مبدل  های کاتالیستی (Catalytic Converters)

مبدل‏‎های کاتالیستی(ویدئو)
مبدل‏‎های کاتالیستی(ویدئو) مبدل‏‎های کاتالیستی(ویدئو)

آلودگی هوا به عنوان یکی از بزرگ ترین مشکلات نسل امروز بشر، نه تنها آثار زیان باری بر مردم داشته و سبب ابتلای آنان به بیماری های گوناگون و مرگ و میرهای متعدد شده است، آسیب هایی جدی نیز به لایه اوزون، جو، و در نتیجه سیستم گرمایش کره زمین نیز زده است. این تغییر و تحولات جوی نیز به طور غیرمستقیم روی سلامت انسان تأثیر مخرب دارد. با توجه به اهمیت بسیار بالای جلوگیری از آلودگی هوا در بسیاری کشورها، امروزه شرکت های خودروسازی، عزم جدی در تولید خودروهای الکتریکی و هیبریدی دارند تا بدین طریق از میزان آلایندگی خودروهای دودزا جلوگیری کنند. این دسته از خودروها جزء خودروهایی هستند که در تولید آن ها بیش از هر چیزی به کاهش آلایندگی آن ها توجه شده است. در رابطه با خودروهای بنزینی، شرکت های خودروسازی از مبدل های کاتالیستی (Catalytic Converters) به منظور کاهش آلایندگی موتور خودرو استفاده کرده اند که در این مقاله به بررسی و چگونگی عملکرد آن پرداخته می شود.

مبدل‏‎های کاتالیستی(ویدئو)

1Carمبدل کاتالیستی وسیله  ای است که سر راه خروجی اگزوز خودرو قرار می  گیرد و طی یک سری واکنش  های شیمیایی با تبدیل گازهای سمی حاصل از احتراق خودرو به گازهای بی  ضرر، از آلودگی هوا جلوگیری می  کند. البته این مبدل  ها انواع مختلفی دارند و واکنش  های شیمیایی هر کدام از آن  ها بسته به نوع موتور و سوخت  مصرفی متفاوت است. به  طور مثال مبدل کاتالیستی خودروهای گازوئیلی طوری است که در آن واکنش  های اکسیداسیون انجام می  شود. طی این واکنش  ها، مونو اکسید کربن، مشتقات اکسید نیتروژن، و کربوهیدرات  های حاصل از احتراق ناقص سوخت، به دی اکسید کربن، نیتروژن، و آب تبدیل می  شوند. اگرچه مبدل  های کاتالیستی بیش ترین کاربرد را در خودروها دارند، اما در ژنراتورها، لوکوموتیوها، کامیون  ها، و هواپیماها نیز مورد استفاده قرار می  گیرند. گفتنی است، این وسیله در حقیقت در راستای پیروی از مقررات دولتی و زیست محیطی مبنی بر رعایت حداکثر میزان آلایندگی خودروها ابداع شده است.

مبدل‏‎های کاتالیستی(ویدئو)

مبدل  های کاتالیستی از سه بخش مهم هسته کاتالیست، لایه اکسیدی، و ماده کاتالیست تشکیل شده  اند که هر کدام در ادامه به  طور خلاصه شرح داده می  شود. (1) بستر کاتالیست: در مبدل  های مخصوص خودرو، از بسترهای سرامیکی مونولیتی با ساختار لانه زنبوری استفاده می  شود. (2) لایه اکسیدی: از این لایه به  عنوان نگهدارنده ماده کاتالیست استفاده می  شود که سطح مخصوص کاتالیست را افزایش می  دهد. این لایه معمولاً از جنس اکسید آلومینیوم (Al2O3)، دی اکسید تیتانیوم (TiO2)، دی اکسید سیلیکون (SiO2)، یا ترکیبی از سیلیکا و آلومینا انتخاب می  شود. (3) ماده کاتالیست: کاتالیست در واقع ماده اصلی مبدل کاتالیستی است که معمولاً از خانواده فلزات گران  قیمت نظیر پالادیوم، رادیوم، پلاتین، طلا، و کادمیوم انتخاب می  شود. اما از نقطه  نظر مقرون به صرفه بودن، عموماً از پالادیوم و رادیوم استفاده می  شود.

مبدل‏‎های کاتالیستی(ویدئو)
مبدل‏‎های کاتالیستی(ویدئو)
مبدل‏‎های کاتالیستی(ویدئو) مبدل‏‎های کاتالیستی(ویدئو)

به  طور کلی، در مبدل  های کاتالیستی بسته به نوع مبدل، یکی از واکنش  های دو مرحله  ای یا سه مرحله  ای انجام می  شود که در ادامه به توضیح هر کدام از آن ها می  پردازیم. (1) مبدل  های کاتالیستی مبتنی بر واکنش  های دو مرحله  ای: طی این واکنش، مونو اکسید کربن و هیدروکربن  های ناشی از احتراق ناقص سوخت، به دی اکسید کربن و آب تبدیل می  شوند. (2) مبدل  های کاتالیستی مبتنی بر واکنش  های سه مرحله  ای: طی این واکنش، پس از اکسیداسیون اکسیدهای نیتروژن به گاز نیتروژن و اکسیژن، مونو اکسید کربن و هیدروکربن  های ناشی از احتراق ناقص سوخت، به دی اکسید کربن و آب تبدیل می  شوند.

مبدل‏‎های کاتالیستی(ویدئو)
مبدل‏‎های کاتالیستی(ویدئو) مبدل‏‎های کاتالیستی(ویدئو)

گفتنی است، علاوه بر واکنش  های اصلی مبدل کاتالیستی که منجر به تولید محصولات غیرسمی می  شوند، یک سری واکنش  های ناخواسته نیز صورت می  گیرند که سبب تولید مقادیر بسیار کمی از محصولات سمی نظیر سولفید هیدروژن (H2S) و آمونیاک (NH3) می  شود. این نوع واکنش  های ناخواسته معمولاً در مبدل  های کاتالیستی مبتنی بر  واکنش  های سه مرحله  ای بروز می  یابند. اگرچه حذف چنین واکنش هایی به  طور کامل امکان  پذیر نیست، اما با اعمال یک سری تغییرات در ماهیت ماده کاتالیست و لایه اکسیدی می  توان از بروز این واکنش  ها تا حد امکان جلوگیری کرد. به  طور مثال، جهت جلوگیری از تولید سولفید هیدروژن می  توان به لایه اکسید فلزی، نیکل یا منگنز اضافه کرد؛ زیرا این فلزات نسبت به جذب گوگرد حساس هستند مانع از جذب آن توسط لایه اکسیدی می  شوند. به عبارت بهتر، سولفید هیدروژن زمانی تولید می  شود که گوگرد در دمای پایین توسط لایه اکسیدی جذب شده باشد. پس از جذب گوگرد در دمای پایین، در مرحله بعد در دمای بالا آزاد می  شود و پس از ترکیب با هیدروژن، گاز سولفید هیدروژن تشکیل می  شود. در فیلم (دانلود) کوتاه زیرنویس شده زیر مشخص شده است که این فلزات گران قیمت در کجا به کار رفته اند. 1Car به شما پیشنهاد می کند اگر علاقه مند به این دسته از علوم هستید به قسمت مقالات فنی بروید و مطالب مرتبط را مشاهده فرمائید. 

/uploads/Why Scrap Catalytic Converters worth so much Money _ Cash_ Platinum Palladium Rhodium Silver Gold - .flv


منابع

wikipedia    howstuffworks    catalyticonverters   partstrai

برچسب : مبدل , کاتالیستی , آلایندگی , آلودگی هوا , اگزوز , گاز سمی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

11 نظر

نیلوفر
0

سلام و تشکر از مطلب مفیدتون.
من یک سوالی دارم راجع به اینکه چرا درخودروهای دیزلی برای عمل اکسیداسیون و احیا نمیشه از یه کاتالیست استفاده کرد؟
ممنون میشم اگه راهنماییم کنید
12:22  1396/11/03
پاسخ دادن
Abol
0

چون داخل خودرو های دیزلی توی مسیر قطعه مقدار گاز O2 زیاده و سرعت حذف بعضی از الاینده ها رو مثل NO,NO2 کم میکنه بخاطر همین از یه قطعه دیگه استفاده میکنن که شیوه حذف این الاینده ها توش متفاوته
12:11  1402/12/16

ناشناس
1

من خودم تولید کننده این محصولات هستم. مطالبتون خوب بودند . تشکر
11:53  1396/05/29
پاسخ دادن
ALI
1

خرابی کاتالیزور خروج دود رو از موتور مشکل میکنه
کاتالیزور هر چند سال یکبار باید عوض بشه اما در ایران به خاطر گران بودن این قطعه اکثرا اقدام به تعویض اون با مخزن اگزوز میکنن که فقط صدا رو کاهش میده و خروج دود رو تسهیل میکنه.
اما برداشتن این قطعه باعث میشه هوا رو بیشتر آلوده کنیم
00:04  1394/10/13
پاسخ دادن
ناشناس
0

کاش راجع به تشخیص خراب بودنشون هم مطلب می نوشتین!
20:07  1394/04/17
پاسخ دادن
رضا هاشمی
1

سلام
دوست بزرگوار ابتدا باید علت خرابی رو دونست :
علل خرابی
1 بالا بودن سوخت (که باعث سوختن کاتالیز می شود)
2 ضربه به اگزوز (که باعث ریختن اون میشه)
حال اگر یکی از موضوعات بالا پیش آمده باشد حالتهای زیر امکان وقوع دارند
1 شتاب خودرو کاهش میابد
2 صداهایی شبیه ریختن سنگ داخل اگزوز شنیده می شود
3 شنیده شدن صدایی غیر عادی (صدای فیشش هنگام گاز دادن)

18:32  1394/10/12

کاربر: جواد
0

مراکزی وجود دارن که بتونیم تهیه کنیم ؟
01:37  1392/05/25
پاسخ دادن
محسن
2

ممنون
مطلب خیلی مفید و کمیابی بود.
اگه یه کاری کنید که در موتورهای جستجو راحت این مطلب پیدا بشه خیلی خوب میشد.
من که خیلی وقتمو گرفت تا تونستم چنین مطلبی پیدا کنم.
17:33  1392/05/24
پاسخ دادن
محمد
0

sayt ali daren azaton mamnonam
20:59  1392/02/29
پاسخ دادن
فریدون
0

خیلی ممنون برای این نطالب اموزشی
10:43  1391/12/08
پاسخ دادن
سعید
2

ممنون
22:55  1391/11/29
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 36 نظر
X33 Cross cvt 29 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی اردیبهشت : اره منم اول برام تبدیل اومد من قبول نکردم یه هفته بعد برام پیامک تکمیل وجه جی اومد بازم حسابی سر کارا سایپا نیست ولی من که تحویل اردیبهشت بودم اینجور شد
مونا : تحویل خرداد شاهین جی بودم الان برام دعوتنامه جی ال اومده نمیخوام تبدیل کنم
عقاب آسمان : سلام‌دوستان بنده ۸مهرماه تکمیل وجه کردم‌ شاهین اتومات ۵ بهمن باکلی رفت وامد‌تحویل دادن حضوری دوستان بین سه ماه تاچهارماه تاخیردرتحویل درنظربگیرید ...موفق باشید
S3 تبدیلی sr3 : سلام به مسئولین کرمان موتور تورو خدا اگر پیام ها رو می خونید برای اس تری ها زودتر یک کاری بکنید به خدا ما مصرف کننده ایم نه فروشنده تمام دارایی خودمون رو دادیم تا یک ماشین ثبت نام کنیم الان یکساله ماشین تحویل نگرفتیم بی وسیله با سه تا بچه قد ونیم قد دو تا قسط هم دادیم قسط بعدی هم داره سر میرسه ولی خبری از ماشین نیست تو رو خدا یک کاری بکنید و زودتر تحویل بدید میترسیم انقد حرص بخوریم و بمیریم از دسته کرمان موتور.یا علی
Mostafa : سلام وقت بخیر.امروز کسی شاسی نشد
اسد : دقیقا پیام هایی که اومدن گفتن تکمیل وجه اسفندیم و فاکتور شدیم همشون یک نفرن. امیدوارم تمام آفات و علف های هرز از جوامع انسانی ماک سازی بشن.دنیا خیلی زیباتر خواهد بود
S3 تبدیلی sr3 : ما هستیم ولی فعلا هیچ خبری نیست میگن تا آخر اردیبهشت شاسی میخوره فعلا منتظریم خدا بهمون رحم کنه
۳۰اسفند : سلام تارا دستی ۲ فاکتورشد۷پلاک ۱۱ حمل به نمایندگی
شاهین G : سلام من تحویل خرداد هستم الان برام پیام تبدیل به GL اومد قبل عید هم اومده بود ولی نمیخوام واریز کنم احتمالش هست اخر این ماه همون G بیاد؟
مبینا : میگن برا تیر همین الان Glاومده خبر داری
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سارا : سلام دوستانی که تبدیل اومده براشون چقدر باید پرداخت کنید؟
دنا آپ.تحویل 30اسفند مشکی سرامیک : دوستان عزیز کسی هست مشکی سرامیک فاکتورشده باشه؟؟؟
اطلس : جواب بدید دوستان
مهرداد : سلام،شما تحویل چه روزی از خرداد بودین؟
حسین : اینترنت زدم سانروف اطلس آورد بالا دیجی کالا چطور ندارن
کوییک سفید قرمز پذیرش مرداد ماه : سلام تحویلی آخر اسفند کوییک جی ایکس ار ال الان فاکتور شدم با رینگ آلومینیوم رنگ ماشین سفید قرمز
بنفشه ایزدی : سلام منم تحویل خرداد هستم لطفا اگه خبری بود به منم بگید از نمایندگی پیگیر شدم ولی جواب نگرفتم وای چقدر اینا نامردن میگن هنوز تولید نداریم
29بهمن : سلام دوستان امروز هم خبری نشد؟واقعا ریم تو ساینا کاش کوییک نوشته بودیم زودتر تحویل میدن تا ساینا
میلاد ایکس کراس اتو 33 : از نمایندگی پرسیدم مجوز خروج خورده و در انتظار حمله
عباس : سلام دوستان اسناد و بیمه ماشین همراه با ماشین تحویل میدن یا چند روز بعد؟