اسب خودروسازان می‌تازد؟

اسب خودروسازان می‌تازد؟

سال 92 نیز برای خودروسازان کشور چندان خوش‌یمن نبود و آنها حالا در انتظار تحویل سال جدید هستند تا شاید از این دوران ضعف و ناخوش احوالی خارج شوند، هرچند به نظر می‌رسد راه درازی تا رسیدن صنعت خودرو به روزهای اوجش باقی مانده است.
 اتفاقات سیاسی و اقتصادی مثبتی که طی سال گذشته در کشور رخ داد سبب شده کارشناسان به آینده خودروسازی کشور در سال 93 امیدوار شده و از احتمال تسریع روند بازگشت این صنعت به مسیر عادی خود صحبت به میان بیاورند. لکوموتیو صنایع ایران دو سالی می‌شود که از ریل منحرف شده و در جاده خاکی، کند و ناامیدانه حرکت می‌کند و حالا که کمتر از یک هفته به فرا رسیدن سال 93 باقی مانده است، صحبت از احتمال بازگشت آن به ریل تولید می‌شود. به عبارت بهتر، اگرچه خودروسازی ایران این روزها حال و احوال خوشی ندارد، اما به اعتقاد کارشناسان، سال آینده می‌تواند سال نسبتا خوبی برای صنعت خودرو کشور باشد. این گمانه‌زنی کارشناسان از آنجا نشات گرفته که آمریکایی‌ها تحریم خود را از خودروسازی ایران برداشته و همچنین اوضاع اقتصادی کشور تا حدی به ثبات رسیده است، به‌خصوص در بازار ارز. البته هنوز مشکل بزرگی به نام «کمبود نقدینگی» بر جای خود باقی‌است و خودروسازان معتقدند تا این مشکل حل نشود، نباید به آینده صنعت خودرو کشور امیدوار بود. طی دو سال گذشته تحریم‌های بین‌المللی، کاهش نقدینگی و رشد نرخ ارز، خودروسازی ایران به عمیق‌ترین بحران خود پس از دوران جنگ فرو رفت. اوضاع برای خودروسازان به حدی وخیم شد که نه تنها تولیدشان به یک سوم رسید، بلکه قیمت خودروها نیز به بیش از دو برابر افزایش یافت تا صدای اعتراض مردم نیز دربیاید. از آن سو اما خودروسازها نیز درمانده بودند و چندان کاری از دست شان برنمی‌آمد، چه آنکه تقریبا بسیاری از خودروسازان خارجی با آنها قهر بودند و تحریم اجازه نمی‌داد قدم از قدم بردارند. تحریم‌ها به‌خصوص تحریم ایالات متحده علیه خودروسازی ایران، سبب شد روند افت تولید خودروهای داخلی شدت یابد و به تبع آن قیمت‌ها نیز بیشتر و بیشتر بالا بروند و از آن سو نیز مشکلات مالی هم تمام شدنی نبودند. فشار وارده به خودروسازان به حدی زیاد شد که آنها چندین بار بابت نابودی صنعت خودرو هشدار دادند و حتی چندی پیش نیز قطعه سازان تهدید کردند که به‌دلیل مشکلات مالی، دیگر قطعه در اختیار جاده مخصوصی‌ها قرار نمی‌دهند. مجموعه این مشکلات و اتفاقات، بیم نابودی صنعت خودرو را در دل خیلی‌ها کاشت، مخصوصا اینکه دولت قبل نیز توجه چندانی به این صنعت نشان نداد و حتی با وجود وعده و وعیدها، پولی، به خزانه‌اش واریز نکرد. موجی از ناامیدی جاده مخصوصی‌ها را در بر گرفته بود تا اینکه خرداد 92 از راه رسید و دولت «تدبیر و امید» پیروز انتخابات شد تا خودروسازان مانند بیشتر ایرانیان، به آینده امیدوار شوند. با مستقر شدن دولت یازدهم، اتفاقات سیاسی و اقتصادی مثبتی برای کشور رخ داد، که شاید بهترین آن «توافق هسته‌ای ژنو» بود، توافقی که در نهایت سبب شد تحریم‌ها علیه صنعت خودرو کشور لغو شود. این تحریم به هیچ کشور و شرکتی در دنیا اجازه نمی‌داد با خودروسازی ایران کار کند زیرا از سوی آمریکایی‌ها تنبیه می‌شد و از همین رو خیلی‌ها مراودات خود را با جاده مخصوصی‌ها قطع کردند که در راس آنها رنوی فرانسه بود. این شرکت تا جایی که توانست در خودروسازی ایران ماند اما وقتی با تحریم و تهدید آمریکایی‌ها روبه‌رو شد، چاره‌ای جز تعلیق فعالیت‌هایش در ایران نیافت. 
هرچه بود، دولت یازدهم در اولین اقدامات سیاسی خود توانست بر سر مسائل هسته‌ای با غرب به توافق برسد و در نتیجه آن، تحریم علیه خودروسازی ایران لغو شود. با لغو تحریم‌ها، خودروسازان بزرگ دنیا برای ورود به ایران اعلام آمادگی کردند و حالا نیز خبر می‌رسد توافقات خوبی میان خودروسازان ایرانی و شرکت‌های معتبر خارجی صورت گرفته است. البته فعلا این چینی‌ها هستند که به توافقاتی جدی با خودروسازان ایرانی دست یافته‌اند، اما آن طور که مسوولان وزارت صنعت می‌گویند، گزینه‌های معتبری برای همکاری‌های مشترک، روی میز خودروسازان کشور است. به اعتقاد کارشناسان، حضور بزرگان خودروساز جهان در ایران کمک بسیار زیادی به خروج صنعت خودرو کشور از بحران خواهد کرد و حتی مقدمات پیشرفت و نزدیک شدن به تکنولوژی روز دنیا را نیز برای آبی و نارنجی‌های جاده مخصوص فراهم خواهد آورد. 
از طرفی اما، تولید خودرو نیز کمی رونق گرفته و فضای سیاسی و اقتصادی کشور نیز به ثباتی نسبی رسیده و از همین رو است که کارشناسان به آینده صنعت خودرو در سال آینده امیدوارند. به گفته آنها، نه تنها روند تشدید بحران در «جاده مخصوص» متوقف شده، بلکه سال آینده سال رشد تولید و همکاری‌های جدید صنعت خودرو ایران خواهد بود. به اعتقاد کارشناسان، سال 93 با افزایش تیراژ خودروهای داخلی همراه است هرچند نباید انتظار داشت که رکورد تولید یک میلیون و 640 دستگاهی سال 90 به این زودی‌ها تکرار شود. با وجود آنکه گمانه‌زنی کارشناسان از بهتر شدن اوضاع تولید صنعت خودرو کشور طی سال 93 حکایت می‌کند، خودروسازان معتقدند «بی‌پولی» همچنان بزرگ‌ترین مشکل و مانع بر سر راه تولید خودرو طی سال آینده خواهد بود. گویا دولت نیز فعلا و با هدف کنترل نقدینگی و تورم، قصدی برای شارژ مالی خودروسازان ندارد و اگر این گونه باشد، صنعت خودرو کار بسیار سختی برای افزایش تیراژ خود در سال پیش رو خواهد داشت. البته قرار است چندین محصول جدید به خطوط تولید خودروسازان اضافه شود که اگر این اتفاق سر وقت رخ داده و طبق برنامه پیش برود، می‌توان به افزایش تیراژ و تنوع خودروسازان کشور امیدوار بود. باید منتظر ماند و دید سال آینده که اتفاقا سال «اسب» نام دارد، اسب خودروسازان زین می‌شود و می‌تازد یا همچنان آهسته آهسته قدم خواهد زد؟

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودرو , اسب , خودروساز , سیاسی , اقتصادی , اتفاق , 92






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

امیر
0

کی گفته ما باید همه چی تولید کنیم،این همه آمار تصادفات و مرگ ومیرها بابت چیه!اینکه ما خودرو ساز بشیم!!!!!!مگه همه دنیا همه چی رو خودشون تولید میکنن?اصلا همین آمریکا ساعت مچیش رو از سوییس وارد میکنه بعد ما این همه پتانسیل رو ول کردیم چسبیدیم به خودرو!!!!!!صنایع دستی،فرش و گلیم و....
20:54  1393/01/03
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: حمید
9

ایشالا که توی سال جدید نسل این خودرو سازای داخلی برداشته بشه تا مردم با خیال راحت و با حداقل هزینه بتونند اتوموبیل های روز دنیا با تکنولوژی و مهمتر از همه با امنیت بالا سوار شن
13:57  1392/12/24
گزارش
پاسخ دادن
حسين
9

ايشالا ما هم دعا ميكنيم
18:42  1392/12/24

گزارش
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
So 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین G : سایپا تو تولید شاهین مونده رفته برا ما پارس نوا تولید میکنه
ارش : اگر مراجع محترم قضایی ورود کنن تمام شرکتها موظف به انجام تعهدات سر موعد میشوند متاسفانه هیچ مرجعی نمیخواد دخالت کنه شرکتهای دیگه در انجام تعهدات خیلی بهتر از کرمان موتور عمل میکنند مثلا پیکاپ فوتون ایران خودرو شرایطی ۹۰ روز کاری رو زیر سی روز تحویل دادن اما تی ۹ نود روز کاری گذشته هنوز شاسی نشده خدا آخر عاقبت مارو با کرمان موتور بخیر کنه…
ALI : سایپا معمولا اوایل هفته فاکتور نمیکنه ایشالا آخر هفته فاکتور میشید
ارش : سلام عرض ادب من تیرماه ثبت نام کردم وضعیت خودرو هنوز نامشخص است فقط تکمیل وجه سبز هست الباقی همه موارد قرمز هست ۱۵ آبان ۹۰ روز کاری به پایان میرسه اما هنوز ماشین من شاسی نشده کرمان موتور واقعا در بد قولی بی همتاست اگر تا ۱۵ هم آبان تحویل بدن من میام همینجا از شرکت کرمان موتور عذر میخوام
x5 سفید : داداش من موعد تحویلم شهریور بوده تازه ۱۰ روز پیش ماشین شاسی خورده که هنوزم معلوم نیست‌کی تحویل بدن
x5 سفید : سلام من شرایط شما رو داشتم که ۱۱ شهریور تکمیل وجه کردم و ۲۸ مهر ماشین شاسی شد ولی هنوز بیمه و پلاک نشده تا این ساعت
نسترن : سلام خسته نباشید دوستان چجوری گزینه تحویل حضوری را فعال کنم
J7 : سلام دوستان چه مبلغی از دعوتنامه J7 کم شده؟
cvt 19اسفند : چرا شاهین پلاس فاکتور میشه cvtنمیشه
cvt 19اسفند : چطور پلاک میکنن که ما 27فاکتور شدیم و هنوز پلاک نشدیم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی سورن : ممنون از جواب شما،من سورن دوگانه طرح فرسوده فروش فوق العاده تحویل 24 آذرم هنوز فاکتور نشدم شما چه طرحی بودید ؟
بی نیسان : علیک سلام آقای اسدالهی من اهل گنبد کاووس هستم میدونید بعد روشن شدن اون چراغ تحویل کی ماشین دستم میرسه شنبه هفته قبل پلاک شدم دیروز روشن شد چراغ تحویل. شما تحویل گرفتین؟
کوییک اس30 تیر : من از چند تا نمایندگی استعلام گرفتم همشون گفتن 29 تیر آخرین فاکتور کوئیک اس هست، منم 30 تیر هستم فاکتور نشدم هنوز.کسی هست 30 تیر فاکتور شده باشه؟؟؟؟
پانا 30 مهر : سلام دوستان کسی تحویلی 30 مهر فاکتور شده؟من 20مهر پلاس زدم 29 مهر هم رینگ زدم دست رسی به کاستومر ندارم نمیدونم فاکتور شده یا نه کسی اگه هست تحویلی 30 مهر فاکتور نشده باشه تیک سبز بزنه ببینم چقدر نشدن.تشکر همگی
شیده : اینطور که نیست اونایی که الان شهریور دارن میگیرن یه جای کارشون میلنگیده ضدم خوبه سال تولیدش میخوره 1405 نه 1404
سیامک : نه فعلا نمیدن هنوز کسایی که پارسال ماشین تحویل گرفتن دیر کرد نگرفتن چه برسه به ماها که هنوز ماشینم نگرفتیم
دنا 6 دنده : سلام ابان واذر نداشته پیش فروش از قبل،فقط همین فوری قبل فوق العاده که تومهر گذاشتن
افشین پیش فروش دوگانه ،شهریور : بله متاسفانه منم شرایط شما رو دارم ، ،این بی شرف ها انگار مارو از یاد بردن ، دو ماه تاخیر در دعوتنامه داشتن خدا میدونه میخان چکار کنن ،حالا ببین تو تحویل ماشین میخان چن ماه تاخیر کنن ،الان نزدیک یک ساله پول دادیم ،اینطور که شنیدم سود مشارکت هم نمیدن
ساینا دوگانه 25 آذرتحویل تیر404 : سلام خیر برامن تحویل تیر بود ولیکن مرداد ماه یازدهمش اون هنوزم فاکتور نشدم
پیش فروش : پیش فروش تحویل 30 آذر و تحویل 30 دی کسی فاکتور شده؟