بررسی پروتون Exora

بررسی پروتون Exora

پروتون Exora اینجاست تا به خانواده های بزرگ با بودجه محدود کمک کند. در دوره زمانه‌ای که یک پیک‌نیک ساده حدود 500 دلار استرالیا و رفتن به سینما و تماشای یک فیلم سه بعدی حدود 250 دلار خرج روی دست یک خانواده هفت نفره می‌گذارد، یک خودرو جدید به بازار آمده که فقط 25990 دلار قیمت دارد و با بودجه خانواده ها بسیار جور در می‌آید. در بازار استرالیا و در گروه خودروهای هفت نفره و ارزان قیمت، پروتون Exora جایگزین کیا Rondo شده است که قیمت بالاتری دارد و نسل دوم آن در سال 2013 به بازار عرضه شده است.

بررسی پروتون Exora

کمپانی پروتون، خودرو ون خودش را در دو تیپ روانه بازار کرده است: تیپ GX و تیپ GXR که حتی تیپ پایه نیز، خصوصیات برجسته زیادی دارد. برای هر سه ردیف صندلی دریچه های تهویه مطبوع نصب شده‌اند. اتصال بلوتوث، چراغ های LED، رینگ های آلومینیومی 16 اینچی و حسگرهای عقب و از همه مهم‌تر، صفحه نمایش DVD روی سقف نصب شده است که به سرگرم شدن سرنشینان در طول سفر، کمک می‌کند. پروتون GXR Exora حدود 27990 دلار استرالیا قیمت دارد. در این تیپ نوارهای کروم در قسمت های مختلف به چشم می‌خورد، همچنین این خودرو مجهز به چراغ های حرکت در روز و بادشکن عقب نیز، می‌باشد. موارد دیگری هم به این تجهیزات اضافه می‌شوند که عبارتند از: دوربین دید عقب و کروز کنترل. تعمیر رایگان به مدت پنج سال (یا حداکثر 75000 کیلومتر)، و امدادرسانی رایگان در جاده به مدت پنج سال (یا حداکثر 150000 کیلومتر) باعث شده است پروتون Exora ، خودور مقرون به صرفه‌ای باشد.


بررسی پروتون Exora
بررسی پروتون Exora بررسی پروتون Exora
بررسی پروتون Exora بررسی پروتون Exora
بررسی پروتون Exora بررسی پروتون Exora
بررسی پروتون Exora بررسی پروتون Exora

علاوه بر این که دست و دل بازی پروتون خیال مشتریان را راحت می‌کند، ارائه کیسه های هوا برای ردیف های دوم و سوم نیز از مزایای این خودرو به شمار می‌رود. راننده و سرنشین جلو نیز، از کیسه های هوا بی بهره نیستند. گفتنی است، پروتون Exora به علت ضعف در بدنه جلویی نتوانسته است در تست تصادف، پنج ستاره ایمنی به دست بیاورد. این مالزیایی، خودرو ارزان قیمتی است که طراحی داخلی و خارجی بسیار ساده‌ای دارد؛ چیدمان کابین بسیار ساده، و از پلاستیک سخت و فشرده ساخته شده است. روکش ها نیز، هم در تیپ GX (با روکش پارچه‌ای) و هم در تیپ GXR (با روکش چرمی و نوارهای قهوه‌ای) خاکستری رنگ هستند؛ فضای بار بزرگ نیست؛ روی درب ها محفظه هایی تعبیه شده‌اند و یک صفحه نیز، در امتداد کنسول مرکزی روی کف قرار گرفته است، ولی کمی پایین است و وقتی راننده بخواهد چیزی مانند تلفن همراهش را بردارد، مجبور است نگاهش را از جاده منحرف کند. با این حال دو جعبه داشبورد نیز، در کابین داخلی به چشم می‌خورد؛ فضای پا زیاد است؛ لبه صندوق عقب زیاد بلند نیست و صندلی های ردیف عقب، بسته به این که برای حمل بار یا مسافر مورد استفاده قرار بگیرند، به نسبت 50/50 خم می‌شوند.

بررسی پروتون Exora بررسی پروتون Exora

بررسی پروتون Exora

با این حال، پروتون Exora تضمین نمی‌کند هر کسی که پشت فرمان آن می‌نشیند راحت باشد، چون فرمان تلسکوپی و صندلی قابل تنظیم ندارد؛ تکیه‌گاه آرنج در تیپ GXR هم زیاد خوب جواب نمی‌دهد. صندلی های ردیف دوم که در وسط کابین قرار گرفته‌اند، فضای پای خوبی در اختیار بزرگسالان قرار می‌دهند؛ با این حال پشتی صندلی ها تخت هستند و خوب از کمر سرنشینان محافظت نمی‌کنند. صندلی های ردیف دوم به نسبت 40/60 تا می‌شوند و بالای آن ها هم یک قلاب مخصوص بستن صندلی کودک نصب شده است. یک پریز برق 12 ولت نیز، در کنار صندلی های وسط تعبیه شده است. در تیپ GXR یک پریز اضافی برای صندلی های ردیف عقب تعبیه شده است. صندلی ردیف سوم فضای سر بسیار مناسبی دارد، ولی کمبود فضای پا باعث می شود تا بیشتر برای بچه ها مناسب باشد. نمایشگر DVD هم می‌تواند به بچه ها کمک کند کیلومترها سرگرم بشوند. البته همه سرنشینان می‌توانند از صدای سیستم صوتی Clarion، که به صورت استاندارد روی خودرو نصب می‌شود، لذت ببرند که صد البته یک سیستم صوتی عالی است. البته شاید مجبور بشوید ولوم صدا را کمی بالا ببرید تا انواع و اقسام صداهایی که وارد کابین می‌شوند را بپوشانید. پدال ترمز خودرویی که مورد تست قرار گرفت، دائم جیرجیر می‌کرد و در سرعت های بالا، سر و صداهایی از داشبورد به گوش می‌رسید.

بررسی پروتون Exora

گیربکس متغیر پیوسته نیز مدام می‌نالید، موتور مجهز به توربوشارژر هم، با صدای سوتش آن را همراهی می‌کرد. با همه این حرف ها، ترکیب موتور چهار سیلندر 1.6 لیتری مجهز به توربوشارژر با گیربکس CVT، زیاد هم بد از آب در نیامده است. موتور پروتون Exora حدود 174 اسب‌بخار نیرو و 205 نیوتن‌ متر گشتاور تولید می‌کند، البته گفتنی است که این مقدار گشتاور فقط در دور موتور بین 2000 تا 4000 دور بر دقیقه تولید می‌شود (در مقابل، خودرو بنزینی رقیب یعنی کیا Rondo یا همان کیا کارنیوال با دور موتور 4700 دور بر دقیقه، 213 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند). پروتون Exora در ابتدای حرکت کمی لش و تنبل است و تعداد بالای سرنشینان آن باعث می‌شود شتاب‌گیری و روی دور افتادنش کمی کند باشد. گفتنی است که وزن این خودرو حدود 100 کیلوگرم کمتر از کیا Rondo است، بر عکس طول آن  4.6 متر است که حدودا 7 سانتی متر بلندتر (و البته 8 سانتی متر مرتفع‌تر) از کیا Rondo است. مقدار مصرف سوختی که به صورت رسمی اعلام شده است، 8.3 لیتر به ازای هر یک صد کیلومتر رانندگی است که برای یک خودروی هفت نفره مناسب به نظر می‌رسد؛ ولی از این بابت قافیه را به کیا Rondo با مصرف 7.9 لیتر در صد کیلومتر و هوندا Odyssey با مصرف 7.6 تا 7.8 در صد کیلومتر می‌بازد؛ البته هوندا Odyssey هم بزرگتر است و هم گران‌تر.

بررسی پروتون Exora
بررسی پروتون Exora

سواری پروتون Exora از سواری هوندا Odyssey بسیار نرم‌تر و راحت‌تر است؛ با این که سیستم تعلیق رقیب مالزیایی در جاده های ناهموار گاهی سر و صدا می‌کند، ولی خوب می‌تواند اتاق ماشین را منسجم نگه دارد. می‌توان گفت فرمان‌پذیری آن هم بسیار خوب و نرم است، ولی باید کمی تیز و فرزتر باشد تا پروتون Exora بیشتر شبیه خودرو سواری بشود تا اتوبوس. اگر توانایی پرداخت 29990 دلار را دارید، کیا Rondo گزینه بهتری است. طراحی داخلی آن نیز بسیار جذاب‌تر و از ایمنی بالاتری هم برخوردار است. چینش کیسه های هوا برای سرنشینان وسط و عقب خودرو اصلاً خوب نیست و همین موضوع باعث می‌شود هم قیمت خودرو پایین بیاید و هم از نظر امکانات و تجهیزات در رتبه پایین‌تری قرار بگیرد. کیفیت مواد مصرف شده در کابین داخلی و راحتی کابین نیز کمتر از حد انتظار است. دلیلی هم که خریداران برای خرید این خودرو می‌آوردند، قیمت و هزینه تعمیر و نگهداری پایین آن است.


منبع

CarAdvice

برچسب : Exora , Rondo , کارنیوال , Odyssey , پروتون , کیا , هوندا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

مجید
0

به نظر خودرو با کیفیتی نمیاد ولی خوب قیمتش خیلی خوبه...
11:23  1393/03/24
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تبدیل جی ال : بنظرتون من که دی نصف شاهین جی رو پرداخت کردم و موعدم افتاد مرداد،اما خرداد تبدیل به جی ال زدم و تکمیل وجه کردم تا آخر تابستون تحویل میدن؟
علی : چه تاریخی تکمیل وجه کردی....
امید جک جی 4 : شما کدوم شهر زندگی میکنید عزیز؟
جی ۷ : بنظرتون چند روز بعد از شاسی شدن ماشین و تحویل می دهند؟؟؟
Bac x3 : من ۱۱ بهمن بک نوشتم هنوز خبری نیست کسی مثل من هست یا تحویل گرفته باشه؟
شاهان : سلام من تحویل شهریور هستم هنوز برام پیامک نیومده
شاهین : اینقدر باید از سایپا بد گفت یعنی حقیقت همینه که هیچ آدم عاقلی خرید نکنه لعنت بر شما
X5محمدبندرعباس : باسلام شرکت ماشینی ندارن بده.هر چیزی که بود تحویل فوری 20 روزه فروخت ولی این شرکت اینقدر پرو هست که بازم داره ثبت نام می کنه . هنوز ماشینهای دی ماه تصفیه نکرده چه برسه به ما که اسفند ماه هستیم . دیروز رفتم نمایندگی برای انصراف.گقتن حداقل 45 روز الا 60 روز زمان می بره. گفتن بری شکایت کنی که بعد از 2ماه برسی میکنن.این شرکت گردن کلفته کاری ازت بر نمیاد.قرا ر تحویل ماشین برج 4 بوده گفتن آخر برج 5 یا6 شاسی میشه .این شرکت تاخیر داره ولی باید .خدایش تا چقدر..... والله مردم گرفتارن به این همه بدبختی با کلی زحمت این ماشین ثبت نام کردم هر روز دارم به خودم لعنت میکنم که چرا گول این شرکت و خوردم.....
مهدی شاهین پلاس : سلام دوستانی که روز گذشته تجمع کردن دیگه نیستن چرا نکنه ماشینشون رو گرفتن صداشون در نمیاد
شاهین جی : شاهین جی وصعیت تولیدش چند روزانه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا اس بهمن : اخبار سایپا ویاغی مگه نمیگید تعطیله باشه ولی اگه نبود فانوستون زیر فروش فوق العاده خوابن دیگه تمامش کنید
پانا 31 تیر : سلام لطفا دوستانی که فاکتور می شوند تاریخ واریز وجه اول و دومشان را بنویسند تا بفهمیم تا چه تاریخهایی فاکتور شدند و نوبت خودمان کی می رسد
207تیو 5 : سلام اگه ماشین فاکتور بشه معمولا چند روزه میاد
207 پانا فولادی 18 خرداد : سلام دوستان کسی تابحال سود تاخیر بهش تعلق گرفته بهش واریز کردن یا امکان داره سر کاری باشیم
یاغی : تو ایرانخودرویی اومدی له له ساینا میزنی؟🤣🤣🤣
اخبار سایپا : دیدی زر زدی،هفته بعد تمام خودروسازی ها تعطیلات دارن
پناه : سلام دیروز 2 نفر اینجا گفتن فاکتور شده رنگ نقره ای
آذر11 : اسفند 1403تکمیل وجه کردم یکم مرداد فاکتور 5 مرداد پلاک .هنوز ماشین ندادن..هروقت زنگ میزنی میگه یه هفته دیگه این یه هفته اینا تموم نشد.کسی شرایطش مثل من هست که ماشین گرفته باشه ؟؟؟؟ لطفا بگید همم بگید کدوم شهر؟
مسعود اطلس مشکی 26 مهر : از دست شما مال مردم خورها به کجا باید شکایت کنیم آخهههههههههههههه. خستمون کردید. یه مشت دزد و راه زن بی عرضه. کی میخواین اون لگن مارو بدید آخه.
کوییک gxl : بنده ثبت نام اولیه آذر ماه و ارسال دعوتنامه و تکمیل وجه 19 اردیبهشت با موعد تحویل هفته چهارم خرداد. منم همچنان در حال تخصیص مونده. هر چی پول داشتیم و طلا فروختیم به امید خرید یه ماشین. ولی خدا لعنتشون کنه نه تحویل میدن نه یه خبر موثق از زمان تحویل. همین طور موندیم. امیدوارم هر چه زودتر خراب بشه تو سرشون و آه مظلوم ما دامنشون رو بگیره.