاونی‌های مرزنشین است. مرزنشینان در زمینه صادرات انواع محصولات غذایی، صنعتی، خشکبار، ادویه‌جات، ‌گیاهان دارویی، صنایع دستی، صنایع معدنی، برنج،چای و روغن و ارزآوری برای کشور نقش آفرین هستند و در شرایط اقتصادی حاضر در واردات کالاهای اساسی و کمک به تنظیم بازار کالا اثر گذارند.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , شوتی , قاچاق , خودرو شوتی , قاچاق با شوتی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
So 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین اتومات زمستان۱۴۰۳ : سلام من ۲۷ شهریور cvt رو به gl تبدیل زدم ۲۳ مهر پلاک شد ۲۷ مهر تحویل گرفتم مجموعا یکماه زمان برد تا به قزوین رسید .
حسین : بلاخره دیروز به این نتیجه رسیدم که تنها راه گرفتن حق و حقوق از این شرکت فقط شکایته دادخواست دادم و3370000تومانم هزینه دادم تا ببینیم چی میشه
سجاد : سلام من همین امروز رفتم اداره فروش سایپا جاده مخصوص خودرو ثبت تامیم شاهین cvt بوده سخا۱۹اسفند ۴۰۳ بود تکمیل وجه ۲۰اسفند دارن ۲۰ اسفند و فاکتور میکنن و گفتن۱۴۰ نفر جلو من هستن ۳ الی ۴ هفته طول میکشه تا فاکتور بشه چون سرعت فاکتور شدن خیلی پایینه جالب اینجاست ۱۶ روز هست راهور هیچ یک از ماشین های سایپا رو پلاک نمیکنه و مشکل دارن و اونجا هم میگه صبرکنید
Ali : شماره شاسی برام امده چند روز بعد خودرو را تحویل میدن
اهورا : من هم الان تماس گرفتم. بنده خدا کارشناس برنامه باورش نمیشد من اذر ماه تکمیل وجه کردم و هنوز ماشینی بهم ندادن
محمد : سلام دوستان الان قیمت glبااین افزایش چقدرشده؟من تحویل دی هستم آیاتااون موقع پیامک تکمیل وجه میاد؟باتشکرازهمه
شاهین پلاس مهر : فکنم شهریور هنوز نیومده ولی ممکن هرسه ماه باهم بیاد
میثم : نازنین خانم برای شما اول آبان پیام آمد که شامل افزایش قیمت نمیشی؟؟؟ چون منم موعد خرداد هستم شرایط آقا آرش رو دارم و برام هم پیام نیومد که مشمول افزایش قیمت نمیشی همین امروز هم با کارشناسان تماس گرفتم ج دادن که دعوتنامه اصلی خرداد در 20مرداد ارسال شده خودتون پرداخت نکردی... آیا شما هم تو مردادبراتون دعوتنامه اومده؟
حامد j7 : سلام منم تکمیل وجه کردم دعوتنامه آبان شاسی شد بعد کسر قیمت جدید شاسی خذف شد تماس گرفتم جواب درستی ندان چنتا دختر گذاشتن شر ور جواب مردمم میدن نمیدون خودشونم چی جواب بدن
j7 فروردین : کسی از ثبت نامی های دو مرحله ای فروردین j7 تحویل گرفته؟ چند روزه من زنگ میزنم واسه پیگیری که تحویل بدن میگن 1 هفته هست j7 ها دارن بارگیری میشن! البته میگن نوبت ماشین من نشده :)) مدارکمم تحویل پست دادن حتی اما ماشین رو بعد از 1 ماه و 11 روز تاخیر تحویل ندادن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
هماهنگ کننده تجمع : متأسفانه تعدادمون خیلی کم بود خیلیا که گفتن میایم دروغ گفتن و نیومدن ولی ما مجددا فراخوان خواهیم دهید با برنامه ریزی مجدد و بهتر✌️
سیاوش : مبارک باشه من واریزی دومم یکم تیربوده انشالله هممون به ماشینمون برسیم
بزودی افزایش قیمت : افزایش قیمت بنزین در راه است یه شبه خواهید دید افزایش یافته قبلا هم دیدیم
سیاوش : مبارک باشه من واریزی دومم یکم تیربوده
زهرا : سلام من پیش فروش بهمن تکمیل وجه 3 خرداد فاکتور 3 آبان پلاک 5آبان 11آبان هم که امروز میشه تماس از نمایندگی که فردا 12برم تحویل بگیرم
سیاوش : به سلامتی مبارکه
30 آبان : تیوفایو 16 سوپاپ هست و خیلی بهتر هست. 72 تومن بده
پیش فروش : بخدا ماها خودمون خیلی بیشتر از اونا خبر داریم من 8 تیر واریز کردم پیش فروش دهه فجر تحویل مرداد فاکتور شدم
سجاد : سلام آقای رضا شما از ابتدا کوییک اس ثبت نام کرده بودید یا نه از شاهین به کوییک تبدیل زده بودید؟ و اینکه بعد از فکتور شدن چقدر طول کشید که خودرو تون پلاک شد؟ امروز پلاک شدید؟ممنون میشم توضیح بدید.
علی : دروغ