تخلیه حباب قیمت خودرو

تخلیه حباب قیمت خودرو

با آغاز عرضه خودرو از سوي دو خودروساز بزرگ كشور، بازار در حالي در مسير اعتدال گام برمی‌دارد كه از ابتداي فروردين كمبود عرضه بازار را حبابي كرده بود. بر همين اساس با رفع مشكلات شماره‌گذاري خودروهاي داخلي، خودروسازان از ابتداي ارديبهشت نزديك به صدهزار دستگاه خودرو به بازار عرضه كرده‌اند. اين ميزان عرضه باعث از بين رفتن حباب بازار خودرو و كاهش نسبي قيمت‌ها شده است.

کاهش فاصله قيمتی خودرو در بازار و كارخانه

حباب بازار خودرو ترکید

گروه خودرو: بازار خودرو تحت‌تاثير عرضه خودرو از سوي دو خودروساز بزرگ كشور از حالت حبابي خارج شده و فاصله قيمت‌ها در بازار و كارخانه در حال كم شدن است. 
ايران‌خودرو و سايپا طي یک ماه گذشته نزديك به صد هزار دستگاه خودرو راهي بازار كرده‌اند، خودروهايي كه توليد شده درسال قبل و امسال هستند. بر همين اساس قيمت‌هايي كه تا پيش از اين به‌دليل كمبود خودرو در بازار به‌صورت حبابي در حال رشد بودند، شكسته شدند. كاهش قيمت خودروهاي داخلي در بازار باعث شده است تا فعالان بازار اين روزها را بهترين زمان خريد خودرو ارزيابي كنند.
يك فعال بازار در همين رابطه به «دنياي اقتصاد» مي‌گويد: روي هم رفته حباب بازار ترکیده، اما نبايد انتظار كاهش قيمت بيشتري را داشت. او در ادامه با اشاره به اين موضوع كه شايعه افزايش قيمت 10 تا 15 درصدي هنوز در بازار وجود دارد و باعث شده است مشتريان انتظار افزايش قيمت داشته باشند، مي‌گويد: شرایط فعلی بهترين زمان براي خريد خودرو است؛ زيرا انواع خودرو با قيمت‌هايي مناسب در بازار قابل معامله است. 
بعد از انفجار حباب قيمت‌ها در بازار خودرو، محصولي مانند پژو پارس يورو4 با يك ايربگ كه قيمت آن طي هفته‌هاي گذشته به‌صورت كاذب به 39 ميليون تومان رسيده بود، با كاهشي چشمگير به 36 ميليون و 500 هزار تومان رسيده است. 
هرچند حباب قيمت‌ها در بازار تا حدود زيادي ترکیده، اما مي‌توان مشاهده كرد كه فاصله قيمت بازار و كارخانه در رابطه با برخي محصولات همچنان عميق است. براي مثال پژو پارس با وجود كاهش قيمتي كه از هفته گذشته داشته است، همچنان در بازار 6 ميليون و 500 هزار تومان گران‌تر از كارخانه فروخته مي‌شود.  
با توجه به اينكه تعداد زيادي از خودروهايي كه در ارديبهشت امسال به بازار عرضه شدند محصولاتي بودند كه به دليل دارا نبودن استاندارد يورو4 و دو ايربگ در پاركينگ‌ها مانده بودند، خودروسازان اين اطمينان را به مشتريان مي‌دهند كه عرضه آنها به بازار باز هم با حجم زيادي نسبت به سال قبل ادامه پيدا خواهد كرد؛ زيرا برنامه آنها براي توليد امسال يك ميليون و 200 هزار دستگاه خودرو است. 
اما به گفته فعالان بازار قيمت برخي خودروها در بازار بسيار به قيمت كارخانه نزديك است. سمند سورن يكي از اين محصولات است كه در كارخانه قيمتي برابر با 35 ميليون و 700 هزار تومان دارد و در بازار نيز با قيمت 36 ميليون تومان به فروش مي‌رسد. 
 
 زماني مناسب براي خريد 
نگاهي به بازار خودروهاي داخلي نشان مي‌دهد كه پژو 206 تيپ 5 طي هفته جاري با يك ميليون تومان كاهش قيمت همراه بوده است و به 38 ميليون و 500 هزار تومان رسيده است. 
مدل صندوقدار اين محصول يعني ‌V8 نيز از 40 ميليون تومان كوتاه آمده و در بازار اين هفته 38 ميليون و 700 هزار تومان معامله شده است. 
تندر ايران‌خودرو نيز متاثر از كاهش قيمت‌ها بوده و با 500 هزار تومان افت 38 ميليون و 500 هزار تومان قيمت‌گذاري شده است. تندر پارس خودرو هم با همين ميزان كاهش قيمت 40 ميليون تومان خريد و فروش مي‌شود. مي‌توان گفت كاهش قيمت تندرها با شيب آرام‌تري اتفاق افتاده است؛ به اين دليل كه توليد اين خودرو هنوز با مشكلاتي همراه است. مدل دنده اتومات اين خودرو نيز روي قيمت 48 ميليون و 800 هزار تومان است.
اما پژو 405 بنزيني نيز با كاهشي نيم ميليون توماني به قيمت 30 ميليون و 500 هزار تومان رسيد و مدل دوگانه‌سوز آن هم روي 29 ميليون و 700 هزار تومان باقي ماند. 
سمند ال.ايكس نيز خودرويي است كه در مدل يورو 2 خود قيمتي برابر با 30 ميليون تومان و در مدل يورو4 نيز 31 ميليون تومان قيمت دارد كه از افت 800 هزار توماني اين خودرو حكايت دارد. 
رانا نيز از هفته گذشته روي 34 ميليون و 500 هزار تومان مانده است. اما نگاهي به قيمت محصولات سايپا نشان مي‌دهد كه قيمت اين محصولات در بازار نسبت به هفته قبل ثابت بوده است. حسن فروزانمهر، مدير فروش سايپا در رابطه با چرايي ثبات قيمت محصولات اين شركت با وجود افزايش عرضه و اين ادعا كه قيمت‌ها در بازار تا 15 درصد كاهش داشته‌اند، مي‌گويد: در حال حاضر محصولات سايپا به‌صورت يورو4 عرضه مي‌شوند بر همين اساس قيمت‌هاي فعلي محصولات سايپا در بازار در مقايسه با قيمت‌هاي يورو4 محصولات بسيار كاهش يافته است. 
اين گفته فروزانمهر در حالي است كه براي مثال پرايد 132 يورو4 كه در كارخانه قيمتي برابر با 18 ميليون و 300 هزار تومان دارد، در بازار 2 و نيم ميليون تومان گران‌تر قابل فروش است. 
اما همان‌طور كه اشاره شد قيمت محصولات سايپا در مدل‌هاي يورو2 در بازار ثابت بوده است. پرايد 111 طي هفته جاري روي قيمت 21 ميليون و 500 هزار تومان باقي ماند. مدل‌هاي 131 و 132 نيز به ترتيب 19 ميليون و500 و 18ميليون و 900 هزار تومان خريد و فروش مي‌شوند. تيبا نيز طي اين هفته در مدل يورو4 خود 23 ميليون و 600 هزار تومان قيمت داشته كه قيمت كارخانه‌اي آن 22 ميليون و 500 هزار تومان است.
خودرويي مانند مگان فول آپشن هم كه توليد آن مدت‌هاست متوقف شده است، در بازار قيمتي برابر با 94 ميليون تومان دارد. نيسان تيانا نيز ديگر خودرويي است كه خط توليد آن متوقف است و به همين دليل قيمت آن نيز با افزايش ديگري همراه شده و به 150ميليون تومان رسيده است. 
خودروسازان در حالي تلاش دارند با افزايش عرضه به بازار فاصله قيمتي بين كارخانه و بازار را از بين ببرند كه به نظر مي‌رسد تاكنون فقط موفق به شكستن حباب بازار شده‌اند. 
حال بايد ديد با افزايش توليد خودروسازان، فاصله قيمت خودرو در بازار و كارخانه به معناي واقعي كم خواهد شد؟

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودرو , قیمت , ایران خودرو , سایپا , پژو , 206 , 405 , رانا , پراید , 111 , 131 , 132






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

5 نظر

دوره
1

در جواب فامیل دور عزیز:(( که با این در اگر در بند در مانند...در مانند...!!!
23:14  1393/03/03
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: IBO
1

كلاً دور همي خوش ميگذره ديگه..به به!!
13:08  1393/03/03
گزارش
پاسخ دادن
مهدی ج
4

خودروسازان یک خودرو رو 4 میلیون تومان بالا میبرن بعد 500 هزار تومان میارنش پایین بعد همه جا اعلام میکنن قیمتا رو پایین اوردیم هیچ جای شکی هم بجا نمیزارن این بندگان خدا ما هم خوب ......
12:09  1393/03/03
گزارش
پاسخ دادن
سعید
8

زمستان 92 قیمت خودروهای داخلی خیلی ارزانتر از اکنون بود. به طور مثال :
پژو پارس ELX ، قیمتش 46 میلیون بود. اکنون 52 میلیونه.
پراید ، قیمتش 19 میلیون بود. اکنون 22 میلیونه.
پژو 206 صندوقدار v8 ، قیمتش 36 میلیون بود. اکنون 40 میلیونه.

حالا رو چه اساسی خودروها ارزونتر شدن؟
نکنه قانون ریاضیات رو فراموش کردند و 52 میلیون رو ارزونتر از 46 میلیون قلمداد کردند؟
البته هیچی از این خودروسازهای بی سواد و مال مردم خور بعید نیست.
11:26  1393/03/03
گزارش
پاسخ دادن
فامیل دور
7

فامیل: من از شما میپرسم آقای مجری 46 بیشتره یا 6 ؟
اقای مجری : 46
فامیل: ما 46تا گل خوردیم تازه 12 تاشم من خودم زدم به خودمون
پس ما برنده شدیم
من دیگه حرفی ندارم... سیر داغ
14:53  1393/03/03

گزارش
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
نازنین۱ 5 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد me : دوستان کسی سهند اتوماتیک تیپ ۳ که به اصطلاح فول آپشن هستش رو تونسته این مدت تحویل بگیره یا کلا این ماشین وجود خارجی نداره و اردیبهشت خالی فروشی کردن؟؟؟؟
آرش : در پاسخ جی ال یعنی صبر کنی دعوتنامه جی میاد؟؟
تارا V4 : من هم با آقا مجید موافقم، اگه این اختلاف قیمت وجود نداشت این همه سال قرعه کشی شرکت نمی کردیم، زودتر از این حرف ها ماشین خریده بودیم
تارا V4 : بله کنسول بلندتر شده، من امیدوار بودم که مشکل پرتاب باد سیستم تهویه هم حل شده باشه، چون توی فیلم معرفی تارا توربو ادعا شد که حل شده، ولی مال من اینطوری نبود
محمد : دوستان ببخشیدمن جک s5نیوفیس ثبت نام داشتم اسفند۱۴۰۲با۳ماه تاخیرتحیول گرفتم ازهمون زمان هرچی زنگ میزنم میگن چشم اسمتون وولیست پرداختی هست ممنون میشم راهنماییم کنیداوناییکه خسارت ازین شرکت گرفتن به منم بگن
تجمع : کسانی که موافق تجمع هستن مثبت بزنن
امین Amin : آقا یکی لطف کنه به من بگه ما چه تاریخ هایی ثبت نام و تکمیل وجه داشتیم. الان که دارن اول اردیبهشت رو فاکتور میکنن، اینا که تموم بشه بعدش میرن چه تاریخی؟ میخوام ببینم من که مرداد تکمیل وجه کردم چه تاریخ هایی جلومه؟ هر ماه تکمیل وجهی داره؟
فاکتور 2 اردیبهشت : آقا فردا ما داریم میریم برا تحویل شاهین پلاس امروز از نمایندگی تماس گرفتن ، 24-07 فاکتور 26-07 پلاک و 13-08 تحویل واریز وجه اول 07-06-1403 و تکمیل وجه 1-02-1404 که آخر نفهمیدیم همون یکم حسابمون کردن یا دوم (داخل رسید ها یکم ثبت شده) گفتم اینو بگم و با بهترین آرزوها برای همگی شما عزیزان،،، همتونو به خدای بزرگ میسپارم .
Hx5 : دوست عزیز من خودم وقتی ایکس ۵ میخواستم بگیرم قیمت بازار ۱۸۹۰ و قیمت کارخانه نقدی یکجا ۱۷۰۰ بود این اختلاف سود خواب پول بود حالا وقتی قیمت بازار میشه ۲۳۰۰ چرا شرکت ارزون بفروشه؟ که بره تو جیب دلال؟ خوب صد سال می‌خوام این نباشه، همین جوری شده لاتاری خودرو و سایپا چرا وقتی شاهین دنده ای تو بورس کالا عرضه شد که قبلش هم لاتاری بود، کسی حاضر نمیشد بخره ولی الان اینقدر طالب داره؟ چون اختلاف با بازار داره، نداشت کسی نمی‌خرید و فقط کسی که میخواد سوار شده میخره. مشکل الزاما خودرو ساز نیست، مشکل تقاضای کاذب از سمت دلال هستش، خودرو ساز هم داره موج سواری میکنه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
عرفان : منم 21 مهرم اتومات تیتانیوم فاکتور نشدم
احمد : سلام 207 تحویل مهر هستم مابه التفاوت دوتا بود دوهفته پیش دادم تحویل 30مهر پیش فروش هنوز فاکتور نشده
دی ماه اپشنال : 30مهر
207 تحویلی مرداد : اره بخدا هنوز تحویل نگرفتم همینجوری واسه خودش روی درحال فاکتور میچرخه
مظلومی : اینجا یکی بفکر قبمته ،یکه بفکر پلاک یکی بفکر تحویل، دغدغه شده این بر باعث و بانیش لعنت
زامیاد تک : لعنت به سایپا که این همه فشار روحی داره بهمون میده
کوییک اس : ما از کجا بدونیم گلم .خودمونم گیر کردیم
مظلومی : قباد سهامدار کجایی، کجایی تا کشم دست نوازش بر سرت قباد نفوذی جون کجایی
مظلومی : 24 ابان 79 میلیون چک رسید، ثبت نام 24 تیر فاکتور 7 مرداد ناه🙏😭
میلاد : با این که اون تاریخ من در سفر هستم . سعیمو میکنم که یه روز زودتربرگردم تهران تا بتونم در این تجمع باشم