10 خرافات از دنیای مسابقات سرعت (قسمت دوم)

10 خرافات از دنیای مسابقات سرعت (قسمت دوم)

راننده ها و موتورسواران حرفه‌ای باورهای عجیب و غریبی دارند که ریشه بعضی از آن ها نامشخص است، بعضی هم از سوانحی که قبلاً روی پیست اتفاق افتاده نشأت می‌گیرند. به هر حال، با این که این باورهای خرافی در دنیای امروز جایگاهی ندارند ولی بسیاری از حرفه‌ای ها هنوز هم سعی می‌کنند از رنگ ها، اعداد و حتی خوراکی های به اصطلاح بدشگون دوری کنند تا در روز مسابقه شانس بیاورند و طالع نحس گریبان‌شان را نگیرد. در قسمت اول این مقاله به 5 باور خرافی رایج در بین رانندگان اشاره کردیم و اکنون ادامه ماجرا:

6. عدد 13

10 خرافات از دنیای مسابقات سرعت (قسمت دوم)

همه جا عدد 13 را نحس می‌دانند ولی این باور خرافی پیشینه جالبی در دنیای اتومبیل رانی دارد. مسوولان مسابقات نسکار جایگاه ماشین ها را طوری تعیین می‌کنند که کسی در جایگاه شماره 13 نایستد. یک بار قرعه جایگاه سیزدهم به نام جو ودرلی (Joe Weatherly) افتاد ولی مسوولان مسابقات نسکار به او اجازه دادند به جای آن روی جایگاه 12a بایستد. مایکل شوماخر هم ترجیح می‌داد اعداد عجیب و غریب را انتخاب کند ولی هیچگاه عدد 13 را انتخاب نکرد. با همه این حرف ها وقتی به رانندگان مسابقات فرمول یک این اجازه داده شد تا برای فصل سال 2014 این مسابقات خودشان عددهایی انتخاب کنند، پاستور مالدونادو (Pastor Maldonado)، راننده ونزوئلایی، تصمیم گرفته است شانسش را با عدد 13 امتحان کند. عدد نحس 13 در دنیای موتورهای دوچرخ هم غوغا به پا کرده است، ولی به گفته مجله Motocross Action، بعضی موتورسواران تصمیم گرفته‌اند همه چیز را تغییر بدهند. در دهه گذشته بسیاری از موتورسواران تصمیم گرفته‌اند لباس هایی با شماره 13 بپوشند. اتحادیه موتورسواری آمریکا، سازمانی است که مسابقات موتورسواری را ترتیب می‌دهد، موتورسواران را تحت فشار نمی‌گذارد تا عدد 13 را انتخاب کنند ولی اگر کسی این شماره را بردارد نشانه اعتماد به نفس بالای اوست. البته برنده شدن در چنین مسابقاتی تلاش زیادی می‌خواهد، شاید تغییر دادن جریان قضا و قدر هم این چنین باشد.

 

7. اسکناس 50 دلاری

10 خرافات از دنیای مسابقات سرعت (قسمت دوم)

به طور قطع آدم های معمولی به اندازه یک قهرمان اتومبیل رانی پول در نمی‌آورند، و کسی هم نمی‌تواند کاری بکند که اسکناس 50 دلاری داخل جیبش نباشد. این باور خرافی وقتی شکل گرفت که جو ودرلی که دو بار قهرمان مسابقات نسکار شده است، هنگام برگزاری مسابقات در سال 1964 دو اسکناس 50 دلاری داخل جیب پیراهنش داشت. متأسفانه آن مسابقه، آخرین رقابت جو ودرلی بود چون در همان مسابقه تصادف کرد و داخل ماشینش درگذشت. وقتی آن اسکناس ها را داخل جیب پیراهنش پیدا کردند، افسانه نحس بودن اسکناس 50 دلاری متولد شد. با این که زمان زیادی از تصادف مرگبار جو ودرلی گذشته است، این باور خرافی هنوز به قوت خودش باقی است. شاید یکی از رانندگانی که هیچ وقت اسکناس 50 دلاری توی جیبش نمی‌گذاشت دال ارانهارد (Dale Earnhardt) بود، ولی با مرگ او در سال 2001 نیز این باور خرافی کنار گذاشته نشد. بعضی رانندگان مسابقات نسکار، از جمله استرلینگ مارلین (Sterling Marlin) هم این موضوع را باور دارند و معتقدند باید به جای اسکناس پنجاه دلاری، پول های دیگری در جیب گذاشت.

 

8. خوردن غذاهای خاص

10 خرافات از دنیای مسابقات سرعت (قسمت دوم)

دانیتا پاترک می‌گوید سعی می‌کند نگذارد این باورهای خرافی گسترش پیدا کنند؛ چون فکر می‌کند این باورها فقط در ذهن افراد هستند و تا زمانی که به آن ها اعتقاد نداشته باشند، واقعیت ندارند. با همه این حرف ها، این راننده حرفه‌ای می‌گوید بعضی غذاهای معین به او کمک کرده‌اند صبح روز مسابقه، نظم فکری درستی داشته باشد. او غذاهای سالم را بسیار دوست دارد، چون روی پیست به او کمک می‌کنند سر حال باقی بماند. استرلینگ مارلین پس از این که یک ساندویچ کالباس نوش جان کرد برای نخستین بار در سال 1994 برنده مسابقات Dayota 500  شد. به این ترتیب، خوردن ساندویچ کالباس قبل از هر مسلبقه به یکی از سنت های او تبدیل گردید. مارکوس آمبروس (Marcos Ambrose) راننده استرالیایی مسابقات نسکار، به عصاره مالت سنتی استرالیا علاقه زیادی دارد و پیش از هر مسابقه مقداری از آن را با نان می‌خورد. این سه راننده برای نمونه ذکر شدند تا نشان بدهیم که عادات و سنت های مشترک، می‌توانند بسیار شخصی باشند؛ به این ترتیب هر راننده ای روی پیست عادت و رسومی خاص خودش را دارد.

 

9. پوست بادام هندی

10 خرافات از دنیای مسابقات سرعت (قسمت دوم)

این موضوع حقیقت دارد. پوست بادام هندی، مسبب بعضی از تصادف ها در مسابقات نسکار است. بسیاری از بوفه های موجود در پیست مسابقات، بادام هندی با پوست نمی‌فروشند و رانندگان هم اجازه ندارند داخل داشبورد ماشین‌شان بادام هندی داشته باشند، چون می‌گویند بدشگون است. به گفته سایت Snopes،(سایتی که متخصص افسانه های محلی است) در دو تصادف که هر دو در سال 1937 روی دادند، مقصر اصلی بادام هندی بوده است. در تصادف اول، در بزرگراه Langhorne ، دو وسیله نقلیه با چند ثانیه اختلاف از جاده خارج شدند و شاهدان عینی هر دو تصادف، کشته یا به شدت مجروح شدند. کمی بعد در همان سال، در منطقه نشویل، چهار یا پنج خودرو به هم برخورد کردند و یکی از راننده ها کشته شد. شاهدان عینی هر دو تصادف اظهار کرده‌اند داخل لاشه ماشین ها پوست های بادام هندی دیده‌اند، ولی هیچ گزارش رسمی در این مورد ارائه نشده است. یک مورد تصادف دیگر هم قبل از سال 1937 رخ داده است. شاید این یکی به نوعی منطقی باشد: قبل از جنگ جهانی دوم، بیشتر مسابقات سرعت در پیست های محلی برگزار می‌شدند، در این قبیل مکان ها هم بادام هندی جزو تنقلات پرطرفدار به شمار می‌رفته است. حتی این روزها هم هنگام برگزاری نمایشگاه ها و مسابقات اتومبیل رانی، پوست بادام هندی همه جا روی زمین به چشم می‌خورد. به این ترتیب، اگر پوست های بادام زمینی از زیر ماشین ها سر در بیاورند و تصادفی رخ بدهد، نباید آن ها را سرزنش کرد.

 

10. رنگ سبز

10 خرافات از دنیای مسابقات سرعت (قسمت دوم)

باور خرافی مربوط به رنگ سبز به سال 1920 برمی‌گردد. در آن سال گاستون شورولت (Gaston Chevrolet)، برادر لوئیس شورولت (Louis Chevrolet) بنیانگذار کمپانی شورولت، در حال رانندگی با یک ماشین سبز رنگ روی پیست بود که طی یک سانحه جان سپرد. پس از این حادثه، رنگ سبز از چشم ها افتاد. امروزه بسیاری از رانندگان حرفه‌ای دوست ندارند پشت فرمان یک ماشین سبز رنگ بنشینند، ولی همیشه انتخاب با آن ها نیست. این باور خرافی یک مشکل به وجود می‌آورد و آن هم چیزی نیست جز مشکل اسپانسر شدن. کل صنعت اتومبیل رانی، صرفنظر از نوع خودرو، وابسته به اسپانسرها است و شرکت های اسپانسر می‌خواهند ماشین‌هایشان به رنگ لوگوی شرکت باشند. ماشین باید یک تبلیغ سیار برای شرکت اسپانسرش باشد، در غیر این صورت برای شرکت اسپانسر مقرون به صرفه نیست که پولش را در این راه خرج بکند. بسیاری از شرکت ها بدون در نظر گرفتن این که ممکن است رانندگان عصبی بشوند، رنگ سبز را انتخاب می‌کنند. بعضی از برندهای معروف نظیر Skoal و Mountain Dew در دهه 80 میلادی، اسپانسر برخی از ماشین های موفق در مسابقات نسکار بودند که کمک زیادی به از بین بردن این باور خرافی کرد. همین اواخر هم شرکت FedEx Ground اسپانسر یکی از ماشین های موفق در رقابت های نسکار شد. هرچه باشد پول سبز است، البته تا زمانی که از اسکناس های 50 دلاری حرفی به میان نیاید.


منبع

HowStuffWorks

برچسب : اتومبیل رانی , نسکار , فرمول یک , MotoGP






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
نازنین۱ 5 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
جی ال : دوست عزیز شاهین توبحث شتاب نسبت به ماشینهای ایران خودرو حرف اول رومیزنه ولی توبحث قدرت ماشینهای ایران خودرو حرف اول رو میزنه
محمد x5 : سلام خوش خبر باشید
تارا تیتانیوم دستی : سلام. تارا دستی تا چه تاریخی فاکتور شده؟
cvt مهر1402 : شاهين cvt سانروف تا تكميل وجه شده هاي 20 اسفند 1403 فاكتور شده. كسري قطعات پس از تامين ، روي خودروي ناقص نصب ميشه و خودرو كامل ميشه و فاكتور ميشه. اين روند كند هستش اما كم كم داره انجام ميشه. هر 15 روز تا 20 روز كه ميگذره تاريخ تكميل وجه شده ها يكروز ميره جلو بصورت قطره چكاني. من تكميل وجه 22 اسفند هستم و فعلن هيچ خبري نيست.
حمید : توخرهم سوارنشدی یجوری میگه دنا داشتم انگار لامبورگینی داشته اگر است میگی بیاتا دنارانشونت بدم حالایبار توهم بازی کن بغداداببین چیزی نمیشه بروبزاربادبیاد بچه هم خودتی بروغازتوبچرون جواب ابلهان خاموشی
حمید : شما واریزاولت چقدر بود و چه ماهی پذیرش شدید
شاهین جی ال : پیشنهادی بود هم اینکه صبرم تموم شده بود شامل افزایش هم نبود اگه جی میخواهی باید صبر کنی
شاهین جی ال : اونایی که۲۹۷ ریختن ۳۱۴ اونای که ۲۹۱ ۳۲۰
مهدی شاهین پلاس : شاهییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
30 آذر : سلام منم فاکتور شده توحمل به نمایندگی 5 روزه گیر کرده
رضا : واریزی تیر ماه هم داشتیم یک ماه پرش کردی
سیامک : یکشنبه 18 آبان ماه ساعت 9 الی 9ونیم صبح جلوی درب دفتر فروش سایپا کیلومتر 11 جاده مخصوص ( اتوبان لشگری) لطفا تجمع برای گرفتن حق خودتون تشریف بیارید دوستان 800 میلیون پوله شوخی نیست. حاصل چندین سال زحمت و تلاش شماست که دست این نامردا افتاده
هادی : سلام دوستان من 8/3پلاک شدم امروز چراق تحویل روشن شد و نوشته تحویل شد
نیسان : دوستان درباره چک های موعد شون بیست سی روز دگه کمتر یا بیشتر هست شرکت یا نمایندگی حرفی نزده چک نزدیک هست ماشین نیست باید اعتراض کنیم چون اونا قرار بود 30روزه تحویل بدن باید جریان چک ها مشخص شه اگه هممون یک صدا بشیم میتونیم حقمون بگیریم
من : منم سوم پلاک شدم تحویل حضوری زدم خبری نیست
ابی خسته : مطمن باش اکستند بیاد بازار دیگه آبی هیچکس نمیخره ، الان مردم دنبال رنگ نیستن عزیز همون 16 سانت بزرگتره برای جاده اینا طرف کمر درد نگیره چون ابی داری قرار نیست از این حرفا بزنی دل مردم رو سرد کنی
علی : سلام از شما کسی هست تکمیل وجه 4 تیر باشه و فاکتور شده باشه؟ اگر هست لطفا جواب بدید.
مهدی : پاسخ دنا 6 دنده رینگ شما اخر این ماه یا اول اذر واستون دعوت نامه میاد باید تکمیل وجه کنید 90 روز قبل از موعد تحویل برای دی ماهی ها اومد البته 29 مهر اومد
اراس : سلام من کوییک اراس نوشتم پشیمونم میتونم عوضش کنم سقف مشکی دوستان ندارم باید چ کنم