کنترل کننده ترمز 

کنترل کننده ترمز

وانت باری را در نظر بگیرید که در حال یدک کشیدن یک کاروان است؛ اگر به سادگی فقط اقدام به وصل کردن کاروان به وانت بکنید و روانه جاده شوید، به دلیل اضافه وزن موجود، کاهش سرعت و ترمز گرفتن مشکل تر خواهد شد. به همین دلیل در بسیاری از ایالت های آمریکا، صاحبان کاروان ها ملزم به نصب سیستمی به نام کنترل کننده ترمز بر روی کاروان خود شده اند. با نصب این سیستم، زمانی که راننده پدال ترمز را فشار می‌دهد، کنترل کننده ترمز به سیستم ترمز کاروان این اجازه را می‌دهد که تشخیص دهد که چه مقدار نیروی ترمز برای توقف کاروان نیاز است. آیا می‌دانید چه نوع کنترل کننده های ترمزی وجود دارند؟ چقدر نیرو به ترمز های کاروان منتقل می‌شود؟ چگونه این سیستم نصب می‌شود؟ در ادامه به این سوالات جواب خواهیم داد.

 

انواع کنترل کننده های ترمز

کنترل کننده ترمز

اگرچه سیستم های متعددی وجود دارند، اما می‌توانیم آنها را در دو گروه اصلی دسته بندی کنیم: کنترل کننده های ترمز نسبی و کنترل کننده های تاخیری. کنترل کننده های نسبی از یک حسگر حرکتی که میزان سرعت توقف دو وسیله را اندازه می‌گیرد، استفاده می‌کنند. لحظه‌ای که راننده اقدام به ترمز گیری می‌کند، کنترل کننده ترمز همان میزان نیروی ترمز را به ترمز‌های کاروان اعمال می‌کند؛ بدین ترتیب، اگر وانت در حال توقف سریع باشد، کاروان هم با سرعت بیشتری متوقف خواهد شد و برعکس. در موقعیت هایی که نیاز به ترمز گیری های سنگین است، سیستم کنترل کننده ترمز نسبی باعث می‌شود که کاروان دقیقا همزمان با وانت بار ترمز کند. این مدل از کنترل کننده ها، نرمترین حالت ترمزگیری را فراهم می‌کنند و چون هر دو سیستم ترمز به یک میزان کار انجام می‌دهند، میزان فرسایش در سیستم ترمز هر دو وسیله کاهش می‌یابد. کنترل کننده های نسبی تحت عنوان کنترل کننده های پاندولی ترمز نیز، شناخته می‌شوند. دلیل آن روش تشخیص حرکت توسط این سیستم است. این دستگاه ها از موقعیت یک پاندول به عنوان دستگاه حسگر حرکت استفاده می‌کنند و رانندگان قبل از استفاده باید آنها را کالیبره کنند. زمانی که خودرو در یک سطح صاف و تراز قرار دارد و پاندول به صورت مستقیم به سمت زمین اشاره دارد،، کنترل کننده ترمز هیچ حرکتی را حس نمی‌کند و سیگنالی نیز به ترمزهای کاروان ارسال نمی‌کند. زمانی که خودرو در حال حرکت است، پاندول به سمت عقب خودرو حرکت می‌کند؛ به محض اینکه خودرو ترمز می‌گیرد، پاندول به سمت جلو تاب می‌خورد. بسته به مسافتی که پاندول تاب می‌خورد، کنترل کننده ترمز میزان متناسب از نیروی ترمز را به ترمز‌های کاروان می‌فرستد. کنترل کننده های ترمز تاخیری، نیروی ترمز از پیش تعیین شده ای را هنگام ترمزگرفتن به کاروان اعمال می‌کنند. میزان این نیروی ترمز بسته به وزن کاروان توسط راننده از قبل تعیین و تنظیم می‌شود. تاخیر، زمانی به وجود می‌آید که ترمزها فعال می‌شوند؛ این در حالی است که یک سوییچ به راننده اجازه تنظیم میزان تاخیر را می‌دهد. کنترل کننده های تاخیری استهلاک بیشتری را در سیستم ترمز ایجاد می‌کنند، اما ارزانتر از سیستم کنترل کننده نسبی هستند و نصب آنها نیز، آسان تر است.

 

نمایشگرهای سیستم کنترل کننده ترمز

کنترل کننده ترمز

بعضی وقت ها فقط نصب کردن سیستم کنترل کننده ترمز بر روی کاروان برای اطمینان کافی نیست. تقریبا تمامی کنترل کننده های ترمز از نوعی نمایشگر استفاده می‌کنند که زیر داشبورد و نزدیک پای راست راننده نصب می‌شوند و به راحتی قابل مشاهده هستند. صفحه نمایش دیجیتالی میزان ولتاژ ارسالی از کنترل کننده به ترمزها را نمایش می‌دهد. هرچه محکم تر و بیشتر پدال ترمز را فشار دهید، نیروی بیشتری به ترمز‌های کاروان منتقل می‌شود و هرچه نرمتر و آهسته تر ترمز بگیرید، نیروی انتقالی به ترمز‌های کاروان نیز کمتر خواهد بود. نمایشگر کنترل کننده ترمز در واقع میزان فشار و نیروی اعمالی به ترمز‌ها را منعکس می‌کند. این نمایشگرها همچنین به شما اطمینان می‌دهند که کاروان به صورت صحیح به وانت متصل شده است و در صورت بروز هرگونه مشکل الکترونیکی، که می‌تواند ایمنی شما را به خطر بیندازد،، شما را آگاه خواهد کرد. با پیشرفت تکنولوژی، سیستم های جدید کنترل ترمز، مخصوصا انواع الکترونیکی آن، آیتم های بیشتری را برای کنترل نمایش می‌دهند. بعضی از آنها مجهز به نمایشگرهای LCD هستند که اطلاعات و پیام های تشخیصی و کنترلی مهم را در معرض دید راننده قرار می‌دهند. برخی از سیستم ها حتی بنا به انتخاب راننده از نظر زبان و رنگ اطلاعات نمایش داده شده، قابل تنظیم هستند.

 

نصب کردن کنترل کننده ترمز

کنترل کننده ترمز

نصب کنترل کننده ترمز کار تقریبا ساده‌ای است. اولین قدم، نصب کنترل کننده در محلی است که به راحتی در دسترس باشد. اغلب افراد زیر داشبورد، بالای پای راست راننده را انتخاب می‌کنند، این باعث می‌شود که کنترل کننده همیشه در دید  باشد تا راننده بتواند در صورت بروز  هرگونه مشکل سریع متوجه آن شود. کنترل کننده های ترمز به طور معمول به 4 سیم خروجی که به سیم کشی سیستم ترمز متصل می‌شوند، مجهز هستند. این 4 اتصال عبارتند از:

. تغذیه کننده کاروان ، نیروی ترمز را به کاروان منتقل می‌کند.

. سیم ارت.

. سوئیچ ترمز، سیمی که به محض ترمز کردن نیرو را منتقل می‌کند.

. باتری که نیروی الکتریکی را در اختیار کنترل کننده ترمز قرار می‌دهد.

در صورت رعایت دستور العمل سازنده، در نصب کنترل کننده ترمز به احتمال زیاد مشکلی نخواهید داشت.


منبع

HowStuffWorks

برچسب : ترمز , کنترل کننده , وانت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

جوادمطری
3

سلام خیلی جالب بود این کنترل کننده را از کجا میشه تهیه کرد
20:01  1395/12/14
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: baran22
12

1
20:54  1393/03/06
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
So 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
نازنین : نه تمام واریزی ها باید از کارت صاحب ماشین باشد
جی زمستان : سلام،آیا می‌شود تکمیل وجه دوم یعنی حواله را با کارت شخص دیگر انجام داد؟؟
x5 سفید : اخه ما تهران نیستیم که بیایم جلوب وزارت صمت
پناهی : با سلام من واریز اولیه ام 17 آذر بود و تکمیل وجه 6 اردیبهشت شاهین جی امروز رفتم شرکت سایپا بعد کلی حرف زدن گفتن که اینور سال شاهین جی به هیچکس نمیدیم نداریم و مجبور شدم تبدیل بزنم به جی ال تو سیستم هم زد گفت 3000 نفر جلوتر از شمان برا جی دیگه تبدیل زدم خدا کنه زود بدن
شاهین پلاس۱ : امروز کسی فاکتور نشده
Samirax5 : کارزار فکر نکنم دیگه جواب باشه واقعا باید یه روز قرار بزاریم بریم حضوری جلوی وزارت صنعت و معدن شاید صدامون جایی برسه
C5 : فیدلیتی موتور و گیربکس ضعیف هست مخصوصا تو سربالایی که میگن گیربکس خیلی روش فشار هستش
J7 تحویل آذر : کلا چقدر واریز کردین، لطفاً مراحل واریز بفرمایید
X5 سفید بهمن : ساده هستید شاسی هم بشی ۳ ماه بعد بهت میدم من الان ۱۳ شهریور شاسی شدم هنوز ماشین رو بهم ندادن ۲ ماه هست میگن درحال بارگیری هستش
یوسف : من برج ۱۰سال۴۰۳مرحله اول۳۰۰ریختم برج۲ هم ۳۰۰ریختم برای شاهین جی الان۶ماه ازش گذشته هیچ خبری نیست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهدی : فرقی داره تولید چه ماهی باشه؟
امیر عباس : تکمیل وجه 8ام تیر تحویل مرداد امروز فاکتورشد
تحویل مهر : سلام دوستان من دیروز فاکتور شدم تیتانیوم6دنده رینگ آلومنیم کسی خبر داره چند روز میکشه تحوژل بدن ممنون
پویا : من 24 روزه فاکتور شدم اما خبری از پلاک نیست
دنا پلاس تحویل 30مهر : به سلامتی انشاالله چرخش براتون بچرخه
فرسوده : سلام دوستان خبری از فاکتور شدن طرح فرسوده نیست
محمدرضا : تکسوز ساده بدون کاربری
محمدرضا : اره ان شالله از شما پلاک بشه
اطلس بهمن نحس : تو رو خدا بیاین تا حقمونو بگیریم خواهشا ایندفعه باهم هماهنگ باشیم
مردم منظر تحویل : سلام من 8/3پلاک شدم امروز شیراز تحویل گرفتم بهترین ماشین هست حرف دیگران را گوش ندید کارشناسی هم رفتم مشکلی نداشت امید همتون زود تر تحویل بگیرید