از قافله تکنولوژی ساخت خودرو جا مانده‌ایم

از قافله تکنولوژی ساخت خودرو جا مانده‌ایم

نایب‌رئیس خانه صنعت و معدن ایران گفت: نداشتن سیاست‌های جامع خودروسازی در کشور باعث شده از قافله تکنولوژی و دانش تولید خودرو مطابق با نیاز مشتری در بازار داخل عقب مانده و سهم بازار داخل را از دست بدهیم.
منوچهر توسطی در منطقه مرکزی، پیرامون انحصاری بودن یا رقابتی بودن صنعت خودرو در کشور اظهار کرد: در اینکه تولید خودرو در کشور انحصاری است شکی نیست. عمده تولید ما در انحصار دو شرکت خودروساز بزرگ کشور است که مورد حمایت دولتند و با وجود اینکه در طراحی و تولید، کیفیت و انجام تعهدات نسبت به مشتری آن طور که باید و شاید به خوبی عمل نکرده‌اند، اما هیچگاه دولت سیاست خاصی را در جهت حمایت از مصرف‌کننده اعمال نکرده است.
وی افزود: در کنار این دو شرکت خودروساز تاکنون هیچ شرکت خودروساز خصوصی ارزشمندی شکل نگرفته است و اگر هم ایجاد یا تأسیس شدند همواره با مشکلاتی مواجه بوده‌اند به طوری که کاملا تعطیل و به مرور زمان تحلیل رفته‌اند.
توسطی با اشاره به پایین بودن کیفیت خودروهای این شرکت‌ها و عدم وجود استانداردهای لازم که مورد اعتراض راهنمایی و رانندگی و سازمان استاندارد است، ادامه داد: دولت در جهت مواجهه با این شرکت‌ها سیاست خوبی اعمال نکرده است و در عین حال که در کنار این دو شرکت هم شرکت‌های خصوصی تولیدکننده خودرو به وجود آمده‌اند، اما رشد نکردند.
رئیس انجمن قطعه‌سازان استان مرکزی در ادامه با اشاره به شکل‌گیری این دو شرکت خودروساز پیش از پیروزی انقلاب اسلامی یادآور شد: این صنایع به ویژه ایران‌خودرو (ایران‌ناسیونال سابق)، قبل از انقلاب به صورت خصوصی ایجاد شده بوده و روند کاری نسبتا مطلوبی داشته است، اما بعد از انقلاب علیرغم اینکه این شرکت دارای سابقه بود نتوانست جایگاه خود را در صنعت خودروسازی دنیا باز کند و سهم خود را از بازارهای جهانی بگیرد.
توسطی با بیان اینکه نقض غرضی که اخیرا اتفاق افتاده، انحصاری بودن را زیر سؤال نمی‌برد، گفت: بحث عدم مدیریت در اداره این شرکت‌ها یا مشکلاتی که ناشی از مسائل اقتصادی است باعث شده که در بازار داخل هم سهم خود را از دست بدهند.
نایب‌رئیس خانه صنعت و معدن ایران ضمن تأکید بر افزایش چشمگیر واردات خودرو در سال 1392 نسبت به سال‌های گذشته و با اشاره به روند نزولی تولید خودرو در سال 1389 و روند افزایشی واردات خودرو از آن پس عنوان کرد: با وجود انحصاری بودن تولید خودرو و حمایت جدی از این دو شرکت خودروساز اما نداشتن سیاست‌های جامع خودروسازی در کشور باعث شده از قافله تکنولوژی، دانش و تولید خودرو مطابق با نیاز مشتری در بازار داخل عقب مانده و سهم بازار داخل را از دست بدهیم.
رئیس انجمن قطعه‌سازان استان مرکزی با بیان این که در امر صادرات نیز در مقایسه با شرکت‌های خودروساز دیگر نتوانسته‌ایم موفقیتی بدست آوریم ادامه داد: در این راستا نه تنها شرکت‌های خودروساز زیان کرده‌اند بلکه مصرف‌کننده داخل نیز از خرید تولیدات داخل به دلیل عدم کیفیت و استاندارد لازم رویگردان شده است.
وی اظهار کرد: تولیدکنندگان قطعات خودرو نیز با مشکلات جدی مواجه شده و در مجموع یک رکود در بازار خودرو و قطعات خودرو به وجود آمده است.
توسطی با بیان اینکه شاهد رکود و بی‌رونقی در کل صنعت هستیم، افزود: به طور ویژه در صنعت خودرو علاوه بر اینکه مشکلات جامع صنعت باید حل شود بابد کیفیت این صنعت نیز بالا رفته و مردم با قیمت کمتری این محصول را خریداری کنند.
او با بیان اینکه خودروهای داخلی ما هنوز همانند مدل دهه 60 طراحی و ساخته می‌شوند، گفت: هنوز بسیاری از خودروهای ساخت داخل فاقد ترمزهای ضدقفل، کیسه ایمنی هوا و زیبایی هستند. همچنین کیفیت پایین در قطعات مصرفی از جمله مواردی است که در صنعت خودروسازی ما رکود ایجاد می‌کند.
نایب رئیس خانه صنعت و معدن ایران ایجاد تنوع در خودروها، به روز کردن دانش و تکنولوژی، برقراری ارتباط با دنیا جهت گرفتن ایده‌های جدید در طراحی خودرو، ایجاد فضای رقابتی برای تولید خودرو در کشور و ایجاد بازار رقابتی را از الزامات عمده جهت رونق این صنعت در کشور دانست و افزود: علاوه بر اینکه باید شرایط رقابت عادلانه برای خودروسازها ایجاد شود در عین حال می‌بایست یک بازار رقابتی هم ایجاد شود تا بین خودروسازان این واهمه وجود داشته باشد که اگر صنعت خود را به روز نکنند و حقوق مصرف‌کننده را رعایت نکنند قطعا بازار را از دست می‌دهند نه اینکه بی‌جهت از آنها حمایت شود.
وی در ادامه با بیان اینکه افزایش قیمت خودرو به واسطه بالارفتن هزینه‌های تولید یا نهاده‌های تولید در صنعت خودروسازی کشور نبوده است، گفت: با افزایش نرخ ارز، خودروسازان داخلی نیز متناسب با آن قیمت خودروها را افزایش دادند. این در حالی است که در بازار داخل درآمد مصرف‌کننده داخلی و خریدار ایرانی به تناسب افزایش نرخ ارز بالا نرفته بود و قیمت‌ها برای مصرف‌کننده داخلی بی رویه افزایش پیدا کرد.
نایب رئیس خانه صنعت و معدن ایران تصریح کرد: چون عناصر مؤثر در قیمت تمام شده خودرو در کشور به شکل جدی بالا نرفته، در صورتی که نرخ ارز کاهش و ارزش واحد پول ملی افزایش پیدا کند شاید برگشت قیمت‌های خودرو و کاهش در این صنعت را شاهد باشیم که این امر مشروط به اصلاح سیاست‌های اقتصادی و تحول نظام اقتصادی است.
وی خاطرنشان ساخت: به تبع کاهش نرخ ارز بسیاری از عوامل مؤثر بر قیمت تمام‌شده خودرو هم کاهش پیدا خواهد کرد و قیمت خودرو تعدیل می‌شود.

منبع

ایسنا

برچسب : خودرو , قافله , تکنولوژی , ساخت , نیاز , مشتری , دولت , سیاست






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

مجتبی
4

قبل از انقلاب بهترین ماشین تویوتا همون کرونا و کاریناهای 56 و 57 بودن که 8 سال بعد پیکان ما اومدن فاصله کیفیت و طراحی رو نگاه کنید الان تویوتا لکسوس ال اف ا تولید میکنه ما هنوز پیکان وانت با کیفیت به مراتب پایینتر از پیکانای قدیم تولید میکنیم ماشالله به ابن همه دستاورد
06:59  1393/03/06
گزارش
پاسخ دادن
farid
4

تو عمرم اولین آدمی که درصنعت خودرو حرف حق رو گفت این بود که شنیدم....بازم ممنون که کسایی پیدا میشن که به مردم هم اهمیت میدن نه خودروسازان مفت خور و مافیا و کله قنده
01:11  1393/03/06
گزارش
پاسخ دادن
محمد
6

خیلی زود متوجه نشدین؟ بابا تو دیگه کی هستی
20:52  1393/03/05
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا اسقاط تحویل 11 : سلام و عرض ادب تارا فروش فوری طرح اسقاط تحویل 11 شهریور بود رنگ سفید v1+ امروز فاکتور شد
Ali : من دقیقا مثل شماست شرایطم
شاهین cvt : سلام باشه امور مشتریان تماس گرفتم. میگه 18 اسفند به بعد شروع به فاکتور شدن شده. کسانی که cvt هستن و تکمیل وجه 18 اسفند 1403 به بعد هستن. اگر فاکتور شدن اعلام کنن. تاریخ سخا و استان رو هم بگید.
پریسا : من تارا فوری دستی تیتانیوم طرح عادی تحویل 3 شهریور هستم، نمی دونم چرا مال ما رو فاکتور نمی کنن، دیروز هم تماس گرفتم ایران خودرو جواب درستی ندادن،یعنی انگار اونا هم نمی دونستن چرا؟ فقط گفت شاید به خاطر رنگ باشه، گفت تا آخر شهریور صبر کن اگه خبری نشد دوباره تماس بگیر!!! آخه مگه تماس بگیرم چیز خاصی می فهمم؟!!!!
بابل : سلام شوهرم یک کارگر ساده است به زحمت این پول رو ردیف کردیم وتکمیل وجه رو در اردیبهشت انجام دادیم تورو خدا یکی از مسئولین جوابگو باشند ومارو ازین بلاتکلیفی دربیارند اگه نمی تونستید تحویل بدید چرا پول کامل ماشین رو گرفتید مسولئن سایپا کجا هستند که جواب مارو بدند
مهدی G : دوستان عزیز پیرو سوالات شما دادخواست الزام به تعهد قراردادی میشه میتونید از دفاتر قضایی اقدام کنید هزینه دادرسی هم اعسار بدید اگر داشتید هم که بدید نقد شرکت محکوم میشه باید بده هزینه را برای اینکه پول بیشترم بده وکیل بگیرید که پول وکیلم بده محکوم میشه ماهی حدود 15تومنم سود تاخیرشه حدودا تا حالا اینا بازی درآوردن حالا نوبت ما ها هست از یه وکیل مشورت بگیرید بریم جلو خداروشکر سیستم قضایی کشور امیدی بهش هست که حق مظلوم ضایع نشه صبح همه قرارداد ها ببرید پیش هر وکیلی می شناسید استارت را با نام یاد خدا و دفاع از حقمون بزنیم تجمع و اعصاب خوردی فایده نداره کار قانونی پسندیده تر هست هر آنچه قانون گفت مطیع هستیم 22:41 1404/05/06 گزارش پاسخ دادن فرهاد علی بابایی 0 با عرض سلام و احترام با زنگ و شکایت به خود شرکت و اینا هیچ کاری براتون نمیکنند اگر میخاهید به حقتون برسید و شرکت حالش بیاد جا تنها یه راهه که اولیش خودم رفتم جلو صبح زود ما که 570 تومن دادیم این 20 تومنم هزینه دارسی را میدیم شرکت طبق قرارداد محکومه 30 روز پس از دریافت کل مبلغ خودرو صبح یه دادخواست الزام به انجام تعهدقراردادی ب
X5محمدبندرعباس : باسلام.اقای رضایی آنهای که از شهر های مختلف هستند چکار کنند؟یه راهنمایی بفرمایید.
تارا v1 مشکی : طرح پیش فروش واریزی ۲ ۱۱ ۱۴۰۳
محمد : سلام مبارکه ، چه طرحی بودین؟
تارا v1 مشکی : سلام دوستان تارا v1 مشکی تحویل ۳۱ شهریور امروز فاکتور شده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس : من ده روزه ماشینو تحویل گرفتم ،زنگ میزنم نمایندگی برای مدارک میگن نیومده معلوم نیست کی میاد.بقیه هم همینجوری بودن؟
جمشید : احسنت ! دقیقا همینه. مث چی از ت جمع میترسن!!!!
فرسوده اردیبهشت 1404 : سلام پذیرش اردیبهشت طرح فرسوده امروز کسی فاکتور شده؟
ساینا اس بهمن پیش فروش : سلام دوستان دقت کردین هر موقع حرف تجمع میشه یه عده بی خودی میان میگن ما فاکتور شدیم شماره پذیرش الکی هم می ذارن که صداها بخوابه قشنگ معلومه سایپا اینجا نفوذی داره
امیر : مبارکه رفته تو خط تولید بزودی فاکتور می شوید
ایمان : نه داش نشده هنوز
فروش فوق العاده 23 بهمن : سلام الحمدلله امروز فاکتور شدم خدایا شکرت🤲🤲🤲 پذیرش121605 واریز 21 بهمن پذیرش 23 بهمن فروش فوق العاده
اطلس اذر22 : سلام امروزفاکتورداشتیم اعلام حضورکنن خوشحال میشیم
رانا پلاس تحویل 31شهریور : با سلام خدمت شما دوستان چرا اکثر شهریور ماهی ها فاکتور شدن ما که 18 بودیم فاکتور نشدیم کسی اطلاع داره لطفا هرکس امروز فاکتور شد اطلاع بده
محمد : دوستان ساینا اس بنزینی پذیرش 24 بهمن تکمیل وجه اردیبهشت هنوز فاکتور نشده