عملکرد سیستم های خنک کننده در خودرو (قسمت دوم)

عملکرد سیستم های خنک کننده در خودرو  (قسمت دوم)

در قسمت اول این مقاله به معرفی سیستم خنک کننده خودرو پرداختیم؛ این هفته نیز، به ادامه این مبحث می‌پردازیم.

 

موتور

عملکرد سیستم های خنک کننده در خودرو  (قسمت دوم)

بلوک سیلندر و سر سیلندر دارای محفظه های بسیاری هستند که موجب جریان یافتن مایع در آنها می‌شود؛ این محفظه ها به گونه ای هستند که به حساس ترین نقاط موتور دسترسی دارند. زمانی که محفظه احتراق موتور به 4,500 درجه فارنهایت (2,500 درجه سانتیگراد) می‌رسد، خنک سازی منطقه اطراف سیلندر به موضوعی حیاتی بدل می‌شود؛ مناطق اطراف دریچه اگزوز و تقریبا تمامی مناطق داخل سرسیلندر اطراف این دریچه دارای اهمیت زیادی هستند و به همین دلیل اطراف آنها با خنک کننده پر شده‌ است؛ اگر موتور به مدت زیادی بدون خنک کننده کار کند، از حرکت باز می‌ایستد؛ زمانی که این اتفاق روی می‌دهد، فلزات پیستونی که در اطراف سیلندر جوش داده شده‌اند، به شدت گرم می‌شوند؛ و این موضوع دقیقا به معنای نابودی کامل موتور خودرو است. تنها راه برای کاهش دمای سیستم خنک سازی، کاهش میزان گرمایی است که از محفظه احتراق به قسمت های فلزی موتور منتقل می‌شود؛ برخی موتورها این کار را با تعبیه یک روکش داخلی در بالاترین قسمت سر سیلندرها و یک لایه نازک سرامیک انجام داده‌اند؛ سرامیک یک رسانای ضعیف گرمایی است، در نتیجه کمترین میزان گرما را به فلز هدایت و بیشترین را از اگزوز خارج می‌کند. 

 

رادیاتور

عملکرد سیستم های خنک کننده در خودرو  (قسمت دوم)

رادیاتور یک مبدل گرمایی است که به منظور انتقال گرما از خنک کننده داغ که هوا را از طریق فن عبور می‌دهد، طراحی شده‌ است. اکثر خودروهای امروزی از رادیاتورهای آلومینیومی استفاده می‌کنند؛ تمامی این رادیاتورها از پره های آلومینیومی نازک براق با لوله های صاف آلومینیومی ساخته شده‌اند؛ خنک کننده جریان هوا را از ورودی به خروجی از طریق تعدادی لوله تعبیه شده با تنظیمات برابر عبور می‌دهد؛ پره ها با هدایت گرما از طریق لوله ها و تبدیل آن از طریق رادیاتور به جریان هوا کار خود را انجام می‌دهند. 

عملکرد سیستم های خنک کننده در خودرو  (قسمت دوم)

در اغلب این لوله ها پره هایی با نام turbulator است که جریان مایع را در داخل لوله ها افزایش می‌دهد؛ اگر جریان مایع در این لوله ها کند باشد، آنها فقط با لوله هایی برخورد می‌کنند که به طور مستقیم خنک می‌شوند؛ میزان گرمای انتقال یافته به لوله ها از طریق جریان مایع به تفاوت دمای لوله و مایع بستگی دارد؛ به این معنا که اگر مایعی که با لوله در ارتباط است به سرعت خنک شود، به دمای کمتری برای انتقال گرما نیاز دارد؛ با ایجاد جریان متلاطم مایع درون لوله ها، تمامی مایع با یکدیگر مخلوط، و موجب افزایش دمای مایع تماسی با لوله ها و خارج شدن گرمای بیشتر و استفاده کارآمد از تمام مایع درون آن می‌شود. معمولا رادیاتورها دارای منبع هستند و درون هر منبع یک انتقال دهنده خنک کننده وجود دارد؛ در تصویر بالا می‌توانید ورودی و خروجی که روغن از انتقال دهنده وارد خنک کننده می‌شود، ببینید؛ این انتقال دهنده نیز، شبیه یک رادیاتور درون رادیاتور است با این تفاوت که به جای معاوضه گرما با هوا، روغن گرما را با خنک کننده رادیاتور معاوضه می‌کند.

 

درپوش فشار

عملکرد سیستم های خنک کننده در خودرو  (قسمت دوم)

درپوش موجود در رادیاتور نقطه جوش خنک کننده خودروی شما را تا حدود 25 درجه سانتیگراد افزایش می‌دهد؛ این درپوش ساده چگونه قادر به انجام این کار است؟ کار این درپوش همانند زودپز است که دمای جوش آب را افزایش می‌دهد؛ این درپوش فشار را از طریق سوپاپ خارج می‌کند و در خودرو معمولا تا 15 psi است؛ نقطه جوش آب زمانی که تحت فشار قرار گیرد، افزایش می‌یابد. زمانی که مایع درون سیستم خنک کننده گرم می‌شود، این گرما گسترده و موجب ایجاد فشار می‌شود؛ در پوش تنها جایی است که این فشار را خارج می‌کند، بنابراین افزایش فشار بالا در سیستم خنک کننده توسط درپوش تنظیم می‌شود؛ زمانی که این فشار به 15 psi می‌رسد،دریچه را تحت فشار قرار می‌دهد و امکان خارج شدن آن از سیستم خنک کننده را موجب می‌شود؛ این خنک کننده از طریق جریان مضاعف در لوله ها درون منبع جریان می‌یابد؛ این تنظیمات موجب خارج شدن هوا از سیستم می‌شود؛ پس از خنک شدن آب ورودی در رادیاتور توسط یک سیستم مکش، مجددا این آب برای خنک کردن موتور از دریچه دیگری وارد می‌شود.

 

ترموستات

عملکرد سیستم های خنک کننده در خودرو  (قسمت دوم)

کار اصلی ترموستات امکان گرم شدن سریع موتور و سپس حفظ دمای ثابت آن است؛ این کار با تنظیم میزان آبی است که از طریق رادیاتور می‌آید؛ در دمای پایین، خروجی رادیاتور و تمامی جریان های بازگشتی به موتور مسدود می‌شود؛ زمانی که دمای خنک کننده بین 82 تا 91 درجه سانتیگراد افزایش می‌یابد، ترموستات شروع به باز شدن می‌کند تا امکان جریان مایع از طریق رادیاتور را فراهم کند. زمانی که دمای خنک کننده از 93 به 103 درجه سانتیگراد می‌رسد، ترموستات در تمامی جهت ها باز می‌شود. اگر تا به حال شانس تست کردن این قسمت از خودروی خود را داشته‌اید، متوجه می‌شوید که این قسمت یکی از جذاب ترین بخش های خودروی شماست؛ شما می‌توانید یک ظرف آب جوش را درون گاز بگذارید؛ زمانی که گرم شد، دریچه اش حدود 3 سانتی متر باز می‌شود؛ این یکی از شگفتی های ترموستات است.

عملکرد سیستم های خنک کننده در خودرو  (قسمت دوم)

رمز اصلی ترموستات درون سیلندر کوچکی است که در کنار موتور این دستگاه وجود دارد؛ این سیلندر با مومی که در دمای حدود 180 فارنهایت ذوب می‌شود، پر شده است؛ میله ای متصل به دریچه درون این موم فشرده شده است؛ زمانی که موم ذوب می‌شود، به صورت چشمگیری گسترده و با فشار میله را از سیلندر خارج و دریچه را باز می‌کند. این تکنیک مشابه در دربازکن های اتوماتیک برای دریچه های گلخانه و نورگیرهای سقفی استفاده شده است؛ در این دستگاه ها، موم در دمای پایین تری ذوب می‌شود.

 

فن

عملکرد سیستم های خنک کننده در خودرو  (قسمت دوم)

همانند ترموستات، فن خنک کننده نیز، باید برای ثابت نگه داشتن دمای موتور، کنترل شود. در خودروهای  دیفرانسیل جلو، فن های برقی وجود دارد زیرا معمولا موتور به صورت عرضی در آنها قرار گرفته است؛ فن ها یا به صورت کلید ترموستاتیک یا موتور کامپیوتری کنترل و زمانی که دمای خنک کننده به بالاتر از نقطه تعیین شده می‌رسد، روشن و زمانی که دما به زیر نقطه مورد نظر می‌‌رسد، خاموش می‌شوند. در خودروهای دیفرانسیل عقب با موتور طولی معمولا فن های خنک کننده موتوری دارند؛ این فن ها دارای کلاچ کنترلی ویسکوز هستند؛ این کلاچ در مرکز فن یعنی درست جایی که جریان هوا از طریق رادیاتور وارد می‌شود، قرار دارد؛ این کلاچ ویسکوزی شباهت بسیار زیادی به بازوی اتصال ویسکوزی که اغلب در خودروهای چهار چرخ محرک یافت می‌شود، دارد.

 عملکرد سیستم های خنک کننده در خودرو  (قسمت دوم)

حتما این توصیه را شنیده‌اید که در زمان جوش آوردن خودرو، تمامی پنجره ها را باز و بخاری خودرو را با تمام قدرت فن ها به کار بیندازید؛ علت آن این است که سیستم گرمایی، سیستم خنک کننده ثانویه خودروی شما است. بخاری اصلی که روی داشبورد قرار دارد، یک رادیاتور واقعی است؛ فن بخاری، هوا را از طریق بخاری اصلی به درون کابین به جریان می‌اندازد. بخاری اصلی گرمای خنک کننده را از سیلندر اصلی خارج و به پمپ بازمی‌گرداند؛ بنابراین بخاری کار خود را بدون توجه به باز یا بسته بودن ترموستات انجام می‌دهد.


منبع

HowStuffWorks

                                                

برچسب : سیستم خنک کننده , موتور , فن , رادیاتور , درپوش فشار , منبع سوخت , ترموستات






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

میثم
0

خیلی جالب بود اما عملکرد بخاری در خنک کردن را درست متوجه نشدم توضیحات یک مقدار گنگ بود
22:38  1393/06/15
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
So 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین ۶ تیر : دوستان وضعیت فاکتورشدگی ها همچنان ۳ اردیبهشت هست؟؟؟؟
V4 سفید : سلام من فروش فوق العاده دوره ششم تارا اتومات سفید برنده شدم 5 مرداد تکمیل وجه کردم تحویل 3 آبان بود پنجشنبه هشتم آبان فاکتور شد شنبه دهم پلاک شد امروز دوازدهم ساعت 8و 12دقیقه وارد نمایندگی شد، زنگ زدن و همون صبح رفتم تحویل گرفتم خودرو مشکلی نداشت کنسول وسط که در مدل های قبل مزاحم ترمز دستی بود، اصلاح شده، البته در فیلم معرفی تارا توربو این رو دیده بودم، انتظارش رو هم داشتم که روی این مدل هم از مدل اصلاح شده نصب کنن لاستیک ها کویر تایر بود، فاق کویر نرم تر هست که روی نرمی ماشین تاثیر داره نکته جالب برام این بود که من یه پلاک فک شده در سال 1400 داشتم که همون رو بهم دادن، البته تجدید چاپ شده بود و نو بود تنها نکته منفی همون پرتاب باد سیستم تهویه س، ضعیفه، انتظار داشتم تا الان دیگه حل شده باشه، اگه کسی تجربه ای راجع بهش داره ممنون میشم راهنمایی کنه در مورد دستگیره های لمسی و کیک سنسور هم نباید با عجله ازش استفاده کرد، اگه آروم و حدود یک ثانیه دستگیره رو لمس کنی خیلی دقیق و بی نقص عمل میکنه من که رانندگی باهاش برام لذت بخش بود انشاا.. همه به موقع تحویل بگیرید سوالی بود د ...
شاهین : بخاطر اینکه تولید روزانه شاهین الآن خیلی کمه
شاهین g : سلام کسی از آخرین فاکتور شاهین gخبر داره ؟ این سامانه سخا چیه کی باید اقدام کنیم لطفا راهنمایی کنید ممنون
سجاد : رها خانم ،رها کن این همه فاز منفی رو آبجی جان فدا سرت به فکر سلامتیت باش
نازنین : نه تمام واریزی ها باید از کارت صاحب ماشین باشد
جی زمستان : سلام،آیا می‌شود تکمیل وجه دوم یعنی حواله را با کارت شخص دیگر انجام داد؟؟
پناهی : ا سلام من واریز اولیه ام 17 آذر بود و تکمیل وجه 6 اردیبهشت شاهین جی امروز رفتم شرکت سایپا بعد کلی حرف زدن گفتن که اینور سال شاهین جی به هیچکس نمیدیم نداریم و مجبور شدم تبدیل بزنم به جی ال تو سیستم هم زد گفت 3000 نفر جلوتر از شمان برا جی دیگه تبدیل زدم خدا کنه زود بدن این هفت ماه هر روز اینجا سر میزدم پیامارو میخوندم به امید اینکه یه خبر خوبی
x5 سفید : اخه ما تهران نیستیم که بیایم جلوب وزارت صمت
پناهی : با سلام من واریز اولیه ام 17 آذر بود و تکمیل وجه 6 اردیبهشت شاهین جی امروز رفتم شرکت سایپا بعد کلی حرف زدن گفتن که اینور سال شاهین جی به هیچکس نمیدیم نداریم و مجبور شدم تبدیل بزنم به جی ال تو سیستم هم زد گفت 3000 نفر جلوتر از شمان برا جی دیگه تبدیل زدم خدا کنه زود بدن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ادیب : دوگانه مرداد
علی سورن : مبارک اولسون عموما دوگانه ها سیمی هستند موقع فاکتور شدن و پلاک شدن پیامک میاد یا خودتون چک کردید؟
30 آذر : دوستانی که موعد تحویل 30 آذر هستند و فاکتور شده لطفا اعلام کنند
طرح فرسوده اردیبهشت : معلوم نیست شاید فاکتور میشن ولی اعلام نمیکنن
هادی : پلاک که بشی تو همون صفحه ای که دیدی فاکتور شدی شماره پلاک هم ثبت میشه و بعد چراغ تحویل روشن میشه انشالله
فریب خورده کوییک gxl : 21 خرداد تکمیل وجه کردم و دو هفته پیش فاکتور شدم ولی پلاک نشده و تحویل هم ب طبع ندادن ،، تهران
ایوب تحویل مهر : سلام.امروز پلاک شد
طرح فرسوده اردیبهشت : فرسوده ها لطفا اعلام کنید تکمیل وجه چه تاریخی هستید ببینیم اوضاع از چه قراره
فرسوده دوگانه : زنگ زدم به اپراتور میگم شما که اینقدر تاخیر داری در تحویل دوگانه پس برا چی مرتب فروش دوگانه میذاری بعد موقع تحویل میگید بیا تبدیل بزنید زنیکه میگه به شما ارتباطی نداره گفتم پس ماشین مارو بدید گناه نکردیم که دوگانه نوشتیم میگه دوگانه فعلا فاکتورش قفل شده تا 27 اسفند فاکتور شده شماهم معلوم نیست کی تحویلتون بدند برید شکایت کنید اپراتور 88 اینست زندگی در ایران پول ماشینو بدی بعد التماس کنی تا ماشینتو بدهند امام زمان ما همون ت رام پ ه که سفره اینا رو برچینه
30 آبان : دوستانی که تحویل 30 آبان هستند و فاکتور شده اعلام کنند