خودروسازي ایران با چه کشوری قابل‌مقایسه است؟

خودروسازي ایران با چه کشوری قابل‌مقایسه است؟

مقایسه خروجی صنعت خودروی ایران به‌عنوان صنعتی چهل و هفت‌ ساله، با برخی خودروسازان آسیایی كه بعضا جوان‌تر از خودروسازی کشورمان هستند، سال‌ها است مورد بحث مردم و مسوولان است.
صنعت خودروی ایران در حالی پنجمین دهه از حیات خود را می‌گذراند كه در طول این زمان شرایط متفاوتی را پشت سر گذاشته است. 
طی زمان یاد شده، بیشترین چشمداشت مشتریان از این صنعت تحویل خودروی مناسب پس از ماه‌ها انتظار در صف خرید بوده است. این انتظار برای تحویل خودرویی با امكانات ابتدایی، با ظهور خودروسازانی از آسیا كه توانستند بازار خودروی دنیا را تحت‌تاثیر خود قرار بدهند تغییر یافت و مطالبات مشتریان به كیفیت و تنوع خودروهای تولیدی نیز معطوف شد.
بنابراین می‌توان گفت در سال‌هایی كه صنعت خودرو ایران در حال پیدا كردن خود بود،‌ خودروسازان نوظهور آسیایی با پیشرفتی چشمگیر برای محصولات خود در بازارهای جهانی سهمی پیدا كرده بودند و همین موضوع هم آغازگر مقایسه‌ها میان صنعت خودرو ایران و این دست خودروسازان شد.
عمده مقایسه‌هایی كه میان محصولات تولید شده در صنعت خودرو كشورمان با خودروهای تولید شده در كشورهایی مانند چین، كره جنوبی یا همسایه شمال غربی ایران انجام می‌شود، حول محورهایی مانند كیفیت، تنوع، پیشرفت سریع در تولید خودرو با تكیه به تكنولوژی روز دنیا، قیمت پایین و مسائلی مانند اینها خلاصه می‌شود. 
به عقیده كارشناسان ریشه انجام چنین مقایسه‌هایی از سوی مشتریان یا برخی مسوولان به كیفیت نامطلوب تولیدات خودروسازان، قدیمی بودن آنها، قیمت بالا و باز شدن دید مشتریان بازار خودرو كشور نسبت به تكنولوژی‌های روز دنیا در تولید خودرو بازمی‌گردد.
صنعت خودرو در برخی از کشورهای آسیایی به سرعت در حال رشد است و خودروسازان در این كشورها با سرعتی زیاد در حال دستیابی به تكنولوژی‌های جدید در تولید خودرو هستند، اما واقعیتی كه از نظر كارشناسان در رابطه با صنعت خودرو كشورمان وجود دارد این است كه آنها پس از گذشت سال‌ها نتوانسته‌اند خود را با سرعت رشد تكنولوژی تولید در دنیا وفق دهند و به نوعی از تحولات نوین خودروسازی جا مانده‌اند. 
حال این سوال مطرح است که با توجه به رشد صنعت خودرو در آسیا، می‌توان خودروسازی کشورمان را با صنایع خودروسازی در این قاره به صورت منطقی مورد مقایسه قرار داد؟
كارشناسان در پاسخ به این سوال عقیده دارند اصولا هر مقایسه‌ای در رابطه با این موضوع، اگر قصد دقیق شدن در جزئیات را داشته باشد نادرست خواهد بود؛ زیرا شرایط هیچ کشوری شبیه به دیگری نیست. به عقیده كارشناسان برای انجام مقایسه‌ای منطقی‌تر در رابطه با موضوعی مانند صنعت خودرو، می‌توان بر كلیات تكیه كرد و با توجه به شرایط عمومی به مقایسه پرداخت؛ اما لازمه انجام چنین مقایسه‌ای هم در نظر گرفتن شباهت‌ها و تفاوت‌ها است. 
 در شرایط دشوار كار كرده‌ایم
مشاور انجمن خودروسازان، یكی از مخالفان مقایسه خودروسازی در ایران با خودروسازان نوظهوری است كه در كشورهایی مانند چین مشغول فعالیت‌اند. داوود میرخانی رشتی عقیده دارد برای انجام مقایسه‌ای صحیح میان خودروسازی ایران و دیگر كشورها، نیاز است از زوایای مختلف به این موضوع نگاه شود تا مقایسه انجام شده همه‌جانبه و جامع باشد نه یك طرفه.
میرخانی به خبرنگار «دنیای اقتصاد» می‌گوید: اگر می‌خواهیم مقایسه‌ای میان خودروسازی ایران و مثلا چین انجام دهیم بهتر است شرایط سیاسی و اقتصادی این دو كشور را هم بایكدیگر مقایسه كنیم. 
مدیرعامل سابق ایران‌خودرو شكوفایی چین در خودروسازی را مدیون حركت این كشور به سمت اقتصاد آزاد می‌داند و می‌گوید: چین با پیش گرفتن خط‌مشی اقتصاد آزاد توانست سرمایه‌گذاران خارجی را در تمام صنایع خصوصا صنعت قطعه و خودرو به خود جذب كند و پس از مدتی هم دانش فنی تولید خودرو را از آنها به دست آورد. 
از نگاه میرخانی رشتی با وجود حركت بسیاری از كشورها به سمت اقتصاد آزاد و تجربه‌های خوبی كه در این رابطه وجود دارد، همچنان 80 درصد از اقتصاد كشور ما در دست دولت است.
در چنین اقتصادی، مدیران در صنعتی مانند خودرو به صورت مستقیم از سوی دولت انتخاب می‌شوند در نتیجه انجام مقایسه میان این مدل از خودروسازی و مدلی كه در دنیا جریان دارد از نگاه میرخانی اشتباه است. 
تركیه، به‌عنوان همسایه ایران و كشوری كه كمی دیرتر از ایران وارد چرخه خودروسازی شد، در حال حاضر به دلیل وجود شركایی از اروپا و آمریكا، از نظر كیفی در سطح بالاتری از كشورمان قرار دارد. هرچند تیراژ تولید در ایران تا پیش از بحران تولید بیشتر از تركیه بود، اما بر اساس آمار تولید خودرو در سال 2013 تركیه از نظر تیراژ تولید هم از ایران پیشی گرفت. طی سال 2013 تركیه با تولید یك میلیون و 125 هزار خودرو، چهار سكو بالاتر از ایران با تولید ششصد و 26 هزار دستگاهی قرار گرفت. 
میرخانی در رابطه با تركیه نیز به‌عنوان كشوری كه هر از گاهی كیفیت محصولات تولیدی آن با ایران مقایسه می‌شود می‌گوید: تركیه زمانی كه آغاز به كار كرد برای سرمایه‌گذاران خارجی فرش قرمز پهن كرد و قطعه‌سازان و خودروسازان بزرگ دنیا در این كشور سرمایه‌گذاری كردند، در نتیجه حالا صنعتگران ترك در زمینه تولید قطعه با قیمت و كیفیت مناسب بسیار جلوتر از قطعه‌سازان ایرانی هستند. 
یك كارشناس مسائل اقتصادی نیز عقیده دارد پایه‌های صنعت خودرو در تركیه به دلیل همكاری با خودروسازان بزرگ دنیا نیرومندتر از ایران است.
 سعید لیلاز در این رابطه می‌گوید: تركیه از نظر سیاسی نیز همیشه جزو بلوك غرب بوده و همین موضوع هم كمك بزرگی به تركیه برای گذار به عصر صنعتی بود پس نمی‌توان شرایط ایران و تركیه را با یكدیگر مقایسه كرد؛ زیرا كشور ما همواره به مستقل بودن اهمیت داده است.
در ادامه گفت‌وگو با میرخانی رشتی، او شرایط كار در فضای كسب‌و‌كار كشور را در دوره‌های مختلف به شوره‌زار تشبیه می‌كند و می‌گوید: نمی‌توان رشد و باردهی درختی كه نور كافی و خاك مناسب دارد را با درختی كه از این شرایط برخوردار نیست مقایسه كرد. 
میرخانی عقیده دارد شرایط سیاسی و اقتصادی كشورهایی كه خودروسازان نوظهور از آنها سر بر آورده‌اند با شرایط كشورمان اصلا قابل‌مقایسه نیست. او می‌گوید مدیران خودروساز در ایران نه بی‌تجربه‌اند و نه بی‌استعداد، بلكه فضای كسب‌و‌كار مناسب ندارند. او این فضای كسب‌و‌كار را برای سرمایه‌گذاران خارجی نیز مناسب نمی‌داند. 
 دولت، سدی پیش روی صنعت خودرو ایران
بحث حمایت دولت‌ها از خودروسازی و تاثیرگذاری بر رشد و بالندگی آنها موضوع مهمی در مقایسه صنعت خودرو ایران با دیگر خودروسازها است. همان‌طور كه كارشناسان پیش از این اشاره كردند، دولت‌ها با فراهم آوردن فضای مناسب، رشد و شكوفایی را برای صنایع مختلف از جمله صنعت خودرو در كشورهایشان فراهم آوردند. 
دولت‌های مختلف در ایران نیز همواره حامی خودروسازان بوده‌اند، اما نكته‌ای كه در رابطه با این حمایت‌ها بسیار مهم به نظر می‌رسد این است كه این حمایت‌ها نه تنها باعث رشد صنعت خودرو نشده‌اند؛ بلكه باعث درجا زدن این صنعت شده‌اند. 
برای مثال در حالی كه كشوری مانند تركیه از سال 2008 به بعد، هزینه‌های تحقیق و توسعه در صنعت خودروی كشورش را با معافیت 100 درصدی همراه كرد و كشور چین نیز مانع از دخالت دولت در مسائل فروش خودرو با توجه به ایجاد زیرساخت‌های مناسب و سیاست‌گذاری‌های صحیح شد تا به این واسطه مانع دلالی‌گری شود، دولتی بودن صنعت خودرو در ایران و وجود تعرفه‌های بالا برای واردات، رقابت‌پذیری در صنعت خودرو را بی‌معنا كرده است. 
یك اقتصاددان در این رابطه عقیده دارد مهم‌ترین مشكل صنعت خودروی ایران كه باعث جا ماندن آن از تكنولوژی روز دنیا در تولید خودرو شده است، رقابتی نبودن این صنعت است. موسی غنی‌نژاد مقایسه صنعت خودرو با خودروسازان كشورهای دیگر را از این نظر كه مقایسه بر سر یك محصول خاص است، درست می‌داند، اما از نظر فضای موجود برای كار، چنین مقایسه‌ای را نادرست ارزیابی می‌كند. 
غنی‌نژاد به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: بازار بسته‌ای كه همیشه از سوی دولت برای خودروسازان فراهم بوده، برای مدت‌ها انگیزه تولید خودرو با كیفیت و رقابتی را از خودروسازان گرفت. او در ادامه عقیده دارد هنوز هم با وجود رشد واردات خودرو به كشور، خودروسازان نگرانی بابت رقابت ندارند؛ زیرا خودروهای وارداتی فعلی، از نظر قیمت و كلاس، در رده خودروهای داخلی نیستند. غنی‌نژاد در نهایت عقیده دارد ما هیچ‌گاه فضای باز اقتصادی را كه برای مثال در چین ایجاد شد برای تولیدكنندگان فراهم نكردیم تا خودروسازان برای رشد خود تلاش كنند.
لیلاز نیز در این زمینه می‌گوید: ما هم در اعمال سیاست‌های كلان اقتصادی و ارتباط با سایر كشورها خوب عمل نكرده‌ایم و هم در سیاست‌گذاری داخلی اشتباهات زیادی داشته‌ایم. این كارشناس مسائل اقتصادی عقیده دارد در چنین شرایطی نمی‌توان با انجام مقایسه‌هایی سطحی از خودروساز یا فعال اقتصادی كه عملا عوامل اجرایی هستند انتظار داشت مانند چیزی كه در دنیا مشاهده می‌كنیم عمل كنند و سیاست‌های دولت را نادیده گرفت.

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودرو , خودروساز , افزایش , تولید , درصد






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

5 نظر

مهربان
0

مسئولین در اعمال گمرکی ذینفعند مطمئنا آنها هیچگاه قانونی به ضرر خود تصویب نخواهند کرد به نظر من این واقیت را تقریبا همه پذیرفته اند که این سیستم در تمام زمینه ها محکوم به شکست است راه چاره شایسته سالاریست
15:14  1393/03/19
پاسخ دادن
سام نظری
0

با سلام
در ایران هدف کسب سود از طریق چاپیدن مردم است نه پیشرفت تکنولوژی
14:02  1393/03/18
پاسخ دادن
امیر
14

با عرض معذرت با هیچ کشوری قابل مقایسه نیست!!! ترکیه و مالزی و تایلند وحتی چین که بیش از بیست سال بعد ما خودرو سازی را شروع
کردند الان در چه جایگاهی هستند انوقت ببینید سایپا و ایران خودرو
تولیداتشان از بی کیفیتی و نا ایمن بودن مردم را با ضررهای هنگفتی
روبرو ساخته اند. مشکل کشور ما نه تنها خودرو سازی بلکه همه صنایع
از رانت و بی برنامگی و عدم مدیران اگاه رنج میبرد.
13:59  1393/03/18
پاسخ دادن
m.a
1

چقدر خودروسازان ایرانی و کسانی که از اونها حمایت میکنند کثیف و پست هستند.
سالهاست ماشین های بی کیفیت و قدیمی رو به قیمت پول پدرشون میفروشن.
13:17  1393/03/18
پاسخ دادن
کاربر: IBO
8

ايران هم توي سیاست‌های كلان اقتصادی و ارتباط با سایر كشورها ضعيفه و هم در سیاست‌گذاری داخلی پر از اشتباهات...
كلاً در هيچ زمينه اي نميشه صنعت مارو با جاهاي ديگه مقايسه كرد!
و اما مشكل اصلي "رانت"
12:20  1393/03/18
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهران : با اینکه بعد از 14ماه دعوت نامه پیشنهادی فرستاده ولی خبری از سود مشارکت نیست
شایان : بچه ها من اصلا شاهین ننوشتم ولی تاپیک شمارو دیدیم گفتم نظرمو بگم ابان 1401 کوییک ثبت نامی 178 من گرفتم شاهین 344 بود یعنی دوبرابر کوییک الان کوییک 380 شده یعنی 50ت اختلاف؟ زمین تا اسمون فرق دارن پس معلومه این قیمت نمیدن حق باشماس همه جوره ولی اینجا ایرانه!!! کسی پشتتون نیست نصیحت من به شما اینه از حالا بفکر پول بقیه باشین مثلا وام یا فروش چیزی اگرم توانشو ندارین بنظرم تبدیل کنید اطلس یا سهند حداقل ی ماشین زیرپاتون بیاد ببخشید دخالت کردم دوست داشتم نظرمو بگم
شاهین : هیچکدوم از اینا رو انتخاب نکنید تا شاهین رو بهمون بدن اینا شگردشون هست میخان تعداد متقاضی های شاهین رو توی زمستان کم کنند
سبحان : دوستان اتومات خودتون چرا اذیت میکنید اقا زندگیتونو بکنید فکر کردین حرص بخورید درست میشه میاد اقا میاد.گیربکس رو دارند رفع مشکل میکنن خوشبحالتون مطمعن باشید خیره،دارند کیربکس رو ردیف میکنن حالا شما هی زنگ بزن خودتو دیونه کنه.مشکل که بر طرف بشه باور کن فورا تحویله.
پلنگ : دوستان سلام دوستان من۶ام واریز وجه کردم برا سهند شماره پذیرش و اینا هم اومد ولی نه نمایندگی رفتم نه این سخا اینا که میگید رفتم میشه بیزحمت راهنمایی کنید من باید چیکار کنم چون من فکر کردم باید تا مهر ماه موقع دعوت نامه نیازی نیست کاری کنم
م : دوستان الان با فرستادن این پیامک جدید چه کار باید کرد ؟ آیا دیگه شاهین رو نمیدن ؟ و الان قیمت نهایی اطلس و سهند چنده و تحویلش برای کی میشه لطفا دوستانی که اطلاعات دقیق دارند این ها پاسخ بدهند.
Sahar : واای دهه فجر ک خیلی مونده😥 آخه تفاوت قیمت بازار و کارخونه خیلیه
امیر j7 تهران : یعنی یک نفر تو این شرکت خراب شده نیست جواب درست بده چرا ماشینی که 2 ماهه شاسی و فاکتور شده رو تحویل نمیدن. مردم مسخره شما نیستن که. پول رو گرفتن عین خیالشون نیست. غلط کردیم از شما خرید کردیم.
حامد : آقابرامنم پیام اومدزنگ زدم پشتی بانی سایپاگفت طبق بندفلان کوفت شرکت میتونه نوع خودرو راعوض کنه هیچ کاریم نمیشه کرد.یعنی یاقیدشابزنید یاهمینارابنویسید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تکمیل وجه 17دی : هنوز فاکتور نشده اعصاب کاملا خورد شده
رضا بهمن فوری : منم هنوز مابالتفاوتی که 16 فروردین پرداخت کردم تایید نشده در مرحله صدور دعوتنامه مونده
تبدیل : سلام ، با توجه به شروع تولید کو،ییک اتوماتیک ، چرا سایپا در تبدیل ، نگذاشته ؟!
مهدی : سلام مبارکه لطفا زمان تحویل هم اطلاع رسانی کنید ببینیم بعد پلاک چند روزه میارن نمایندگی ممنون
ساینا اس 85 گانه : چرا ما تهران زنگ میزنیم میگه تا 21 دی فاکتور شدند ولی دوستان بعضیا میگن تا 23 الان از دروغ گفتن چی گیرتون میاد آقا پرهام گفت فوری که یکشنبه فاکتور میشن همش دروغ
اریزو 6 پرو : با سلام اقای الوند خودرو من 28 دی تاییدیه لیزینگ داشته دو تا قسطم دادم ایا مجوزهای اریزو شامل ماشین ما هم میشه یا فقط اریزو 5 هست
غزاله1 : پرهاممممم کجایی
ساینا دوگانه : دوست عزیز مگه شخصیت ادما رو ماشینشون تعیین میکنه
رانا 29 اسفند : تبدیل نزدین؟
رستم : مدل 403