اثر معكوس تجديدنظر در قيمت خودرو

اثر معكوس تجديدنظر در قيمت خودرو

سوت پایان بازی پرحاشیه «قیمت خودرو» در حالی هفته گذشته پس از مدت‌ها به صدا درآمد که با نگاهی به نتایج آن، مشخص می‌شود مردم برنده آن نبودند و این  بازی اگرچه به نام آنها بود، اما به کام خودروسازان و تاحدی هم نمایندگان مجلس شورای اسلامی شد. «بازی قیمت» همچنین بازار را نیز چندان متاثر از خود نکرد و در حالی که گمان می‌رفت خرید و فروش خودرو جاني بگیرد، خبرها حکایت از تداوم سرما در این بازار دارد و از همین رو کارشناسان معتقدند قیمت‌های جدید نیز نتوانسته‌اند مردم را راضی کنند. اوضاع به شكلي است كه گويا مردم همچنان براي خريد و فروش خودرو، ترديد داشته و منتظر اتفاقات احتمالي در آينده هستند.
کمتر از دو ماه پیش بود که شورای رقابت پس از ماه‌ها انتظار، قیمت جدید خودروهای داخلی را با افزایشی 5/5 درصدی (رقم اعلام شده از سوي شورای رقابت) اعلام کرد و با وجود آنکه انتظار می‌رفت ماجرای قیمت به پایان برسد، ورود ناگهانی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این ماجرا، پیش‌بینی‌ها را بر هم زد. اهالی بهارستان که افزایش 5/5 درصدی مورد ادعای شورای رقابت را قبول نداشتند و معتقد بودند قیمت خودرو تا مرز 30درصد بالا رفته، تاکید کردند قیمت‌ها باید پایین بیایند.
نمایندگان که طی سال‌های گذشته همواره در میان تمام چالش‌های کمی و کیفی صنعت خودرو کشور، بیش از هر مساله دیگری به «قیمت خودرو» پرداخته‌اند، این بار نیز بر کاهش حداقل 15درصدی قیمت‌ها اصرار کردند تا به‌زعم خود، حق مردم را از خودروسازان پس بگیرند. از همین رو بود که کارگروهی از بهارستانی‌ها برای بررسی چند باره قیمت خودرو تشکیل و قرار شد پس از برگزاری جلسات مشترک با شورای رقابت و خودروسازان، قیمت‌های جدید تعیین و اعمال شوند. این در شرایطی بود که رضا شیوا رئیس شورای رقابت چند هفته در برابر فشار نمایندگان مجلس سکوت پیشه کرد و واکنش خاصی به اصرار آنها مبنی‌بر کاهش قیمت خودرو نشان نداد تا همگان گمان کنند شورا در برابر بهارستانی‌ها تسلیم خواهد شد.
با این حال، شیوا سرانجام سکوتش را شکست و بر خلاف پیش‌بینی‌ها، موضعی مخالف در برابر نمایندگان مجلس گرفت و با صراحت تاکید کرد که قیمت‌های مصوب شورا، حساب و کتاب دارد و تغییر نخواهند کرد. تنها دو روز از این اظهارنظر قاطعانه رئیس شورای رقابت گذشته بود که وی در چرخشی 180 درجه ای، اعلام کرد قیمت خودروهای داخلی سه درصد کاهش خواهد یافت و این کار با درخواست شورا و وزارت صنعت و نظر مثبت خودروسازان انجام خواهد شد.
جدای از اینکه حالا مشخص شده «کاهش سه‌درصدی قیمت خودرو»، «تخفیف» و به درخواست رئیس‌جمهور بوده، نکته اصلی اینجاست که فشار نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نهایت به کاهش چندصد هزار تومانی خودروها ختم شد. این در حالی است که مجلسی‌ها به‌دنبال کاهش قیمتی بسیار بیش از اینها بودند و مردم نیز از پس «وعده بزرگ» آنها، انتظار افت چندمیلیون تومانی را در بازار خودرو داشتند. اگر «پراید» 20ميليوني را به‌عنوان خودرو مبنا در نظر بگیریم، با توجه به وعده نمایندگان مبنی‌بر کاهش حداقل 15درصدی قیمت، حالا پراید باید سه میلیون تومان ارزانی را به خود می‌دید، حال آنکه در نهایت کاهشی تنها 600 هزار تومانی نصیب آن شد.
به عبارت بهتر، نتیجه آن همه بحث و سخن، کاهش اندک قیمت خودرو و تداوم بلاتکلیفی و بی‌جاني بازار بود و در نهایت نیز مردم نه تنها راضی نشدند؛ بلکه حالا دیگر به بهارستانی‌ها نیز چندان دلگرم نیستند، چه آنکه آنها (نمایندگان مجلس) هم نتوانستند خودرو را چندان ارزان کنند. این اتفاق البته چندان هم عجیب و غریب نبود؛ زیرا تجربه نشان داده هرگاه قیمت خودرو دستوری و با اهرم فشار تغییر کرده است، عواقب مثبتی را به همراه نداشته و مردم نیز چندان راضی نبوده‌اند. آنچه هم در حال حاضر و از پس «دخالت بهارستانی‌ها در بازار خودرو» رخ داده، چیزی جز کاهش اندک قیمت، در پی نداشته است. حداقل اتفاقی که انتظار می‌رفت از پس دخالت مجلسی‌ها در ماجرای قیمت خودرو و کاهش سه درصدی قیمت‌ها رخ بدهد، راه افتادن بازار خودرو بود، حال آنکه همین هم رخ نداد و بازار همچنان بلاتکلیف است و خالی از مشتری.
آن‌طور که نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت می‌گویند، قیمت‌ها در بازار تغییر چندان چشمگیری نکرده و مردم نیز با وجود «کاهش سه درصدی» هنوز هم تمایلی به خرید و فروش ندارند. به گفته آنها، با توجه به فرا رسیدن شهریور، دیگر وقتی برای احیای بازار خودرو نمانده و اولویت اصلی مردم طی روزهای باقیمانده از تابستان، خرید کالاهایی غیر از «خودرو» است و بعید به‌نظر می‌رسد خريد و فروش قابل‌توجهی نصیب بازار خودرو شود. این در حالی است که اگر مجلسی‌ها وارد بازی قیمت نمی‌شدند و راهی دیگر برای کاهش قیمت خودرو انتخاب می‌شد، بازار خود به خود و تا حدی قیمت‌ها را متعادل می‌کرد و نیازی به استفاده از اهرم فشار بابت کاهش قیمت‌ها (آن هم سه درصد) نبود.
شکی نیست که بابت مشکلات کمی و کیفی خودروهای داخلی، انتقادات زیادی به خودروسازان وارد است و محصولات آنها در مقایسه با تولیدات خارجی، قیمتی بالا ولي کیفیتی پایین‌تر دارند، اما به‌زعم کارشناسان اقتصادی، راه کاهش قیمت خودرو، از جاده دستور نمی‌گذرد.
به اعتقاد کارشناسان، قیمت خودرو زمانی پایین خواهد آمد که علاوه بر رشد مناسب تیراژ، هزینه‌های تولید نیز کنترل شود، چه آنکه قیمت خودرو از همین دو ناحیه (کاهش تیراژ و رشد هزینه‌های تولید) صعود کرد.

بازی را که برد؟

با این شرایط اما به‌نظر می‌رسد «کاهش سه‌درصدی قیمت خودرو» به نفع نمایندگان مجلس تمام شده، چه آنکه همین اقدام کوچک می‌تواند به توشه‌ای برای آنها درشرح عملكردشان براي مردم تبديل شود. از آن سو اما خودروسازان نیز از ماجرای رخ داده، بی‌نصیب نمی‌مانند؛ زیرا همین تخفیف اندکی که به مردم داده‌اند، سبب می‌شود آنها به نوعی دست بالا را داشته باشند و قدرت دفاع شان در برابر انتقادات افزایش یابد. به عبارت بهتر، اگر در آینده باز هم انتقادی از قیمت خودروهای داخلی شود، خودروسازان از همین حرکت کوچک شان (تخفیف سه درصدی)، در راستای دفاع از خود استفاده خواهند کرد و شاید دیگر نتوان آنها را بابت قیمت محصولات شان، بازخواست کرد.
شاید از پس این ماجرا، خود نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز به خوبی متوجه شده باشند که بازار خودرو مانند دیگر بازارها، دستور و بخشنامه را برنمی‌تابد و اگر قرار به کاهش قیمت و جلب رضایت مردم باشد، باید از راه دیگری وارد شد. این موضوع را ظاهرا دولتی‌ها به خوبی درک کرده و از همین رو دیگر دخالت مستقیمی در قیمت خودرو نمی‌کنند، اگرچه برای دل مردم هم که شده، همواره از مخالفت با افزایش قیمت، صحبت به میان می‌آورند.

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودرو , قیمت , خودروساز , بازی , برنده , شورای اسلامی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاوه
1

تنها را عزل مدیران فاسد و کارنابلد هست وهیچ
15:57  1393/06/03
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 36 نظر
X33 Cross cvt 29 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد X5 سفید : باسلام، ثبت نامی ۱۲ آبان ۱۴۰۳ شاسی شده ۲۵ فروردین ۱۴۰۴ امروز از نمایندگی تماس گرفتند و گفتند ماشین جهت تحویل آماده است ، انشاالله فردا ماشین را تحویل می گیرم. در ضمن کارت ماشین را هم امروز پست آوردو تحویلم داد. انشاالله قسمت همه دوستان بشود.
احمد123 : سلام دوستان تارااتومات تحویل 12خرداد. 31/1فاکتور شدم9/2 پلاک 13/2ارسال نمایندگی
ایگل مشکی : سلام دوستان ایگل تا حالا کسی تحویل گرفته؟ ما امروز ثبت نام کردیم
G : هیچکس فاکتور نشده اونم که تو اینستا بود به احتمال زیاد دروغه اگر واقعیته یک نفر باید اینجا فاکتور میشد راهش فقط تجمع جلو سایپا هست
شاهین جی : همه دلت خوشهاااا تحویل اسفند ماه ۱۴۰۳ هستم کل پول آذر ماه یکجا پرداخت کردم هیچ امیدی برای فاکتور شدن نداریم حالا اون وقت شما موعد تحویلت خرداد ماه میخوای زود برات فاکتور کنن😂😂
۱۱ آذر : ببین رفیق واقعیت و ببین، یه نفر هم اینجا نگفت فاکتور شده فک کردی فضا سازی تو پیج اینستا و دیوار چقدر برا یه شرکت کلاه بردار هزینه داره دوستان برنامه ریزی رو برای تجمع درب این شرکت داشته باشید
جعفر کلهری : سلام تو رو خدا راست میگی آخه منم 8 شهریور واریز اول داشتم و هنوز هم منتظر دعوتنامه هستم
بستان j4 : ماشین من اومده بعد سالی ، حالا میگن خرابه😐😏
حمید : سلام دوستان برامنم الان تکمیل وجه خودروآهین پلاس اومد
دستی ۳۰ بهمن : صبح فاکتور شد، بعد از ظهر پلاک شد. برید نمایندگی نانو رو حذف کنید تا انجام بشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ایکس 55 پرو : بابا دروغ میگن دیون نهایت 10 الی 20 تومن بشه باور نکنید این شایعات رو
نگار سمیعی : سلام بنفشه جون منم دقیقا شرایط شمارو دارم انشالله که بزودی همتون فاکتور شید من عاشق رانا هستم
امیر : ببخشید.چقدر وایز کردید؟
دوگانه : سلام . روغن هایی که نمایندگی عوض می کنه زمان کیلومتر های گارانتی پول روغن می گیرن؟
اطلس تکمیل وجه 29مهر403 : بخدا 2هفته و... اینا همش دروغه من تحویلم اذربود از اذر تا امروز هربار زنگ زدم یه مشت دروغ شنیدم. بی غیرتای مال حروم خور
عارف : اقا کسانی که نمایندگیشون پاکروان مشهده. نفری 5 کیلو گورجه بگیریم بریم دم نمایندگی اقا ما پولمونو دادیم ماشبن زیر پامونو فروختیم خیلی ها قبل عید فاکتور شدن همزمان با ما ثبت نام کرده بودن . ما چه گناهی کردیم باید 100 الی 200 میلیون دیون بدیم این دیونو معلوم نیست از کجاسون در اوردن ای بابا . کسی با من هم نظر هست ؟؟؟؟؟
حسین پلاس : سلام .داداشا شنیدم موتور جدید همه تست فنی ها رو اکی کرده و چندین گواهینامه بین المللی گرفته و شرکت هم میخاد تبلیغات گسترده ای بکنه واسش و میخاد جای tu5 بگیره .... احتمالا اتفاقی که واسه شاهین افتاد و یهویی قیمتش 200 میلیون گذاشت روش واسه این موتور هم بیفته...هر کی این موضوع و شنیده و اطلاعی داره بگه که همه بدونیم و کلاه سرمون نره....موافقه + را بزنن
شاهان : چرا فعال نیست کسی نمیاد
شاهان : سلام برهمه 207اتومات سقف فلز خردادامکان سقف شیشه هست تبدیل بیاد کس اطلاع داره
زاهدان کوییک سفید قرمز : من 7اسفند تکمیل وجه کردم