عقب‌نشينی خودروسازان از افزايش قيمت؟

عقب‌نشينی خودروسازان از افزايش قيمت؟

در شرایطی که خودروسازان داخلی طی دو سال گذشته همواره به‌دنبال افزایش قیمت محصولات خود بوده‌اند، گویا بلاتکلیفی بازار و کاهش تمایل مردم به خرید خودرو، ترمزشان را کشیده و به نوعی آنها را به عقب نشینی از مواضع خود واداشته است.
اوایل ماه جاری بود که خودروسازان با اشاره به «نادیده گرفته شدن تورم بخشی شش ماهه امسال در فرمول شورای رقابت»، احتمال افزایش دوباره قیمت‌ها را مطرح كردند، موضوعی كه به‌نظر می‌رسید با هدف آماده‌سازی افكار عمومی برای افزایش دوباره قیمت‌ها عنوان شده است. 
با این حال یکی دو هفته‌ای می‌شود که خودروسازان با توجه به شرایط بازار، هیچ اظهارنظر جدیدی در مورد افزایش دوباره قیمت‌ها نداشته و به نوعی سكوت پیشه كرده‌اند. اگرچه طی دو سال گذشته «افزایش قیمت» همواره یكی از خواسته‌های مهم خودروسازان بابت جبران ضرر و زیان و تامین نقدینگی بوده است، اما «چالش جدیدی» که این روزها بر سر راه خودروسازان قرار گرفته، آنها را به سكوت در رابطه با «احتمال افزایش قیمت» واداشته است. بر این اساس، با توجه به افزایش تولید خودروسازان، بحث «فروش» در حال تبدیل شدن به یكی از چالش‌های اصلی صنعت خودرو است.  همزمان شدن رشد بیش از 73 درصدی تولید خودروسازان با كشمكش‌های طولانی بر سر بازنگری در قیمت خودرو به منظور كاهش قیمت‌ها، سبب شد تعداد مشتریان بالفعل خودروسازان و تیراژ تولید آنها در جهت عكس یكدیگر قرار بگیرند.  در واقع بحث‌های پیرامون قیمت‌گذاری باعث خروج بخشی از مشتریان از بازار خودرو شد که انتظار کاهش قیمت را داشتند.
این موضوع در حالی هم اکنون خودروسازان را با چالش جدیدی همراه كرده است كه پیش از این نیز خودروسازان با چالش از بین رفتن قدرت خرید تعداد زیادی از مشتریان خود (در نتیجه رشد ناگهانی قیمت خودرو) در آخرین روزهای سال 91 مواجه شده بودند. در این میان در حالی كه انتظار می‌رفت با تعیین قیمت خودروها در تیرماه امسال، بخشی از مشتریان به بازار خودرو برگردند، این اتفاق رخ نداد تا امیدواری خودروسازان برای راه افتادن بازار، کمرنگ و کمرنگ‌تر شود. همه این مسائل در شرایطی است كه با توجه به برنامه تولید یك میلیون و 200 هزار دستگاهی خودروسازان تا پایان امسال، آنها (خودروسازها) راهی جز کنار آمدن با همین قیمت‌های فعلی (عقب نشینی از افزایش قیمت) ندارند. به اعتقاد كارشناسان، در چنین شرایطی حتی صحبت از افزایش قیمت نیز می‌تواند شوك دیگری به بازار وارد کرده و بازار را بلاتکلیف‌تر و مردم را نسبت به خرید خودرو بی‌میل تر کند.
با این تفاسیر اگرچه خودروسازان بارها به حاشیه زیان خود با توجه به قیمت‌های فعلی اشاره كرده‌اند؛ اما سكوت فعلی آنها نشان می‌دهد دیگر به ادامه پیدا كردن بحث‌ها پیرامون قیمت‌گذاری و التهاب بازار در نتیجه چنین بحث‌هایی تمایلی ندارند. به‌نظر می‌رسد با توجه به شرایط فعلی بازار و نیاز خودروسازان به فروش محصولات خود، این نتیجه برای خودروسازان حاصل شده است كه افزایش قیمت برابر با بازگشت به دوران ركود تولید خواهد بود. 

 راهکاری جز افزایش قیمت 

اما در رابطه با سكوت اخیر خودروسازان در مورد افزایش قیمت خودرو، یك منبع آگاه در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» از «تلاش خودروسازان برای جبران زیان‌های خود از راه‌های قانونی به جای افزایش قیمت‌ها» می‌گوید. این منبع آگاه با اشاره به اینكه «خودروسازان در حال بررسی ارسال درخواست افزایش قیمت به شورای رقابت هستند»، می‌گوید: «اما بعید است با توجه به شرایط فعلی بازار، خودروسازان به‌دنبال افزایش قیمت باشند.»  گفته‌های وی در شرایطی است که پیش از اعلام قیمت‌های جدید از سوی شورای رقابت نیز خودروسازان اظهاراتی مبنی‌بر بی‌میلی به افزایش قیمت مطرح كرده بودند؛ اما در نهایت قیمت‌ها افزایش پیدا کرد. حال باید دید آیا این بار این عدم تمایل خودروسازان به افزایش قیمت‌ها واقعی است یا آرامش قبل از توفان؟ بر این اساس، به عقیده كارشناسان اینكه خودروسازان با توجه به شرایط فعلی بازار به‌دنبال افزایش قیمت نیستند، می‌تواند به معنای نوعی عقب‌نشینی از موضع همیشگی‌شان برای افزایش قیمت‌ها باشد. سیاست خودروسازان برای ثبات قیمت‌ها و جبران زیان‌های انباشته‌شان از راه‌های دیگر كه آن را «راه‌های قانونی» می‌خوانند در حالی است كه یكی از انتقادهای همیشگی به خودروسازان این بوده كه آنها همواره برای جبران زیان‌های خود، افزایش قیمت را به‌عنوان نخستین راه‌حل برگزیده و در تلاش برای عبور از زیان‌های مالی با تكیه بر جیب مشتریان هستند؛ اما اظهارات یك منبع آگاه در صنعت خودرو نشان می‌دهد كه خودروسازان این بار به این نتیجه رسیده‌اند كه «بازار خودرو بیش از این كشش افزایش قیمت را ندارد؛ بنابراین باید به‌دنبال راهكاری جز افزایش قیمت باشند.» سعید لیلاز، كارشناس مسائل اقتصادی نیز عقیده دارد «از هر جنبه كه نگاه كنیم منافع خودروسازان در این است كه به سراغ افزایش قیمت نروند.» لیلاز به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: « در شرایط فعلی بهتر است خودروسازان در رابطه با افزایش قیمت خودرو با احتیاط كافی برخورد كرده و به راه‌هایی مانند افزایش تولید، كاهش هزینه‌های روزمره، فروش اموال غیرمولد و راهكارهایی از این دست به جای افزایش قیمت خودرو تكیه كنند.» 
راهكارهایی كه لیلاز به آنها اشاره می‌كند، مدتی است كه با هدف تولید نقدینگی توسط خودروسازان به كار گرفته شده است. با كنار هم قرار دادن اقدامات اخیر خودروسازان برای تامین نقدینگی و همچنین وقوف آنها به كشش نداشتن بازار برای افزایش بیشتر قیمت‌ها و ضرورت حفظ مشتریان، شاید بتوان گفت که خودروسازان از موضع همیشگی خود برای افزایش قیمت كوتاه آمده‌اند که در این صورت، قیمت‌ خودروهای داخلی برای مدتی رنگ ثبات را به خود خواهد دید.

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودرو , قیمت خودرو , افزایش






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاوه
1

همیشه مردم باید جبران زیان همه چیزها رو بدن بهترین خودروها در شرایط فعلی چینی ها هستن نه این آشغالهای وطنی
11:57  1393/06/25
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
پیش فروش بهمن : سلام.ششم کجا واریز کردی
اطلس مادران : اتفاقا خیلی ربط داره اطلاع رسانی داریم میکنیم بقیه حدودی دستشون بیاد کی تحویل میگیرن یا کی فاکتور میشن .وگرنه نمایندگی و سایپا که جواب درست حسابی نمیدن
جی فور : سلام. دوستان برای کارت سوخت باید خودمون پیگیری کنیم یا با مدارک خودشون ارسال می کنند؟
J4 : سلام. دوستان برای من داخل سامانه بیمه سبز شده ولی پیامک برام نیومده این طبیعی هست.؟
مهدی : ما که پول بلوکه کردیم به امید برنده شدن در سال 402اما 403برنده شدیم اونهم هنوز خبری نیست واقعا هیچ نظارت و مدیریتی نیست کجای دنیا برای خرید ماشین دوسال نوبت می کشند بعد دوسال هم باز بلاتکلیفی مرگ بر منافق
اس ۳ سفید آذر : نه عزیز. سفید آذری ها موندن. حتی یکسری مشکی آذرب هم موندن. سفید تا ۱۶ آبان فقط شاسی شده
وحید اطلس جی : به ما چه ربطی داره که شما با چه هدفی اومدی تو این سایت. اینجا همه آزادن که هر نظری دارن درمورد اطلس بنویسن. شما هم استفاده کن غر نزن. ماشینی که هنوز درست و حسابی وارد بازار نشده چرا باید کسی بتونه درموردش نظر بده تا شما بخونی.ضمنا نمایندگی ها نماینده فروشنده هستن نه خریدارها،پس مردم اینجا ابراز عقیده و اطلاع رسانی میکنن. حرف آخر،همونقدر که پول بیشتر از پراید و تیبا پرداخت میکنی همونقدر این ماشین بهتر،سایپا به ضرر خودش تولید نمیکنه.وسلام
تارا وی یک پلاس تیر ماه : سلام دوستان یه سوال.اگر حواله رو به صورت وکالتی خریده باشیم و از مالک وکالت تحویل و کپی برابر اصل مدارک شناساییشم داشته باشیم ،آیا برای تحویل ماشین به صورت حضوری از خوده شرکت، قبلش باید جایی برای تاییدیه وکالت و مدارک بریم که مهر تایید بزنه برامون؟یادمه قبلاً یه دوستی اینجا گفته کجا باید تاییدیه بگیریم.کسی می‌دونه اونجا کجاست؟ممنون میشم راهنمایی کنید
تارا v4 تحویل 31 اردیبهشت : دوستانی که فاکتور شدن و اینجا اعلام میکنن ، یه جوری اعلام کنید که یه کمکی به ما کرده باشید مثلا وقتی میگید فاکتور شدم ، رنگ ماشین و تاریخ تکمیل وجه رو هم اعلام کنید
تارا v4 : دوستان تحویل 31 فروردین هستم امروز فاکتور شدم ایشالاه قسمت همه ی شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
خبر جدید : بر اساس پیش بینی ها قیمت خودرو با شروع نیمه دوم سال افزایش شدید و طوفانی خواهد داشت الان بهترین زمان خرید خودروست الان بدترین زمان فروش خودروست لطفا در فروش خودروی خود عجله نکنید
مهدی 70 شیراز سفارشی زمستان : در انتخاب تارا و رانا تبدیل امکان چه رنگهایی داره؟رنگ سفید ممکنه پر بشه؟
تبدیلی پارس به سورن : سلام.دوست عزیزدوماه دیگه آخر مرداداول شهریور فاکتور می شه منم مثل شما تبدیل پارس به سورن هستم تحویل 1خرداد
207 : دوستان اسم شهر تون هم بگید،
دی ماه دوگانه : اصلا تو فکر این ماشین نرید گذشت زمان حلش میکنه من یه روز صبح ساعت 8 دعوتنامه برام آمد ریلکس رفتم نمایندگی پرداخت کردم 40 روز بعدشم پیامک حضوری اومد رفتم کاشان تحویل گرفتم دیگه اینقدر استرس و حرص و جوش نداره قیمت بازارش هم کاهشی شده برج 1قیمتش 480 بود الان شده 430
دی ماه دوگانه : دوستان من اوقات فراغتم رو اینجا میگذرونم با خواندن پیام‌های شما ساعتی میخندم خخخخ کم حرص بخورید من دو ماه پیش ماشین رو تحویل گرفتم بخدا آش دهن سوزی نیس پراید خیلی از ساینا بهتره
مسعود از یزد : تحویل 25خرداد خبری نشد
فردین : خسارت تاخیرمم تقریبا 10میلیون
فردین : سلام عزیزان منم امروز بالاخره بعد از عمری فاکتور شدم تکمیل وجه 20دی بودم سقف فلز بودم تبدیل اومد 19فروردین حدودا 9تومن اضافه دادیم شد سقف شیشه ای؛کلا 350 نشد واسه ما؛از کرج؛سوالی بود در خدمتم
.. : رفتم کنتور خته بسته بود 🤣🤣😭😭