10 خرافات از دنیای مسابقات سرعت (قسمت دوم)

10 خرافات از دنیای مسابقات سرعت (قسمت دوم)

راننده ها و موتورسواران حرفه‌ای باورهای عجیب و غریبی دارند که ریشه بعضی از آن ها نامشخص است، بعضی هم از سوانحی که قبلاً روی پیست اتفاق افتاده نشأت می‌گیرند. به هر حال، با این که این باورهای خرافی در دنیای امروز جایگاهی ندارند ولی بسیاری از حرفه‌ای ها هنوز هم سعی می‌کنند از رنگ ها، اعداد و حتی خوراکی های به اصطلاح بدشگون دوری کنند تا در روز مسابقه شانس بیاورند و طالع نحس گریبان‌شان را نگیرد. در قسمت اول این مقاله به 5 باور خرافی رایج در بین رانندگان اشاره کردیم و اکنون ادامه ماجرا:

6. عدد 13

10 خرافات از دنیای مسابقات سرعت (قسمت دوم)

همه جا عدد 13 را نحس می‌دانند ولی این باور خرافی پیشینه جالبی در دنیای اتومبیل رانی دارد. مسوولان مسابقات نسکار جایگاه ماشین ها را طوری تعیین می‌کنند که کسی در جایگاه شماره 13 نایستد. یک بار قرعه جایگاه سیزدهم به نام جو ودرلی (Joe Weatherly) افتاد ولی مسوولان مسابقات نسکار به او اجازه دادند به جای آن روی جایگاه 12a بایستد. مایکل شوماخر هم ترجیح می‌داد اعداد عجیب و غریب را انتخاب کند ولی هیچگاه عدد 13 را انتخاب نکرد. با همه این حرف ها وقتی به رانندگان مسابقات فرمول یک این اجازه داده شد تا برای فصل سال 2014 این مسابقات خودشان عددهایی انتخاب کنند، پاستور مالدونادو (Pastor Maldonado)، راننده ونزوئلایی، تصمیم گرفته است شانسش را با عدد 13 امتحان کند. عدد نحس 13 در دنیای موتورهای دوچرخ هم غوغا به پا کرده است، ولی به گفته مجله Motocross Action، بعضی موتورسواران تصمیم گرفته‌اند همه چیز را تغییر بدهند. در دهه گذشته بسیاری از موتورسواران تصمیم گرفته‌اند لباس هایی با شماره 13 بپوشند. اتحادیه موتورسواری آمریکا، سازمانی است که مسابقات موتورسواری را ترتیب می‌دهد، موتورسواران را تحت فشار نمی‌گذارد تا عدد 13 را انتخاب کنند ولی اگر کسی این شماره را بردارد نشانه اعتماد به نفس بالای اوست. البته برنده شدن در چنین مسابقاتی تلاش زیادی می‌خواهد، شاید تغییر دادن جریان قضا و قدر هم این چنین باشد.

 

7. اسکناس 50 دلاری

10 خرافات از دنیای مسابقات سرعت (قسمت دوم)

به طور قطع آدم های معمولی به اندازه یک قهرمان اتومبیل رانی پول در نمی‌آورند، و کسی هم نمی‌تواند کاری بکند که اسکناس 50 دلاری داخل جیبش نباشد. این باور خرافی وقتی شکل گرفت که جو ودرلی که دو بار قهرمان مسابقات نسکار شده است، هنگام برگزاری مسابقات در سال 1964 دو اسکناس 50 دلاری داخل جیب پیراهنش داشت. متأسفانه آن مسابقه، آخرین رقابت جو ودرلی بود چون در همان مسابقه تصادف کرد و داخل ماشینش درگذشت. وقتی آن اسکناس ها را داخل جیب پیراهنش پیدا کردند، افسانه نحس بودن اسکناس 50 دلاری متولد شد. با این که زمان زیادی از تصادف مرگبار جو ودرلی گذشته است، این باور خرافی هنوز به قوت خودش باقی است. شاید یکی از رانندگانی که هیچ وقت اسکناس 50 دلاری توی جیبش نمی‌گذاشت دال ارانهارد (Dale Earnhardt) بود، ولی با مرگ او در سال 2001 نیز این باور خرافی کنار گذاشته نشد. بعضی رانندگان مسابقات نسکار، از جمله استرلینگ مارلین (Sterling Marlin) هم این موضوع را باور دارند و معتقدند باید به جای اسکناس پنجاه دلاری، پول های دیگری در جیب گذاشت.

 

8. خوردن غذاهای خاص

10 خرافات از دنیای مسابقات سرعت (قسمت دوم)

دانیتا پاترک می‌گوید سعی می‌کند نگذارد این باورهای خرافی گسترش پیدا کنند؛ چون فکر می‌کند این باورها فقط در ذهن افراد هستند و تا زمانی که به آن ها اعتقاد نداشته باشند، واقعیت ندارند. با همه این حرف ها، این راننده حرفه‌ای می‌گوید بعضی غذاهای معین به او کمک کرده‌اند صبح روز مسابقه، نظم فکری درستی داشته باشد. او غذاهای سالم را بسیار دوست دارد، چون روی پیست به او کمک می‌کنند سر حال باقی بماند. استرلینگ مارلین پس از این که یک ساندویچ کالباس نوش جان کرد برای نخستین بار در سال 1994 برنده مسابقات Dayota 500  شد. به این ترتیب، خوردن ساندویچ کالباس قبل از هر مسلبقه به یکی از سنت های او تبدیل گردید. مارکوس آمبروس (Marcos Ambrose) راننده استرالیایی مسابقات نسکار، به عصاره مالت سنتی استرالیا علاقه زیادی دارد و پیش از هر مسابقه مقداری از آن را با نان می‌خورد. این سه راننده برای نمونه ذکر شدند تا نشان بدهیم که عادات و سنت های مشترک، می‌توانند بسیار شخصی باشند؛ به این ترتیب هر راننده ای روی پیست عادت و رسومی خاص خودش را دارد.

 

9. پوست بادام هندی

10 خرافات از دنیای مسابقات سرعت (قسمت دوم)

این موضوع حقیقت دارد. پوست بادام هندی، مسبب بعضی از تصادف ها در مسابقات نسکار است. بسیاری از بوفه های موجود در پیست مسابقات، بادام هندی با پوست نمی‌فروشند و رانندگان هم اجازه ندارند داخل داشبورد ماشین‌شان بادام هندی داشته باشند، چون می‌گویند بدشگون است. به گفته سایت Snopes،(سایتی که متخصص افسانه های محلی است) در دو تصادف که هر دو در سال 1937 روی دادند، مقصر اصلی بادام هندی بوده است. در تصادف اول، در بزرگراه Langhorne ، دو وسیله نقلیه با چند ثانیه اختلاف از جاده خارج شدند و شاهدان عینی هر دو تصادف، کشته یا به شدت مجروح شدند. کمی بعد در همان سال، در منطقه نشویل، چهار یا پنج خودرو به هم برخورد کردند و یکی از راننده ها کشته شد. شاهدان عینی هر دو تصادف اظهار کرده‌اند داخل لاشه ماشین ها پوست های بادام هندی دیده‌اند، ولی هیچ گزارش رسمی در این مورد ارائه نشده است. یک مورد تصادف دیگر هم قبل از سال 1937 رخ داده است. شاید این یکی به نوعی منطقی باشد: قبل از جنگ جهانی دوم، بیشتر مسابقات سرعت در پیست های محلی برگزار می‌شدند، در این قبیل مکان ها هم بادام هندی جزو تنقلات پرطرفدار به شمار می‌رفته است. حتی این روزها هم هنگام برگزاری نمایشگاه ها و مسابقات اتومبیل رانی، پوست بادام هندی همه جا روی زمین به چشم می‌خورد. به این ترتیب، اگر پوست های بادام زمینی از زیر ماشین ها سر در بیاورند و تصادفی رخ بدهد، نباید آن ها را سرزنش کرد.

 

10. رنگ سبز

10 خرافات از دنیای مسابقات سرعت (قسمت دوم)

باور خرافی مربوط به رنگ سبز به سال 1920 برمی‌گردد. در آن سال گاستون شورولت (Gaston Chevrolet)، برادر لوئیس شورولت (Louis Chevrolet) بنیانگذار کمپانی شورولت، در حال رانندگی با یک ماشین سبز رنگ روی پیست بود که طی یک سانحه جان سپرد. پس از این حادثه، رنگ سبز از چشم ها افتاد. امروزه بسیاری از رانندگان حرفه‌ای دوست ندارند پشت فرمان یک ماشین سبز رنگ بنشینند، ولی همیشه انتخاب با آن ها نیست. این باور خرافی یک مشکل به وجود می‌آورد و آن هم چیزی نیست جز مشکل اسپانسر شدن. کل صنعت اتومبیل رانی، صرفنظر از نوع خودرو، وابسته به اسپانسرها است و شرکت های اسپانسر می‌خواهند ماشین‌هایشان به رنگ لوگوی شرکت باشند. ماشین باید یک تبلیغ سیار برای شرکت اسپانسرش باشد، در غیر این صورت برای شرکت اسپانسر مقرون به صرفه نیست که پولش را در این راه خرج بکند. بسیاری از شرکت ها بدون در نظر گرفتن این که ممکن است رانندگان عصبی بشوند، رنگ سبز را انتخاب می‌کنند. بعضی از برندهای معروف نظیر Skoal و Mountain Dew در دهه 80 میلادی، اسپانسر برخی از ماشین های موفق در مسابقات نسکار بودند که کمک زیادی به از بین بردن این باور خرافی کرد. همین اواخر هم شرکت FedEx Ground اسپانسر یکی از ماشین های موفق در رقابت های نسکار شد. هرچه باشد پول سبز است، البته تا زمانی که از اسکناس های 50 دلاری حرفی به میان نیاید.


منبع

HowStuffWorks

برچسب : اتومبیل رانی , نسکار , فرمول یک , MotoGP






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین : اقا اس ام اس دوم اومده ثبت نام شما تا ششم فعال است یعنی چی بنظرتون پیام اخر هست اینو باید بگیریم؟؟
منصف : مثل اینکه اخیرا v4 ها رو با ۲ ماه تاخیر میدن v2 هار و با ۴ ماه تاخیر و v1p رو زودتر از موعد! البته بجز رنگهای خاص
تارا v4 اتوماتیک : امروز خدا روشکر تحویل گرفتم ایشالا قسمت همه اما به دلم ننشست اول اینکه بدنش از اون چیزی که میگفتن ضعیفتره دوم بوی پلاستیک بی کیفیت خیلی تو ذوق میزنه . لاستیک بارز بود گرمکن صندلی و شیشه بالابر سمت شاگرد کار نمیکرد فردا میبرم نمایندگی هماهنگی بین گیربکس و موتور صفر
محمد : با سلام امیر آقا شما چه تاریخی تکمیل وجه کردید جزء ثبت نامی های ۱۴۰۱ هستید یا ثبت نامی اسفند ۱۴۰۲ میباشید ،با تشکر از شما
علی : سلام امروز رفتم نمایندگی سیستم نگاه کرده ثبت نام یازدهم شهریور تحویل مشتری شده ولی من دوازدهم شهریور ثبت نام کردم هنوز شاسی نشده این یعنی کسی که پارتی داشته باشه تحویل میدن
S5۲۷مهر : دیروز رفتم نمایندگی خودش بیشتر از من فحششون داد من غلاف کردم🙃
فرهاد : با فروش خودروهای مازاد برقی وارداتی از امروز دوباره میخوان یه سری رو مثل ما سر کار بذارن خدا خودش بخیر کنه تازه بماند که این سری دست به مهره بازیه و یه سامانه جدید هم براش راه انداختن
شاهین منتظر : ماهم هستیم.پذیرش ۲۳ دی
فرزاد : ۸۵ میلیون کاملا غیر منطقی هست ، حدود ۱۵ میلیون احتمالا باید باشد
م : منم پانزده اسفند تکمیل وجه کردم ولی پیامک نیومده برا ۸۵ملیون الباقی فقط از طریق پیامک اطلاع میدن دوست عزیز
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
احد دوگانه دی : واریزی و سخا یک اردیبهشت الان فاکتور شدم.دی ماهی هستم.
.... : یاااااخدا جدایی از رییس جمهوربودنش .اونم یه ایرانیه‌.یه هموطن.یه انسان. انشاالله خودش وهمراهاش در سلامت باشن. ماشین مانم زودتربدند.اتفاقی بیفته دوباره بعد دوسال دوباره تاخیر میخوریم😔
احمد x33 cvt : پانیذ خانم ما رو گرفتار کردن از دیماه که قرار بود 45روزه بدن ماشین م رو ...لعنت بهشون خدا کرفتارشون کنه حالا اگه رییسی فوت کنه دیگه بازم بهونه هاشون بیشتر میشه این پولای مردم سرطان بشه برا مدیران خودرو...چرا مجوز x33cvt صادر نمیشه ...بدون ماشین واقعا سخته
ابراهیم : سلامتی سید ابراهیم وهمراهانش
پارس خون جگر : کسی راضی به مرگ کسی نیست ولی خدا جای حق نشسته
پارس : زند باشی داداش علی خیلی خندیدم دمت گرم عالی گفتی
علی : هیچ انسان با وجدانی به خاطر یه ماشین راضی به مرگ کسی نمیشه
سیستان : سلام دوست عزیز تحویل 8 فروردین ،اگر موتور جدید هستی،برو به نمایندگی شهر خودت حتما مشکلی است،چون من واریزی 10 دی بودم ،26 اریبهشت فاکتور شده،و29 پلاک به نظر من موتور جدید از تاریخ تحویل 90 روزه باید45روز بگذره که فاکتور بشه و در ازای هر روز تاخیر 450 هزار تومن سود میدن.
... محسن ، سورن دوگانه : . . .....اینطور که از صحبت دوستان دستگیرم شد ......‌........ فهمیدم که برای سورن دوگانه تکمیل وجه تا 23 آذر و تحویل 30 دی ماه ، ماشین دوگانه خود را تحویل گرفته اند .. . . ......... من که تکمیل وجه دوگانه 9 بهمن هستم . .......... اگر تیر ماه ماشین رو تحویلمون بدهند ، باز هم خوبه .. . .
شیرین : سلام حسین آقا مبارک باشه چقدر هزینه سفر میدن