بازخوانی مفهوم رونق در خودروسازی ایران

بازخوانی مفهوم «رونق» در خودروسازی ایران

نزدیک به دو سال از پایان روزهای طلایی خودروسازان که موفق به ثبت تیراژ یک میلیون و 600 هزار دستگاهی برای خود شدند می‌گذرد. خودروسازان طی دو سال گذشته در حالی هر روز با سرعت بیشتری از دوران رشد تیراژ خود فاصله گرفتند که از دید بسیاری از فعالان این صنعت، سال 90 سال رونق تولید خودرو بود.  این در شرایطی است که با افت تولید خودرو از ابتدای سال 91، نگاه‌ها بیش از پیش به خودروسازی معطوف و نقدها پیرامون این صنعت جدی‌تر از قبل شد. به این ترتیب در بسیاری از تعاریف این صنعت تجدیدنظر شد، از جمله «تولید داخلی» یا «خودرو‌ملی» که منتقدان به نقد آنها پرداختند.
حالا در روزهایی که خودروسازان در تلاشند تا در فضایی بهبود یافته، «رونق» را به صنعت خودرو بازگردانند، به نظر می‌رسد تجدیدنظر در مورد مفهوم «رونق» نیز ضروری باشد. 
در واقع این طور به نظر می‌رسد که شاید «تیراژ‌بالا» دیگر تنها عامل برای شناسایی «رونق» در صنعتی مانند خودرو نباشد و باید پارامترهای دیگری را نیز برای مشخص کردن «رونق داشتن» یا «رونق‌نداشتن» این صنعت لحاظ کنیم. 
شاید در نگاه اول، برای بازگشت رونق به صنعت خودرو، رشد تیراژ و رسیدن به روزهایی مانند سال 1390 کافی باشد؛ اما آیا رشد تیراژ به تنهایی می‌تواند رونق صنعت خودرو را تضمین کند؟ خصوصا در شرایطی که با افزایش شدید قیمت‌ها، کیفیت و تنوع محصولات فعلی، مشتریان این صنعت را راضی نمی‌کند. 
رشد تیراژ هر چند نشانه‌ای برای وجود پویایی در بنگاه اقتصادی مانند خودروسازی است، اما به نظر می‌رسد کیفیت محصولاتی که در حجم زیاد تولید و به بازار عرضه می‌شوند نیز برای اندازه‌گیری رونق آن بنگاه اهمیت داشته باشد. 
از نظر کارشناسان، با بهبود شرایط سیاسی و اقتصادی بدیهی است که خودروسازان نیز می‌توانند در شرایط کسب و کار و تولیدات خود رونق ایجاد کنند، اما اینکه این رونق چیست و طی چه زمانی ایجاد خواهد شد، بسیار مهم به نظر می‌رسد. نکته دیگر نقش مشتریان صنعت خودرو در پیش بردن رونق صنعت خودرو است.  سعید لیلاز، کارشناس مسائل اقتصادی عقیده دارد، رونق به این معنا است که تولیدات خودروسازان هر سال بهتر از سال قبل شود. لیلاز به خبرنگار «دنیای اقتصاد» می‌گوید: مثلا در 6 ماه دوم امسال شاهد رونق تولید بودیم؛ زیرا افت تولیدات خودروسازان سرعت کمتری به خود گرفت و شاهد بهبود تیراژ آنها بودیم. لیلاز، در شرایط فعلی عبور از رکودی که در صنعت خودرو وجود دارد نوعی رونق برای این صنعت تلقی می‌کند. او در پاسخ به این سوال که رونق به چه معناست، می‌گوید: 40 تا 50 درصد از مشتریان طی 2 سال گذشته به علت از دست دادن قدرت خرید از بازار خودرو خارج شده‌اند، ما اگر بتوانیم آنها را به بازار برگردانیم در واقع توانسته‌ایم رونق واقعی را نیز به صنعت خودرو بازگردانیم. او با اشاره به این نکته نقش مشتریان در بازگشت رونق به صنعت خودرو را مشخص کرده و آن (بازگشت رونق به خودروسازی) را از نظر کیفی، حداقل تا انتهای سال 95 کار سختی می‌داند. لیلاز می‌گوید: در شرایط فعلی صحبت کردن در رابطه با بحث کیفیت کمی سخت است، اما با توجه به اینکه از قبل طرح‌هایی برای بهبود تولیدات خودروسازان در جریان بوده، می‌توان امیدوار بود با ورود شرکای خارجی این طرح‌ها به نتیجه برسند تا به این ترتیب از نظر کیفیتی نیز شاهد رونق در صنعت خودرو باشیم. 

رونق صنعت خودرو در گرو مشتریان

اما یکی از مدیران ارشد صنعت خودرو در پاسخ به این سوال که تعریف خودروسازان از «رونق» چیست، به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: مسلما تعریف ما در رابطه با این موضوع با تعریفی که در دنیا وجود دارد فرقی ندارد.  او در ادامه با اشاره به اینکه رونق در صنعت خودرو زمانی ایجاد می‌شود که رضایت مشتریان بهبود پیدا کند، می‌گوید: چهار عامل کیفیت، قیمت مناسب، تحویل به موقع و خدمات پس از فروش از جمله مواردی هستند که اگر با انتظارات مشتری همخوانی داشته باشند می‌توانند وجود رونق را در صنعت خودرو تضمین کنند.
گفته‌های این مدیر ارشد در حالی است که با مرور اتفاقات گذشته مشخص می‌شود بعد از افت تولیدات خودروسازان، هیچ کدام از عواملی که او به آنها اشاره کرد مورد رضایت مشتریان نبوده است؛ از قیمت خودرو گرفته تا حذف برخی امکانات از روی خودروهای صفر. البته خود وی چنین اعتقادی ندارد و با اشاره به آمار و ارقام، تاکید می‌کند:به نظر من نمی‌توان گفت تمام این عوامل از نظر مشتریان با افت همراه بوده؛ زیرا نظرسنجی خودروسازان چنین چیزی را نشان نمی‌دهد. او در این رابطه می‌گوید: طی مدتی که خودروسازان در بحران تولید گرفتار بودند، مشتریان در دریافت خودروهای خود با مشکلات فراوانی رو‌به‌رو شدند، اما با این حال خودروسازان تمام تلاش خود را کردند تا رونق را در صنعت خودرو حفظ کنند و کیفیت محصولات نیز نسبت به قبل با افت همراه نشود. این مدیر با اشاره به وابستگی رونق صنعت خودرو به شرایط اقتصادی کشور و مشتریان می‌گوید: این مشخص است که رونق صنعت خودرو نسبت به سال‌های گذشته بسیار صدمه دیده است؛ اما خودروسازان کیفیت محصولات را با چنگ و دندان نگه داشتند؛ درحالی‌که در رابطه با توسعه محصول کار زیادی از دست آنها بر نیامد.  وی با اشاره به اینکه رشد تیراژ نیز می‌تواند به معنای رونق گرفتن صنعت خودرو باشد می‌گوید: این یک حرف کلی و خوب است، اما نباید رشد تیراژ محصولاتی که سال‌ها است آنها را تولید می‌کنیم به معنای یک رونق تمام و کمال در نظر بگیریم. او در ادامه با اشاره به اینکه این روزها بیشترین تاکید از سوی مسوولان رشد تیراژ است می‌گوید: برای رسیدن به رونق صنعت خودرو بیش از هر چیز دیگری نیاز داریم که قدرت خرید مشتریان احیا شود، اما برای دیدن چنین روزی دست کم باید 3 سال زمان صرف کنیم. این مدیر صنعت خودرو بار دیگر با تاکید بر این موضوع که رونق صنعت خودرو واقعا با رشد تیراژ محقق نخواهد شد، می‌گوید: اگر فرض کنیم دولت وامی را که مدت‌ها است قول آن را به خودروسازان داده، پرداخت کند و تحریم‌ها هم به صورت کامل برداشته شوند و شرکای خارجی هم وارد شوند، باز هم نمی‌توان روی رونق صنعت خودرو خیلی حساب کرد، زیرا «رونق» اين صنعت بستگی مستقیم به احیای قدرت خرید مشتریان دارد. 

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودرو , تولید , رونق , خودروسازی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
v4 اتومات تیتانیوم : این بی وجود ها بالاخره برای ما روز 23 شهریور فاکتور کردند فروش فوری با موعد تحویل 3 شهریور بود !! الان که دوباره نگاه می کنم می بینم فاکتور رو تغییر دادند و حدود 8 میلیون گران تر فاکتور کردند !!!! عوضی ها الان 2 روزه منتظر تخصیص پلاک هستم و خبری نیست امروز با ویران خودرو تماس گرفتم گفت فراجا فیزیک پلاک تمام کرده باید یک هفته منتظر باشید تا پلاکش بیاد !!!!! دیگه اعصاب ندارم از دست اینها بی لیاقت ها !!! یادتون باشه بابت تاخیر در تحویل بعد از فاکتور شدن هم می تونید شکایت کنید و خسارت بگیرید . ضمنا تعزیرات گفته همه بران تو سامانه 135 نسبت به گران فروشی ایران خودرو شکایت ثبت کنند تا پول های اضافی رو برگردونند !! بعنی پولت زوری هم که ازت گرفتن رو می خوای بگیری باید 100 جا شکایت کنی و التماس کنی
شاهین اسفند : من تکمیل وجه ۱۶ اسفند بود تحویل گرفتم
محمد تقی افشاری : سلام مال شمابعدازفاکتور،چندروزه طول کشیدپلاک بشه
یاسین : تا روز تحویل تو شکایت بنویس حتما میدن،تو خواسته ها خسارت دیرکرد کرد ،هزینه رسیدگی دادگاه، خسارت دیرکرد کرد پرداخت دین حتما بگویید
محمد تقی افشاری : سلام اقا هادی شما تبدیل زدی بعدازفاکتور،چندروزطول کشیدپلاک بشه
شاهین۱۴۰۲ : سلام از کدام قسمت و ادرس سایت میشه رفت تبدیل زد لطفا راهنمایی کنید
شاهین Cvt : دوستان تا چه تاریخی شاهین cvtفاکتر شده
محمد تقی افشاری : سلام اقامحمدمال شما چندروزبعدازفاکتور،پلاک شد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
معلم : اگر 24 درصد افزایش خورده 120 میلیون شده باید 15 درصد افزایش می داد که بشه 75 میلیون و به پیش فروش ها 50 درصد افزایش می خوره به جای اینکه 60 میلیون دادیم باید 37 میلیون می دادیم یعنی حدود 22 میلیون از پیش فروش ها دزدی شده و 45 میلیون از فروش فوری دزدی کردن برا 207 پانا فولادی حساب کردم
مهرداد فوق العاده کرج : سوال جهت بیکاری ک سایپا مارو دچارش کرد فک کنم تا 27بهمن داریم بعدش میشه 30بهمن درسته؟
12163914 : 24بهمن تکمیل وجه کردم فوق العاده اما کی فاکتور بشم خدا میدونه
مرداد 19 : سلام من 19 مرداد طرح مادران .فوق العاده. هنوز فاکتور نشدم
Gxl : پاسخ ب مائده خانم ؛ میگم سخا واستون کی اومده ؟
اطلس آذر : خب بریم تجمع و اعتراض کنیم این بنده خدا هم همینو میگه منم حتما میرم با دوتا بچه مدرسه رو واقعا دیگه پولی ندارم برا سرویس و اسنپ گرفتن
مرتضی : بدتر سایپا هیچ شرکتی نیست ... ماشینای اشغال با مدت تحویل طولانی ... یکی نیست بگه خط تولیدت ظرفیت و توان نداره بخشنامه ثبت نام نده... مردم از شدت نداری رو میارن به سایپا ... لعنت بر باعث و بانیش
soren : سلام مهسا خانم نه ما پیش فروش مادران رزرو بودیم که تکمیل وجه 22خرداد انجام دادیم موعدمون 31,مرداد بود که 17شهریور تبدیل زدیم 25شهریور تحویل گرفتیم
حسین : فاکتور شد خودرو شما؟
مرتضی : این کوییک حلبیا چرا انقد دیر فاکتور میشن؟ بنز که نمیسازی یه کوییک زپرتی هست