قفل خودرو چگونه کار می‌کند؟

قفل خودرو چگونه کار می‌کند؟

ازبین صفحه کلید، سیستم ورود بدون کلید و قفلهای مرسوم ، امروزه برخی از خودروها از  چهار یا پنج طریق مختلف برای بازکردن قفل درب استفاده می‌کنند. چگونه خودروها این راه های مختلف را تشخیص می‌دهند، و چه اتفاقی هنگامی که قفل باز می‌شود رخ می‌دهد؟ مکانیزمی که قفل درب خودروی شما را باز می‌کند، در واقع بسیار جالب است. این سیستم باید بسیار قابل اعتماد باشد، زیرا قرار است در طول عمر خودرویتان ده ها هزار بار عمل بازکردن قفل را انجام دهد. در این مقاله، ما فقط درمورد اینکه چه چیزی داخل درب خودروی شماست که باعث باز شدن قفل آن می‌شود فرا خواهیم گرفت. سیستم فعال کننده (Actuator)که کار اصلی را انجام می‌دهد به صورت مجزا بررسی می‌شود، سپس چگونه قفل مجبور به باز شدن می‌شود را یاد خواهیم گرفت. اما ابتدا ببینیم، خودرو شما همه این کارها را چگونه با این دقت انحام می‌دهد.

 

قفل کردن و بازشدن قفل 

قفل خودرو چگونه کار می‌کند؟

در اینجا چند راه که شما می‌توانید قفل خودرو خود را باز کنید را نام می‌بریم:

. توسط کلید

. با فشار دادن دکمه باز کردن قفل

. با استفاده از کلید ترکیبی در سمت بیرونی درب

. با بالا کشیدن دگمه در سمت داخلی درب

. توسط سیستم دسترسی بدون کلید از راه دور

. به وسیله یک سیگنال از مرکز کنترل

در خودروهایی که قفل برقی دارند، کلید فعال و غیر فعال کردن قفل در واقع با ارسال نیرو به دستگاه فعال کننده که قفل را باز می‌کند، عمل می‌کند. اما در اغلب سیستم های پیچیده تر که راه های متعددی برای قفل و باز کردن قفل درب دارند، سیستم کنترل کننده بدنه تصمیم می‌گیرد که چه وقت قفل را غیر فعال کند. کنترل کننده بدنه در واقع یک کامپیوتر در خودرو شما است. در واقع این سیستم  حواسش به چیزهای بسیاری در خودروی شما است که باعث میشود خودرویتان با شما دوستانه تر رفتار کند! به عنوان مثال، تازمانی که شما استارت بزنید چراغ سقفی را برای شما روشن نگه می‌دارد،و با صدا در آوردن یک آلارم به شما یادآوری می‌کند که چراغ های جلو را روشن گذاشته اید، یا کلید را در استارت جاگذاشته اید. در مورد قفل های برقی، کنترل کننده بدنه، تمام منبع های  ممکنه برای  ارسال سیگنال قفل، یا باز شدن قفل را تحت کنترل خود دارد. با کنترل صفحه کلید متصل به درب خودرو، در صورت صحیح بودن کد وارده، قفل را باز می‌کند. کنترل کننده بدنه فرکانس سیگنال رادیویی را کنترل می‌کند و قفل را زمانی که کد دیجیتالی دریافتی از فرستنده کلید خودرو یتان درست باشد باز می‌کند و همچنین تمامی سوییج های داخل خودرو را کنترل می‌کند. زمانی که کنترل کننده بدنه هریک از سیگنال های ذکر شده را از منابع شان دریافت می‌کند، نیرو را برای باز یا بسته کردن قفل در اختیار فعال کننده می‌گذارد. حال وقت آن است که نگاهی به داخل درب خودرو بیندازیم و ببینیم چگونه اجزای آن با هم در ارتباط هستند.

 

داخل درب یک خودرو 

قفل خودرو چگونه کار می‌کند؟

سیستم فعال کننده یا  Actuator پایین ضامن درب قرار گرفته است. یک میله فعال کننده را به دستگیره متصل می‌کند، و میله ای دیگر ضامن را به دکمه ای که از روی درب خودرو بالا می‌پرد وصل می‌کند. زمانی که فعال کننده ضامن را به سمت بالا حرکت می‌دهد، در واقع دستگیره خارجی درب را به مکانیزم  بازکردن بازکننده متصل می‌کند. زمانی که ضامن پایین است،دستگیره خارجی درب ارتباطش با مکانیزم قطع می‌شود و دیگر نمی‌تواند باز شود. برای باز شدن قفل درب، کنترل کننده بدنه نیروی لازم را برای یک بازه زمانی در اختیار فعال کننده می‌گذارد. حال نگاهی به فعال کننده بینداریم.

 

فعال کننده 

قفل خودرو چگونه کار می‌کند؟

فعال کننده قفل برقی درب دستگاهی بسیار ساده و قابل فهم است. سیستم کاملا ساده است. یک موتور کوچک الکتریکی یک سری از چرخدنده های خاردار را می‌چرخاند و به عنوان کاهنده عمل می‌کند. آخرین دنده یک مجموعه میله دندانه دار و چرخ دنده (rack-and-pinion) را به حرکت در می‌آورد که به میله فعال کننده متصل می‌باشد. میله دندانه دار حرکت چرخشی موتور را به حرکت خطی مستقیم که برای حرکت قفل نیاز است تبدیل می‌کند. نکته جالب در مورد این مکانیزم این است که زمانی که موتور می‌تواند دنده ها و ضامن را حرکت دهد، اگر شما ضامن را حرکت دهید موتور را به گردش در نمی‌آورد. این عمل توسط یک کلاچ گریز از مرکز کوچک، که متصل به دنده است و با موتور درگیر می‌شود تکمیل می‌شود. زمانی که موتور دنده را می‌چرخاند، کلاچ شروع به چرخیدن می‌کند و یک دنده کوچک فلزی را به یک دنده پلاستیکی بزرگتر قفل می‌کند، این عمل به موتور اجازه می‌دهد که ضامن درب را به حرکت در بیاورد. اگر خودتان ضامن درب را به حرکت در بیاورید، تمام دنده ها به جز دنده پلاستیکی که کلاچ با آن در گیر است می‌چرخند.

 

قفل شدن اجباری!

قفل خودرو چگونه کار می‌کند؟

اگر تا حالا درب خودرویتان قفل شده باشد و شما کلید را داخل خودرو جا گذاشته باشید، ابزاری که برای باز کردن قفل استفاده می‌شود یک تکه فلزی نازک و بلند که قلابی صاف  دارد. یک حرکت عمودی از کلید روی درب یا فعال کننده قفل، دقیقا چیزی است که برای چرخاندن قفل و باز کردن درب نیاز دارید.در واقع شما با استفاده از قلاب انتهای میله فلزی محلی راکه دکمه قفل و فعال کننده به هم در تماس هستند را پیدا کنید و با سرعت رو به بالا بکشید تا قفل بازشود.


منبع

HowStuffWorks

برچسب : قفل , دسترسی بدون کلید , ورود و استارت بدون کلید






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

حسین
12

لطفا در مورد علت خلاص شدن سیم داخل درب پژو هم توضیح بدین و چه جوری تعمیر میشوند. باتشکر
00:22  1395/02/05
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: Mehяan
2

کاش راجع به خرابی های احتمالی و رفع عیب آنها هم صحبت میشد
13:50  1395/02/04
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
لعنت 3 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
۲۳ اردیبهشت : با سلام به همه دوستانی که تحویل می گیرن لطفا اینجا از کیفیت ماشین بگین. ببینیم باید استفاده کنیم یا به فکر فروش و تعویضش باشیم. ممنون
شاهین GL در تاخیر : ایران‌خودرویی ها دو بار پشت سرهم تجمع کردن الان همه ماشین زیر پاشونه
شاهین G : حقمونه بی ماشینیم وقتی نمیاین تجمع دست گذاشتین رو دست یعنی رضایت دارین به اوضاع
آرش : دوستان خردادی که تکمیل وجه نکردن به جی ال،خبری جدید نداری؟ حقیقت داره باید ۴۴۶ دیگه واسه جی ال بی صاحب بپردازیم؟؟؟؟ لطفا ج بدی
شاهین پلاس 3 اردیبهشت : یه سر برو نمایندگی حتما مدارکت ناقصه
معصومه : بله دقیقا شرایط شما رو ما هم داریم، دیروز برای بار دوم پیامک تکمیل وجه اونم برای جی ال که خواسته ما نبود اومد، امروز که به نمایندگی مراجعه کردیم گفتن شما شامل افزایش قیمت نمیشین، 320 تومن دیگه باید واریز کنین، ما هم از سر اجبار که شاهین جی رو نمیدن جی ال رو فردا پرداخت میکنیم، میدونم که همینم حالا حالاها تحویل نمیدن، دعا میکنم شرکت سایپای دزد با خاک یکسان بشه
تارا وی ۱ سفید تحویل ۴ آذر شیراز : سلام.مبارک باشه.چه رنگی؟
احمد x5 تیر ۱۴۰۴ اقساطی : منم ۹۰ روزه ثبت‌نام کردم x5موعد تحویل سیستمی رسیده ولی هیچ خبری نیست,انگاری شرکت عجله نداره،
شاهین : اره از مبِلع کم میشه حدودا۳۲۰ دیگ باید واریز کنید
میثم : دوست عزیز شما چه ماهی بودی چقدر واریزی داشتی که ۱۳۸ دیگه واریز کردی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
5 تیر تکمیل : با سلام.ملاک واریز وجه دومتون هست که 15 شهریوره.الان داره واریزی های تیر رو انجام میده
5 تیر تکمیل : سلام.دقیق منم نمیدونم ولی شما نهایت رو ده الی آخرش چهارده روز بذار که دیگه هی اذیت نشی چشم انتظار بمونی. فقط لطفا اگه کسی میدونه از کجا میشه مراحل بعد فاکتور رو نگاه کرد خدا خیرش بده به ما هم بگه
حامد : یه زنگ بزن به نمایندگیت به منم خبر بده
نیسان ایکس : دوستان اکستند قرار 25 ابان شروع به شماره گزاری بشه البته یکی بهم تو نمایندگی گفت اگه راست گفته باشه همه فاکتور بشن میفرستن شماره گزاری فقط خدا کنه واقعیت باشه طولش ندن اکستند رو
حسین ملکی : قیمت اکسند دوگانه 1میلیارد و 30میلون 750هزار شد توجه کنید قیمت کارخانه گفتم بازار گرون تره
151لاینرچهارم شهریور : نمیدونم چقدر دیگ باید منتظر بمونیم اقا ننویسین هرکی میخاد تازه بگیره نخره بیچارتون میکنه سایپا
پانا 30 اذر : احتمالا دهم اذر
امین : سلام.پنجشنبه 1 آبان پلاک شده دوگانه آپشنال.هنوز چراغ تحویل خاموش هست و تحویل خبری نیست.نمایندگی تهران
سیمین : اکستند کسی پلاک نشده؟
رانا ابان : ببخشید به جه شماره ای باید تماس بگیریم برای پیگیری عدم فاکتور شدن ابانی ها ؟