تعرفه واردات باید کاهش یابد/مجلس: کاهش تعرفه منطقی نیست

تعرفه واردات باید كاهش يابد/مجلس:كاهش تعرفه... تعرفه واردات باید كاهش يابد/مجلس:كاهش تعرفه...

هم‌اکنون تعرفه واردات خودرو با حجم موتور کمتر از ۲۵۰۰ سی‌سی معادل ۴۵ درصد و تعرفه واردات خودرو با حجم موتور بیشتر از ۲۵۰۰ سی‌سی معادل ۹۰ درصد است

این در حالی است كه امسال شاهد اظهارات متعددی در خصوص كاهش و یا افزایش تعرفه واردات از سوی مسئولین بودیم، به نحوی كه شورای رقابت اعتقاد به كاهش 10 درصدی تعرفه واردات دارد و مجلس به طور كامل با این مسئله مخالفت می كند، چرا كه معتقد است صنعت خودرو كشور هنوز به آن میزان كیفیت و مطلوبیت نرسیده كه توان رقابت با خودروهای خارجی را داشته باشد.

از طرفی هم كارشناسان حوزه خودرو معتقدند با كاهش پلكانی تعرفه واردات بازار خودرو رقابتی شده و انحصاری بودن به صورت نسبی از این بازار از بین می‌رود.

شورای رقابت: تعرفه واردات خودرو 10 تا 15 درصد كاهش یابد

بر اساس یکصد و هشتادمین جلسه شورای رقابت در روز چهارشنبه 16 بهمن ماه, سیاستگذاری دیگری در میزان تعرفه خودروهای وارداتی نهایی شد.

شورای رقابت در جهت تنظیم و بهبود بازار رقابت مربوط به صنعت خودروی کشور به نحوی که موجب افزایش کیفیت و تعدیل قیمتها شود، تصویب کرد که تعدیل نرخ تعرفه خودروهای وارداتی را به شرح زیر به هیأت وزیران به همراه گزارش توجیهی پیشنهاد دهد

- خودروهای وارداتی تا  1500 سی سی ظرفیت موتور 30 درصد

-خودروهای وارداتی بیش از  1500 تا 2000  سی سی ظرفیت موتور 35 درصد

-خودروهای وارداتی بیش از  2000  تا 2500 سی سی ظرفیت موتور 40 درصد

-خودروهای وارداتی بیش از  2500 تا 3000 سی سی ظرفیت موتور 70 درصد

-خودروهای وارداتی بیش از  3000 سی سی ظرفیت موتور 100 درصد

 رضا شیوا رییس شورای رقابت در این خصوص می‌گوید: تلاشمان در شورا و  مرکز ملی رقابت این است که یک شرایط رقابتی در بازار خودرو ایجاد کنیم و از این انحصار خارج شویم.

در این راستا قدم‌هایی را بر می‌داریم و یکی از پبیشنهاداتی که دادیم بحث تعرفه ها است، معتقدیم خودروهایی که در بازار ایران بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، خودرو های کمتر از 1500 سی‌سی هستند و در این خصوص به دولت پیشنهاد دادیم که تعرفه واردات اینگونه خودروها را به میزان 10 درصد کاهش دهد و کاهش بصورت پلکانی در سالهای دیگر باشد.

به اعتقاد شیوا اکنون خودروهای بالای 1500 سی‌سی وارد می‌شود و شرایط استاندارد آنها توسط مراجع ذی‌صلاح تأیید می‌شود، این موضوع در خصوص خودروهای کمتر از 1500 سی‌سی هم باید اتفاق بیافتد.

ضمن اینکه حتی با کاهش تعرفه 10 درصد هم، قیمت‌ها به گونه‌ای خواهد بود که با قیمت‌ها داخلی تفاوت زیادی خواهد داشت و عرصه رقابت برای تولید کنندگان داخلی چندان تنگ نخواهد شد.

كمیسیون صنایع و معادن مجلس: كاهش تعرفه در شرایط كنونی منطقی نیست

سید محمد بیاتیان عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس در این خصوص می‌گوید: صنعت خودرو كشور هنوز نتواسته روی پای خود بایستد و از طرفی كیفیت تولیدات داخل به حدی نیست كه بتواند با خودروهای خارجی رقابت كند، از این رو كاهش تعرفه واردات به هیچ وجه نمی‌تواند تاثیری در رقابتی شدن بازار خودرو بگذارد.

وی معتقد است کاهش تعرفه واردات زمانی نتیجه می‌دهد که کیفیت تولیدات داخل به حدی شود که بتواند در بازارهای جهانی حضور یابد.

هم‌چنین به گفته بیاتیان به دلیل وضعیت معیشتی مردم اگر تعرفه واردات كاهش یابد شاهد حضور خودروهای بی‌كیفیت چینی به كشور خواهیم بود كه این موضوع تنها به تشدید آلودگی هوا و افزایش تلفات جاده‌ای دامن می‌زند.

صالحی‌نیا: تعرفه واردات خودرو "كاهش نمی‌یابد"/ افخمی‌راد: تعرفه واردات خودرو "كاهشی خواهد بود"

محسن صالحی نیا معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت، درباره پیشنهاد شورای رقابت برای کاهش میزان تعرفه واردات خودرو در سال 93، بابیان اینکه دولت در بخشنامه جدید خود تکلیف واردات گروه کالایی 10 را مشخص کرده، گفته است: براساس بخشنامه دولت واردات خودرو به استثنای خودروهای بالای 2500 سی سی حتی آنهایی که در گروه کالایی 10 قرار دارند با دو برابر سود بازرگانی صورت خواهد گرفت، كه کماکان امکان ثبت سفارش خودروهای بالای 2500 سی سی وجود ندارد .

وی ضمن بیان اینکه وزارت صنعت در موضوع خودرو نیز همانند سایر کالاها پیشنهاداتی را برای تعرفه واردات به عنوان نظر کارشناسی مطرح نموده است، گفت: در مجموع با توجه به پیشنهادات مطروحه می توانم بگویم تعرفه خودرو نسبت به سال گذشته کاهش پیدا نمی یابد.

بر اساس این گزارش؛ ولی الله افخمی‌راد رییس سازمان توسعه تجارت در خصوص آخرین وضعیت تعرفه واردات خودرو در سال 93 گفت: اعتقاد وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد تمام کالاها از جمله خودرو این است که باید از صنایع نوپا حمایت شود تا تدریجا بتواند دوام پیدا کند و قابلیت رقابت با مشابه خارجی خود را به دست آورد.

وی افزود: دیدگاه سازمان توسعه تجارت این است که روند تعرفه ها باید روند کاهشی باشد؛ چراکه تعرفه برای یک کالایی که امسال A است؛ نمی تواند در سال بعد به A + B تبدیل شود. این در خط و مشی سازمان توسعه تجارت ایران است.

به گفته افخمی راد، تعرفه واردات خودرو اگر کاهشی نباشد، حداقل این است که افزایش نباید پیدا کند.

انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان: كاهش تعرفه واردات حقوق مصرف‌كنندگان را تامین می‌كند

محمد جعفری رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان با بیان اینكه هم اکنون عمده مصرف‌کنندگان داخلی هیچ انتخابی جز خرید خودروهای داخلی ندارند،‌می‌گوید: کاهش تعرفه واردات خودرو موجب افزایش رقابت در بازار داخلی و تامین حقوق مصرف‌کنندگان خواهد شد.

به اعتقاد وی خودروسازان باید از فرصت کاهش تعرفه برای افزایش کیفیت محصولات خود و همچنین کاهش قیمت خودروهای تولیدی استفاده کنند و دلیلی برای هراس از كاهش  تعرفه باقی نمی‌ماند.

كارشناسان خودرو: كاهش تعرفه همراه با حمایت تاثیری بر فروش خودروهای داخلی نمی‌گذارد

مصطفی ممقانی کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: به نظر می‌رسد پیشنهاد رییس شورای رقابت برای کاهش تعرفه واردات خودرو در سال آینده پیشنهادی منطقی بوده و براساس واقعیت‌های بازار صورت گرفته است.چرا که کاهش تعرفه واردات خودرو تاثیری بر فروش خودروهای داخلی نخواهد داشت.

به اعتقاد وی هم اکنون قیمت خودروهای پر فروش داخلی کمتر از 40 میلیون تومان است بنابراین هیچ رقیب خارجی در این سطح قیمتی برای خودروهای داخلی وجود ندارد.

 هم‌چنین شهرام آزادی دیگر كارشناس صنعت خودرو با بیان اینكه به طور کلی حذف تعرفه واردات خودرو موجب رقابتی شدن بازار خواهد شد، می‌گوید: کاهش تعرفه در شرایطی باعث ارتقای صنعت داخلی خواهد شد که با اعمال سیاست‌های حمایتی این صنعت از مشکلات فعلی خارج شود. هم اکنون خودروسازان با کمبود شدید منابع مالی مواجه هستند و به همین دلیل نمی‌توانند تیراژ تولید محصولات خود را افزایش دهند.

آزادی افزود: علاوه بر آن شرایط ناشی از مشکلات خارجی از جمله نقل و انتقال ارز، مشکلاتی را در زمینه واردات قطعات و تولید خودروها ایجاد کرده است.


منبع

باشگاه خبرنگاران

برچسب : خودرو , کاهش تعرفه , واردات , مجلس






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

محمد123
1

می خوام 100 سال سیاه از این خودرو سازا پشتیبانی نشه ااااا اینا چه خودرو سازایین همه که همه طراحی های مهندسی چه مکانیکی و چه الکترونیکیشو می دن دست خارجیا چرا از مهندسا پشتیبانی نمی شه؟؟؟ مردشور اینن مملکته شیر تو شیرو ببرم
21:41  1392/12/10
گزارش
پاسخ دادن
رضا
3

چهار نفر اون بالا یه ملت رو به مسخره بازی گرفتن!
13:49  1392/12/10
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مینا تارا دستی : دوستان رنگی بودید فاکتور شدید؟ من تحویلی اسفندم تیتاتیوم ولی هنوز فاکتور نشده
cvt : 18 اسفند امروز باز هم پیام تبدبل به gl آمد.
ایگل : تحویلش مهمه.الان دقیقا 60 روزه ماشین شاسی شده ولی تحویل نمیدن.من که تا اخر ماه اگه ندادن میرم با چادر دم دفتر جنت آباد میخوابم.فرمانداری شهرستانم رفتم امروز گفت چند روزصبر کن اگه ندادن از طریق دادستانی اقدام میکنیم
آریا : سلام من هم زنگ زدم هم به نمایندگی مراجعه کردم گفتن تا پایان شهریور پیامک میاد ولی احتمال خیلی زیاد شاهین جی ال باشه
تارا دستی v1p : سلام. دوستان استرس نداشته باشید. ایران خودرو خیلی تارا تولید کرده. واقعیت اینه که من زمان ثبت نام با بدبختی پول جور کردم و ثبت نام کردم، بعدش بابت بدهی، مجبور شدم هرچی میشد رو بفروشم بدهیش رو بدم، یهو پول اضافه اومد(البته دیگه هیچی سرمایه ندارم). خواستم تارا دستی رو که هنوز فاکتور نشده ، تبدیل به اتوماتیک کنم برای وضع پاهام، پیگیری کردم. گفتن باید کمبود باشه یا خط تولید این ماشین که میخوای عوض کنی مشکل داشته باشه. ایران خودرو که پیگیر بودم تا اسم تارا میومد، میگفتن اینقدر تولید کرده که عمرا تغییر نمیخوره. دوتا داستان داره که تاخیر افتاده، یکی سر این سنسور SBR هست که اضافه کردن. یکی هم رنگ. سفید و مشکی رو راحتتر میدن. اما یهو درخواست تیتانیوم خیلی زیاد شد، من خودم رنگ انتخاب کردم، رفتم نمایندگی گفت چرا تیتانیوم نزدی؟ الان برای من دستی هست، تاخیر خورده، روزی حدود ۷۴۰ تومن داره جریمه شارژ میشه. امیدی به اینکه بشه از ایرانخودرو جریمه گرفت ندارم اما بهرحال توی صفحه داره نشون میده فقط خواستم بگم استرس نگیرید. تارا ماشینی نیست که نداشته باشه یا مشکل تولید داشته باشه. میاد انشاالله.
محسن : من مهر 1402 مبلغ 290 میلیون تومن یرای شاهین اتومات cvtواریز کردم. اما شهریور 1404 پیامک آمد که شاهین gl دنده ای را میتونم اختیاری جایگزین شاهین اتومات کنم. من اتومات میخوام ولی اگر دنده ای را نپذیرند ممکنه که گران بشه از طرف دیگه اختلاف قیمت دنده ای کارخانه بو بازار بیشتر از اتومات است. یعنی سود gl دنده ای حدود 120 میلیون تومن بیشتر از اتومات است.
ایگل مشکی تهران : من امروز ز زدم نمایندگی گفتن یک یا دو هفته بعد از شاسی پلاک میشه و اینکه‌ مثلا زد توی سیستم ب من گفت خودروی شما ارسال شده برای تخصیص شاسی،لجم میگیره مث خنگا با آدم برخورد میکنن
محمد لاماری مشکی : منم ۲۸ بهمن رنگی مشکی تحویل هفته سوم مرداد اما هنوز دعوتنامه نیومده امیدوارم زودتر واسه همگی بیاد که سریعتر از این وضعیت خلاص بشیم
ایگل : سلام برای من 7 روز طول کشید البته بستگی داره به بعضی شرایط تا 15 روز تقریبا طول میکشه
سارا : سوال منم هست کسی نیست جواب بده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حمید شهریورواریزی 21تیر : آره به خدا رنگ مشکی 21تیر واریزی آخرم بود الآنم پلاک شدم تحویل پرونده به شرکت 22بود .خیلی ها فاکتور شدن .شما هم میشی .نمیدونی هر چی ماشین دارن دارن میدن بیرون عجیب شده
حمید شهریورواریزی 21تیر : ببین بستگی به اون نمایندگی داره عوضی باشه یا نه .یک موقعی صفحه کلاجت به مشکل بخوره میان میبینن کفپوش داری گارانتی موتور باطل میکنم.یک موقعی صحبتش بود که دیگه باطل نمیشه ولی نمی دونم تایید شد یا نه.
اطلس دی : از دوستان کسی هست که اردیبهشت تکمیل وجه کرده باشه و خرداد از چه تاریخی شروع میشه لطفا لطفا لطفا هز کی میدونه جواب بده
اطلس12 : انشالله زودتر خلاص شیم منم هر کی میبینم تکمیل وجه اردیبهشت هست میگه جی ال
اطلس بهمن کرمان : سلام امروز تماس گرفتم گفتن اطلس جی تکمیل وجه اردیبهشت نداره خرداد و تیر و مرداد تکمیل برا اطلس جی هستن احتمالا اردیبهشت جی ال هستن انشالا اسفند تموم شه که سریع ما ه های دیگه فاکتور بشه واقعا خسته شدیم لعنت به سایپا
آینازپنج دنده : من حاضرم تبدیل بیاد دوماه دیگه بدن
حسین : دارن 12خرداد رافاکتور میکنن ولی من تکمیل وجهم 12است فاکتورنشده
سورن 1404 مهیار : قیمت خودروها داره میره بالا هر کی لازمش زوتر بخره
دنا پلاس : هر کی خودرو لازم داره زودتر بخره قیمتها میره بالا.....
رخساره : قیمت تخم مرغ در 3ماهه اخیر دوبرابر شده یعنی امروز 180هزار تومان خرید شده در مرحله بعدی نوبت کالاهای بزرگترومصرفی مثل خودرو 2برابر میشه شاید مسغره باشه ولی مثل ماه تابان روشنه الان کارخونه ها زور میزنند دوباره برای نیمه دوم سال افزایش قیمت مجدد بدهند و ادعا میکنند در زیان دهی مطلق هستند