قیمت‌های کاذب در بازاری بلاتکلیف

قیمت‌های کاذب در بازاری بلاتکلیف
بازار خودرو اولین هفته کاری خود در سال 93 را در سایه اخبار مربوط به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، در بلاتکلیفی آغاز کرد حال آنکه اتفاقات بازار، خبر از تغییراتی بزرگ برای خودروهای داخلی و وارداتی‌ها دارد.  به گفته فعالان بازار هر سال با وارد شدن به فروردین، قیمت‌ها به‌دلیل رکودی که در بازار وجود دارد روندی کاهشی پیدا می‌کنند؛ درحالی‌که امسال این اتفاق تکرار نشده است. 
به‌نظر می‌رسد بازار امسال روند متفاوتی را در پیش گرفته است تا آنجا که با وجود رکود در خرید و فروش، قیمت‌ها همچنان در اوج باقی مانده‌اند و کمترین کاهش را به خود دیده‌اند. 
یکی از فعالان بازار دلیل این اتفاق را پلاک نشدن خودروها از سوی پلیس می‌داند و می‌گوید: این موضوع باعث شده خودرویی به بازار وارد نشود و قیمت‌ها به صورت کاذب بالا بمانند.
یک فعال دیگر بازار نیز در این رابطه به دنیای اقتصاد می‌گوید: هرچند 2 درصد افزایش مالیات برای قیمت خودرو از سوی دولت مشخص شده است، اما بازار هنوز کمی گیج و گم است و به قیمت‌های نهایی نرسیده است، دلیل اصلی این اتفاق مشخص نبودن میزان بیمه شخص ثالث، اعمال نشدن تعرفه‌های واردات خودرو که در قیمت وارداتی‌ها تاثیر مستقیم دارد و همچنین نامشخص بودن قیمت بنزین است.  او در ادامه با اشاره به اینکه همه در بازار در انتظار مشخص شدن این موارد و امیدوار به افزایشی نبودن روند آن هستند، می‌گوید: تمام این اتفاقات باعث شده تا برخلاف سال‌های قبل، قیمت‌ها در بازار فروردین که راکدترین بازار در طی سال است، در انتظار مشخص شدن مولفه‌های مذکور تغییری نداشته باشد. 
با وجود مشخص نبودن قیمت بنزین و اعمال نشدن تعرفه واردات خودرو، برخی خبرگزاری‌ها از افزایش قیمت خودروهای وارداتی خبر می‌دهند.  خبرگزاری تسنیم در حالی از افزایش قیمت 8 تا 12 میلیون تومانی خودروهای وارداتی 2000 تا 2500 سی‌سی به‌واسطه افزایش 15 درصدی تعرفه واردات خبر می‌دهد که هنوز این میزان افزایش تعرفه واردات از سوی دولت و گمرک اعمال نشده است. 
یک وارد‌کننده خودرو این دست افزایش قیمت‌ها در بازار را ناشی از اثر روانی افزایش قیمت بنزین و تعرفه‌ها می‌داند.  فربد زاوه افزایش قیمت 8 تا 12 میلیونی را در صورت افزایش تعرفه طبیعی می‌داند و می‌گوید: با این وجود مشتری‌ها نباید زیاد نگران افزایش قیمت‌ها باشند؛ زیرا در حال حاضر حجم خودروهای وارداتی بازار بسیار بیشتر از میزان تقاضایی است که در بازار وجود دارد.  زاوه با اشاره به ورود بیش از 78 هزار دستگاه خودروی وارداتی به کشور طی سال گذشته می‌گوید: به‌نظر من شیب افزایش قیمت‌ها به آرامی رخ خواهد داد و اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد این شیب بیشتر احساس خواهد شد.  این واردکننده خودرو اوایل تیرماه سال جاری را زمانی می‌داند که قیمت‌ها پس از پشت سر گذاشتن شیبی آرام تثبیت خواهند شد، اما زاوه برای مشتریان بازار پیشنهاداتی هم دارد.
 او با اشاره به زمزمه‌های افزایش قیمت خودروهای وارداتی می‌گوید: به هر حال در صورتی‌که مشتری‌ها به قیمت‌هایی که از سوی فروشندگان گفته می‌شوند تن ندهند، این قیمت‌ها می‌توانند قیمت‌های قطعی نباشند خصوصا در شرایط فعلی که خودروهای وارداتی بیش از پیش در بازار وجود دارند، در این شرایط قیمت‌ها ناگزیر به کاهش خواهند بود.  زاوه تاکید دارد که خودداری مشتریان از خرید می‌تواند معادله بازار را به نفع آنها تمام کند؛ زیرا در بازاری که خرید و فروش جریان ندارد افزایش قیمت بی‌معنا خواهد بود.   اما در نهایت میزانی از افزایش قیمت خودرو چه برای داخلی‌ها و چه برای وارداتی‌ها تحت‌تاثیر افزایش هزینه‌های جاری دولت رخ خواهد داد.  بر اساس آنچه در کتاب قوانین واردات و صادرات آمده است تعرفه واردات خودروهای زیر 2000 سی‌سی بدون تغییر خواهد بود و خودروهای 2000 تا 2500 سی‌سی نیز افزایش تعرفه 15 درصدی خواهند داشت. 
بازار داخلی‌ها همچنان در اوج
نگاهی به قیمت خودروهای داخلی در بازار نشان می‌دهد قیمت این خودروها روندی افزایشی داشته است تا آنجا که به‌نظر می‌رسد مشتریانی که خودروی مورد نظر خود را در ماه‌های پیش از عید معامله کرده بودند، در این بازار برنده بوده‌اند. 
آنطور که از بازار خبر می‌رسد پژو 206 تیپ 5 که در حال حاضر در ایران خودرو به تولید می‌رسد در مدل سال 93 با قیمت 39 ميلیون تومان به فروش می‌رسد. تیپ ‌V8 این خودرو نیز با پلاک امسال 
39 میلیون تومان قیمت دارد.  تندرها نیز با افزایش قیمت همراه بوده‌اند تا آنجا که تندر ایران‌خودرو در بازار امسال 37 میلیون تومان به فروش می‌رسد و تندر پارس‌خودرو نیز با قیمت 39 میلیون تومان معامله می‌شود. تندر E1 نیز هم‌اکنون 33 میلیون و 500 هزار تومان ارزش دارد.  پژو 405 بنزینی، اما در اولین هفته بازار خودروی امسال 28 میلیون و 200 هزار تومان قیمت دارد و مدل دوگانه‌سوز آن نیز 29 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. 
پارس سال نیز در مدل یورو4 خود با قیمت 36 میلیون تومان قابل معامله است؛ درحالی‌که مدل دوگانه‌سوز آن 36 میلیون و 500 هزار تومان است.  خانواده پراید نیز از افزایش قیمت‌هایی که در شب عید داشته پایین نیامده است؛ به‌طوری‌که مدل 111 این خانواده روی قیمت 19 میلیون و 500 هزار تومان ثابت مانده است. مدل‌های 131 و 132 این خانواده نیز به ترتیب 18 میلیون و 200 هزار تومان و 17 میلیون و 700 هزار تومان قیمت دارند.  تیبا نیز به عنوان اولین خودروی ملی سایپا هم‌اکنون با قیمت 23 میلیون و 200 هزار تومان معامله می‌شود.  مگان این روزها با قیمت 91 میلیون تومان در مدل فول آپشن خود معامله می‌شود و نیسان تیانا نیز با قیمت 137 میلیون و 500 هزار تومان قابل معامله است. 
رشد قیمت وارداتی‌ها در بازاری راکد 
خودروهای وارداتی که به گفته فعالان بازار این روزها بیش از تقاضای مشتریان در بازار موجود است، روندی افزایشی داشته‌اند، اما به عقیده فعالان بازار این افزایش قیمت‌ها در این مقطع بیشتر روانی است تا تغییراتی واقعی. در حال حاضر هیوندایی سوناتا در مدل 2013 با قیمت 131 میلیون تومان معامله می‌شود و آزرا نیز با جهشی قیمتی 205 میلیون تومان ارزش دارد. شاسی‌بلندهای‌ IX55 و IX35 نیز که گفته می‌شود در حجمی انبوه وارد کشور شده‌اند به ترتیب 225 و 141 میلیون تومان قابل معامله هستند که خبر از افزایش قیمت آنها دارد. سانتافه 2014 نیز 182 میلیون تومان قیمت دارد. 
اما دیگر وارداتی‌های بازار، خودروهای خانواده کیا هستند که مدل اسپورتیج این خانواده در حال حاضر 143 میلیون تومان است. مدل سراتو این خانواده نیز 112 میلیون تومان قیمت دارد. 
اما دو خودروی وارداتی جدید بازار که محصولاتی از رنو هستند، این روزها در بازار و در دسترس مشتریان قرار دارند. خودروی شاسی‌بلند رنو کولیوس با قیمت 165 میلیون تومان و خودروی سدان داستر نیز با ارزشی برابر با 103 میلیون تومان در بازار وارداتی‌ها موجود هستند.

برچسب : خودرو , قیمت , بازار , بلاتکلیف






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهدی : سلام.من برام تبدیل اومده به تارا،ماشین خوبیه؟ چه ایرادهایی داره.بنظرتون تارا بهتره یا رانا
تارا وی چهار : اگر ۳۱ فروردین فاکتور شده باشه مسلما از هفته بعد اردیبهشتی ها فاکتور میشن
۱ : سلام مبارک باشه . واسه خودتونه یا از جایی استعلام گرفتید ؟ منم ۳۱ فرودینم ولی فاکتور نشدم
علی : این شرکت مسخره دوماه دیگه منم تی 8,,بیمه شده هیچ خبری نیست
17 بهمن x5 : من حتی فاکتورم نشدم.تعجب میکنم ۱۸ بهمن پلاک شده
ف : کاملا معلوم شد که مدل ۲۰۲۴ هست، همه دارند تبلیغ مدل ۲۰۲۴ برای فروش میکنند
S3 : دوستان عزیز s3 تا کی فاکتور شده؟ ثبت نام سازمانی دی اما خبری نیست
محمد : برای شما دعوت نامه اسفند ارسال کردن
تاراv1p : سلام دوستان امروز تو گروه تارا دیدم چند نفر از تیرماهی ها فاکتور شدن فروش فوری ۱۸ و ۲۰ تیر، از شماها کسی فاکتور شده تیر؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فرزام : سلام سند تو رهن ایران خودرو هست ما چطور میتونیم زودتر آزاد کنیم و همه را یک جا پرداخت کنیم ؟
علی مرادی : دوستان اینجا کسی میدونه الان ما که دنا پلاس توربو دستی هستیم و هیچ دعوت نامه و هیچ خبری نیست باید چکار کنیم هیچکس هم جوابگو نیست حالا یعنی باید بیخیال بشیم؟
حامد : خوش خبر باشی ایشالا
محمد : شماره ایرانخودرو که بگیریم بعدش باید چه عددی بزنیم که بتونیم سوال بپرسیم منکه امروز هرچی زدم وصل نمیشد به کارشناس
هیراد : سلام دوستان بخدا بهترین موقعیت هستش برا اعتراض بریم اعتراض یا رای گیری درکار نیست مسولین به داد ما برسید
محمد : وقتی یکی رو انتخاب میکنم مینویسه در صورت تایید امکان واریز وجه برای خودرو تبدیلی فعال میگردد و قابل برگشت به خودروی اولیه میسر نمی باشد. این یعنی چی تبدیل هست دعوتنامه دیگه میاد یا چی؟خواهشا یکی بگه
سورن‌بنزینی‌‌تحویل29اسفند : سلام‌کسورات‌یعنی‌از‌قیمت‌کارخانه‌کم‌کردن‌دیگه‌یا‌سود‌مشاروکت‌هست‌بعدن‌میدن؟
محمد : سلام دعوتنامه دنا پلاس اومده تحویل بهمن یا اسفند در حالی که موعد تحویل خودم پاییز هست آیا این دعوتنامه اختیاری هست یا اگه پول پرداخت نکنی حذف میشی؟خواهش میکنم کسی میدونه بگه
رضا : سلام دوست عزیز ی سوال داشتم خدمتتون. هشت اردیبهشت موعد تحویل بوده یا هشت اردیبهشت پوب ریختس ؟
پاسخ به تبدیل به کوییک : اگه پلاک قبلی داشته باشی ،بایدخلافی نداشته باشی