مسابقات دریفت (قسمت اول)

مسابقات دریفت (قسمت اول)

با پخش سومین قسمت از مجموعه فیلم های "سریع و خشن" با نام "دریفت در توکیو" مسابقات دریفت بر روی پرده سینما و صفحه تلویزیون به نمایش درآمد. گرچه پیش از این فیلم نیز، صحنه هایی از این مسابقات در سینما به نمایش درآمده بود، اما  در این فیلم برای اولین بار به صورت حرفه ای به این ورزش مهیج و پر طرفدار پرداخته شده بود. در این مسابقات، رانندگان خودروهای خود را وادار می‌کنند در پیچ ها و هنگامی که میزان چسبندگی تایرها به کمترین میزان خود رسیده است، سر بخورند؛ شایان ذکر است، انجام چنین کارهایی به مهارت خاصی نیاز دارد. جالب است بدانید هنگامی که عقب خودروی شما روی جاده خیس سر می‌خورد و شما پس از طی مسافتی در حدود 15 کیلومتر کنترل خودرو را به دست می‌گیرید، در حقیقت مشغول دریفت کردن هستید. در مسابقات اتومبیلرانی نیز، دریفت کردن کار جدیدی نیست؛ زمانی که رانندگان اتومبیل های مسابقه‌ای با سرعت بالا به یک پیچ می‌رسند، به دلیل عدم چسبندگی مناسب تایر با سطح جاده گاهی عقب خودرو سر می‌خورد. در این حالت، اگر راننده از مهارت کافی برخوردار نباشد و نتواند کنترل خودرو را دوباره در دست بگیرد، خودرو از مسیر مسابقه منحرف می‌شود.

مسابقات دریفت (قسمت اول)

امروزه با وجود تایرهایی که از چسبندگی بالایی برخوردارند و می‌توانند حتی از دیوار راست بالا بروند، دریفت کردن به مهارتی حسادت برانگیز تبدیل شده است. در مسابقات اتومبیل رانی، رانندگان حرفه ای می‌توانند در صورت خارج شدن از مسیر، با دریفت کردن به مسیر صحیح بازگردند.

مسابقات دریفت (قسمت اول)

جالب است بدانید که این مسابقات اولین بار در سال 1990 در جاده های کوهستانی ژاپن به صورت حرفه‌ای برگزار شد و حدودا پنج سال پیش به آمریکا و انگلستان راه یافت. دریفت ساده عبارت است از حرکت خودرو به پهلو در یک پیچ؛ اما در سطح حرفه ای، رانندگان از چند پیچ متوالی به این شکل عبور می‌کنند. به همین دلیل جاده های کوهستانی، بهترین جاده ها برای دریفت کردن به شمار می‌روند. عبور از چند پیچ تند S شکل بیانگر مهارت بالای راننده می‌باشد. در بخش بعد به بررسی مهارت کلاچ و ترمز می‌پردازیم.

 

کلاچ و ترمز

مسابقات دریفت (قسمت اول)

شایع ترین تکنیک های مورد استفاده برای اجرای دریفت عبارتند از: کلاچ و ترمز است؛ گفتنی است، در دریفت کردن از خودروهای دیفرانسیل عقب و در موارد نادر از خودروهای دیفرانسیل جلو استفاده می‌شود. برای دریفت کردن با استفاده از کلاچ، زمانی که راننده به پیچ نزدیک می‌شود، کلاچ را فشار می‌دهد و خودرو را در دنده دو می‌گذارد و سپس دور موتور را به 4,500 می‌رساند. در این حالت، زمانی که کلاچ را رها می‌کند، با وارد شدن نیروی زیاد به چرخ های عقب، این چرخ ها چسبندگی خود را از دست می‌دهند و با سرعت زیاد می‌چرخند؛ بدین ترتیب عقب خودرو سر می‌خورد و به پهلو پیچ را دور می‌زند. در تکنیک ترمز، راننده زمانی که به پیچ می رسد ترمز دستی را می‌کشد که این کار موجب قفل شدن چرخ های عقب و اجرای دریفت می‌شود؛ شایان ذکر است، برای خودروهای دیفرانسیل جلو فقط از این تکنیک می‌توانید استفاده کنید. در خودروهای دیفرانسیل عقب، برای دریفت کردن تکنیک های زیادی وجود دارد و رانندگان حرفه ای، بسیاری از این تکنیک ها را در یک حرکت به کار می‌برند. قسمت سخت مسابقه پس از شروع دریفت آغاز می‌شود. توانایی کنترل خودرو به تمرین و مهارت زیادی نیاز دارد. رانندگان حرفه ای با استفاده درست و مناسب از پدال گاز و فرمان، کنترل خودرو را دوباره در دست می‌گیرند و پیچ را با موفقیت پشت سر می‌گذارند. در بخش بعد به بررسی دریفت از نظر فیزیکی می‌پردازیم.

اجرای دریفت

مسابقات دریفت (قسمت اول)

داشتن تبحر در اجرای منظم تکنیک‌ها اولین نیاز یک راننده حرفه‌ای در این مسابقات است. تکنیک پاشنه و پنجه (فشار دادن همزمان پدال ترمز و گاز با پای راست و استفاده از پدال کلاچ با پای چپ)، امکان تعویض نرم و سریع دنده ها (برای افزایش دور موتور) همزمان با ترمز کردن و در نتیجه انتقال وزن خودرو به قسمت جلو را برای راننده فراهم می‌سازد. شایان ذکر است، هدف از این تکنیک حفظ تعادل میان سرعت موتور و سرعت حرکت چرخ ها است تا هنگام تعویض دنده ها به گیربکس آسیبی وارد نشود. در این تکنیک در حالی که پای راست روی پدال ترمز است، کلاچ را با پای چپ فشار می‌دهید و پس از قرار دادن دنده در حالت خلاص، پا را از روی کلاچ بر می دارید. سپس، در حالیکه پنجه پای راست را روی پدال ترمز گذاشته‌اید، با پاشنه پای راست پدال گاز را تا حدی فشار می‌دهید که دور موتور با سرعت حرکت چرخ ها تنظیم شود. وقتی به سرعت مناسب رسیدید، پا را از روی پدال گاز برداشته و با استفاده از ترمز و فشار پدال کلاچ، دنده معکوس می کشید. وقتی راننده بتواند این تغییرات سریع را به درستی انجام بدهد، آمادگی انجام تکنیک های بیشتر را نیز، دارد. در قسمت دوم این مقاله که دوشنبه هفته آینده ارائه می‌شود، با انواع تکنیک ها و مسابقات مختلف دریفت آشنا می‌شوید. 


منبع

HowStuffWorks

 

برچسب : دریفت , اتومبیل رانی , پیست






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

حسین
4

سلام من با دیفرانسیل جلو دریفت میزنم اما زیاد نمیتونم ادامش بدم.میشه یکم در مورد کنترل دریفت با دیفرانسیل جلو توضیح بدین.خیلی حیاتیه.
و دوم اینکه تکنیک پاشنه و پنجه به چه دردی میخوره و کجا استفاده میشه؟
ممنون میشم کمکم کنید!
00:38  1393/04/04
گزارش
پاسخ دادن
مجید
5

ممنون از مطلب بسیار جالبتون...
12:02  1393/04/03
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: mostafa_b
6

ممنون از مطلب مفید و خوبتون ، من به دریفت خیلی علاقه دارم و می خواهم بدانم دریفت با خودرو های AWD و 4WD هم ممکن است ؟
19:27  1393/04/02
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
موسوی : سلام من واریز ۱۱ آذر و پذیرش ۱۲ آذر هستم و 23 آذر فاکتور شدم شماره پذیرش 12056512
شاهین جی هفته چهارم شهریور : برای مرداد ماهی ها آبان ماه پیامک رفت الان دیگه نوبت شهریوری ها هست که پیامک بیاد
ایگل تیر 90 روزه مشکی : سلام از مازندران بابل یا شهرهای اطراف کسی هست ماشینش پلاک شده باشه منتظر تحویل باشه؟ اگه آره تاریخ پلاک شدن کیه یا گر تحویل گرفته کی پلاک شد کی تحویل گرفت؟
ایگل تیر 90 روزه مشکی : سلام 24 تیر ثبت نام تاریخ تحویل سیستمی 11 آبان 10 آذر فاکتور 18 آذز بیمه 24 آذر پلاک حالا خودت حساب کن البته ی نفر از اهواز کاملا به موقع گرفت تو همین سایت میگفت شرایطش شبیه من بود من از مازندران هستم
Ali : دوستانی که j4 نود روزه اقساط بودند پیام شاسی براتون اومده ؟ تاریخ ثبت نامتون کی بوده ؟
زارعی : سلام دوستان کسی اطلاع داره که بر تکمیل وجه جی یا جی ال چقد باید بریزیم؟ من تحویل هفته اخر شهریور هستم ممنون میشم اگه راهنمایی کنید
شاهین آبان : سلام ،میشه بگید کدوم نمایندگی شیراز بودید،من هفته آخر آبان بودم هنوز دعوت نامه نیومده ،شیرازم
X5تیر : ماشین کی شاسی شد؟
رضا خان : سلام من ماشینمو یک هفته پیش تحویل گرفتم پیش پرداختم 6 شهریور 1403 زمان تحویل اسفند 1403 زمان ارسال داوتنامه و تکمیل وجه 11 اردیبهشت زمان فاکتور 30 آبان تحویل 20 آذر اگه بخوام درمورد این ماشین بگم به نطرم خیلی ماشین خوبیه ارزش این همه تاخیر و داشت اگه بخوام نمره بدم برای رقابت با ماشین های تو رنج قیمتی خودش به نظرم از 20 باید بهش 17 داد اونم به سه تا ایراد ایراد اول (ظاهری) این قدیمی بودن کنسول وسط پایین بودن دنده و .... خیلی ضایست قشنگ میتونستن سلیقه به خرج بدن یه کنسول شیک و یک تیکه از داستبورد تا وسط صندلی ها بسازن که هم راحتی ما بیشتر بشه و هم ظاهرش قشنگ بشه این کنسول قدیمه که فقط یه زیر آرنجی بهش اضافه کردن خیلی بده بحث هزینه .نیستااا ، مثلا ساخت کنسول چقدر میخواد هزینه ببره 2 ملیون خوب درست میکردن میکشیدن روش 2 (ترمز دستی) خیلی بده ماشین اتومات دستی این شکلی داشته باشه یه ترمز پارک قشنگ میذاشتن ،این قیافه ترمز دستی خیلی بده 3 ،سایز 15 چرخ هاست به نظرم سایز 16 ظاهر ماشینو بهتر میشد ایشالله همتون تحویل بگیرید سواریش حرف نداره نرم و را ...
منتظران پلاس : دوستان اردیبهشتی اگه اگه فااکتور بشن بهمه در عرض یک ماه شاهین میدن...چیه رو اردیبهشت طلسم شده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی : کسی که ماشینو گرفته کمتر اینجا پیداش میشه،کلیپ های بررسی خودرو توو گوگل سرچ کنید
سورن پیش فروش عادی تحویل30 دی : واریز اول 20 مرداد،واریز دعوتنامه12 آبان،24 آذر فاکتور شد
شیده : عجیبه با توجه به کاستومر ماشین رسیده نمایندگی تحویل نمیدن زنگ زدم نمایندگی میگن داریم کارای پلاکشو میکنیم همه تیکا خورده غیر تحویل به مشتری پانا دستی سفید فولادی
ساینا دوگانه مردادماه : سلام به همه دوستان من از یه بنده خدایی که رفته بود ماشینشا حضوری (کاشان) تحویل بگیره ازش پرسیدم گفت تو پارکینگ ها تا چشم کار میکنه ماشین چیده شده زیر آفتاب و بارون،ولی چرا ماشینها را تحویل مردم نمیدن سواله؟شاید اونها هم همینا میخان تا مردم سر و صدا کنن تا به هدفشون برسن،واقعا لعنت خدا بر مسئولین بی کفا یت
207 اتوفلز پیش فروش دی ماه : 207 اتوفلز پیش فروش تحویل دی ماه امروز 09/25 فاکتور شد واریز اول 05/08 واریز دوم 08/10 رنگ سفید با sbr
اطلس بهمن : همین که دادستانی مرداد ماه رفت گفت تا 15 شهریور وقت دارید خودروهای ناقص رو تکمیل کنید دیدیم چقد سایپا حرف گوش داد تکمیل کرد(😂) الانم با خبر ترخیص قطعه وارداتی میخوان 6 ماهه دیگه وقت بخرن، مشکل خیلی جدیه قوه قضایی راست میگه ظرف یک روز بگه باید ترخیص بشه نه اینکه بخواد مثل بقیه اجناس روال عادی رو طی کنه برای ترخیص، آخرش میشه مثل اون ماشینایی که سال2017 وارد شده بود سال 2023 ترخیص کردن
31شهریور : سایپا مطمین.تبلیغ سایپا بود.بیچارمون کردی با یک وانت دادنمون.
تیتانیوم دی : الکی دلمون خوش بود زودتر تحویل بدن! فردام که فاکتور بشیم عملا نیمه دی ماشینو تحویل میدن سرعتشون فقط موقع پول گرفتن بالاست!
پانا دی : بستگی به مشخصات ماشین داره و مبلغ پرداختی اولیه بازه 420~30 تا 500
. دعوت نامه منقضی اذر : سلام من امروز تکمیل وجه کردم 435