مبدل  های کاتالیستی (Catalytic Converters)

مبدل‏‎های کاتالیستی(ویدئو)
مبدل‏‎های کاتالیستی(ویدئو) مبدل‏‎های کاتالیستی(ویدئو)

آلودگی هوا به عنوان یکی از بزرگ ترین مشکلات نسل امروز بشر، نه تنها آثار زیان باری بر مردم داشته و سبب ابتلای آنان به بیماری های گوناگون و مرگ و میرهای متعدد شده است، آسیب هایی جدی نیز به لایه اوزون، جو، و در نتیجه سیستم گرمایش کره زمین نیز زده است. این تغییر و تحولات جوی نیز به طور غیرمستقیم روی سلامت انسان تأثیر مخرب دارد. با توجه به اهمیت بسیار بالای جلوگیری از آلودگی هوا در بسیاری کشورها، امروزه شرکت های خودروسازی، عزم جدی در تولید خودروهای الکتریکی و هیبریدی دارند تا بدین طریق از میزان آلایندگی خودروهای دودزا جلوگیری کنند. این دسته از خودروها جزء خودروهایی هستند که در تولید آن ها بیش از هر چیزی به کاهش آلایندگی آن ها توجه شده است. در رابطه با خودروهای بنزینی، شرکت های خودروسازی از مبدل های کاتالیستی (Catalytic Converters) به منظور کاهش آلایندگی موتور خودرو استفاده کرده اند که در این مقاله به بررسی و چگونگی عملکرد آن پرداخته می شود.

مبدل‏‎های کاتالیستی(ویدئو)

1Carمبدل کاتالیستی وسیله  ای است که سر راه خروجی اگزوز خودرو قرار می  گیرد و طی یک سری واکنش  های شیمیایی با تبدیل گازهای سمی حاصل از احتراق خودرو به گازهای بی  ضرر، از آلودگی هوا جلوگیری می  کند. البته این مبدل  ها انواع مختلفی دارند و واکنش  های شیمیایی هر کدام از آن  ها بسته به نوع موتور و سوخت  مصرفی متفاوت است. به  طور مثال مبدل کاتالیستی خودروهای گازوئیلی طوری است که در آن واکنش  های اکسیداسیون انجام می  شود. طی این واکنش  ها، مونو اکسید کربن، مشتقات اکسید نیتروژن، و کربوهیدرات  های حاصل از احتراق ناقص سوخت، به دی اکسید کربن، نیتروژن، و آب تبدیل می  شوند. اگرچه مبدل  های کاتالیستی بیش ترین کاربرد را در خودروها دارند، اما در ژنراتورها، لوکوموتیوها، کامیون  ها، و هواپیماها نیز مورد استفاده قرار می  گیرند. گفتنی است، این وسیله در حقیقت در راستای پیروی از مقررات دولتی و زیست محیطی مبنی بر رعایت حداکثر میزان آلایندگی خودروها ابداع شده است.

مبدل‏‎های کاتالیستی(ویدئو)

مبدل  های کاتالیستی از سه بخش مهم هسته کاتالیست، لایه اکسیدی، و ماده کاتالیست تشکیل شده  اند که هر کدام در ادامه به  طور خلاصه شرح داده می  شود. (1) بستر کاتالیست: در مبدل  های مخصوص خودرو، از بسترهای سرامیکی مونولیتی با ساختار لانه زنبوری استفاده می  شود. (2) لایه اکسیدی: از این لایه به  عنوان نگهدارنده ماده کاتالیست استفاده می  شود که سطح مخصوص کاتالیست را افزایش می  دهد. این لایه معمولاً از جنس اکسید آلومینیوم (Al2O3)، دی اکسید تیتانیوم (TiO2)، دی اکسید سیلیکون (SiO2)، یا ترکیبی از سیلیکا و آلومینا انتخاب می  شود. (3) ماده کاتالیست: کاتالیست در واقع ماده اصلی مبدل کاتالیستی است که معمولاً از خانواده فلزات گران  قیمت نظیر پالادیوم، رادیوم، پلاتین، طلا، و کادمیوم انتخاب می  شود. اما از نقطه  نظر مقرون به صرفه بودن، عموماً از پالادیوم و رادیوم استفاده می  شود.

مبدل‏‎های کاتالیستی(ویدئو)
مبدل‏‎های کاتالیستی(ویدئو)
مبدل‏‎های کاتالیستی(ویدئو) مبدل‏‎های کاتالیستی(ویدئو)

به  طور کلی، در مبدل  های کاتالیستی بسته به نوع مبدل، یکی از واکنش  های دو مرحله  ای یا سه مرحله  ای انجام می  شود که در ادامه به توضیح هر کدام از آن ها می  پردازیم. (1) مبدل  های کاتالیستی مبتنی بر واکنش  های دو مرحله  ای: طی این واکنش، مونو اکسید کربن و هیدروکربن  های ناشی از احتراق ناقص سوخت، به دی اکسید کربن و آب تبدیل می  شوند. (2) مبدل  های کاتالیستی مبتنی بر واکنش  های سه مرحله  ای: طی این واکنش، پس از اکسیداسیون اکسیدهای نیتروژن به گاز نیتروژن و اکسیژن، مونو اکسید کربن و هیدروکربن  های ناشی از احتراق ناقص سوخت، به دی اکسید کربن و آب تبدیل می  شوند.

مبدل‏‎های کاتالیستی(ویدئو)
مبدل‏‎های کاتالیستی(ویدئو) مبدل‏‎های کاتالیستی(ویدئو)

گفتنی است، علاوه بر واکنش  های اصلی مبدل کاتالیستی که منجر به تولید محصولات غیرسمی می  شوند، یک سری واکنش  های ناخواسته نیز صورت می  گیرند که سبب تولید مقادیر بسیار کمی از محصولات سمی نظیر سولفید هیدروژن (H2S) و آمونیاک (NH3) می  شود. این نوع واکنش  های ناخواسته معمولاً در مبدل  های کاتالیستی مبتنی بر  واکنش  های سه مرحله  ای بروز می  یابند. اگرچه حذف چنین واکنش هایی به  طور کامل امکان  پذیر نیست، اما با اعمال یک سری تغییرات در ماهیت ماده کاتالیست و لایه اکسیدی می  توان از بروز این واکنش  ها تا حد امکان جلوگیری کرد. به  طور مثال، جهت جلوگیری از تولید سولفید هیدروژن می  توان به لایه اکسید فلزی، نیکل یا منگنز اضافه کرد؛ زیرا این فلزات نسبت به جذب گوگرد حساس هستند مانع از جذب آن توسط لایه اکسیدی می  شوند. به عبارت بهتر، سولفید هیدروژن زمانی تولید می  شود که گوگرد در دمای پایین توسط لایه اکسیدی جذب شده باشد. پس از جذب گوگرد در دمای پایین، در مرحله بعد در دمای بالا آزاد می  شود و پس از ترکیب با هیدروژن، گاز سولفید هیدروژن تشکیل می  شود. در فیلم (دانلود) کوتاه زیرنویس شده زیر مشخص شده است که این فلزات گران قیمت در کجا به کار رفته اند. 1Car به شما پیشنهاد می کند اگر علاقه مند به این دسته از علوم هستید به قسمت مقالات فنی بروید و مطالب مرتبط را مشاهده فرمائید. 

/uploads/Why Scrap Catalytic Converters worth so much Money _ Cash_ Platinum Palladium Rhodium Silver Gold - .flv


منابع

wikipedia    howstuffworks    catalyticonverters   partstrai

برچسب : مبدل , کاتالیستی , آلایندگی , آلودگی هوا , اگزوز , گاز سمی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

11 نظر

نیلوفر
0

سلام و تشکر از مطلب مفیدتون.
من یک سوالی دارم راجع به اینکه چرا درخودروهای دیزلی برای عمل اکسیداسیون و احیا نمیشه از یه کاتالیست استفاده کرد؟
ممنون میشم اگه راهنماییم کنید
12:22  1396/11/03
گزارش
پاسخ دادن
Abol
0

چون داخل خودرو های دیزلی توی مسیر قطعه مقدار گاز O2 زیاده و سرعت حذف بعضی از الاینده ها رو مثل NO,NO2 کم میکنه بخاطر همین از یه قطعه دیگه استفاده میکنن که شیوه حذف این الاینده ها توش متفاوته
12:11  1402/12/16

گزارش
ناشناس
1

من خودم تولید کننده این محصولات هستم. مطالبتون خوب بودند . تشکر
11:53  1396/05/29
گزارش
پاسخ دادن
ALI
1

خرابی کاتالیزور خروج دود رو از موتور مشکل میکنه
کاتالیزور هر چند سال یکبار باید عوض بشه اما در ایران به خاطر گران بودن این قطعه اکثرا اقدام به تعویض اون با مخزن اگزوز میکنن که فقط صدا رو کاهش میده و خروج دود رو تسهیل میکنه.
اما برداشتن این قطعه باعث میشه هوا رو بیشتر آلوده کنیم
00:04  1394/10/13
گزارش
پاسخ دادن
ناشناس
0

کاش راجع به تشخیص خراب بودنشون هم مطلب می نوشتین!
20:07  1394/04/17
گزارش
پاسخ دادن
رضا هاشمی
1

سلام
دوست بزرگوار ابتدا باید علت خرابی رو دونست :
علل خرابی
1 بالا بودن سوخت (که باعث سوختن کاتالیز می شود)
2 ضربه به اگزوز (که باعث ریختن اون میشه)
حال اگر یکی از موضوعات بالا پیش آمده باشد حالتهای زیر امکان وقوع دارند
1 شتاب خودرو کاهش میابد
2 صداهایی شبیه ریختن سنگ داخل اگزوز شنیده می شود
3 شنیده شدن صدایی غیر عادی (صدای فیشش هنگام گاز دادن)

18:32  1394/10/12

گزارش
کاربر: جواد
0

مراکزی وجود دارن که بتونیم تهیه کنیم ؟
01:37  1392/05/25
گزارش
پاسخ دادن
محسن
2

ممنون
مطلب خیلی مفید و کمیابی بود.
اگه یه کاری کنید که در موتورهای جستجو راحت این مطلب پیدا بشه خیلی خوب میشد.
من که خیلی وقتمو گرفت تا تونستم چنین مطلبی پیدا کنم.
17:33  1392/05/24
گزارش
پاسخ دادن
محمد
0

sayt ali daren azaton mamnonam
20:59  1392/02/29
گزارش
پاسخ دادن
فریدون
0

خیلی ممنون برای این نطالب اموزشی
10:43  1391/12/08
گزارش
پاسخ دادن
سعید
2

ممنون
22:55  1391/11/29
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی : سلام نترسید کسی فاکتور نشد من خودم تا آخرین لحظه اونجا بودم .یه مشت دروغ بارمون کردن بعدشم گفتن خوشگلدی
شاهین اتومات : با سلام دوستانی که تکمیل وجه 12 اسفند هستن و فاکتور نشدن اعلام کنن ببینیم همه فاکتور شدن یا نه؟
وحید : باسلام.چن‌دقیقه پیش ی‌پلاک دیدم رو‌پراید بود 66ق166ایران 66جالب بود
حسن شاهبازی : مبارک باشه انشاالله
حمید دیلمی : آره جان خودشون ، آذر 1403 تکمیل وجه کردیم هنوز خبری نیست
حمید دیلمی : اصلاً ، طرح مادران که هیچ اگه طرح مادربزرگان هم باشه باز همینه ... احتکار ، رانت و خندیدن به ریش مردم ، خدا ازتون نگذره
بهزاد ۲۲ اسفند : سلام و عرض ادب واریزی ۲۲ اسفند فاکتور ۴تیر پلاک ۱۰تیر تحویل ۱۱ مرداد امیدوارم همگی هر چه زودتر تحویل بگیرید
میلا : پاسخ به احمد دقیقا درسته
علی شاهین cvt : سلام دوست عزیز پلاک شدن رو تو سایت میزنه؟
X5 دیماه : سلام. فقط دارن تند تند شاسی میکنن تا جریمه نخوره و کسی انصراف نده. وگرنه تا ۳ماه دیگه خبری از تحویل نیس. اونایی که تاریخ تحویلشون گذشته کمتر از یک ماه شاسی میشه و کارت ماشینم میدن که ما به موقع دادیم. ولی به تاریخ تحویل نگاه نمیکنن. هرکی شاسی نشده میخواد زودتر انصراف بده. نه تحویل میدن نه جریمه دیرکرد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
6 tir : بله فوق العاده،15414465
پانا : سلام واریزی اول 21بهمن واریزی دوم 16اردیبهشت 8مردادتبدیل زدم 9فاکتورشدامروزم پلاک شد
توربو اپشنال 17 مرداد : سلام دوستان وقت بخیر کسی امروز دنا اپشنال سفید فاکتور شده ؟
زخمی : درود بر دوستان زخمی و زخم پرور پیش فروش 10 اسفند کسی از کاشان ماشین تحویل گرفته؟
خندان : رضا رضا رضا
S : شماره قرارداد ؟!؟!
رضا : سلام شماره پزیرش بزار
ساینا تبدیل تیرماه : با سلام دوستان واریز مرحله اول 25 آذر 1403 مرحله دوم 2 تیرماه تبدیل دوگانه به تک امروز تحویل گرفتم . ان شاءالله قسمت همه هموطنان عزیز
یکی از مالباختگان : به همین شکل هستش، پیش فروش میزارن پول میگیرن نصفش میدن جا حقوق 30 درصدشم نوش جان میکنن و 20% هم میدن قطعه ساز تا سری دیگه. و این چرخه ادامه دارد نا ابد و یک روز
علی : سلام دوستان من 24 تیر مبلغ 334 میلیون تومان برای ساینا 30 روزه پرداخت کردم در صورت تاخیر ماهی چقدر سود تاخیر میشه؟