کانسپت کامیون ولوو در سال 2020

کانسپت کامیون ولوو در سال 2020

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که کامیون ها در سال 2020 چه شکل و قیافه‌ای خواهند داشت؟ ظاهراً کمپانی ولوو به این موضوع فکر کرده و کانسپتی ارائه داده است که دورنمای صنعت کامیون سازی را ترسیم می‌کند: این کانسپت طول زیادی دارد، به صورت اتوماتیک هدایت می‌شود (autopilot) و بدنه کاملاً یکپارچه ای دارد. بدنه خارجی این کامیون بسیار صاف و صیقلی است و باعث می‌شود کامیون کوچک تر به نظر برسد. چراغ های LED جلو و چراغ های راهنما با قسمت جلوی کامیون ادغام شده‌اند. جای آینه عقب را دوربین هایی گرفته‌اند که تصاویر مربوط به عقب کامیون را روی شیشه جلو نمایش می‌دهند. قسمت پایین و جلوی کامیون دارای یک سیستم پیشگیری از تصادف است که حدود نیم متر از جلوی کامیون را پوشش می‌دهد. یکی از مدیران کمپانی ولوو می‌گوید: "ما یک پنل نازک را جایگزین داشبورد سنتی کرده‌ایم که اطلاعات مورد نیاز راننده را نمایش می‌دهد. این پنل به وسیله یک صفحه لمسی  که شبیه تلفن های هوشمند است، کنترل می‌شود." آنچه مسلم است این است که بسیار سریع در حال پیشرفت هستیم. ده سال دیگر، کامیون ها بسیار متفاوت خواهند بود. به گفته ریکارد اورل (Rikard Orell)، مدیر طراحی کمپانی ولوو و مغز متفکر در پروژه طراحی کانسپت 2020، کمپانی ولوو در آینده بسیار متهورانه عمل خواهد کرد و چنین رویاهایی در سر دارد: طول زیاد، هدایت به صورت اتوماتیک و حرکت بدون توقف. این ها افکاری هستند که پشت کانسپت ولوو 2020 قرار دارند، ولی آیا این اهداف ظرف چند سال دست یافتنی خواهند بود؟ ریکارد اورل می‌گوید: قضیه جدی است و این پروژه به سرعت پیش می‌رود و دیدگاه ما از آینده زیاد هم دست نیافتنی نیست. بسیاری از فناوری هایی که در کانسپت 2020 به کار خواهند رفت، هم اکنون نیز در دسترس هستند، فقط یک نفر باید دل به دریا بزند و شروع کند، با این نشان می‌دهد که چه کارهایی می‌توان انجام داد. اگر بخواهیم همه چیز را سر هم بندی کنیم، این خطر وجود دارد که پروژه به کلی بخوابد.

 

حمل و نقل ایمن تر و کارآمدتر

کانسپت کامیون ولوو در سال 2020

هر چه حمل و نقل جاده‌ای گسترش پیدا کند، باید ایمنی و کارآمدی‌اش نیز افزایش بیابد. ایده هایی پشت کانسپ ولوو هستند که نشان می‌دهند چطور می‌توان به این اهداف رسید. بعضی از این ایده ها را هم اکنون نیز می‌توان اجرا کرد ولی بعضی دیگر هنوز جای بحث دارند. یکی از ایده های بسیار نو، تشکیل قطاری از کامیون هایی است که به صورت وایرلس با هم در ارتباطند و با سرعت 90 کیلومتر بر ساعت جاده ها را درمی‌نوردند. ریکارد اورل چنین می‌گوید: "وقتی رویای حمل و نقل پاک به واقعیت بپیوندد، این کار امکان پذیر خواهد بود. کامیون هایی که بارهای سنگین حمل می‌کنند، جدا از سایر خودروها و روی خط خودشان حرکت خواهند کرد، درست مثل یک قطار ولی بدون ریل." این کار مزایای زیادی دارد. ایمنی جاده ها بالا می‌رود، فضای جاده ها کمتر اشغال می‌شود و آسفالت آن ها نیز کمتر خراب می‌شود. مصرف سوخت های فسیلی و میزان گاز آلاینده CO2 نیز به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا می‌کند. گذشته از همه این حرف ها، راننده می‌تواند راحت پشت فرمان لم بدهد، در حالی که کامیون خودش به حرکت ادامه می‌دهد، بارها با سرعت بیشتری به مقصد می‌رسند و راننده ها هم می‌توانند زودتر به کنار خانواده و دوستانشان برگردند.

 

فضای باز و جادار برای راننده

کانسپت کامیون ولوو در سال 2020

راننده در کانون توجه کمپانی ولوو قرار دارد. احتیاجی به گفتن نیست که در طراحی کانسپت کامیون های آینده ولوو، در زمینه بزرگتر کردن کابین راننده، فکرها و ایده های زیادی ارائه شده است. در کانسپ کامیون ولوو 2020 نیز، کابین راننده بسیار جادار و عاری از هرگونه مزاحمتی است. ریکارد اورل در این مورد چنین می‌گوید: "ما یک پنل نازک که اطلاعات مورد نیاز راننده را نمایش می‌دهد، جایگزین داشبورد سنتی کرده‌ایم. این پنل درست مانند یک صفحه لمسی یا iPod  عمل می‌کند، به این ترتیب فضای باز زیادی به دست آمده است." یک ایده دیگر که باعث می‌شود فضای باز بیشتری ایجاد شود، پشتی صاف و نازک صندلی راننده است که بیشتر شبیه یک صندلی مدرن اداری به نظر می‌رسد. پشت سر راننده نیز یک کاناپه تاشو قرار دارد که وقتی باز شود به یک تخت خواب عریض و راحت تبدیل می‌شود. نورپردازی داخل کابین نیز، به چند منطقه تقسیم شده است و راننده می‌تواند هنگام انجام کار یا استراحت، آن ها را به طرز دلخواهش تنظیم کند. اطراف راننده، پنجره های بزرگی وجود دارند که دید بسیار خوبی به او می‌دهند. شاید یکی از مزایای این امر این باشد که بین راننده ولوو و راننده کامیون هایی که از روبرو می‌آیند، ارتباط چشمی برقرار شده و از تصادف جلوگیری شود. تیره و روشن شدن شیشه ها و تاریک شدن کابین در شب نیز، به صورت الکترونیکی کنترل می‌شود.

 

کاهش آسیب دیدگی هنگام تصادف

کانسپت کامیون ولوو در سال 2020

تیم طراح این کانسپت، در نظر داشته‌ است تا بدنه آن صاف باشد تا اندازه آن کوچکتر به نظر برسد. چراغ های LED و چراغ های راهنما به صورت یکپارچه در جلوی کامیون نصب شده‌اند. جای آینه عقب را نیز چند دوربین گرفته‌اند که تصاویرشان را روی شیشه جلو به نمایش می‌گذارند. بخش پایینی کامیون مجهز به سیستم پیشگیری از تصادف است که حدود نیم متر جلوتر از کامیون را زیر نظر قرار می‌دهد. دماغه جلو نیز شیب کمتری دارد تا در صورت بروز تصادف رخ به رخ، خودرو مقابل خسارت کمتری ببیند، از طرفی خاصیت آیرودینامیک را هم بالا می‌برد. نظر ریکارد اورل را در این مورد بشنوید: "از آن جایی که دماغه در حفظ ایمنی اهمیت زیادی دارد، ما در نظر داشتیم این قسمت باعث افزایش طول کامیون نشود". البته بعضی چیزها هم تغییر نکرده‌اند. آرم Globetrotter هنوز بالای سقف جا خوش کرده است ولی طراحی آن طوری تغییر کرده است تا با خطوط بدنه کامیون هماهنگی بیشتری داشته باشد. راننده می‌تواند متن بالای سقف را به دلخواه خودش تغییر بدهد. 

 

انتهای بدنه

کانسپت کامیون ولوو در سال 2020

تیم طراح به خاصیت آیرودینامیک توجه زیادی نشان داده است، ولی واقعاً چطور می‌توان مقاومت یک کامیون در برابر هوا را کاهش داد؟ ریکارد اورل در این باره می‌گوید: "ما به این نتیجه رسیده‌ایم که علاوه بر جلوی کامیون، طرفین و انتهای آن هم باید تغییر کنند تا خاصیت آیرودینامیک آن بالا برود. وقتی روی طراحی انتهای کامیون کار کنیم، اتفاق های زیادی خواهد افتاد. در آن جا هم می‌توان کار کرد و خاصیت ایرودینامیک را بالا برد".


منبع

TopSpeed

برچسب : ولوو , autopilot , کامیون , کانسپت , حمل و نقل جاده ای






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

5 نظر

پویا شکری
0

بابا هیچ شرکتی نمی تواند جای ولووبگیره ولوو ابر قدرت جهانه
10:18  1394/11/09
گزارش
پاسخ دادن
میثم
0

ماشین ولوو سال 2020 فایده ندارد چرا بمب اتم جهان خونه مردم ویران کرد؟
10:36  1393/05/27
گزارش
پاسخ دادن
اسامه
3

واقعا عجب ماشینیه ولی به بنز نمی رسه شاید بنز طراحی بیرونیش جالب نباشه ولی ماشینی هستش که استقامت داره
درود بر بنز
23:15  1393/05/26
گزارش
پاسخ دادن
پویا شکری
0

بابا بنز چی فقط ولوو عشق .هست ابر قدرته است ولوو
10:21  1394/11/09

گزارش
کاربر: saeed_r7
6

واقعا ولوو همه رو متحیر میکنه
کاملا مشخصه که آینده صنعت حمل و نقل تو دستای ولوو هست
نه مرسدس نه هیچ کامیون دیگه ای یارای مقابله با ولوو رو نخواهند داشت و شاید بزرگترین هنرنماییشون تقلید استادانه از ولوو باشه
ولوو همیشه توی طراحی و ارائه تکنولوژی های برتر و به روز پیشتاز بوده و این طرحهای کانسپتی هم که ارائه داده کاملا عملی و حساب شده به نظر میرسه و میشه گفت همین الآن هم با شناختی که از بخش کامیونهای کمپانی ولوو داریم میتونه این طرحو به مرحله تولید برسونه
درود بر کمپانی معظم و بی رقیب ولوو
از سری n12 به این ور همه کمپانی ها در آرزوی رسیدن به ولوو بودن و ولوو بیشتر و بیشتر فاصله رو با اونها زیاد میکرد تا اینکه رسیدن به سری جدید fh 2014 و واقعا قافله رو واگذار ولوو کردن
تو آینده هم شاهد خواهیم بود که چطور سر تعطیم مقابل ولوو فرود خواهند آورد!.
20:56  1393/05/26
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
So 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
نازنین : نه تمام واریزی ها باید از کارت صاحب ماشین باشد
جی زمستان : سلام،آیا می‌شود تکمیل وجه دوم یعنی حواله را با کارت شخص دیگر انجام داد؟؟
x5 سفید : اخه ما تهران نیستیم که بیایم جلوب وزارت صمت
پناهی : با سلام من واریز اولیه ام 17 آذر بود و تکمیل وجه 6 اردیبهشت شاهین جی امروز رفتم شرکت سایپا بعد کلی حرف زدن گفتن که اینور سال شاهین جی به هیچکس نمیدیم نداریم و مجبور شدم تبدیل بزنم به جی ال تو سیستم هم زد گفت 3000 نفر جلوتر از شمان برا جی دیگه تبدیل زدم خدا کنه زود بدن
شاهین پلاس۱ : امروز کسی فاکتور نشده
Samirax5 : کارزار فکر نکنم دیگه جواب باشه واقعا باید یه روز قرار بزاریم بریم حضوری جلوی وزارت صنعت و معدن شاید صدامون جایی برسه
C5 : فیدلیتی موتور و گیربکس ضعیف هست مخصوصا تو سربالایی که میگن گیربکس خیلی روش فشار هستش
J7 تحویل آذر : کلا چقدر واریز کردین، لطفاً مراحل واریز بفرمایید
X5 سفید بهمن : ساده هستید شاسی هم بشی ۳ ماه بعد بهت میدم من الان ۱۳ شهریور شاسی شدم هنوز ماشین رو بهم ندادن ۲ ماه هست میگن درحال بارگیری هستش
یوسف : من برج ۱۰سال۴۰۳مرحله اول۳۰۰ریختم برج۲ هم ۳۰۰ریختم برای شاهین جی الان۶ماه ازش گذشته هیچ خبری نیست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مردم منظر تحویل : سلام من 8/3پلاک شدم امروز شیراز تحویل گرفتم بهترین ماشین هست حرف دیگران را گوش ندید کارشناسی هم رفتم مشکلی نداشت امید همتون زود تر تحویل بگیرید
راحله : 26 خردادتکمیل وجه کردم امروز فاکنور شدم
امیر : سلام دوستان کسی تحویل 2 آبان فاکتور شده ؟
آتیلا : زحمت میکشید تاریخ پذیرش تون بگید . ممنون
امیر اطلس جی : عزیزان محترم این سایپا ی دزد زبون خوش سرش نمیشه تجمع میکنیم و خیابون را می بندیم وتا حقمون را ندادند کوتاه نمیام این مسیولین کثافت شورش را درآوردند
مهلا : سلام دوستان چندروز بعداز فاکتورپلاک میشیم
محسن : کاغذ بازیها و پلاک کردن از تولید خود نیسان نباید بیشتر زمان ببره دادگاهی که رای داده من میگم بنظر دنبال ناراضی کردن مردم و مشتری هستند یک نیروی اطلاعات بره ته و توی اینا در مییاد
دلشکسته از ایرانخودرو : پانا فول کد 60410 تحویل 30 اذر 1 مرداد واریزی اول 12 مهر دریافت دعوتنامه 14 مهر پرداخت نهایی 20 مهر تایید مدارک توسط ایرانخودرو و تا الان هنوز نوشته آماده برای صدور فاکتور نمیدونم کی قراره فاکتور بشم
پیش فروش : کسی شماره کاشان و داره بزاره؟
کوییک : ناراحت نباش هم جوابشو دادم هم فعلا همشو حذف کردم