باد جایگزین سوخت!

باد جایگزین سوخت!

برای پاسخ به این سوال باید از فکر کردن به انرژی به عنوان سوختی آسان –چیزی که تولید و مصرف می‌شود- اجتناب کنیم. در عوض به خصوصیات انسان، الگوهای رانندگی، عادات و خیالاتی در مورد باد و آب و هوا فکر کنیم. سپس به چگونگی ادغام این عوامل برای تولید نیرو از باد و چگونگی استفاده آن توسط رانندگان فکر کنیم. اگر کمی به آن فکر کرده باشید به جواب "نه" خواهید رسید و تا حدی نیز درست فکر می‌کنید. جواب کامل در پس متغییرهای بسیاری پنهان شده و اکنون می‌بینید که روزی پاسخ "آری" خواهد شد. موضوع قدرت اتومبیل ها با برق حاصل از باد، کمتر در حیطه تدارکات و تقاضا، و بیشتر در حیطه جامعه شناسی و تحولات فرهنگی در عادات و تفکرات گنجانده می‌شود. تغییر از لیتر بر کیلومتر به کیلووات ساعت بر کیلومتر مسئله ای فراتر از جایگزینی باطری به جای باک خودرو می‌باشد. این مسئله در خصوص تغییر عادت رانندگی، مسافرت و درک ما از کار و حمل و نقل است. اما اگر زمانی این سنت ها تغییر کردند، نیروی باد هنوز در میزان ذخیره ناقص خواهد بود.

باد جایگزین سوخت!

اگر مزرعه های بادی کافی و راه های متفاوت برای توزیع نیرو و اگرهای بسیار دیگری وجود داشته باشد، نیروی اولیه را تولید خواهد کرد. با وجود فن آوری های جدید پیش بینی وضع هوا، کماکان باد بی ثبات است. بیش از خصوصیات انسان، باد فصلی، وابسته به طوفان ها، متغییر و قابل تغییر است. اما این مسئله ممکن است که باد می‌تواند قسمتی از منبع متناوب نیرو باشد و روزی جایگزینی برای سوخت های سنتی مانند ذغال سنگ، گاز طبیعی و نیروگاه های برق روغن باشد. به مطالعه این مطلب ادامه دهید تا دریابید که چرا باد نمی‌تواند به ناوگانی از خودروهای ملی نیرو بدهد، اما به عنوان ابزاری کوچک در جعبه ابزار بزرگتر منابع نیرو قرار می‌گیرد تا کشور آمریکا را کشوری سبزتر بسازد.

 

غیر قابل پیش بینی بودن باد

باد جایگزین سوخت!

پروفسور استفان کانورز (Stephen Connors)، کارمند موسسه تکنولوژی ماساچوست (MIT) از قبل از بروز مسئله گرم شدن کره زمین تا به کنون بر روی تعامل انرژی های متفاوت و نسل نیروی الکتریسیته مطالعه می‌کند. وی گفت زمانی که به پتانسیل نیروی باد به عنوان سوختی برای تولید الکتریسیته برای ناوگان خودروهای برقی کشور می‌نگریم، مردم باید بیشتر به زمان نگاه کنند تا به جغرافیا. به طور خلاصه به جای اینکه به محل توزیع الکتریسیته فکر کنیم بهتر است به زمان نیاز الکتریسیته بنگریم. استفان می‌گوید "مهمترین مسئله در مورد خودروهای برقی درخصوص شارژ آنها در یک شب می‌باشد". اکنون اکثر الکتریسیته تولید شده از طریق استفاده از توربین های بخاری است که با سوخت گاز، ذغال سنگ و یا نفت خام  کار می‌کنند. همچنین در کارگاه های شبانه که در ساعات تاریکی مشغول به کار هستند اجازه گردش توربین ها را می‌دهند تا میزان الکتریسیته مازاد بسیاری را -حتی در هنگام ظرفیت کم- تولید می‌کنند، زمانی که مردم کمترین نیاز به آن را دارند. مگر اینکه شما صاحب خودرویی برقی باشید که در شب آن را به پریز متصل کنید و تولید مازاد و همچنین قیمت پایین تر برق در آن زمان به کمک شما بیاید. نیروی باد از این الگو پیروی نمی‌کند و کمتر بر روی ساعت و بیشتر بر روی الگوهای آب و هوایی متکی است، تنها تا حدی قابل پیش بینی است و آن هم بر اساس الگوهای انسانی نمی‌باشد. کانورز می‌گوید "زمانی که انرژی بادی در دسترس باشد الگوی نامناسبی در شارژ خودروهای برقی به وجود خواهد آمد". همچنین وی اذعان دارد بهترین زمان برای تولید انرژی در ماه های زمستانی، زمانی که بادها در قوی ترین حالت هستند، می‌باشد.

باد جایگزین سوخت!

در الگوهای بزرگتر فصلی، الگوهای روزانه نیز وجود دارد که در مناطق آب و هوایی کشور متغییر است. این ها مسائلی است که تولید هرچه سریعتر انرژی بادی را در دستور کار قرار می‌دهد. در هنگام ضرورت، باد می‌تواند مکمل نیازهای خودروهای برقی باشد، اما به دلیل الگوهای فصلی و منطقه ای که در تولید انرژی بادی ضرروی هستند، نمی‌تواند تنها منبع نیرو برای این خودروها باشد. "ترکیبات فصلی فعلا قادر به برطرف کردن نیازها نیستند".

 

نیروی بادی به تنهایی کافی نیست

باد جایگزین سوخت!

حرکت دادن ناوگان خودرویی یک کشور به وسیله نیروی بادی فرضیه های بسیاری را ایجاد می‌کند. اولین و مهمترین آنها وجود ناوگانی برقی است. بر اساس منابع دولتی و خصوصی، این کار در نوع خود مسئله ای شاهکار خواهد بود. اما حتی اگر این سناریو که اعتقاد کانورز و همکاران او بر این است تا سال 2050 به طول می‌انجامد نیز انجام شود، ارقام هنوز ترسناک هستند. اعداد کنونی مصرف سوخت بنزین برای مسافرت در کشور آمریکا حدود 1.5 میلیون لیتر در روز است. یک خودروی برقی با تکنولوژی کنونی خود نیازمند 40 کیلووات ساعت برق برای طی مسافتی مشابه با خودرویی با میانگین مصرف سوخت 1 لیتر برای طی مسافت 6.4 کیلومتر می‌باشد. این اعداد تنها تخمین بوده و به مرحله عمل، تاثیرات و عوامل دیگر نمی‌رسند. آنها به تصویر بزرگ نگاه می‌کنند گرچه برای تولید میزان انرژی یکسان با انرژی تولید شده توسط بنزین در مدت زمانی مشابه باید روزانه 16 تریلیون کیلووات ساعت برق تولید شود.

باد جایگزین سوخت!

در میزان تخمینی کوچکتر، یک خودرو سالانه 1839 لیتر بنزین مصرف می‌کند و بر اساس همان میزان 40 کیلووات ساعت برای هر 4 لیتر سوخت، سالانه برای طی مسافت 16093 کیلومتر چیزی حدود 20000 کیلووات ساعت انرژی نیاز است. در سال 2006 سازمان حمل و نقل کشور آمریکا تعداد خودروهای سواری را 251 میلیون خودرو تخمین زد. محاسبه اعداد و رقم نهایی بسیار وحشت انگیز است. همچنین در سال 2007 میزان تولید الکتریسیته تولید شده در کشور آمریکا از تمامی منابع چیزی حدود 4 تریلیون مگاوات ساعت بوده است و هر مگاوات ساعت برابر 1000 کیلووات ساعت می‌باشد. در هنگام ضرورت کشور می‌تواند برای رسیدن به اهداف خود به سمت خودروهای برقی تغییر مسیر دهد، اما تنها از طریق انرژی بادی ممکن نیست. در عوض سهم بیشتری از انرژی جدید را برای اتمام این برنامه در اختیار خواهد گرفت.

 

باد چگونه کمک خواهد کرد؟

باد جایگزین سوخت!

درحالی که تحت تاثیر تغییرات فصلی است، باد می‌تواند منبع انرژیی پاک و جدید باشد. توربین های بادی به دو شکل اصلی هستند: عمودی و افقی. نوع افقی شبیه به پروانه های بسیار بزرگ هواپیما است که اغلب در تبلیغات امروزی نشان داده می‌شوند. توربین های عمودی شبیه به مجسمه های مدرن هستند که مشابه گروهی تخم مرغ عظیم در زمین می‌باشد. هردو نمونه از طراحی آیرودینامیکی مشخصی بهره می‌برند تا باد را به عنوان نیروی حرکتی برای چرخاندن توربین ها به دام بیندازند. زمانی که توربین ها می‌چرخند الکتریسیته تولید می‌کنند. الکتریسیته تولید شده به صورت مستقیم برای سیستمی بزرگتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و یا ذخیره خواهد شد. یکی از نقاط مثبت باد خطی نبودن پتانسیل تولید شده است. برای مثال در تولید خطی یک دور گردش ژنراتور یک کیلووات ساعت برق تولید می‌کند، درحالی که باد نیروی سه گردش ژنراتور را تولید می‌کند. یعنی مقدار بادی که نیاز است تا ژنراتور را یک دور بچرخاند در حقیقت 3 کیلووات ساعت برق تولید می‌کند. در حالی که باد از این نقطه مثبت خود بهره می‌برد، تعداد مزارع بادی (تعداد توربین ها) در این بازه زمانی تقریبا کوچک می‌باشد.

باد جایگزین سوخت! باد جایگزین سوخت!

کانورز همانند دیگر دانشمندان انرژی می‌گوید الکتریسیته تولید شده از انرژی بادی به عنوان بخشی از پکیج بزرگتری از منابع انرژی جدید اعئم از حرارت زمین، آب، خورشیدی و زیستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. انرژی اتمی اغلب به عنوان منبع انرژی بدون کربن به این لیست اضافه می‌شود.  این میزان تقریبا به افزایش تعداد خودرهای برقی کمک می‌کند، همانطور که به رشد تکنولوژی پایه متشکل از شبکه های برقی هوشمند کمک کرده تا الکتریسیته مازاد را بر اساس محاسبات زمان واقعی نیازها به قسمت های مورد نیاز انتقال دهد. اما حتی با وجود این مسئله کانورز بر اساس Moses scenario برای داشتن ناوگانی تمام برقی به سال 2050 می‌نگرد. وی می‌گوید Moses scenario دسته ای از شرایط ایده عالی است که در آن قوانین دولتی، نظرات عمومی و سیاسی همگی مطابق با سفری آرام و یکپارچه به سوی سرزمین موعود است. او می‌گوید این مسئله همیشه زخ نمی‌دهد و خودروهای هیبریدی را مثال می‌زند.

باد جایگزین سوخت!

اولین خودروی هیبرید تجاری، تویوتا پیریوس در حدود 10 سال قبل به بازار امریکا راه یافت. حالا پس از گذشت یک دهه به عنوان آپشنی در خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حقیقت در هرجایی بیش از 15 تا 20 سال زمان صرف می‌شود تا تمامی ناوگان خودرویی یک کشور جای خود را با ناوگانی جدید تعویض کنند در حالی که از کمبود توانایی تجاری و خودروهای برقی قابل قبول رنج می‌برد، سال 2050 تاریخی ایده عال است اما احتمالا دست نیافتنی است. فعلا به جای خودرو باد بیشتر درخت های را به حرکت درمی‌اورد، اما شاید در آینده ای دور تغییر کند.


منبع

HowStuffWorks

برچسب : سوخت , باد , خودرو , برقی , الکتریسیته






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: .::Behrooz::.
4

فکر می کنم همون ایده ی تولید برق با استفاده از موتور های مبدل درون چرخ ها بهتر باشه ...
21:02  1393/01/12
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
So 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اهورا : دقیقا منم پارسال آذر ماه 298 واریز کردم و سوم اردیبهشت هم باقی پول رو اما هیچ خبری نیست. یعنی روزی هزارتا نفرین به جون مسولین سایپا میفرستم. به خدا درمونده شدم نمیدونم چکار کنم. همونایی هم که تبدیل زدن هم پلاک نمیشن. این چه شرکت سایپا یی شد
شاهین ۶ تیر : دوستان وضعیت فاکتورشدگی ها همچنان ۳ اردیبهشت هست؟؟؟؟
V4 سفید : سلام من فروش فوق العاده دوره ششم تارا اتومات سفید برنده شدم 5 مرداد تکمیل وجه کردم تحویل 3 آبان بود پنجشنبه هشتم آبان فاکتور شد شنبه دهم پلاک شد امروز دوازدهم ساعت 8و 12دقیقه وارد نمایندگی شد، زنگ زدن و همون صبح رفتم تحویل گرفتم خودرو مشکلی نداشت کنسول وسط که در مدل های قبل مزاحم ترمز دستی بود، اصلاح شده، البته در فیلم معرفی تارا توربو این رو دیده بودم، انتظارش رو هم داشتم که روی این مدل هم از مدل اصلاح شده نصب کنن لاستیک ها کویر تایر بود، فاق کویر نرم تر هست که روی نرمی ماشین تاثیر داره نکته جالب برام این بود که من یه پلاک فک شده در سال 1400 داشتم که همون رو بهم دادن، البته تجدید چاپ شده بود و نو بود تنها نکته منفی همون پرتاب باد سیستم تهویه س، ضعیفه، انتظار داشتم تا الان دیگه حل شده باشه، اگه کسی تجربه ای راجع بهش داره ممنون میشم راهنمایی کنه در مورد دستگیره های لمسی و کیک سنسور هم نباید با عجله ازش استفاده کرد، اگه آروم و حدود یک ثانیه دستگیره رو لمس کنی خیلی دقیق و بی نقص عمل میکنه من که رانندگی باهاش برام لذت بخش بود انشاا.. همه به موقع تحویل بگیرید سوالی بود د ...
شاهین : بخاطر اینکه تولید روزانه شاهین الآن خیلی کمه
شاهین g : سلام کسی از آخرین فاکتور شاهین gخبر داره ؟ این سامانه سخا چیه کی باید اقدام کنیم لطفا راهنمایی کنید ممنون
سجاد : رها خانم ،رها کن این همه فاز منفی رو آبجی جان فدا سرت به فکر سلامتیت باش
نازنین : نه تمام واریزی ها باید از کارت صاحب ماشین باشد
جی زمستان : سلام،آیا می‌شود تکمیل وجه دوم یعنی حواله را با کارت شخص دیگر انجام داد؟؟
پناهی : ا سلام من واریز اولیه ام 17 آذر بود و تکمیل وجه 6 اردیبهشت شاهین جی امروز رفتم شرکت سایپا بعد کلی حرف زدن گفتن که اینور سال شاهین جی به هیچکس نمیدیم نداریم و مجبور شدم تبدیل بزنم به جی ال تو سیستم هم زد گفت 3000 نفر جلوتر از شمان برا جی دیگه تبدیل زدم خدا کنه زود بدن این هفت ماه هر روز اینجا سر میزدم پیامارو میخوندم به امید اینکه یه خبر خوبی
x5 سفید : اخه ما تهران نیستیم که بیایم جلوب وزارت صمت
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تبدیلی : تبدیلی دو گانه به تک. واریز اولیه 17 دی 1403 تکمیل وجه 3 شهریور 1404 تاریخ فاکتور 12 آبان 1404 شیراز امیدوارم به زودی ماشین شما هم فاکتور بشه موفق و پیروز باشید
دنا اتومات تیتانیومی : منم تیتانیومی تحویل مهرم که هنوز فاکتور نشدم . تو کاستومر زده دهه اول مهر در حال فاکتوره من که دهه سوم مهرم . کلا هر وقت دوست داشته باشن ماشینا رو میدن کلا حق با خریدار نیست
30 آبان : پلاک هم شدم رو حمل به نمایندگی 3 روز گیر کردم
ادیب : دوگانه مرداد
علی سورن : مبارک اولسون عموما دوگانه ها سیمی هستند موقع فاکتور شدن و پلاک شدن پیامک میاد یا خودتون چک کردید؟
30 آذر : دوستانی که موعد تحویل 30 آذر هستند و فاکتور شده لطفا اعلام کنند
طرح فرسوده اردیبهشت : معلوم نیست شاید فاکتور میشن ولی اعلام نمیکنن
هادی : پلاک که بشی تو همون صفحه ای که دیدی فاکتور شدی شماره پلاک هم ثبت میشه و بعد چراغ تحویل روشن میشه انشالله
ایوب تحویل مهر : سلام.امروز پلاک شد
طرح فرسوده اردیبهشت : فرسوده ها لطفا اعلام کنید تکمیل وجه چه تاریخی هستید ببینیم اوضاع از چه قراره