عملکرد سیستم های خنک کننده در خودرو  (قسمت اول)

عملکرد سیستم های خنک کننده در خودرو  (قسمت اول)

 علی رغم بهبود فراوان موتورهای گازوئیلی، این موتورها همچنان در تبدیل انرژی شیمیایی به نیروی مکانیکی خیلی کارآمد نیستند؛ شاید حدود 7 درصد از این انرژی در این نوع موتورها به گرما تبدیل می‌شود و این وظیفه را سیستم خنک کننده اتومبیل بر عهده دارد؛ در حقیقت، سیستم خنک کننده زمانی که خودرو در حال حرکت در بزرگراه است، در حدود دو خانه سایز متوسط انرژی گرمایشی را هدر می‌دهد! اولین کار این سیستم محافظت از موتور در مقابل جوش آوردن است که این کار را از طریق انتقال این گرما به هوا انجام می‌دهد؛ علاوه بر این، این سیستم چندین وظیفه مهم دیگر نیز، بر عهده دارد. 

عملکرد سیستم های خنک کننده در خودرو  (قسمت اول)

موتور خودروی شما در دمای نسبتا بالا، بهترین عملکرد را از خود نشان می‌دهد؛ بدین صورت در زمانی که موتور سرد است، موجب خرابی سریعتر قطعات، کاهش کارایی و افزایش آلایندگی آن می‌شود. گرم کردن سریع موتور و حفظ دمای ثابت آن، از جمله مهمترین وظایف سیستم خنک کننده محسوب می‌شود. داخل موتور، بنزین به صورت بی وقفه در حال سوختن است؛ میزان زیادی از گرمای این سوخت از سیستم اگزوز خارج اما اکثر آن به داخل موتور برای افزایش دمای آن نفوذ می‌کند. زمانی که خنک کننده خودرو به 200 درجه فارنهایت (93 درجه سلسیوس) برسد، موتور بهترین عملکرد را دارد.

عملکرد سیستم های خنک کننده در خودرو  (قسمت اول)

در این دما :

-  محفظه احتراق به اندازه ای داغ می‌شود که قادر به تبخیر کامل بنزین به بخار با احتراق بهتر و آلایندگی کمتر است.

- روغن های به کاررفته برای چرب کردن موتور دارای غلظت کمتری هستند؛ بنابراین موجب حرکت آزادانه تر موتور و استفاده کمتر نیروی موتور برای حرکت اجزای داخلی آن می‌شود.

- در نهایت موجب کاهش ساییدگی اجزای فلزی موتور می‌شوند.

دو نوع سیستم خنک کننده در خودروها یافت می‌شود : سیستم آب خنک و هوا خنک. 

 

سیستم آب خنک

عملکرد سیستم های خنک کننده در خودرو  (قسمت اول)

سیستم خنک کننده در خودروهای آب خنک مایعی است که از طریق لوله ها و دالان ها در موتور انتشار می‌یابد؛ زمانی که این مایع از طریق موتور داغ برای جذب گرما جریان می‌یابد، موتور خنک می‌شود؛ سپس این مایع به مبدل گرمایشی یا رادیاتور که گرمای مایع را به هوا از طریق مبدل انتقال می‌دهد، عبور داده می‌شود. 

 

سیستم هوا خنک

عملکرد سیستم های خنک کننده در خودرو  (قسمت اول)

برخی خودروهای قدیمی و تعداد کمی از خودروهای جدید دارای این سیستم خنک کننده هستند؛ در این نوع سیستم به جای جریان مایع در داخل موتور، موتور با پره های آلومینیومی پوشیده می‌شود که موجب دور شدن گرما از سیلندرها می‌شود؛ پره های قدرتمند این فن، موجب انتقال گرما به هوا و جریان هوای خنک به داخل موتور می‌شود. در این مقاله قصد داریم تا بیشترین تمرکز خود را روی سیستم آب خنک که اکثر خودروها به آن تجهیز شده‌اند، بگذاریم. 

 

سیستم لوله کشی

عملکرد سیستم های خنک کننده در خودرو  (قسمت اول)

سیستم خنک کننده در خودروی شما دارای لوله کشی های زیادی است؛ در ابتدا این بحث را با پمپ سیستم، سپس اجزای کلی و در نهایت جزییات بیشتر آن آغاز می‌کنیم. پمپ، مایع را به درون بلوک سیلندر می‌فرستد؛ سپس به سر سیلندر موتور برمی‌گردد؛ ترموستات در جایی قرار دارد که مایع از موتور خارج می‌شود؛ زمانی که ترموستات بسته باشد، لوله اطراف ترموستات مایع برگشتی را مستقیما به پمپ برمی‌گرداند؛ اما اگر باز باشد، در ابتدا مایع را به داخل رادیاتور و سپس به پمپ برمی‌گرداند. گفتنی است که برای سیستم گرمایشی نیز، یک مدار جداگانه وجود دارد؛ در این مدار، مایع از سرسیلندر دریافت و از طریق هیتر اصلی عبور و سپس به پمپ بازمی‌گردد. در خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک، مدار جداگانه ای برای خنک سازی مایع گیربکس ساخته شده در رادیاتور وجود دارد؛ روغن گیربکس از طریق مبدل ثانویه گرما درون رادیاتور پمپ می‌شود. 

 

مایع

عملکرد سیستم های خنک کننده در خودرو  (قسمت اول)

خودروها در دماهای متفاوت از زیر صفر تا 100 درجه فارنهایت (38 سانتیگراد) کار می‌کنند؛ هر مایعی که برای خنک سازی موتور استفاده می‌شود، باید دارای نقطه ذوب بسیار پایین، نقطه جوش بالا و تحمل دمای بسیار بالا باشد. آب یکی از موثرترین مایعات در تحمل گرمای زیاد است، اما آب منجمد در دمای بسیار بالا برای موتور خودرو استفاده می‌شود؛ مایعی که در اکثر خودروها با ترکیب یخ و گلیکول اتینل به کار می‌رود، ضد یخ نام دارد؛ با اضافه کردن گلیکول اتینل به آب، نقطه جوش و انجماد به طور چشمگیری بهبود می‌یابد. 

 

نقطه انجماد – نقطه جوش مایع

عملکرد سیستم های خنک کننده در خودرو  (قسمت اول)

- آب خالص : صفر درجه سانتیگراد / 32 درجه فارنهایت – 100 درجه سانتیگراد / 212 درجه فارنهایت 

- 50 / 50 ترکیب C2H6O2 / آب : 37 درجه سانتیگراد / 35- فارنهایت – 106 درجه سانتیگراد / 223 درجه فارنهایت

- 30 / 70  ترکیب  C2H6O2 / آب : 55 درجه سانتیگراد / 67- فارنهایت – 113 درجه سانتیگراد / 235 درجه فارنهایت

درجه خنک کننده می‌تواند از 250 به 275 درجه فارنهایت (121 به 135 درجه سانتیگراد) برسد. زمانی که گلیکول اتیلن اضافه شود، این دما موجب جوش آوردن خنک کننده می‌شود؛ بنابراین باید کار دیگری برای افزایش دمای جوش سیستم انجام شود. سیستم خنک کننده از فشار بیشتری برای افزایش نقطه جوش خنک کننده استفاده می‌کند؛ درست با بالا رفتن دمای جوش آب، در صورت تحت فشار قرار دادن سیستم نیز، دمای جوش خنک کننده بالاتر می‌رود؛ اکثر خودروها دارای محدودیت فشار 6 تا 7 کیلوگرم در هر اینچ مربع هستند که نقطه جوش را تا دمای 45 فارنهایت (25 سانتیگراد) افزایش می‌دهند؛ بنابراین می‌توان گفت که خنک کننده قادر به تحمل دمای بالا است. ضد یخ نیز، شامل موادی برای جلوگیری از زنگ زدگی تجهیزات داخلی موتور است.

 

پمپ آب

عملکرد سیستم های خنک کننده در خودرو  (قسمت اول)

در خودروی شما از یک پمپ گریز از مرکز استفاده شده است. پمپ آب، یک پمپ گریز از مرکز با یک تسمه متصل به میل لنگ موتور است که در زمان حرکت موتور وظیفه به جریان انداختن مایع در موتور را دارد. پمپ آب از نیروی گریز از مرکز برای فرستادن مایع به بیرون در زمان چرخش آن مورد استفاده قرار می‌گیرد که می‌تواند موجب خارج شدن مداوم مایع از مرکز شود؛ ورودی پمپ نزدیک مرکز تعبیه شده است تا مایع برگشتی از رادیاتور را به پره های پمپ برساند؛ پره های پمپ، مایع را به بیرون از پمپ یعنی درست جایی که مایع وارد موتور می‌شود، حرکت می‌دهند. مایع خارج شده ابتدا در بلوک سیلندر و سرسیلندر و سپس در داخل رادیاتو جریان و در نهایت به سمت پمپ بازمی‌گردند. در قسمت دوم به جزییات بیشتری خواهیم پرداخت. در قسمت دوم این مقاله که هفته دیگر تقدیم شما می‌گردد، با بقیه قسمت های این سیستم آشنا می‌شویم.


منبع

HowStuffWorks

برچسب : سیستم هوا خنک , پمپ آب , رادیاتور , سیستم هوا خنک , سیستم آب خنک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

م ج
1

چرا کولرم بعضی وقتها از کار می افتت وخود به خود درست میشود ماشینم پراید وانت s151 94 است
17:50  1395/05/01
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
نازنین۱ 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین 27 خرداد تکمیل وجه : سلام چطور میشه شاهین gl واریزی خرداد ماه 560 میلیون بودش تیر ماه 650میلیون شد الآنم ک آبان ماه 890میلیون شده چرااااااااااااااا
رویا : من هم ثبت نام ایگل ۲۱ تیر انجام دادم تحویل ۹۰ روزه بوده اما شاسی نشده
علی مدبر : سلام من یک ماه که بخاطر بعضی از افراد که فقط بلدن توهین کنن هیچ پیامی اینجا با اسم خودم نزاستم چرا باید از اسم نازنین خانم پیام بزارم واقعا متاسفم برا بعضیا که اینجانب برا خوشگذرانی ما همه گرفتار این سایپا شدیم هر کسیم یک نظر داره درست یا غلط قرار نیس بهش حمله بشه شما که اطلاعاتت بهتر راهنمایی کن ن چنگ و دندون نشون بده
cvt : آخه قربون تو برم ما 22 اسفند تکمیل وجه کردیم. هنوز هیچ خبری نیس. هیچکس جوابگو نیست. 7 ماه و 20 روز هست که منتظریم ؛ هنوز فاکتور نشده. لطفا یه تاریخ و ساعتی تعیین کنید.
رها : دوست عزیز کدوم خودروسازی امسال ۶۰۰ تومان گرون کرده الان همکارم سایپا شاهین ثبت نام کرده بااینکه دیر داره تحویل میده با گرانی جدید سایپا براش پیام آمده این افزایش قیمت شامل شما نمیشه فقط پیش پرداخت داشته
پیام : آقای شاهین من به خودت گاوت گفتم که حرف مفت نزنی خیلی بیجامیکنی اسم بابامنومیری که البته نشان از تربیت خانوادگی تون هست هرکسی یه نظر و سلیقه ای داره کسی مجبورتون نکرده شاهین بردارید ودرجواب اون آقای فضول هم باید بگم من این شاهین سومی هست که درمیارم هیچ مشکلی ام نداشتن نه حالا ماشیناایرانخودرو خیلی خوبن دایم واشرمیسوزونن ودرادامه حاضرم شرطی توان شاهین را تک تک ماشیناایرانخودرو بجز ای آف سون توربو در سربالایی نشونتون بدم که حرف مفت نزنید والا نه سایپا مال کنه نه ایران‌خودرو ارث شماس
حمید : مردحرف از دهنش درمیاد هرکدوم حاضرید من میام کورس ببندیم توسینه کشی با همه ماشینا ایران خودرو گفتم بجز موتور ای آف سون توربو که بیشترروی دنااپشنال هست تا ببینم شاهین ضعیفه یا آشغالا ایران‌خودرو مورد بعدی برو ازپلیس راهور که شاهد تصادفات کل ماشینهای داخلی از نزدیک بودن بپرس تا از تصادفاوایمنی شاهین برات بگه تا زبونت کوتاه بشه شرمنده بقیه دوستان ببخشید اگر بالحن بد نوشتم
جی ال : موتور خوب ایران‌خودرو منظورت واشر شاتونه؟
X5 : بنظرم کسایی که از کرمان موتور ماشین ثبت نام کردن ،قبلا هم از سایپا یا ایران خودرو ثبت نام کردن ، یعنی اولین بار مون نیست ثبت نام کردیم ،دوستان ثبت نام درمرحله ایی اسمش روشه به قیمت روز پولش رو میگیره مثل باقی تمام شرکت های خودرو سازی، ناراحتی نداره با چشم باز وآگاهی ثبت نام میکنیم،پس ناراحتی نداره
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییک : یعنی طرف مریضه هی هر روز یه حرف رو با صد تا اسم تکرار می کنه . فکر هم می کنه زرنگه یه بار خواهش کردم انسان باش . کسی که با اعصاب مردم بازی میکنه تخم باباش نیست .
امیر .ای : کوئیک شجاع اگر می تونید عکس اپلود بفرما ما ببینیم مشکل از کجاست ؟؟
کوئیک شجاع : اقا من دو ماه فاکتور شدم پلاک نشدم باید چی کار کنم
نمایشگاه کمباین ایران : نیسان اکستند دوگانه پذیرش 27مهر 5803فاکتور شد
مسعود : درودبه همه دوستان.تحویلی30مهر وتبدیل به پلاس ورینگ 20مهر زدم.دیروز11آبانفاکتورشدوامروز12آبان پلاک شدم.امیدوارم همه دوستان هرچه زودتر فاکتوروپلاک شویدوتحویل بگیرید.
4شهریور لاینر پاششی : سلام 5997 همچنان فاکتور نشده زنگ هم می‌زنیم فقط میگن منتظر باشید 4شهریور رو دارن فاکتور میکنند واقعن دیگه خسته شدیم هیچ کس هم جوابگو نیست
ساینا تک طرح فرسوده ثبت نامی طرح دهه فجر بهمن : طرح دهه فجر تکمیل وجه 29 مرداد
علی : سلام دقیقا واریزی اولت کی بوده
اتومات سقف فلز 30 دی ماه : تو میز خدمت من نوشته قراردادهای مربوط به ماه جاری (آبان) ماه در حال فاکتور می باشند.
. : نگران نباش پلیس می کنه