میل بادامک (Camshaft)

میل بادامک (Camshaft)

آیا تاکنون به حروف اختصاری OHV، SOHC، یا DOHC مندرج بر کاور موتور برخی خودروها توجه نموده اید؟ آیا می دانید این حروف اختصاری به چه مشخصه ای در موتور اشاره دارند یا به کدام بخش از موتور خودرو مربوط می شوند؟ این عبارت ها در حقیقت به نوع میل بادامک (Camshaft) در موتور اشاره دارند. میل بادامک قطعه ای است که وظیفه باز و بسته نمودن سوپاپ ها را به عهده دارد. این قطعه در برخی موتورها در بالای سیلندر واقع است و در برخی دیگر در پایین موتور قرار گرفته است. در ادامه به بررسی انواع میل بادامک ها و چگونگی عملکرد آن ها پرداخته شده است.

 

Overhead Valve (OHV)

OHV به میل بادامکی اطلاق می شود که در پایین موتور قرار دارد و نیرو را از طریق میله های بلندی به سوپاپ ها منتقل می کند. اگرچه این نوع میل بادامک ها تقریباً قدیمی شده اند، اما چندین دهه است که با موفقیت مورد استفاده قرار گرفته اند. موتورهای مجهز به این نوع میل بادامک ها نسبت به انواع دیگر، کوچک تر هستند و دوام بالاتری دارند. گفتنی است، در این نوع موتورها، تنظیم زمان بندی دقیق سوپاپ ها در سرعت های بالا، قدری مشکل است. نکته منفی دیگر این که در این نوع موتورها، نصب بیش از دو سوپاپ برای هر سیلندر غیر ممکن است.

میل بادامک (Camshaft)

 

Single Overhead Camshaft (SOHC)

SOHC به میل بادامکی اطلاق می شود که به صورت ردیفی در بالای سیلندرها قرار گرفته است. این نوع میل بادامک ها اغلب در موتورهای خطی وجود دارند. در موتورهای خطی که تنها دارای یک میل بادامک هستند، در هر سیلندر دو سوپاپ تعبیه شده است: یکی برای ورود هوا و سوخت و دیگری برای خروج گازهای حاصل از احتراق. از آن جا که در این نوع موتورها باز و بسته شدن سوپاپ ها مستقیماً توسط میل بادامک و بدون واسطه انجام می شود، زمان بندی سوپاپ ها در سرعت های بالا نسبت به موتورهای OHV بسیار دقیق تر است.

میل بادامک (Camshaft)

 

Double Overhead Camshaft (DOHC)

DOHC به میل بادامک هایی اطلاق می شود که به صورت جفتی در بالای سیلندرها قرار گرفته اند. معمولاً در موتورهای خطی از دو میل بادامک DOHC و در موتورهای V-شکل از چهار میل بادامک DOHC استفاده می شود. در موتورهای مجهز به میل بادامک های DOHC، برای هر سیلندر چهار سوپاپ در نظر گرفته شده است؛ دو سوپاپ برای ورود هوا و سوخت و دو سوپاپ برای خروج گازهای حاصل از احتراق. در بیش تر اتومبیل های مدرن از موتورهای مجهز به میل بادامک های DOHC استفاده می شود؛ زیرا تزریق هوا در این نوع موتورها بهتر است و با حجم موتور یکسان نسبت به سایر موتورهای فاقد میل بادامک DOHC، قدرت بیش تری تولید می شود.

میل بادامک (Camshaft)

هدف 1Car از ارائه چنین مقالاتی که در حقیقت جزء مقالات فنی سایت به شمار می رود، کمک به ارتقای سطح دانش فنی علاقمندان دنیای خودروست. امیدواریم در این راه توانسته باشیم سهمی هر چند ناچیز در جهت رشد و تعالی آگاهی شما دوستداران صنعت خودرو داشته باشیم. نظرات و پیشنهادات ارزشمند خود را از ما دریغ نفرمائید.


منابع

samarins     wikipedia     howstuffworks

برچسب : میل بادامک , موتور , سوپاپ , سیلندر , حجم موتور






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

18 نظر

شهریار
5

ممنون از سایت عالیتون.ویدئوها عالین
16:04  1394/01/31
گزارش
پاسخ دادن
داود
0

بسیار سایت خوبیه .تمام موارد مربوط به خودرو ها رو پوشش میده .ممنون و روز به روز بهتر و موفق تر باشید
09:41  1393/11/30
گزارش
پاسخ دادن
محمد
0

من طرح های جالب و شدنی برای موتور واجزای موتور دارم
در کل ممنون بسیار عالی بود
00:50  1393/04/26
گزارش
پاسخ دادن
hsn.r
0

عالیه سایتتون :)
با آرزوی موفقیت روز افزون برای خودتون و سایتتون
مرسی
05:29  1393/04/16
گزارش
پاسخ دادن
هادی
0

سلام . واقعا بهتون تبریک می گم سایت خوب و دانش خوبی دارین موفق باشین درتمام مراحل زندگی
18:45  1392/11/17
گزارش
پاسخ دادن
فرید
2

سلام ، دنده ۱ و عقب در یک راستا هستن وقتی عقب جا نمیره باید یکم نیش جلو بری و بعد دنده عقب جا میره
22:05  1397/06/07

گزارش
نیما
0

چه حیف، نیمتونم این عکسای متحرکو تو پروژه بیارم :(
15:58  1392/06/11
گزارش
پاسخ دادن
شاهرخ
0

چقدر جذاب !

با این مقاله تازه فهمیدم که 206 چه آشغالیه


ادامه بدید !
15:24  1392/06/05
گزارش
پاسخ دادن
sadegh
1

dametooon garme....koli donbale marja vase motalea khodroo bodam
4shabe hamash to sitetunam
khaste nabashiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiid
00:59  1392/04/25
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: حیدر
1

من چند روزی هست که با این سایت آشنا شدم و اینکه معتادش شدم و امروز در این سایت که بدون تعارف واقعا عالیه عضو شدم و تو این چند روز کلی وطلب جدید یاد گرفتم واقعا دستتون درد نکنه خیلی کارتون درسته.
16:50  1392/02/29
گزارش
پاسخ دادن
farzad
0

لطفا در مورد عیب یابی خودرو نیز مطالبی بذارید با تشکر ازسایت خوبتون
17:30  1391/12/09
گزارش
پاسخ دادن
armin
0

کارتون خیلی کاملو جالب و درسته امیدوارم همین طور اداوه داشته باشه با تشکر!
21:05  1391/12/04
گزارش
پاسخ دادن
1Car
2

پاسخ به mehdi: از تذکر شما متشکریم. اشکال برطرف شد.
08:31  1391/12/02
گزارش
پاسخ دادن
mehdi
4

tozihat milbadamak 2 va 3 jabejast
01:07  1391/12/02
گزارش
پاسخ دادن
پ-ع
6

بنده هم هر شب سایت شما را چک می کنم . مطالب واقعا مفیدی ارائه میدهید. مخصوصا کلیپهای تصویری اتان فوق العاده است. سرعت سایت کمی بالا است. من بعضی شبها نمی رسم کل مطالب جدید سایت را بخوانم. کمی آهسته و البته پیوسته به نظرم بهتر است. نیز در نظر داشته باشید که ایجاد این کیفیت سایت از هر ...
01:43  1391/12/01
گزارش
پاسخ دادن
هومن
5

خیلی عالی بود ممنون از زحمات شما گروه 1car
23:59  1391/11/30
گزارش
پاسخ دادن
Amirhosein
7

واقعا فوق العاده بود قبلا باید تو سایتای مختلف میگشتیم تا یه مطلب کوچیک راجع به قسمتی از ماشین پیدا کنیم واقعا نوشته هاتو فوق العادست
21:19  1391/11/30
گزارش
پاسخ دادن
mohsen
2

khaste nabashid
15:01  1392/05/22

گزارش
سلیمان حشمتی
19

1car عزیز شما تا به امروز در این عمر کوتاهی که از سایتتون گذشته تونستید که صداقت هدفی که فرمودید رو نشون بدید . مرسی از سایتتون . واسه ما ماشین بازها واقعا یه همچین مرجعی لازم بود
15:38  1391/11/30
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
لعنت 3 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
۲۳ اردیبهشت : با سلام به همه دوستانی که تحویل می گیرن لطفا اینجا از کیفیت ماشین بگین. ببینیم باید استفاده کنیم یا به فکر فروش و تعویضش باشیم. ممنون
شاهین GL در تاخیر : ایران‌خودرویی ها دو بار پشت سرهم تجمع کردن الان همه ماشین زیر پاشونه
شاهین G : حقمونه بی ماشینیم وقتی نمیاین تجمع دست گذاشتین رو دست یعنی رضایت دارین به اوضاع
آرش : دوستان خردادی که تکمیل وجه نکردن به جی ال،خبری جدید نداری؟ حقیقت داره باید ۴۴۶ دیگه واسه جی ال بی صاحب بپردازیم؟؟؟؟ لطفا ج بدی
شاهین پلاس 3 اردیبهشت : یه سر برو نمایندگی حتما مدارکت ناقصه
معصومه : بله دقیقا شرایط شما رو ما هم داریم، دیروز برای بار دوم پیامک تکمیل وجه اونم برای جی ال که خواسته ما نبود اومد، امروز که به نمایندگی مراجعه کردیم گفتن شما شامل افزایش قیمت نمیشین، 320 تومن دیگه باید واریز کنین، ما هم از سر اجبار که شاهین جی رو نمیدن جی ال رو فردا پرداخت میکنیم، میدونم که همینم حالا حالاها تحویل نمیدن، دعا میکنم شرکت سایپای دزد با خاک یکسان بشه
تارا وی ۱ سفید تحویل ۴ آذر شیراز : سلام.مبارک باشه.چه رنگی؟
احمد x5 تیر ۱۴۰۴ اقساطی : منم ۹۰ روزه ثبت‌نام کردم x5موعد تحویل سیستمی رسیده ولی هیچ خبری نیست,انگاری شرکت عجله نداره،
شاهین : اره از مبِلع کم میشه حدودا۳۲۰ دیگ باید واریز کنید
میثم : دوست عزیز شما چه ماهی بودی چقدر واریزی داشتی که ۱۳۸ دیگه واریز کردی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رانا تحویل آذر ماه : خب همونم بیاد پیامک من سریع تبدیل میزنم که زود فاکتور بشه،حالا چقدری هست پول اون کمربنده که بخواد برگردونن ؟؟
5 تیر تکمیل : با سلام.ملاک واریز وجه دومتون هست که 15 شهریوره.الان داره واریزی های تیر رو انجام میده
5 تیر تکمیل : سلام.دقیق منم نمیدونم ولی شما نهایت رو ده الی آخرش چهارده روز بذار که دیگه هی اذیت نشی چشم انتظار بمونی. فقط لطفا اگه کسی میدونه از کجا میشه مراحل بعد فاکتور رو نگاه کرد خدا خیرش بده به ما هم بگه
حامد : یه زنگ بزن به نمایندگیت به منم خبر بده
نیسان ایکس : دوستان اکستند قرار 25 ابان شروع به شماره گزاری بشه البته یکی بهم تو نمایندگی گفت اگه راست گفته باشه همه فاکتور بشن میفرستن شماره گزاری فقط خدا کنه واقعیت باشه طولش ندن اکستند رو
حسین ملکی : قیمت اکسند دوگانه 1میلیارد و 30میلون 750هزار شد توجه کنید قیمت کارخانه گفتم بازار گرون تره
151لاینرچهارم شهریور : نمیدونم چقدر دیگ باید منتظر بمونیم اقا ننویسین هرکی میخاد تازه بگیره نخره بیچارتون میکنه سایپا
پانا 30 اذر : احتمالا دهم اذر
امین : سلام.پنجشنبه 1 آبان پلاک شده دوگانه آپشنال.هنوز چراغ تحویل خاموش هست و تحویل خبری نیست.نمایندگی تهران
سیمین : اکستند کسی پلاک نشده؟