گیربکس با کلاچ دوگانه (Dual Clutch Transmission)

گیربکس با کلاچ دوگانه (Dual Clutch Transmission)

سیستم انتقال قدرت از نظر نوع تعویض دنده به دو دسته معمولی و اتوماتیک تقسیم بندی می شوند. در انتقال قدرت معمولی،  راننده با فشار دادن پدال کلاچ و با استفاده از دسته دنده، دنده را تعویض مى نماید. در  سیستم انتقال قدرت اتوماتیک با استفاده از یک مبدل گشتاور و یک یا چند مجموعه چرخ دنده سیاره اى، همه کارهاى تعویض دنده به صورت خودکار انجام می گیرد. اما سیستم دیگرى مابین این دو سامانه   وجود دارد که ترکیبى از بهترین ویژگى هاى هر دو را دارا می باشد و آن سیستم انتقال قدرت دو کلاچه است که به آن، انتقال قدرت شبه اتوماتیک، دستى بدون کلاچ یا دستى انتقال قدرت اتوماتیک شده هم گفته مى شود.

گیربکس با کلاچ دوگانه (Dual Clutch Transmission)

ساختار کلی گیربکس با کلاچ دوگانه

در این گیربکس ها پدال کلاچ وجود ندارد ولی مجموعه دارای دو کلاچ است که به وسیله سیستم های الکترونیکی و هیدرولیکی کنترل می شوند. به این ترتیب هنگام تعویض دنده ها، نیروی درگیر بین موتور و چرخ ها قطع نشده و تعویض بدون ضربه و تکان و به صورت یکنواخت انجام می شود. در این گیربکس چرخ دنده ها روی دو شفت واقع هستند و در واقع دنده های زوج روی یک شفت و دنده های فرد روی شفت دیگر قرار می گیرند. شفت خارجى به چرخ دنده هاى دو و چهار وصل است و شفت داخلى به چرخ دنده هاى اول، سوم و پنجم متصل می باشد. تصویر زیر ترتیب قرارگیرى اجزا در یک گیربکس پنج دنده با کلاچ دوگانه را نشان مى دهد. یک کلاچ چرخ دنده هاى دوم و چهارم را کنترل مى کند و کلاچ دیگر به صورت مستقل چرخ دنده هاى اول و سوم و پنجم را کنترل مى کند. این همان چیزى است که تعویض یکنواخت و مداوم دنده ها را ممکن مى کند و در عین حال قدرت همواره به صورت ثابت به چرخ ها منتقل مى شود.

گیربکس با کلاچ دوگانه (Dual Clutch Transmission)
 

ساختار کلی کلاچ چند صفحه ای خیس

البته در این نوع از سیستم گیربکس مبدل گشتاور وجود نداشته و به جای آن از کلاچ خیس استفاده می شود. در کلاچ خیس اجزای کلاچ درون مایعی قرار دارند که این مایع علاوه بر کاهش گرمای ایجاد شده در آن از اصطکاک بیش از اندازه نیز جلوگیری می کند.

گیربکس با کلاچ دوگانه (Dual Clutch Transmission)


منابع

Howstuffworks

برچسب : گیربکس , کلاچ , دوگانه






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

7 نظر

محمودصدف
1

گیربکس دوکلاچه ساخت کدام شركت وکشوره چون در نمایندگیها ابراز بیخبری میکنند ویابعضیهامیگویند zdfالمان و بیضیها میتسوبیشی رو عنوان میکنند .لطفا شفاف بگویید. ممنون
23:22  1394/11/10
پاسخ دادن
آرش
6

ضمن تشکر ، سوال من اینه که سیستم در زمان شروع حرکت ( راننده در خودرو با گیر بکس دستی از حالت نیم کلاچ استفاده میکنه ) و یا سرعتهای خیلی پایین در ترافیک چطور عمل می کنه؟
07:53  1394/06/15
پاسخ دادن
کاربر: حسین سلطانی
7

با سلام، من همیشه یه سوال داشتم راجب گیربکس های DCT که متاسفانه هیچ جا جوابمو پیدا نکردم.
عملکرد این گیربکسها طوریه که مثلا زمانی که در حال حرکت با دنده 1 هستید دنده 2 هم با شفت خود درگیره و موقع تعویض دنده فقط کلاچ ها جابجا میشن، و شفت دنده بعدی با مجموعه درگیر میشه!
اما سوال من اینه که وقتی با دنده 2 در حال حرکت هستید، کدام دنده با شفت دنده های فرد درگیره؟ دنده 1 یا دنده 3؟
21:41  1392/02/10
پاسخ دادن
مجید
11

سلام بستگی به دور موتور یا سرعت خودرو داره یعنی اگر سر عت بالا باشه دنده در گیربکس با دنده سه درگیر میشه و اگر دور موتور پایین باشه دنده در گیربکس با دنده یک در گیر میشه!
09:34  1392/07/07

کاربر: Goyban Bahar
8

بسیار عالی بود و فقط ویدئو کم داشت..
دیگه ما به دیدن ویدئو عادت کردیم...
14:02  1392/01/07
پاسخ دادن
کاربر: مجتبی مهیار
6

مرسی عالی بود
17:35  1392/01/06
پاسخ دادن
کاربر: مسعود صادقی
13

مرسی خیلی عالی بود
11:19  1392/01/06
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 36 نظر
X33 Cross cvt 29 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
بستان j4 : ماشین من بعد سالی اومد مانیتورش خراب بوده🥴کسی این مشکل داشته؟؟چقدر زمان می‌بره تا تحویلش بدن؟؟
رضا : سلام منم امروز چک کردم فاکتور نشده هنوز ما به این راحتی از گندم ملک ری نخواهیم خورد ، این شرکت کلاهبردار به این راحتی اجازه نمیده کسی از دستش قصر در بره کلا سیاست اتلاف وقت و بدقولی رو داشته و داره
J7 طرح تبدیلی mina : اون دوستی که نوشته بودن برید تلگرام و شکایت کنید و... این کارا هیچ کدوم جوابگو نیست متاسفانه من از تیر صبر کردم و همچنان کاری از دستم یر نمیاد با اعصاب خوردی و شکایت و دعوا خودمو داغون تر میکنم هر روز امیدوارم بلکه نوبت منم بشه کاری جز این نمیشه کرد
سیامک آبان X5 : سلام . بسلامتی مبارکه فکر کنم از شما رنگ سفید باشه . از ما که مشکیه حالا حالاها خبری نیست هنوز شاسی نشده🥲
مریم j4 سفید مشهد : چقدر خوشحال شدم میشه بگید از وقتی پلاک شدید چقدر زمان برد که تحویل دادن؟
طاهاطاها طرح فرسوده : باسلام خدمت دوستان همراه 💕💕💕💕 خدا را شکر امروز فاکتور شدم تارا دستی تیتانیوم فروش فوری طرح اسقاط تکمیل وجه ۲۳ آبان.تاریخ تحویل ۲۳ بهمن تا الان تاخیر داشته هنوز سود را نزدن واریز مابه تفاوت بیمه و سنسور و..‌ هم ۲۳ فروردین داشتم انشاله قسمت همه 💕💕💕💕
فرهاد x5 آبان : سلام،حود ۱۰ تا ۱۵ روز طول میکشه تا تحویل ماشین.انشالله
فرهاد x5 آبان : سلام،حدود ۱۰ روزی طول میکشه ماشین را بدن.
حامد : من یک هفته هست درخواست حذف سرامیک دادم فعلا خبری نیست
محمد : آقا اگه میگن مشکل در تحویل ندارن و چیزی معوق نیست پس همه ما بوق هستیم؟موعد ارسال دعوت نامه هم دوماه رد شد و کارشناسان هم فقد مردم رو میپیچونن اصلا سایپا کارش همین من بار اولم نیست کلا بد قول
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
احمد : جسارتا دروغی بیش نیست من هم آریزو 6 پرو خریدم گفتند خیلی زودتر از موعد به دستت می رسه چون بورس الان آریزو 8 و جی تی هست. به محض ثبت خرید متوجه خواهید شد.
اشتری : ببخشید 48 بندی
علی : برا 207 تبدیل فعال شده فک کنم به کلاس 60023 ما که فاکتور شدیم فردا تحویل میگیریم رینگ فولادی
اشتری : ببخشید .بند 49
اشتری : دقیقا بند 48 در مورد دیون هست و نوشته که در صورت افزایش از سمت دولت خریدار موظف به پرداخت مابه التفاوت هست
آرزو 6 جی تی : سلام لطفا جواب بدید ماشینهای که فاکتور شده شامل دیون میشه قراداد 49 بندی هستش مدارک هم رسیده مدل 4 هست؟
15 بهمن : سلام من پیش فروش تکمیل وجه 15 بهمن هستم و هنوز فاکتور نشدم
اشتری : قرارداد های 38 بندی شامل هیچگونه افزایش قیمتی نمیشن.قیمت قطعی
تکمیل وجه 16 بهمن : سلام شما امروز که شنبه 13 هست فاکتور نشدین؟
ساینا 90 روزه 6بهمن تکمیل وجه : میگن ساینا اس تاخییر داره میگن 90 روزکاری 5شنبه جمعه هام حساب نیس درسته؟ ایتطوری باشه تحویل ما میشه تیرماه یعنی 5 ماه!!!!!!!!!!!!!