استاندارد آلایندگی یورو (Euro Emission Standard)

استاندارد آلایندگی یورو (Euro Emission Standard)

خودروهای آلاینده سومین منبع تولیدکننده گازهای گلخانه ای هستند. از اجزای اصلی تشکیل دهنده گازهای گلخانه ای می توان به دی اکسید کربن (CO2)، متان (CH4)، و اکسید نیتروژن (N2O) اشاره کرد. طبق آخرین برآورد محققان بریتانیایی، بیش از 20% کل گازهای گلخانه ای از طریق خودروهای آلاینده تولید می شود. از این مقدار، بیش از 85% آن ناشی از انتشار گاز CO2 و از طریق خودروهای آلاینده است. وجود گازهای آلاینده به ویژه گاز CO2 سبب بروز بیماری های خطرناکی از جمله بیماری های تنفسی، قلبی، و ریوی شده است. ازاین رو، مسئولان اروپایی با جدیت تمام درصدد کاهش انتشار این آلاینده ها در سطح اروپا بر آمدند. بر این اساس، آن ها قوانینی را وضع کردند که شرکت های خودروسازی باید طبق این قوانین، نهایت دقت و تلاش خود را در تولید خودروهایی با آلایندگی بسیار پایین به کار ببرند. بدین منظور قوانین و استانداردهایی برای تعیین حداکثر میزان آلایندگی خودروها تعیین شد. این قوانین برای اولین  بار در سال 1992 به طور رسمی با نام استاندارد آلایندگی یورو (Euro Emission Standard) معرفی و به شرکت های خودروسازی ابلاغ شد.

استاندارد آلایندگی یورو (Euro Emission Standard) استاندارد آلایندگی یورو (Euro Emission Standard)
استاندارد آلایندگی یورو (Euro Emission Standard)

1carاستاندارد آلایندگی یورو در حقیقت حداکثر مقدار مجاز انتشار گازهای آلاینده  را برای شرکت های خودروسازی تعیین کرده است. بدین صورت که در این استاندارد، حداکثر مقدار مجاز برای انتشار گازهای آلاینده اعم از  اکسید نیتروژن، متان، مونوکسید کربن، دی اکسید کربن، و هم چنین حداکثر مقدار ذرات معلق در هوا مشخص شده است. طبقه بندی های متعددی در استاندارد آلایندگی یورو  وجود دارد که طبق قوانین مندرج در استاندارد یورو، هیچ الزامی وجود ندارد که شرکت های خودروسازی، استانداردهای جدید را روی خودروهایی که قبلاً طبق استاندارد قدیمی آلایندگی یورو تولید شده اند، اعمال کنند. به عبارتی، قوانین جدید همواره باید در تولیدهای جاری شرکت های خودروسازی اعمال شود. لازم به یادآوری است، در حال حاضر ضمانت اجرایی استاندارد آلایندگی یورو به قدری بالاست که شرکت های خودروسازی درصورت عدم پیروی از آن، هرگز نمی توانند خودروهای تولیدی خود را در بازارهای جهانی به ویژه بازار اروپا به فروش برسانند.

استاندارد آلایندگی یورو (Euro Emission Standard)

در مورد خودروهای سبک، به طورکلی 5 مرحله Euro 4، Euro 3، Euro 2، Euro 1، و Euro 5 برای استاندارد سوخت آن ها در نظر گرفته شده است. به طور مثال، خودرویی که از نظر آلایندگی، استاندارد Euro 5 دارد، نشان می دهد که کم ترین میزان آلایندگی هوا را دارد. در مورد خودروهای سنگین نیز دقیقاً از همین روال برای استانداردسازی آلایندگی هوا استفاده می شود، با این تفاوت که به جای اعداد صحیح، از اعداد رومی به صورت Euro IV، Euro III، Euro II، Euro I، و Euro V استفاده می شود. 1Car امیدوار است اهمیت به استانداردهای آلودگی در کشور ما نیز کاملا جدی گرفته شود.


منابع

nextgreencar       wikipedia

برچسب : استاندارد , ایمنی , EURO NCAP , آلایندگی , آلودگی هوا , مبدل , کاتالیستی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

11 نظر

میلاد
1

امیدورام که در مرحله اول سوخت چه گازوئیل چه بنزین با کیفیت روز اروپا تولید بشه و فرهنگ تنظیم موتور در کشور ما خوب گسترش پیدا کنه و در نهایت تولید خودروها با آلایندگی پایین هم گسترش پیدا کنه صرفا بالا بردن استاندارد خودروها ملاک نیست اول باید سوخت با کیفیت باشه و بعد خودرو
11:15  1393/11/19
گزارش
پاسخ دادن
سالار
1

سلام، خیلی عالی بود امیدوارم هرچه زودتر ما تغیرات کامل را در رعایت کردن این استانداردها، در عالم واقیت ایران ببینیم، در ضمن من سایت را در مورد کد استاندارد های الایندگی می خواستم، اگه لطف کنید ممنون میشوم.
با تشکر
19:18  1393/01/28
گزارش
پاسخ دادن
رضا
3

به نظر من اول باید بنزین خوب و بدون سرب در ایران تولید بشه, بعد اتومبیل هایی مثل پیکان و خانواده پیکان از روی زمین محو بشن. بعد تازه می شه در مورد استاندارد یورو فکر کرد. تا وقتی ایران خودرو و سایپا زیر تشت حموم چهارتا چرخ می بندن و به عنوان ماشین با قیمت های 20 میلیون به بالا به مردم میندازن فکر استاندارد آلایندگی رو باید از سر که چه عرض کنم از خیلی جاهای دیگه بیرون انداخت
13:40  1392/08/18
گزارش
پاسخ دادن
محسن
10

آقا کجایید!!!!!؟
من واشر خروجی اگزوز ماشینم سوخت رفتم درستش کنم گفت واشر اگزوز سوخته ولی به علت اینکه کاتالیزور ماشینت پر شده یا باید برداری یا اینکه عوضش کنی ، نویش گیر نمیاد دست دوم سه هزار کارکرد دارم دویست هزار تومن.
من هم که خشکم زده بود گفتم اگه بردارم معاینه فنی گیر نمیده ؟ . گفت : تا حالا این همه ماشینو من کاتالیزورشونو برداشتم هیچکدوم چیزی به من نگفتن و گفت اگه برداری ماشینت نفس پیدا میکنه .
من هم که دیدم هزینه بالایی هستش کاتالیزورو برداشتم.
یعنی ببینید به خاطر هزینه خیلی زیاد مجبور شدم این کار غیر وجدانی رو انجام بدم
جالبه ، اون تعمیرکاره گفت خیلی از افراد ماشینشون که نو هست میان این کار رو میکنن که ماشینشون نفس پیدا کنه
من فکر کنم گرونی این قطعه به خاطر کم بودنشه که قاعدتاً سازمان محیط زیست باید پا پیش بذاره و مشکلو حل کنه.
17:13  1392/05/24
گزارش
پاسخ دادن
مهدی
7

نگاه جالبی داشتید به ماجرا ، دمتون گرم.
17:21  1392/05/24

گزارش
میلاد
3

اگه واقعا دلشون به حال آلودگی هوا سوخته باید نمایندگی های خودروساز ها این قطعه رو فراوان عرض کنند و همچنین دولت باید حداقل60 درصد قیمت یک کاتالیست رو بده و فقط40 درصد رو مشتری بپردازه البته اگر واقعا دلشون سوخته باشه برای آلودگی هوا چرا با جیب مردم هوا باید پاک بشه
11:22  1393/11/19

گزارش
کاربر: حیدر
2

ای آقا یارو میخواد یه کیسه هوا رو خودرو نصب کنه هزار تا بهانه میاره حالا اینا بیان به فکر آلایندگی باشن از اون گذشته با این کیفیت بنزین خودرویی که تو اروپا استاندارد یورو5 رو گرفته بیاد تو ایران تست کنی میبینی شده در حد یورو 3
17:04  1392/02/29
گزارش
پاسخ دادن
آدریان
3

1Car امیدوار است اهمیت به استانداردهای آلودگی در کشور ما نیز کاملا جدی گرفته شود. ما هم امیدواریم 1car عزیز ممنون از مقالتون و زحماتتون هر رور منتظر مقاله جدید شما هستیم موفق باشید
05:27  1391/11/28
گزارش
پاسخ دادن
هادی
3

انشاالله که تو ایران هم این استاندارد ها رعایت بشه
01:14  1391/11/28
گزارش
پاسخ دادن
آرام
2

ممنون از مقاله جالبتان
19:31  1391/11/27
گزارش
پاسخ دادن
هومن
5

عالییییییییییییی بود
06:20  1391/11/27
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
وحید شاهین پلاس ۱۵اردیبهشت : میتونی تحویل حضوری در کارخانه انتخاب کنی
جی ۷ تیر : دوستان دعوتنامه دی هنو نیومده ؟ اگه‌اومد اینجا اطلاع رسانی کنید شاید پیام های یکی مسدود باشه باخبر شه لطفا اونی ک‌میخاد بگه منتظر افزایش قیمتن ببنده نمیگن لاله
پلاس آواره : خبری از ارسال دعوت نامه ها نیست کسی خبر جدیدی نداره؟
فریبا : سلام من هفته چهارم مهر هستم هنوز برام دعوت نامه تکمیل وجه نیومده
Samirax5 : این نظرات بی ربط که میزارن کاملا آگاهانه هست برای اینکه نظرات منفی در مورد کرمان موتور بره پایین و دیده نشه کلا یه مشت بی وجدان هستند که منافع ناچیز کورشون کرده
شاهین جی هفته چهارم شهریور : قیمت روز کارخانه رو بگیر دقیقا نصف مبلغ قیمت
محمد قلی زاده : تارا اتو طرح مادران تحویل 22دی فاکتور شد فروش فوق العاده
حامد j7 : سلام مبارکتون باشه به سلامتی تهران تحویل گرفتید ممنون
سیدحسن : دوستان پارسال،291ملیون واریزکردم تحویل شهریوربوده پیام امده که شماشامل افزایش قیمت نمیشودالان به قیمت روزازم پول میگیرن؟؟ دارم دیوانه میشم
تارا سفیددستی : باسلام تاریخ تحویل 26 دی بود25/9فاتور شد 26/9پلاک شد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا تک : من 3شهریور واریز کردم فاکتور نشدم چرا دروغ میگی
علیرضا : تاریخ تحویلتون چه ماهی بود؟ میشه تاریخ ثبت نام واریز اولیه تکمیل وجه فاکتور و تحویل رو بگید که حدودی بدونیم واس ما کی میشه
حمید : سایپا باز پیش فروش ساینا و اطلس گذاشته😂بعد ماشینای ما رو تحویل نمیده
کوییک اس : کوییک اس تا چندم فاکتور شده من 7شهریورم
محمد : کوییک اس سوم شهریور فاکتور شده عکس بزار یکم امیدوار بشیم
محمد : اره بفرست یکم امیدوار بشیم
ساینا تک : حالا مثلا سایت هم باز بشه چه فایده وقتی هیچ اتفاقی و تغییری رخ نداده
کوییک rs تحویل مرداد : برای دوستانی که تازه ثبت نام کردن یا تازه تکمیل وجه کردن در خصوص تحویل کویک rs باید بگم که من اسفند 1403 پذیرش شدم و 25 تیر 1404 تکمیل کردم و 20 آذر هم فاکتور شدم و امروز هم تحویل گرفتم .چیزی حدود پنج ماه بعد از تکمیل فاکتور شد .گفتم شاید بدردتون بخوره حدودی دستتون میاد کی تحویل میگیرین...من بازرسی هم شکایت کرده بودم ولی پیام اومد که شما تمام قوانین رو پذیرفتین و حق شکایت برای تاخیر ندارید و بهتون جریمه تاخیر میدن و تمام...
کوییک ،s : دوستان ،از من دیروز فاکتور شده چند روز دیگه تحویل داده میشه ؟
سورن : دوستان سورن دوگانه کسی دیروز یا امروز فاکتور شده