نحوه عملکرد سیستم های دید در شب ویژه خودروها

نحوه عملکرد سیستم های دید در شب ویژه خودروها

شاید معمول ترین کاربرد دوربین های دید در شب در ارتش باشد؛ دوربین های دید در شب برای سربازان به اندازه سلاح هایشان اهمیت دارد؛ چرا که این سیستم روشنایی روز را در شب فراهم می‌کند. فراهم کردن دید مناسب برای خلبانان، سربازان و حتی رانندگان از کاربردهای پیشرفته تکنولوژی دید در شب هستند. در این مقاله به بررسی سیستم دید در شب در خودروهای تولیدی می‌پردازیم. در سال های اخیر تحقیقات بسیاری در آمریکا و اروپا صورت گرفته است و همگی به یک نتیجه کلی رسیده اند: اکثر رانندگی ها به کمک نور روز انجام می‌شود، در حالیکه حجم بیشتر تصادفات مرگبار در شب رخ می‌دهد. اگر تا کنون در یک جاده کم رفت و آمد در شب رانندگی کرده باشید و ناگهان یک گوزن یا حیوان شبگرد دیگری سر راهتان سبز شود، خواهید دید که قدرت بینایی در شب بسیار پایین است. مطمئنا توانایی دیدن اجسام از فاصله دورتر در حین رانندگی، زمانی که خورشید غروب می‌کند، بسیار خوشایند خواهد بود.

 

دید در شب چیست؟

نحوه عملکرد سیستم های دید در شب ویژه خودروها

چشم انسان قادر به دیدن تصاویری است که از خود نور بنفش تا قرمز در طیف نورهای الکترو مغناطیسی ساطع می‌کنند. نورهایی که در دسته نورهای مادون قرمز موج کوتاه قرار می‌گیرند، برای چشم انسان قابل رویت نیستند. نور مادون قرمز در سه کلاس طبقه بندی می‌شود: نزدیک مادون قرمز (NIR)، مادون قرمز متوسط (MRI)،  و دور از مادون قرمز (FIR) که به مادون قرمز حرارتی نیز معروف است. تفاوت این سه نوع نور مادون قرمز در طول موجشان است؛ کوتاه ترین طول موج متعلق به دسته NIR است که از 1.5 میکرون کوچکتر است و به نوری که توسط چشمان انسان قابل رویت است، بسیار نزدیک می‌باشد. اما FIR داستان کاملا متفاوتی دارد؛ این نور تا 30 میکرون می‌تواند طول موج داشته باشد و به جای بازتاب از اجسام، منتشر می‌شود؛ به بیان دیگر، FIR یک ویژگی حرارتی دارد. دو روش اصلی در تصویر سازی دید در شب، تصویر سازی حرارتی و تشخیص فوتون هستند؛ هر دو روش به طور گسترده ای استفاده می‌شوند و هرکدام مزیت ها و نقاط ضعف خود را دارند. تصویر سازی حرارتی وضوح بالایی ندارد، اما در تشخیص علائم حرارتی دقیق عمل می‌کند.

نحوه عملکرد سیستم های دید در شب ویژه خودروها

به عنوان مثال، یک سرباز که از درون چشمی های یک سیستم دید در شب تصویر ساز حرارتی نگاه می‌کند، می‌تواند دشمنی را که پشت یک بوته یا چیز دیگری مخفی شده است، ببیند؛ اما متاسفانه این شی نورانی می‌تواند سرباز خودی نیز باشد. تصویرسازی حرارتی برای تشخیص اینگونه جزییات وضوح کافی ندارد. از سوی دیگر سیستم تشخیص فوتون، تصاویر بسیار واضحی ایجاد می‌کند. احتمالا نمونه‌ای از تصاویر ایجاد شده توسط این سیستم را در برنامه های نظامی دیده باشید. در اغلب موارد، تصویر ایجاد شده سبز رنگ است، اما وضوح آن مانند روز روشن است. این سیستم پروتون ها را از نور محیط می‌گیرد و به الکترون تبدیل می‌کند. این الکترون ها سپس با فرآیندهای الکتریکی و شیمیایی به تصویر تبدیل می‌شوند، مانند اینکه در حال نگاه کردن به یک فیلم سیاه و سفید هستید.

 

تاریخچه سیستم دید در شب در خودرو

نحوه عملکرد سیستم های دید در شب ویژه خودروها

در سال 2000، کمپانی جنرال موتورز یک سیستم دید در شب حرارتی را برای مدل های مختلف کادیلاک معرفی کرد. این سیستم در عین نوآوری و گران قیمت بودن، تصویر واضحی ایجاد نمی‌کرد. کمپانی تویوتا نیز، تلاش هایی در این راه انجام داده است؛ حتی در حال حاضر، در برخی مدل های لکسوس سیستم دید در شب به صورت استاندارد عرضه می‌شود که طرفداران بسیاری دارد؛ اما اگر این سیستم ها بسیار موثر هستند، پس چرا بر روی همه خودروها نصب نمی‌شوند؟ یک نظریه این است که سیستم، آمادگی کامل برای استفاده بر روی همه خودروها را ندارد. از طرفی تکنولوژی دید در شب گران است و اگر شما از یک سیستم ارزان استفاده کنید، در این صورت کیفیت را فدا کرده‌اید. دو خودروساز معظم آلمانی، یعنی مرسدس بنز و بی ام و، رویکردی بسیار جدی در مورد سیستم دید در شب برای محصولات خود داشته اند، به طوری که، از سال 2006 شروع به عرضه سیستم دید در شب کرده‌اند. همانطور که این دو خودروساز برای بیش از 50 سال رقیب جدی هم در بازار خودروهای لوکس بوده اند، در مقوله تکنولوژی دید در شب نیز به رقابت خود ادامه داده، و هرکدام سیستم مختص خود را گسترش داده اند. هر کدام از این سیستم ها مزایا و معایب خود را دارند که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

 

سیستم دید در شب خودرو

نحوه عملکرد سیستم های دید در شب ویژه خودروها

مرسدس بنز و بی ام و در توسعه تکنولوژی دید در شب مسیرهای متفاوتی را انتخاب کرده اند؛ مرسدس بنز از سیستم فعال یا همان NIR استفاده کرده است که با پخش کردن نور مادون قرمز، مشابه سیستم های نظامی، شب را برای شما روشن می‌کند. در مقابل سیستم غیر فعال بی ام و از تکنولوژی FIR استفاده کرده است. برخلاف سیستم دید در شب به کار رفته در سیستم های نظامی، سیستم بی ام و تصاویر را بر مبنای گرمای اجسام ایجاد می‌کند و تصویری شبیه نگاتیو فیلم عکاسی به وجود می‌آورد. با اینکه این سیستم در تمیز دادن حیوانات از انسان ها به خوبی عمل می‌کند، اما در تشخیص یک حیوان مرده در وسط جاده با یک سنگ بزرگ یا حتی تنه درخت سقوط کرده، عملکرد خوبی ندارد.

نحوه عملکرد سیستم های دید در شب ویژه خودروها

سیستم مادون قرمز بی ام و از سنسورهای نیمه رسانای اکسید فلز (CMOS)، که در جلوی خودرو نصب شده‌اند و توانایی جذب حرارت اشیا و تبدیل آنها به تصاویری با وضوح 240*320 پیکسل را دارند، استفاده می‌کند؛ گفتنی است، این تصاویر در نمایشگر نصب شده در داشبورد میانی نشان داده می‌شوند. به طور خلاصه، سیستم بی ام و، حرارت بدن حیوانات و عابرین را جذب کرده و به صورت یک تصویر روشن نمایش می‌دهد. هرچه حرارت جسم بیشتر باشد، وضوح تصویر بالاتر است. برد نمایش این سیستم 299 متر است.

نحوه عملکرد سیستم های دید در شب ویژه خودروها

سیستم دید در شب FIR، اجسامی را که دقیقا در مسیر مستقیم خودرو قرار دارند، به خوبی روشن کرده و نمایش می‌دهد، اما وضوحی که سیستم مرسدس بنز ارائه می‌کند را ندارد. در مقابل، سیستم مرسدس بنز از تکنولوژی NIR استفاده می‌کند که تصویری واضح و یک دست را در تاریکی ایجاد می‌کند. این سیستم شبیه به چشمی های دید در شب مورد استفاده سربازان می‌باشد. با استفاده از یک سری لامپ‌های پروژکتوری و دوربین ها، سیستم فعال دید در شب مرسدس بنز توانایی تشخیص کم رمق ترین نشانه های نوری و تبدیل آنها به تصویری واضح را دارد.

نحوه عملکرد سیستم های دید در شب ویژه خودروها

برتری این سیستم در این است که اشیا گرم را به همان وضوح یک حیوان مرده یا جسم بی‌جان تشخیص می‌دهد؛ تنها نقطه ضعف این سیستم، برد آن است که کمتر از 183 متر می‌باشد؛ هم‌چنین، سیستم NIR مرسدس بنز، بر خلاف سیستم FIR بی ام و که در شرایط آب و هوای متراکم به خوبی عمل می‌کند، در مه عملکرد خوبی ندارد. برخلاف بی ام و، نمایشگر دید در شب مرسدس بنز درست پشت فرمان و در دید مستقیم راننده قرار گرفته است و کیفیت تصویر آن بسیار واضح است. هر دو سیستم قابلیت غیر فعال شدن را دارند و حساسیتی به نور تابیده شده از خودرو های عبوری ندارند. در حال حاضر مهندسان دو کمپانی در تلاشند تا با توسعه این سیستم ها، امکان تشخیص و تفکیک خطر واقعی از یک بازتاب حرارتی ساده را داشته باشند. علی رغم گران بودن این سیستم ها، زمانی که شما برای خرید یک دستگاه مرسدس بنز کلاس S یا بی ام و سری 7 بیش از 100,000 دلار هزینه می‌کنید، داشتن سیستمی که باعث شود در شب ها با ایمنی بالاتری رانندگی کنید، مطمئنا ارزشش را دارد.


منبع

HowStuffWorks

برچسب : دید در شب , کادیلاک , بی ام و , مرسدس بنز , تویوتا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

اصغر
6

به امید یه روز بدون تصادف
14:33  1393/03/21
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
So 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
زارعی : من هم شهریوری هستم هیچ پیامی نیومده برای تکمیل وجه
سهند اس : امروز 12 آبان زنگ زدم شرکت میگه تا 8 مرداد فعلا فاکتور شده
حمید : هممونو گذاشتن سرکار بالای ۲ هفتس فاکتور و پلاک شدم هنوز ماشینو تحویل ندادن
سبیل : اون کسانی میگن ماتبدیل نمیزنیم تاجی بدن...وظیفه شون هست بدن...ن خیردایی...ماهم جی بودیم چطورخشگل جی ال زدیم...شماهم جی ال تموم شدمیگن کوییک داریم...به کجامیخوای شکایت کنی که جوابت روبدن
مهتاب : دوستان فقط به 162 زنگ بزنید رسانه ای بشه
× : نکته اضافه آنکه،موقع ارسال دعوتنامه،ذکر کرده تحویل 30 روزه(منظورش 30 روز کاری است) بنابراین برای فردی که 20 اسفند تکمیل وجه کرده،روزهای 29 اسفند تا 13 فروردین و جمعه ها و تعطیلات رسمی دیگر (که سایپا کار نمیکند)منظور نمیشود،اگر ایشان 4 تیر تحویل گرفته باشد و احتمالا حدود 2 هفته قبل از آن فاکتور شده باشد مبلغ 9/300 سود تاخیر،معقول است.سایپا کارش رو خوب بلد است.
حسین : من واریز ۲۱ خردادماه فاکتور شده فقط
شاهین جی هفته چهارم شهریور : نه والا برا ماهم هیچ پیامکی نیومده نه پیامک جی نه تبدیل
نازنین : شما برو تمام قرارداد پیش فروش همه صفحاتش رو بخوان .حتی نوشته میتونه هرماشینی که موجود داشته باشه بده .اگر هم چندبار پیام بده قبول نکنیم میتونه فسخ کنه پول رو عودت بده .این سایپا جنان محکم نوشته قرارداد رو که شکایت هم کنیم هیچ جایی بند نیستیم .پس بهترین راه تبدیل هست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محسن : خدا اینجا اعلام فاکتوره یا هواشناسی😐😂
ساینا پیش فروش24بهمن : ممنون از پاسخگویی شما
207 : برو سایت ایران خودرو تو قسمت محصولات ببین ، کلاس ها رو زاده
رامین : ما که تبدیل نزدیم بدبخت شدیم
رضا : دوست عزیز به غیر از شمال هیچ جای ایران بارون نیومده من کرمانشاهم یه قطره هم نیومده تا آخر آبان احتمالا ابرها رو بار ور کنن و بارندگی خواهیم داشت
مهدی : نه اصلا اونو کم نکرد، ولی تبدیل خورد به 60611 و اینکه کلاس 11، توضیح این کلاس 11 چیه؟ نکنه رینگ رو فلزی کننن؟چون این قبلیش المینویم بود
مصی : منم اسفند1403ثبت نام کردم 17شهریورتکمیل وج کردم هنوزفاکتورنشدم بعدم قراربودآخرمهرتحویلم بدن خوزستانم زنگ زدم نمایندگی گفت ازتهران قطعه هاشون کمه براماشین الانم گفتن آخرهمین ماه تحویل میدیم ک فک نکنم دروغ میگن
زهره : میگما چراغ تحویل روشن بشه ..چند روز بعد ماشینمون مبرسه؟؟ کسی می دونه ؟؟
مسعودی : سلام دوستان عزیز آیا کسی از شما عزیزان اریزو5 آف ال به تازگی تحویل گرفته؟ تاریخ واریزی کل وجه چه تاریخی بوده ممنون اگه اطلاع رسانی کنید
کوییک GXR-L : حسین اقا به هیچ جا نمیرسید همشون با هم هستن برای بنده از قسمت فروش زنگ زدن بعد شکایتم اپراتور بی ادب گفت شما شکایت کردین درحالت تخصیص هستین باید صبور باشید بعدم نزاشت حرف بزنم قطع کرد پیام بعدش از سایپا اومد شکایت مختومه شد وسلام من پذیرش دی 1403 هستم تکمیل وجه مرداد 1404