مسابقات دریفت (قسمت اول)

مسابقات دریفت (قسمت اول)

با پخش سومین قسمت از مجموعه فیلم های "سریع و خشن" با نام "دریفت در توکیو" مسابقات دریفت بر روی پرده سینما و صفحه تلویزیون به نمایش درآمد. گرچه پیش از این فیلم نیز، صحنه هایی از این مسابقات در سینما به نمایش درآمده بود، اما  در این فیلم برای اولین بار به صورت حرفه ای به این ورزش مهیج و پر طرفدار پرداخته شده بود. در این مسابقات، رانندگان خودروهای خود را وادار می‌کنند در پیچ ها و هنگامی که میزان چسبندگی تایرها به کمترین میزان خود رسیده است، سر بخورند؛ شایان ذکر است، انجام چنین کارهایی به مهارت خاصی نیاز دارد. جالب است بدانید هنگامی که عقب خودروی شما روی جاده خیس سر می‌خورد و شما پس از طی مسافتی در حدود 15 کیلومتر کنترل خودرو را به دست می‌گیرید، در حقیقت مشغول دریفت کردن هستید. در مسابقات اتومبیلرانی نیز، دریفت کردن کار جدیدی نیست؛ زمانی که رانندگان اتومبیل های مسابقه‌ای با سرعت بالا به یک پیچ می‌رسند، به دلیل عدم چسبندگی مناسب تایر با سطح جاده گاهی عقب خودرو سر می‌خورد. در این حالت، اگر راننده از مهارت کافی برخوردار نباشد و نتواند کنترل خودرو را دوباره در دست بگیرد، خودرو از مسیر مسابقه منحرف می‌شود.

مسابقات دریفت (قسمت اول)

امروزه با وجود تایرهایی که از چسبندگی بالایی برخوردارند و می‌توانند حتی از دیوار راست بالا بروند، دریفت کردن به مهارتی حسادت برانگیز تبدیل شده است. در مسابقات اتومبیل رانی، رانندگان حرفه ای می‌توانند در صورت خارج شدن از مسیر، با دریفت کردن به مسیر صحیح بازگردند.

مسابقات دریفت (قسمت اول)

جالب است بدانید که این مسابقات اولین بار در سال 1990 در جاده های کوهستانی ژاپن به صورت حرفه‌ای برگزار شد و حدودا پنج سال پیش به آمریکا و انگلستان راه یافت. دریفت ساده عبارت است از حرکت خودرو به پهلو در یک پیچ؛ اما در سطح حرفه ای، رانندگان از چند پیچ متوالی به این شکل عبور می‌کنند. به همین دلیل جاده های کوهستانی، بهترین جاده ها برای دریفت کردن به شمار می‌روند. عبور از چند پیچ تند S شکل بیانگر مهارت بالای راننده می‌باشد. در بخش بعد به بررسی مهارت کلاچ و ترمز می‌پردازیم.

 

کلاچ و ترمز

مسابقات دریفت (قسمت اول)

شایع ترین تکنیک های مورد استفاده برای اجرای دریفت عبارتند از: کلاچ و ترمز است؛ گفتنی است، در دریفت کردن از خودروهای دیفرانسیل عقب و در موارد نادر از خودروهای دیفرانسیل جلو استفاده می‌شود. برای دریفت کردن با استفاده از کلاچ، زمانی که راننده به پیچ نزدیک می‌شود، کلاچ را فشار می‌دهد و خودرو را در دنده دو می‌گذارد و سپس دور موتور را به 4,500 می‌رساند. در این حالت، زمانی که کلاچ را رها می‌کند، با وارد شدن نیروی زیاد به چرخ های عقب، این چرخ ها چسبندگی خود را از دست می‌دهند و با سرعت زیاد می‌چرخند؛ بدین ترتیب عقب خودرو سر می‌خورد و به پهلو پیچ را دور می‌زند. در تکنیک ترمز، راننده زمانی که به پیچ می رسد ترمز دستی را می‌کشد که این کار موجب قفل شدن چرخ های عقب و اجرای دریفت می‌شود؛ شایان ذکر است، برای خودروهای دیفرانسیل جلو فقط از این تکنیک می‌توانید استفاده کنید. در خودروهای دیفرانسیل عقب، برای دریفت کردن تکنیک های زیادی وجود دارد و رانندگان حرفه ای، بسیاری از این تکنیک ها را در یک حرکت به کار می‌برند. قسمت سخت مسابقه پس از شروع دریفت آغاز می‌شود. توانایی کنترل خودرو به تمرین و مهارت زیادی نیاز دارد. رانندگان حرفه ای با استفاده درست و مناسب از پدال گاز و فرمان، کنترل خودرو را دوباره در دست می‌گیرند و پیچ را با موفقیت پشت سر می‌گذارند. در بخش بعد به بررسی دریفت از نظر فیزیکی می‌پردازیم.

اجرای دریفت

مسابقات دریفت (قسمت اول)

داشتن تبحر در اجرای منظم تکنیک‌ها اولین نیاز یک راننده حرفه‌ای در این مسابقات است. تکنیک پاشنه و پنجه (فشار دادن همزمان پدال ترمز و گاز با پای راست و استفاده از پدال کلاچ با پای چپ)، امکان تعویض نرم و سریع دنده ها (برای افزایش دور موتور) همزمان با ترمز کردن و در نتیجه انتقال وزن خودرو به قسمت جلو را برای راننده فراهم می‌سازد. شایان ذکر است، هدف از این تکنیک حفظ تعادل میان سرعت موتور و سرعت حرکت چرخ ها است تا هنگام تعویض دنده ها به گیربکس آسیبی وارد نشود. در این تکنیک در حالی که پای راست روی پدال ترمز است، کلاچ را با پای چپ فشار می‌دهید و پس از قرار دادن دنده در حالت خلاص، پا را از روی کلاچ بر می دارید. سپس، در حالیکه پنجه پای راست را روی پدال ترمز گذاشته‌اید، با پاشنه پای راست پدال گاز را تا حدی فشار می‌دهید که دور موتور با سرعت حرکت چرخ ها تنظیم شود. وقتی به سرعت مناسب رسیدید، پا را از روی پدال گاز برداشته و با استفاده از ترمز و فشار پدال کلاچ، دنده معکوس می کشید. وقتی راننده بتواند این تغییرات سریع را به درستی انجام بدهد، آمادگی انجام تکنیک های بیشتر را نیز، دارد. در قسمت دوم این مقاله که دوشنبه هفته آینده ارائه می‌شود، با انواع تکنیک ها و مسابقات مختلف دریفت آشنا می‌شوید. 


منبع

HowStuffWorks

 

برچسب : دریفت , اتومبیل رانی , پیست






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

حسین
4

سلام من با دیفرانسیل جلو دریفت میزنم اما زیاد نمیتونم ادامش بدم.میشه یکم در مورد کنترل دریفت با دیفرانسیل جلو توضیح بدین.خیلی حیاتیه.
و دوم اینکه تکنیک پاشنه و پنجه به چه دردی میخوره و کجا استفاده میشه؟
ممنون میشم کمکم کنید!
00:38  1393/04/04
پاسخ دادن
مجید
5

ممنون از مطلب بسیار جالبتون...
12:02  1393/04/03
پاسخ دادن
کاربر: mostafa_b
6

ممنون از مطلب مفید و خوبتون ، من به دریفت خیلی علاقه دارم و می خواهم بدانم دریفت با خودرو های AWD و 4WD هم ممکن است ؟
19:27  1393/04/02
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهرداد از شیراز S3 : امروز 30 اردیبهشت تحویل گرفتم. شاسی تاریخ 26/اسفند/1402 ثبت نام تاریخ 09/آبان/1402 رنگ سفید - قرار تحویل 30 بهمن 1402 بود دقیقا سه ماه تاخیر داشت
شاهین : اقا اس ام اس دوم اومده ثبت نام شما تا ششم فعال است یعنی چی بنظرتون پیام اخر هست اینو باید بگیریم؟؟
منصف : مثل اینکه اخیرا v4 ها رو با ۲ ماه تاخیر میدن v2 هار و با ۴ ماه تاخیر و v1p رو زودتر از موعد! البته بجز رنگهای خاص
تارا v4 اتوماتیک : امروز خدا روشکر تحویل گرفتم ایشالا قسمت همه اما به دلم ننشست اول اینکه بدنش از اون چیزی که میگفتن ضعیفتره دوم بوی پلاستیک بی کیفیت خیلی تو ذوق میزنه . لاستیک بارز بود گرمکن صندلی و شیشه بالابر سمت شاگرد کار نمیکرد فردا میبرم نمایندگی هماهنگی بین گیربکس و موتور صفر
محمد : با سلام امیر آقا شما چه تاریخی تکمیل وجه کردید جزء ثبت نامی های ۱۴۰۱ هستید یا ثبت نامی اسفند ۱۴۰۲ میباشید ،با تشکر از شما
علی : سلام امروز رفتم نمایندگی سیستم نگاه کرده ثبت نام یازدهم شهریور تحویل مشتری شده ولی من دوازدهم شهریور ثبت نام کردم هنوز شاسی نشده این یعنی کسی که پارتی داشته باشه تحویل میدن
S5۲۷مهر : دیروز رفتم نمایندگی خودش بیشتر از من فحششون داد من غلاف کردم🙃
فرهاد : با فروش خودروهای مازاد برقی وارداتی از امروز دوباره میخوان یه سری رو مثل ما سر کار بذارن خدا خودش بخیر کنه تازه بماند که این سری دست به مهره بازیه و یه سامانه جدید هم براش راه انداختن
شاهین منتظر : ماهم هستیم.پذیرش ۲۳ دی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حمید : دوستان من تحویل 31تیر هستم کی فاکتور میشم
علی : با سلام خدمت دوستان محترم اینکه اینجا کامنت بگذارید و نفرین کنید و بد و بیراه بگید هیچ مشکلی حل نمیشه اتفاقی هم برای مدیران نمی افته هر کسی از طریق رسانه یا مجرای اطلاعاتی که داره باید این مسئله رو پیگیری کنه و اگر همه با هم هماهنگ باشیم و تجمعی باشه نتیجه بخش تر است حرفهای اونایی هم که توصیه ها پدرانه میکنن و خودشون رو دلسوز نشون میدن گوش نکنید
حمید : هیچ کس راضی به مرگ کسی نیست ولی تا حالا باید پیداش میکردند با این همه پیشرفت و امکاناتی که کسب کردیم و گرنه تا حالا خوراک گرگ ها شده
Saeid : سلام دوستان دی ماهیم تکمیل وجع 26فروردین وعصری ماشینو نمایندگی تحویل گرفتم ماشین نرم با شتاب خوبیه انشالا هر چه زودتر بقیه دوستانم ماشینشون زودتر بیاد خدا حافظ همگی
دنا6دنده : سلام من نمایندگی تهران حضوری پرسیدم گفتن بنا به پیگیری که انجام دادن، از اول خرداد شروع به فاکتور کردن میکنند
پژو پارس سفارشی اولویت زمستان : سلام دوستان من که راضی به مرگ کسی نیستم ولی خدا هم جای حق نشسته
دنا پلاس ساده بهار1403 : تحویل دوم خرداد دنا پلاس شش دنده ساده....خداکند تا آخر خرداد تحویل ندهند که تاخیر بگیرم حداقل هزینه بیمه بدنه و لوازم جانبی در بیاد...میگن ماهی تقریباً پانزده میلیون می شود... حالا که ندادند این یکماه هم روش
دی پیش فروش : مبارکه ممنون از شما
Fx tehran : دوستان این بانک گردشگری برای کسی وام واریز کرده تو این چند وقت؟
Rasht arizzo 5 : سلام کسی آریزو 5 مدل 1403 تحویل گرفته ؟ قراردادم 25 دی ، تایید نهایی لیزینگ 11 بهمن هنوز خبری از ماشین نیست . خدا ازشون نگذره،