کنترل کننده ترمز 

کنترل کننده ترمز

وانت باری را در نظر بگیرید که در حال یدک کشیدن یک کاروان است؛ اگر به سادگی فقط اقدام به وصل کردن کاروان به وانت بکنید و روانه جاده شوید، به دلیل اضافه وزن موجود، کاهش سرعت و ترمز گرفتن مشکل تر خواهد شد. به همین دلیل در بسیاری از ایالت های آمریکا، صاحبان کاروان ها ملزم به نصب سیستمی به نام کنترل کننده ترمز بر روی کاروان خود شده اند. با نصب این سیستم، زمانی که راننده پدال ترمز را فشار می‌دهد، کنترل کننده ترمز به سیستم ترمز کاروان این اجازه را می‌دهد که تشخیص دهد که چه مقدار نیروی ترمز برای توقف کاروان نیاز است. آیا می‌دانید چه نوع کنترل کننده های ترمزی وجود دارند؟ چقدر نیرو به ترمز های کاروان منتقل می‌شود؟ چگونه این سیستم نصب می‌شود؟ در ادامه به این سوالات جواب خواهیم داد.

 

انواع کنترل کننده های ترمز

کنترل کننده ترمز

اگرچه سیستم های متعددی وجود دارند، اما می‌توانیم آنها را در دو گروه اصلی دسته بندی کنیم: کنترل کننده های ترمز نسبی و کنترل کننده های تاخیری. کنترل کننده های نسبی از یک حسگر حرکتی که میزان سرعت توقف دو وسیله را اندازه می‌گیرد، استفاده می‌کنند. لحظه‌ای که راننده اقدام به ترمز گیری می‌کند، کنترل کننده ترمز همان میزان نیروی ترمز را به ترمز‌های کاروان اعمال می‌کند؛ بدین ترتیب، اگر وانت در حال توقف سریع باشد، کاروان هم با سرعت بیشتری متوقف خواهد شد و برعکس. در موقعیت هایی که نیاز به ترمز گیری های سنگین است، سیستم کنترل کننده ترمز نسبی باعث می‌شود که کاروان دقیقا همزمان با وانت بار ترمز کند. این مدل از کنترل کننده ها، نرمترین حالت ترمزگیری را فراهم می‌کنند و چون هر دو سیستم ترمز به یک میزان کار انجام می‌دهند، میزان فرسایش در سیستم ترمز هر دو وسیله کاهش می‌یابد. کنترل کننده های نسبی تحت عنوان کنترل کننده های پاندولی ترمز نیز، شناخته می‌شوند. دلیل آن روش تشخیص حرکت توسط این سیستم است. این دستگاه ها از موقعیت یک پاندول به عنوان دستگاه حسگر حرکت استفاده می‌کنند و رانندگان قبل از استفاده باید آنها را کالیبره کنند. زمانی که خودرو در یک سطح صاف و تراز قرار دارد و پاندول به صورت مستقیم به سمت زمین اشاره دارد،، کنترل کننده ترمز هیچ حرکتی را حس نمی‌کند و سیگنالی نیز به ترمزهای کاروان ارسال نمی‌کند. زمانی که خودرو در حال حرکت است، پاندول به سمت عقب خودرو حرکت می‌کند؛ به محض اینکه خودرو ترمز می‌گیرد، پاندول به سمت جلو تاب می‌خورد. بسته به مسافتی که پاندول تاب می‌خورد، کنترل کننده ترمز میزان متناسب از نیروی ترمز را به ترمز‌های کاروان می‌فرستد. کنترل کننده های ترمز تاخیری، نیروی ترمز از پیش تعیین شده ای را هنگام ترمزگرفتن به کاروان اعمال می‌کنند. میزان این نیروی ترمز بسته به وزن کاروان توسط راننده از قبل تعیین و تنظیم می‌شود. تاخیر، زمانی به وجود می‌آید که ترمزها فعال می‌شوند؛ این در حالی است که یک سوییچ به راننده اجازه تنظیم میزان تاخیر را می‌دهد. کنترل کننده های تاخیری استهلاک بیشتری را در سیستم ترمز ایجاد می‌کنند، اما ارزانتر از سیستم کنترل کننده نسبی هستند و نصب آنها نیز، آسان تر است.

 

نمایشگرهای سیستم کنترل کننده ترمز

کنترل کننده ترمز

بعضی وقت ها فقط نصب کردن سیستم کنترل کننده ترمز بر روی کاروان برای اطمینان کافی نیست. تقریبا تمامی کنترل کننده های ترمز از نوعی نمایشگر استفاده می‌کنند که زیر داشبورد و نزدیک پای راست راننده نصب می‌شوند و به راحتی قابل مشاهده هستند. صفحه نمایش دیجیتالی میزان ولتاژ ارسالی از کنترل کننده به ترمزها را نمایش می‌دهد. هرچه محکم تر و بیشتر پدال ترمز را فشار دهید، نیروی بیشتری به ترمز‌های کاروان منتقل می‌شود و هرچه نرمتر و آهسته تر ترمز بگیرید، نیروی انتقالی به ترمز‌های کاروان نیز کمتر خواهد بود. نمایشگر کنترل کننده ترمز در واقع میزان فشار و نیروی اعمالی به ترمز‌ها را منعکس می‌کند. این نمایشگرها همچنین به شما اطمینان می‌دهند که کاروان به صورت صحیح به وانت متصل شده است و در صورت بروز هرگونه مشکل الکترونیکی، که می‌تواند ایمنی شما را به خطر بیندازد،، شما را آگاه خواهد کرد. با پیشرفت تکنولوژی، سیستم های جدید کنترل ترمز، مخصوصا انواع الکترونیکی آن، آیتم های بیشتری را برای کنترل نمایش می‌دهند. بعضی از آنها مجهز به نمایشگرهای LCD هستند که اطلاعات و پیام های تشخیصی و کنترلی مهم را در معرض دید راننده قرار می‌دهند. برخی از سیستم ها حتی بنا به انتخاب راننده از نظر زبان و رنگ اطلاعات نمایش داده شده، قابل تنظیم هستند.

 

نصب کردن کنترل کننده ترمز

کنترل کننده ترمز

نصب کنترل کننده ترمز کار تقریبا ساده‌ای است. اولین قدم، نصب کنترل کننده در محلی است که به راحتی در دسترس باشد. اغلب افراد زیر داشبورد، بالای پای راست راننده را انتخاب می‌کنند، این باعث می‌شود که کنترل کننده همیشه در دید  باشد تا راننده بتواند در صورت بروز  هرگونه مشکل سریع متوجه آن شود. کنترل کننده های ترمز به طور معمول به 4 سیم خروجی که به سیم کشی سیستم ترمز متصل می‌شوند، مجهز هستند. این 4 اتصال عبارتند از:

. تغذیه کننده کاروان ، نیروی ترمز را به کاروان منتقل می‌کند.

. سیم ارت.

. سوئیچ ترمز، سیمی که به محض ترمز کردن نیرو را منتقل می‌کند.

. باتری که نیروی الکتریکی را در اختیار کنترل کننده ترمز قرار می‌دهد.

در صورت رعایت دستور العمل سازنده، در نصب کنترل کننده ترمز به احتمال زیاد مشکلی نخواهید داشت.


منبع

HowStuffWorks

برچسب : ترمز , کنترل کننده , وانت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

جوادمطری
3

سلام خیلی جالب بود این کنترل کننده را از کجا میشه تهیه کرد
20:01  1395/12/14
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: baran22
12

1
20:54  1393/03/06
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ایگل : سلام برای من 7 روز طول کشید البته بستگی داره به بعضی شرایط تا 15 روز تقریبا طول میکشه
سارا : سوال منم هست کسی نیست جواب بده
ایگل اردیبهشت : شماره قراردادم 20264 رقم اول شماره قراردادمه
ایگل بندرعباس : سلام دوستان عزیز شرمنده بنده بندرعباس هستم وگرنه حتما مامدم دوستان همشون دارن دروغ میگن هی این هفته به اون هفته مکنند من از بندر برنامه ۲٠:۳٠ زنگ زدم پیگیری کردم تا شلوغ نکنین جواب درست نمیدن اگه نفری برین نتیجه نمیگیرین ممنون از پیگیری شما انشاءالله که همگی بیان
علی : بابا این چه وضعشه ۹ ماهه ثبت نام کردم پس کی میدن ماشینو الان دیگه داره هوا سرد میشه نمیتونم با موتور رفت امد کنم هیچیم پول ندارم یه ماشین دم دستی بخرم
کارزار : https://www.karzar.net/212874 لطفا امضا کنید
تجمع : کسی جلو سایپا تجمع نکنه فایده نداره فقط دادستانی اونجا از خودشون هس کسی نمیتونه کیر بده وقتی دادستانی بریم مجبورن بهشون فشار بیارن فقط تجمع بیاین
سایپا بی لیاقت : گور پدر تک تک مدیران سایپا دوساله عصاب برامون نزاشتن انشاالله نابود بشن
R : آره منم شنیدم که مهر رو دارن میدن. خداکنه آبان هم زود تر راه بیوفته.
فربد : سلام دوست عزیز شما تحویل چند شهریور هستید؟؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حمید شهریورواریزی 21تیر : سلام بله میشه اسناد برگ سبز که از طریق پست میاد .بعدشم تو کاستومر خیلی از مراحل بروز نیست تو سایت نمایندگی دیده میشه. درسته فکرتم درگیر نکن .من تحویل شهریور هستم فاکتور شدم پلاک نیومده بود امروز رفتم نمایندگی پلاک هم صادر شده بود ولی تو کاستومر نبود
کوییکRs : فکر میکنم برحسب روز تکمیل وجه دارن جلو میرن برای شما 4روز بعد هست
علوی : سلام من 24 تیر پول واریز کردم 3 شهریور پذیرش شدم کاش ثبت نام نمیکردم پولم میدادم طلا خیلی بهتر بود ماه دیگه باید قسط بدیم بنظر شما ماشین بیاد بفروشمش بازار ذاره
سورن جدید خاکستری پیش فروش : سلام دوستان من تحویل 31 تیر بودم 25 مرداد تحویل گرفتم قبلا اینجا تاریخا رو براتون نوشتم حدود 1 ماه تاخیر دارید فقط خواستم از سواریش بگم من قبلا ساینا اس داشتم با یک سال کارکرد فروختم و سورن رو سوار شدم تو جاده واقعا عالیه کولر عالی شتاب گیری تو کفی عالی تنها چیزی که مشکل داره اگه تو سربالایی یا جایی که شیب داشته باشه توقف کنید حتما باید با دنده یک راه بیفتید و یه کم سخت بالا میره وگرنه از همه لحاظ ماشین خوبیه. من تا الان 1200 تا رفتم باهاش واقعا راضی ام.
حمد : اگر سایت کرمانشاه باشه ده روز فقط طول میکشه فقط رو تحویل نمایندگی بچرخه.اما بقیه موارد سه چهار روز تیو میخوره
آرش : سلام امروز برام خورده حمل خودرو ولی تیک اسناد نخورده.چطوریه میشه مگه اسناد آماده نشده باشه ماشین تحویل بدن؟
تیگو 7 پرو مکس : سلام ببخشید ماشین شما پلاک شده ؟
مژگان : با سلام منم فاکتور شدم امروز پلاک زده صفر پذیرش4شهریور پاششی تبدیل نزدم
تحویل 26. آبان : سلام فاکتور نشدی داداش
رانا 31 شهریور : سللم وقت همگی بخیر و نیکی چه ساعتهایی ماشین ها را فاکتور میکنن فقط صبحها؟