توزیع کالاهای قانونی در بازار با خودروهای شوتی!

توزیع کالاهای قانونی در بازار با خودروهای شوتی!

 

رئیس کمیسیون مرزنشینان اتاق تعاون از لنج‌هایی می‌گوید که ماهانه 200 تا 500 تن کالا را تحت پوشش قانونی ملوانی وارد کشور می‌کنند و این کالاها در سراسر کشور به عنوان خوراک خودروهای شوتی توزیع می‌شوند که این موضوع باعث شده موازنه فعالیت اقتصادی مرزنشینان در سایر استان‌ها به هم بخورد و فضای غیر رقابتی ایجاد شود.

 

به گزارش ایران جیب از ایسنا، در حال حاضر مبادلات مرزنشینی از جمله کولبری و ملوانی (ته لنجی) در نواحی مرزی از جمله راه‌های کسب درآمد و تامین معیشت مرزنشینان به شمار می‌رود اما طی سالهای اخیر عدم تمکن مالی مرزنشینان و آشنایی ناکافی آنها به قوانین و مقررات مرزنشینی موجب شده از یک سو منافع مرزنشینان از این طریق تامین نشود و از طرف دیگر جریان‌های سازمان یافته قاچاق کالا از این معافیت و تسهیلات مبادلات مرزی مرتبط با مرزنشینان، سوء استفاده و سود سرشاری را کسب کنند.

متاسفانه در سالهای اخیر پدیده شوتی‌های قاچاق‌بر نیز به دلیل توسعه نامتوازن گسترش یافته و به شغلی برای تامین معیشت تبدیل شده است. قاچاق شوتی نه تنها حاشیه سود تولید داخل را کاهش داده بلکه تصادفات جاده‌ای را نیز تشدید کرده است.

ایران با داشتن ٨٧۵۵ کیلومتر مرز آبی و خاکی و همسایگی با ١۵ کشور جهان و ارتباط با آبهای آزاد، موقعیت استراتژیکی خوبی در اختیار دارد؛از این رو باید از وجود مرزنشینان به عنوان یک پتانسیل عظیم به نحو مطلوب‌ بهره برداری شود.

مرزنشینان در توسعه روابط اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و دیپلماتیک با کشورهای همسایه و منطقه تاثیرگذارند و باید با تقویت همه جانبه به عنوان یک فرصت از آنها بهره‌ برد.

با این حال، علیرغم آنکه بزرگ‌ترین مزیت استان‌های مرزی، تبدیل شدن به پایانه صادراتی است اما طی سالهای گذشته آنطور که باید از این ظرفیت مطلوب و ارزشمند در جهت تامین بازار فروش تولیدات استفاده نشده است.

یاسر فیضی ـ رئیس کمیسیون مرزنشینان اتاق تعاون ایران - از دولتمردان خواسته تا برای مرزنشینان به عنوان قشر آسیب‌پذیر اشتغال پایدار ایجاد کنند.

وی به قانون ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی اشاره کرده و می‌گوید در این قانون و آیین‌نامه اجرایی آن، امتیازاتی برای مرزنشینان در نظر گرفته شده است که از جمله آنها سقف واردات کالا تا ۱۰ درصد ارزش کل واردات کشور، معافیت ۵۰ درصدی عوارض و مالیات بر ارزش افزوده و الزام به فروش کالاها در شهرهای مرزی و ساحلی است.

 

به گفته فیضی، تصویب این قانون اصلی ضروری است ولی در عمل کالاها در رویه‌های شوتی و قاچاق با پرداخت مبالغ ناچیز به فعالان ته‌لنجی و کولبری ارسال می‌شود که همین امر نظم بازار را برهم زده‌ است.

وی در گفت‌وگو با اتاق تعاون ایران هدف از اجرای این قانون را کمک به اقتصاد مرزنشینان، کولبران و دارندگان لنج و تأمین معیشت از طریق جابه‌جایی محدود کالا ذکر کرده و گفته برخی لنج‌ها ماهانه ۲۰۰ تا ۵۰۰ تن کالا را تحت پوشش قانونی ملوانی وارد کشور می‌کنند و این کالاها در سراسر کشور به عنوان خوراک خودروهای شوتی توزیع می‌شوند.این موضوع باعث شده تا موازنه فعالیت اقتصادی مرزنشینان در سایر استان‌ها به هم بخورد و فضای غیرقابتی و غیرمنصفانه‌ای ایجاد شود؛ضمن آنکه ورود این حجم کالا به کشور با حمایت از تولید داخلی در تضاد است.

به گفته رئیس کمیسیون مرزنشینان اتاق تعاون، شواهد اجرایی نشان می‌دهد جاشوها، لنج‌داران کوچک و کولبران از این قانون تنها منافع حداقلی برده‌اند و واقعیت‌های معیشتی آنان در قانون به طور عادلانه لحاظ نشده است.با شرایط فعلی، اعمال قانون ته‌لنجی منطقی و عادلانه نیست و دولتمردان در راستای ایجاد شغل پایدار برای این قشر آسیب‌پذیر باید تدابیری بیاندیشند.

بخشی از صادرات غیرنفتی کشور مرهون فعالیت تعاونی‌های مرزنشین است و در شرایط اقتصادی حاضر باید ار بحث واردات کالاهای اساسی و کمک به تنظیم بازار از ظرفیت مرزنشینان استفاده کرد.

در همین راستا چندی قبل احمد میدری‌ - وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی - در حاشیه مراسم گرامیداشت بیستمین سالگرد تاسیس صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر درباره برنامه دولت برای مرزنشینان و مناطق محروم گفت: با حضور مدیران ۱۲۰ شهر مرزی، دولت در تلاش است پیشنهادات و راهکارهای محلی را شناسایی و به کار گیرد و در برخی مسیرها که قبلا به دلیل کرونا مسدود شده بود پیشنهاد بازگشایی مطرح شده که این پیشنهادات را تجمیع و به دولت ارائه کردیم تا موانع برداشته شود.

تخصیص تسهیلات بانکی ویژه مرزنشینان از دیگر راهکارهای حمایت از تعاونی‌های مرزنشین بود که وزیر کار بر ‌آن تاکید کرد و گفت که در دولت چهاردهم بناست بر اساس جمعیت مناطق مرزی و حتی با سهم بیشتر منابع و اعتبارات اختصاص یابد.

در حال حاضر مرزنشینان در روابط فرهنگی، اقتصادی، امنیتی و دیپلماتیک با کشورهای همسایه و منطقه تاثیرگذارند از این رو لازم است با تقویت همه جانبه به عنوان یک فرصت از آنها بهره برد.

 

تعاونی‌های مرزنشین نه تنها موجب رونق بازار و رواج کسب و کار می‌شوند بلکه به تأمین کالاهای معیشتی به وفور و با قیمت مناسب در بازار کمک می‌کنند و مردم می‌توانند نیاز خود را از این طریق تأمین کنند.

به گزارش ایسنا، هم اکنون بخشی از صادرات غیرنفتی کشور مرهون فعالیت تعاونی‌های مرزنشین است. مرزنشینان در زمینه صادرات انواع محصولات غذایی، صنعتی، خشکبار، ادویه‌جات، ‌گیاهان دارویی، صنایع دستی، صنایع معدنی، برنج،چای و روغن و ارزآوری برای کشور نقش آفرین هستند و در شرایط اقتصادی حاضر در واردات کالاهای اساسی و کمک به تنظیم بازار کالا اثر گذارند.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , شوتی , قاچاق , خودرو شوتی , قاچاق با شوتی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
So 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین G : سایپا تو تولید شاهین مونده رفته برا ما پارس نوا تولید میکنه
ارش : اگر مراجع محترم قضایی ورود کنن تمام شرکتها موظف به انجام تعهدات سر موعد میشوند متاسفانه هیچ مرجعی نمیخواد دخالت کنه شرکتهای دیگه در انجام تعهدات خیلی بهتر از کرمان موتور عمل میکنند مثلا پیکاپ فوتون ایران خودرو شرایطی ۹۰ روز کاری رو زیر سی روز تحویل دادن اما تی ۹ نود روز کاری گذشته هنوز شاسی نشده خدا آخر عاقبت مارو با کرمان موتور بخیر کنه…
ALI : سایپا معمولا اوایل هفته فاکتور نمیکنه ایشالا آخر هفته فاکتور میشید
ارش : سلام عرض ادب من تیرماه ثبت نام کردم وضعیت خودرو هنوز نامشخص است فقط تکمیل وجه سبز هست الباقی همه موارد قرمز هست ۱۵ آبان ۹۰ روز کاری به پایان میرسه اما هنوز ماشین من شاسی نشده کرمان موتور واقعا در بد قولی بی همتاست اگر تا ۱۵ هم آبان تحویل بدن من میام همینجا از شرکت کرمان موتور عذر میخوام
x5 سفید : داداش من موعد تحویلم شهریور بوده تازه ۱۰ روز پیش ماشین شاسی خورده که هنوزم معلوم نیست‌کی تحویل بدن
x5 سفید : سلام من شرایط شما رو داشتم که ۱۱ شهریور تکمیل وجه کردم و ۲۸ مهر ماشین شاسی شد ولی هنوز بیمه و پلاک نشده تا این ساعت
نسترن : سلام خسته نباشید دوستان چجوری گزینه تحویل حضوری را فعال کنم
J7 : سلام دوستان چه مبلغی از دعوتنامه J7 کم شده؟
cvt 19اسفند : چرا شاهین پلاس فاکتور میشه cvtنمیشه
cvt 19اسفند : چطور پلاک میکنن که ما 27فاکتور شدیم و هنوز پلاک نشدیم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی سورن : ممنون از جواب شما،من سورن دوگانه طرح فرسوده فروش فوق العاده تحویل 24 آذرم هنوز فاکتور نشدم شما چه طرحی بودید ؟
بی نیسان : علیک سلام آقای اسدالهی من اهل گنبد کاووس هستم میدونید بعد روشن شدن اون چراغ تحویل کی ماشین دستم میرسه شنبه هفته قبل پلاک شدم دیروز روشن شد چراغ تحویل. شما تحویل گرفتین؟
کوییک اس30 تیر : من از چند تا نمایندگی استعلام گرفتم همشون گفتن 29 تیر آخرین فاکتور کوئیک اس هست، منم 30 تیر هستم فاکتور نشدم هنوز.کسی هست 30 تیر فاکتور شده باشه؟؟؟؟
پانا 30 مهر : سلام دوستان کسی تحویلی 30 مهر فاکتور شده؟من 20مهر پلاس زدم 29 مهر هم رینگ زدم دست رسی به کاستومر ندارم نمیدونم فاکتور شده یا نه کسی اگه هست تحویلی 30 مهر فاکتور نشده باشه تیک سبز بزنه ببینم چقدر نشدن.تشکر همگی
شیده : اینطور که نیست اونایی که الان شهریور دارن میگیرن یه جای کارشون میلنگیده ضدم خوبه سال تولیدش میخوره 1405 نه 1404
سیامک : نه فعلا نمیدن هنوز کسایی که پارسال ماشین تحویل گرفتن دیر کرد نگرفتن چه برسه به ماها که هنوز ماشینم نگرفتیم
دنا 6 دنده : سلام ابان واذر نداشته پیش فروش از قبل،فقط همین فوری قبل فوق العاده که تومهر گذاشتن
افشین پیش فروش دوگانه ،شهریور : بله متاسفانه منم شرایط شما رو دارم ، ،این بی شرف ها انگار مارو از یاد بردن ، دو ماه تاخیر در دعوتنامه داشتن خدا میدونه میخان چکار کنن ،حالا ببین تو تحویل ماشین میخان چن ماه تاخیر کنن ،الان نزدیک یک ساله پول دادیم ،اینطور که شنیدم سود مشارکت هم نمیدن
ساینا دوگانه 25 آذرتحویل تیر404 : سلام خیر برامن تحویل تیر بود ولیکن مرداد ماه یازدهمش اون هنوزم فاکتور نشدم
پیش فروش : پیش فروش تحویل 30 آذر و تحویل 30 دی کسی فاکتور شده؟