مسابقات دریفت (قسمت اول)

مسابقات دریفت (قسمت اول)

با پخش سومین قسمت از مجموعه فیلم های "سریع و خشن" با نام "دریفت در توکیو" مسابقات دریفت بر روی پرده سینما و صفحه تلویزیون به نمایش درآمد. گرچه پیش از این فیلم نیز، صحنه هایی از این مسابقات در سینما به نمایش درآمده بود، اما  در این فیلم برای اولین بار به صورت حرفه ای به این ورزش مهیج و پر طرفدار پرداخته شده بود. در این مسابقات، رانندگان خودروهای خود را وادار می‌کنند در پیچ ها و هنگامی که میزان چسبندگی تایرها به کمترین میزان خود رسیده است، سر بخورند؛ شایان ذکر است، انجام چنین کارهایی به مهارت خاصی نیاز دارد. جالب است بدانید هنگامی که عقب خودروی شما روی جاده خیس سر می‌خورد و شما پس از طی مسافتی در حدود 15 کیلومتر کنترل خودرو را به دست می‌گیرید، در حقیقت مشغول دریفت کردن هستید. در مسابقات اتومبیلرانی نیز، دریفت کردن کار جدیدی نیست؛ زمانی که رانندگان اتومبیل های مسابقه‌ای با سرعت بالا به یک پیچ می‌رسند، به دلیل عدم چسبندگی مناسب تایر با سطح جاده گاهی عقب خودرو سر می‌خورد. در این حالت، اگر راننده از مهارت کافی برخوردار نباشد و نتواند کنترل خودرو را دوباره در دست بگیرد، خودرو از مسیر مسابقه منحرف می‌شود.

مسابقات دریفت (قسمت اول)

امروزه با وجود تایرهایی که از چسبندگی بالایی برخوردارند و می‌توانند حتی از دیوار راست بالا بروند، دریفت کردن به مهارتی حسادت برانگیز تبدیل شده است. در مسابقات اتومبیل رانی، رانندگان حرفه ای می‌توانند در صورت خارج شدن از مسیر، با دریفت کردن به مسیر صحیح بازگردند.

مسابقات دریفت (قسمت اول)

جالب است بدانید که این مسابقات اولین بار در سال 1990 در جاده های کوهستانی ژاپن به صورت حرفه‌ای برگزار شد و حدودا پنج سال پیش به آمریکا و انگلستان راه یافت. دریفت ساده عبارت است از حرکت خودرو به پهلو در یک پیچ؛ اما در سطح حرفه ای، رانندگان از چند پیچ متوالی به این شکل عبور می‌کنند. به همین دلیل جاده های کوهستانی، بهترین جاده ها برای دریفت کردن به شمار می‌روند. عبور از چند پیچ تند S شکل بیانگر مهارت بالای راننده می‌باشد. در بخش بعد به بررسی مهارت کلاچ و ترمز می‌پردازیم.

 

کلاچ و ترمز

مسابقات دریفت (قسمت اول)

شایع ترین تکنیک های مورد استفاده برای اجرای دریفت عبارتند از: کلاچ و ترمز است؛ گفتنی است، در دریفت کردن از خودروهای دیفرانسیل عقب و در موارد نادر از خودروهای دیفرانسیل جلو استفاده می‌شود. برای دریفت کردن با استفاده از کلاچ، زمانی که راننده به پیچ نزدیک می‌شود، کلاچ را فشار می‌دهد و خودرو را در دنده دو می‌گذارد و سپس دور موتور را به 4,500 می‌رساند. در این حالت، زمانی که کلاچ را رها می‌کند، با وارد شدن نیروی زیاد به چرخ های عقب، این چرخ ها چسبندگی خود را از دست می‌دهند و با سرعت زیاد می‌چرخند؛ بدین ترتیب عقب خودرو سر می‌خورد و به پهلو پیچ را دور می‌زند. در تکنیک ترمز، راننده زمانی که به پیچ می رسد ترمز دستی را می‌کشد که این کار موجب قفل شدن چرخ های عقب و اجرای دریفت می‌شود؛ شایان ذکر است، برای خودروهای دیفرانسیل جلو فقط از این تکنیک می‌توانید استفاده کنید. در خودروهای دیفرانسیل عقب، برای دریفت کردن تکنیک های زیادی وجود دارد و رانندگان حرفه ای، بسیاری از این تکنیک ها را در یک حرکت به کار می‌برند. قسمت سخت مسابقه پس از شروع دریفت آغاز می‌شود. توانایی کنترل خودرو به تمرین و مهارت زیادی نیاز دارد. رانندگان حرفه ای با استفاده درست و مناسب از پدال گاز و فرمان، کنترل خودرو را دوباره در دست می‌گیرند و پیچ را با موفقیت پشت سر می‌گذارند. در بخش بعد به بررسی دریفت از نظر فیزیکی می‌پردازیم.

اجرای دریفت

مسابقات دریفت (قسمت اول)

داشتن تبحر در اجرای منظم تکنیک‌ها اولین نیاز یک راننده حرفه‌ای در این مسابقات است. تکنیک پاشنه و پنجه (فشار دادن همزمان پدال ترمز و گاز با پای راست و استفاده از پدال کلاچ با پای چپ)، امکان تعویض نرم و سریع دنده ها (برای افزایش دور موتور) همزمان با ترمز کردن و در نتیجه انتقال وزن خودرو به قسمت جلو را برای راننده فراهم می‌سازد. شایان ذکر است، هدف از این تکنیک حفظ تعادل میان سرعت موتور و سرعت حرکت چرخ ها است تا هنگام تعویض دنده ها به گیربکس آسیبی وارد نشود. در این تکنیک در حالی که پای راست روی پدال ترمز است، کلاچ را با پای چپ فشار می‌دهید و پس از قرار دادن دنده در حالت خلاص، پا را از روی کلاچ بر می دارید. سپس، در حالیکه پنجه پای راست را روی پدال ترمز گذاشته‌اید، با پاشنه پای راست پدال گاز را تا حدی فشار می‌دهید که دور موتور با سرعت حرکت چرخ ها تنظیم شود. وقتی به سرعت مناسب رسیدید، پا را از روی پدال گاز برداشته و با استفاده از ترمز و فشار پدال کلاچ، دنده معکوس می کشید. وقتی راننده بتواند این تغییرات سریع را به درستی انجام بدهد، آمادگی انجام تکنیک های بیشتر را نیز، دارد. در قسمت دوم این مقاله که دوشنبه هفته آینده ارائه می‌شود، با انواع تکنیک ها و مسابقات مختلف دریفت آشنا می‌شوید. 


منبع

HowStuffWorks

 

برچسب : دریفت , اتومبیل رانی , پیست






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

حسین
4

سلام من با دیفرانسیل جلو دریفت میزنم اما زیاد نمیتونم ادامش بدم.میشه یکم در مورد کنترل دریفت با دیفرانسیل جلو توضیح بدین.خیلی حیاتیه.
و دوم اینکه تکنیک پاشنه و پنجه به چه دردی میخوره و کجا استفاده میشه؟
ممنون میشم کمکم کنید!
00:38  1393/04/04
گزارش
پاسخ دادن
مجید
5

ممنون از مطلب بسیار جالبتون...
12:02  1393/04/03
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: mostafa_b
6

ممنون از مطلب مفید و خوبتون ، من به دریفت خیلی علاقه دارم و می خواهم بدانم دریفت با خودرو های AWD و 4WD هم ممکن است ؟
19:27  1393/04/02
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
درسا : چرا پیام های من تو این گروه ثبت نمی شه ؟
میثم : سلام دوستان یه مطلب در مورد جریمه تاخیر قرار داد ما ۱۲ درصد و ۱۶ درصده ماشین آخر تیر تحویل گرفتم cvt سوال همیشگی مبلغ جریمه است ک حتی اپراتورها هم قاطی پاتی جواب میدن نمیدونن. بعد از تحویل ماشین و گذشت یک هفته جریمه محاسبه میشه رقم کل پرداختی من ۶۷۵ میلیون و ۷۷۵ هزار تومنه.ک اینا ۲۸ درصد لحاظ کردن و حالا ک جریمه محاسبه شده ۶۸ میلیون تومن ماهی ۱۵ میلیون و خورده ای. به اپراتور ده روز پس از تحویل زنگ بزنید رقمشو از توی سایت میبینه و میخونه ولی پرداختش مثل تحویل ماشینه ۵ یا ۶ ماه بعده
شهرستان : من از شهرستانم راهم دوره بچه کوچیک دارم و نتونستم تو تجمع شرکت کنم لطفا صدای همه باشید چه جی ها چه جی ال ها ممنون از همه همه کسایی که تو تجمع امروز شرکت میکنن فقط نتیجه رو هم اعلام کنید ما دی ماه ۱۴۰۳ نصف مبلغ رو واریز کردیم انقد گفتن جی تحویل نمیدن و انقد پیامک تبدیل اومد که اخرش خرداد۱۴۰۴ تبدیل به جی ال زدیم که بلکه زودتر تحویل بگیریم الان دوماه گذشته و خبری نیس خدا لعنتشون کنه تو این گرما با بچه کوچیک مارو بی ماشین گذاشتن
بهارj7 ثبت نام فروردین ماه : دوستانی که j7ثبت نام کردن تیرماه ثبت نام بهمن ماه میدادن ،احتمالا مردادماه هم تحویل اسفند ماه، فروردینی ها را احتمالا شهریور میدن
+Sadegh : لطفا یک آدرس درست بزارید یکی میگه کیلومتر ۹، یکی میگه کیلومتر ۱۷ تو اون اتوبان چند جا داره، یکیش قبل از پارک دستواره است و روبروی معین موتور میشه همون کیلومتر ۹ تقریبا یکجا هم قبل از شهرک سینمایی غزالی و نبش خیابان ۵۵ هست، تو نرم افزار نشان اینجا رو در شماره ۱ سایپا میزنه یکجا هم نبش خیابان داروپخش هست تو نرم افزار بلد هم نبش خیابان ۵۳ و بزرگراه فهمیده رو میزنه درب شماره یک کدوم رو بیایم ؟
حسینی : دوست عزیز چرا میخوای اعصاب خودت خانوادت خراب کنی نکن برادر تکمیل وجه نکن ما هشت ماه پول کامل پرداخت کردم تاکید میکنم هشت ماه پول کامل دادم ماشینی ندادن میگن سه چهار ماه دیگه
شاهین جی : سلام دوستان من دیشب ساعت ۱ و خورده ای شب از خونه در اومدم از اطراف یزد هستم که برسم به اعتراض تو جاده کرج چون ۹ساعت فاصله داشتم..الان نزدیکم حدود ۲ساعت دیگه دارم تا برسم..بگین چی شد.. یهویی تو ماشین نگاه سایت پیگیری سایپا کردم دیدم ماشین فاکتور شده و اصلا پیامی نیومده برام..بخدا تا ۳روز پیش هنوز تو حالت تخصیص بود الان ۸ماهه...واریزی ۱۱آذر و پذیرش ۱۲ آذر...نگاه کنید ببینید برای شماهم فاکتور شده یانه که پیامی نیومده
mortreza : سلام ایشالله مبارک باشه چه تاریخ ثبت نام کرده بودین
+Sadegh : لطفا یک آدرس درست بزارید تو اتوبان لشکری یکجا هست قبل از بوستان دستواره که روبروی معین موتور میشه یکجا هم هست نبش خیابان 55 ، درست قبل از شهرک سینمایی غزالی یکجا هم هست نبش خیابان دارو پخش کدوم رو باید بیایم ؟
رامین : سلام آقا امین ما که اسفند ۴۰۳ قراربود دعوتنامه بیاد یکم اردیبهشت اومد همون روزم تکمیل وجه کردیم وخبری از فاکتور نیست،دیگه خودت حساب کن،ضمنا دعوتنامه که بیاد چندروزی وقت داری برای واریز کردن.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مصطفی سورن موتور جدید : سلام برادر من هم 24 خرداد هستم رنگ سفید فروش فوق العاده به غیر از کارگزار 3 بار هم شکایت ثبت کردم میگن تا اخر مرداد باید صبر کنید تولید پایینه.
5تیر : متاسفانه هیچ کاری نمیشه کرد جز اعتراض و درخولست به خودشون پذیرفتیم خودرو اگر به موقع نیاد جریمه تاخیر بدن همین حال 5 ماه هم تاخیر بشه مگه اینکه انصراف بدی که ضررش بیشتره
رضا : امروز فاکتور شدی؟
محمد751 : سلام یکشنبه فاکتور شدم هنوز پلاک نشدم
هادی : سلام دوستان 11 اسفند فاکتور شدم
معین : تبدیلی ساینا دوگانه به تک اعلام کنید، کسی فاکتور نشده؟؟
اطلس آذر علی : کسی آمده من رسیدم
غلامعلی : سلام منم 31مردادم ولی قراردادم1528 خیلی از جنابعالی عقب ترم
ساینا دوگانه تحویل مهر : سلام لطفا دوستانی که تجربه دریافت سود مشارکت و سود تاخیر دارن توضیح بدن روال دریافت سود چطوریه؟ و اینکه میگن اگه قبل از تکمیل وجه افزایش قیمت داشته باشیم بعلت اینکه پرداختی اول شامل افزایش نمیشه دیگه سود مشارکت تعلق نمیگیره درسته آیا؟
سایناs : دوستان بنده تماس گرفتم گفتن تا 11 اسفند پیشفروش فاکتور شده