شریک جدید ایران خودرو آمریکایی است؟

شریک جدید ایران خودرو آمریکایی است؟

مدیرعامل ایران خودرو از ممکن بودن انتخاب شریکی آمریکایی در آینده خبر داد و گفت: قیمت‌ خودروی دنا کمتر از 50 میلیون تومان و دنا اتوماتیک 52 تا 53 میلیون تومان خواهد بود.
هاشم یکه‌زارع در حاشیه مراسم افتتاحیه نمایشگاه خودروی تبریز، درباره واردات خودروهای رنو به صورت CBU، اظهار کرد: من همواره با واردات خودروی CBU یا هر کالای آماده دیگری مخالف بودم زیرا به معنای اشتغال برای کارگران خارجی است.
وی با بیان این‌که در ایران خودرو اصلا به دنبال واردات خودرو به صورت CBU نیستیم، خاطرنشان کرد: در مورد محصولات رنو نیز تعداد محدودی از این خودروها به صورت CBU وارد خواهد شد تا در فاصله یک ساله مورد نیاز برای تولید، وضعیت این خودروها در بازار ایران سنجیده شود.
یکه‌زارع ادامه داد: ‌محصولاتی مانند کلیو نیز وارد خط تولید ما خواهند شد و اگر شرکتی موافقت خود را برای سرمایه‌گذاری و تولید در ایران اعلام نکند با آن شرکت همکاری نخواهیم کرد.
وی افزود: در زمینه تولید خودروهایی مانند کپچر نیز با رنو مذاکرات صورت گرفته که منوط به آن است که مذاکرات 1+5 به سرانجام برسد. با این حال هدف ما تولید خودرو در ایران است نه CKD کاری. به‌گونه‌ای که با رنو شرط کرده‌ایم که این خودروها نباید توسط هیچ شرکت دیگری وارد ایران شود.

قرارداد تندر 90 نقاط ضعف زیادی داشت

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در پاسخ به پرسشی درباره کاهش فعالیت‌های رنو در ایران، اظهار کرد: قرارداد تندر 90 قبلا توسط ایدرو منعقد شده بود و من در آن سال‌ها مطالبی را درباره نقاط ضعف این قرارداد بیان کردم که هم‌اکنون تحقق یافته است.
وی ادامه داد: در این زمینه کافی است بررسی شود که چرا ایران خودرو می‌تواند 206 را بدون پژو داخلی سازی کند اما ایران خودرو و سایپا نتوانسته‌اند همین کار را در رابطه با خودروی تندر 90 انجام دهند.
یکه‌زارع افزود: در آن زمان معتقد بودم که یکی از اشتباهات بزرگ در این قرارداد این بود که ایران خودرو یک شریک فرانسوی به نام پژو داشت و باید شریک بزرگ دیگری از یک کشور دیگر برای آن انتخاب می‌شد زیرا مشخص بود در صورت بروز شرایطی مثل تحریم، این شرکت‌ها با یکدیگر هماهنگ می‌شوند در حالی که اگر مثلا شریک جدید به جای رنو، یک شرکت آلمانی بود ممکن بود اتفاق دیگری به دلیل فرآیند رقابت رخ دهد.

رنو یک یورو نیز در ایران سرمایه‌گذاری نکرده است

وی با بیان این‌که برخلاف برخی مطالب مطرح شده، رنو در ایران یک یورو نیز سرمایه‌گذاری‌ نکرده است، تصریح کرد: اگر شرکتی آمد و در فرآیند تولید قطعاتی مانند گیربکس در صنعت قطعه‌سازی سرمایه‌گذاری کرد، می‌توان اسمش را سرمایه‌گذاری مشترک گذاشت.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در ادامه درباره سیاست‌های این شرکت در زمینه همکاری با شرکت‌های چینی، اظهار کرد: شرکت‌های چینی نمی‌توانند راهگشای صنعت خودروی ایران به عنوان یک شریک تجاری باشند و معتقدیم شرکت‌های داخلی که به سمت چینی‌ها رفته‌اند در نهایت به فول CKD کاری خواهند پرداخت.
وی ادامه داد: قوای محرکه خودروهای چینی که در ایران خودرو تولید خواهد شد همان قوای محرکه پژو است و بعدا نیز می‌تواند اتفاقات دیگری در این حوزه رخ دهد که ما برنده باشیم. با این حال ارزیابی ما این است که حداقل تا پنج شش سال آینده خودروسازان چینی نمی‌توانند شریک خوبی برای ما باشند.

حداکثر 10 درصد محصولات چینی خواهد بود

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: ‌در نهایت سیاست‌های کاری ما به‌گونه‌ای است که حداکثر 10 درصد سبد محصولات به خودروهای چینی اختصاص خواهد یافت و مابقی مربوط به برندهای خودمان و سایر خودروسازان خارجی خواهد بود.

ممکن است شریک جدیدمان آمریکایی باشد

یکه‌زارع در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آیا ممکن است شریک جدید ایران خودرو یک شرکت آمریکایی باشد؟ اظهار کرد: بله، ممکن است شریک جدیدمان آمریکایی باشد چه اشکالی دارد؟ اگر شرایط فراهم شود.
وی در رابطه با خودروی هایما، اظهار کرد: هایما جزو فعالیت‌هایی است که قبلا در ایران خودرو شروع شده بود و در سال آینده در ایران خودرو خراسان خط تولید آن آغاز به کار خواهد کرد.

قیمت محصولات دانگ فنگ کمتر از 50 میلیون تومان است

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان این‌که دو مدل خودروی مربوط به شرکت دانگ فنگ در سال 1394 در ایران خودرو به تولید خواهند رسید، تصریح کرد: قیمت محصولات دانگ فنگ کمتر از 50 میلیون تومان خواهد بود. البته قیمت "رنو کپچر" بالاتر از این میزان است.
یکه‌زارع در پاسخ به سوالی در رابطه با دلیل تاخیر در عرضه خودروی دنا، اظهار کرد: از زمانی که به ایران خودرو آمدم اقدامات لازم برای عرضه دنا را دنبال کردیم، به‌گونه‌ای که شماره‌گذاری این خودرو هم‌اکنون در حال انجام بوده و ظرف 20 روز آینده وارد بازار خواهد شد.

دنا اتوماتیک 52 تا 53 میلیون تومان

وی ادامه داد: ورژن دوم این خودرو نیز ظرف شش هفت ماه آینده عرضه خواهد شد. نکته مهم آن است که قیمت این خودرو کمتر از 50 میلیون تومان و قیمت مدل گیربکس اتوماتیک آن نیز حدود 52 تا 53 میلیون تومان خواهد بود و خودروهای مشابه چینی حداقل 15 میلیون تومان گران‌تر از "دنا" بوده و نمی‌توانند با آن رقابت کنند.
یکه‌زارع در رابطه با برنامه این شرکت برای تامین گیربکس اتوماتیک دنا، اظهار کرد: ایران خودرو و سایپا به دنبال سرمایه‌گذاری مشترک و تولید سالانه 600 هزار گیربکس اتوماتیک هستند البته در ابتدا گیربکس اتوماتیک مورد نیاز را وارد خواهیم کرد.

پژو و رنو اذیتمان می‌کنند

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که اگر دنا با گیربکس اتومات با قیمت حدود 52 تا 53 میلیون تومان عرضه شود، بازار تندر 90 اتوماتیک را خراب کرد، اظهار کرد:‌ هم‌اکنون نیز روزانه بیشتر از 50 دستگاه تندر 90 در ایران خودرو و پارس خودرو تولید نمی‌شود که تیراژ قابل توجهی نیز نیست. بنابراین اگر قرار باشد بین تندر 90 و دنا انتخاب کنیم، مطمئنا دنا را انتخاب خواهیم کرد و حذف تندر 90 اشکالی نخواهد داشت.
یکه‌زارع افزود: نکته مهم آن است که هم رنو و هم پژو با دو شیوه مختلف اذیتمان می‌کنند. البته پژو مستقیم‌تر و رنو به شیوه دیگری. ما در رنو، پژو و باقی شرکت‌های خارجی، جو فروش گندم‌نما نمی‌خواهیم.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در پاسخ به سوالی درباره دلیل طولانی شدن مذاکرات با پژو، اظهار کرد: پژو شریک قدیمی ایران خودرو است. با شرکت‌های دیگری نیز مذاکره کرد‌ه‌ایم که البته نمی‌توان جزییات آن را اعلام کرد زیرا اثر منفی بر مذاکرات می‌گذارد.

پژو پذیرفته در ایران سرمایه‌گذاری کند

یکه‌زارع ادامه داد: مهم آن است که برخوردی که پژو در روز اول در زمینه سرمایه‌گذاری مشترک در ایران داشت منفی بود اما هم‌اکنون این موضوع تمام شده است و رییس پژو بیانیه‌ای داده که این کار را انجام خواهیم داد.
وی افزود: 95 درصد مذاکرات با پژو تمام شده است و اگر در زمینه پنج درصد باقی مانده نیز به توافق برسیم، به محض فراهم شدن شرایط قرارداد امضا خواهد شد.

فروش تنها 30 هزار خودروی برقی در سال گذشته در اروپا

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در رابطه با برنامه‌های این شرکت برای تولید خودروی برقی اظهار کرد: تمام خودروهای برقی که در اروپا در سال قبل فروخته شد بیشتر از 30 هزار دستگاه نبوده است و برنامه‌های امسال فروش 50 هزار دستگاه است.
وی با بیان این‌که حداقل پنج تا شش سال زمان برای فراهم شدن زیرساخت‌های عرضه خودروهای برقی در ایران لازم است، خاطرنشان کرد: خودروهای برقی گران است و برای عرضه آن نیاز است که مانند همه جای دنیا دولت سوبسید لازم را به خریداران بدهد.
یکه‌زارع افزود: خودروی لیف نیسان در انگلستان 28 هزار پوند فروخته می‌شود که 15 هزار پوند را مصرف‌کننده و 13 هزار پوند را دولت به صورت سوبسید پرداخت می‌کند. ایران خودرو در فاز اول خودروی هیبریدی را تولید خواهد کرد که تا سرعت حدود 60 کیلومتر با برق و از 60 کیلومتر به بعد با سوخت بنزین یا دیزل حرکت می‌کند. زمان عرضه آن حدود سه سال آینده خواهد بود و پس از آن در زمینه تولید خودروی برقی کار خواهد شد که حدود پنج سال زمان خواهد برد.

پلت‌فرم ایران خودرو ارتباطی با چینی‌ها ندارد

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در رابطه با وضعیت تولید پلت‌فرم‌های این شرکت، اظهار کرد: پلت‌فرم‌های ما داخلی بوده و ارتباطی با چینی‌ها ندارد. یک پلت‌فرم که در کلاس C و B است تا دو سه ماه آینده تکمیل خواهد شد. یک پلت‌فرم در کلاس C و D نیز حدود دو سال آینده کامل شده و به صورت SUV و سدان عرضه خواهد شد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان این‌که سال گذشته همین موقع سهم بازار ایران خودرو کمتر از 40 درصد بود، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون 54 درصد بازار خودروی ایران متعلق به ایران خودرو است و به دنبال افزایش این سهم به 60 درصد سهم بازار هستیم. این به معنای آن است که در سال 1404 از سه میلیون دستگاه خودروی تولیدی در ایران، یک میلیون و 800 هزار دستگاه باید در ایران خودرو تولید شود.

اظهارات خودرویی نعمت‌زاده به دلیل تعصب به صنعت است

یکه‌زارع در پاسخ به سوالی در رابطه با قیمت خودرو و اظهارات نعمت‌زاده در این زمینه، اظهار کرد: اگر وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره قیمت خودرو اظهارنظری می‌کند از روی تعصب به تولید و صنعت است وگرنه همه می‌دانند که قیمت خودرو ارتباطی به این وزارتخانه نداشته و طبق اعلام وزیر، نمایندگان مجلس باید موضوع قیمت خودرو را در شورای رقابت پیگیری کنند.
وی ادامه داد: قیمت خودرو چیزی نیست که بگوییم کم می‌کنیم زیرا باید میزان رشد قیمت آن با رشد قیمت دیگر اقلام مقایسه شود.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در پاسخ به سوالی مبنی بر این که برخی نمایندگان مجلس قیمت‌های کمتری را در زمینه نرخ قطعات خریداری شده توسط خودروسازان اعلام کرده‌اند، اظهار کرد: شاید آن‌ها قطعات را از جایی قیمت گرفته‌اند که قبلا چیزی دیگری را می‌خریدند. به هر حال قیمت‌ها و هزینه‌های اعلامی ما مستدل و با مستندات است.

با وجود تحریم هم خودروساز می‌شویم

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر تاثیرات تحریم بر صنعت خودروی ایران، اظهار کرد: حتی اگر تحریم نیز ادامه یابد مطمئن باشید هیچ کاهشی در تیراژ تولیدات نخواهیم داشت به‌گونه‌ای که برنامه تولید امسال 600 هزار دستگاه بوده و سال آینده نیز بیشتر از این میزان تولید خواهیم کرد و اگر مذاکرات 1+5 به نتیجه برسد به این میزان اضافه خواهد شد.
یکه‌زارع با بیان این‌که در مواردی برخی دوستان در خودروسازان مختلف اظهار می‌کنند که ما خودکفا شده‌ایم، خاطرنشان کرد: در دنیا نیز حدود 50 تا 60 درصد قطعات را خودشان می‌سازنند و مابقی را از منابع ارزان‌تر تامین می‌کنند. در ایران خودرو نیز حدود 70 درصد در تامین قطعات خودکفا شده‌ایم.

شکست مذاکرات به معنای رفتن به سمت چینی‌ها نیست

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که آیا شکست مذاکرات با 1+5 به معنای رفتن به سوی خودروسازان چینی است؟ اظهار کرد: استراتژی ما این است که حداکثر 10 درصد سبد محصولاتمان چینی باشد. ما در ایران خودرو به سمت تولید خودروهای چینی به آن معنا نخواهیم رفت البته می‌توان از برخی جنبه‌های مثبت شرکت‌های چینی استفاده کرد اما این که اتکا کنیم به صنعت خودروی چین، با شکست مواجه خواهیم شد.
وی تصریح کرد: همان گونه که قبلا اعلام کرده‌ایم ما قرار است خودروساز شویم بنابراین حتی اگر تحریم نیز ادامه داشته باشد، از نظر ما این اتفاق خواهد افتاد. در این زمینه با یکی از شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه تولید قوای محرکه و گیربکس به توافق رسیده‌ایم.

منبع

ایسنا

برچسب : خودرو , محصول , جدید , ایران خودرو , دنا , قیمت , CBU , 5+1 , تندر90 , رنو , چین , شریک , آمریکا , دانگ فنگ , پژو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

میثم
1

ماشین دنا موتور1600 دنده اتوماتیک 52 یا 53 میلیون تومن چه خبره شده موتور ایران بدرد نمیخوره من فقط خارجی میباشد
13:36  1393/07/23
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 36 نظر
X33 Cross cvt 29 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین GL : سلام ، دوست عزیز ، شما اول باید بری تو سایت و از اون قسمت پرداخت دعوتنامه رو بزنید ، شماره پذیرش خودتون رو وارد کنید بعد جستجو رو بزنید تا براتون دعوتنامه رو بیاره ، بعد از اونجا اقدام به واریز وجه کنید ، اگر بلد نیستید به کافی نت مراجعه کنید .
اسفند با سهند : مشتري گرامي باسلام و احترام دعوتنامه خودروي کوييک GXR-L با رينگ فولادي و ترمز ESC براي پذيرش 11111111 تا تاريخ 18 ارديبهشت ماه تمديد گرديد. لغو 11
Ftm : سلام وقت بخیر شما تحویل چه ماهی بودید و چطوری سود تاخیر گرفتید ممنون میشم راهنمایی کنید
سمیه : یعنی خرداد ماه ماشین و تحویل نمیدن؟؟!!!
صابر : من اول آذرم هنوز خبری نیست و قراره خبری هم نباشد دوستان این معاون ارتباطات سایپا که گفت داریم اوکی می کنیم الکی میگه تا 6 ماه رو شاخشه چون من تو ماه ششم تکمیل وجه کردم سه تا فصل از سال رو دیدم ولی هنوز ماشینم رو ندیدم
J4 سفید تهران : سلام و وقت بخیر دوستان.. من j4ثبت نام 29آذر هستم تحویل سیستمی14اسفند. 2.6 شاسی 2.7بیمه 2.13پلاک.. الان تو مرحله ارسال مدارک هست هنوز زرده اون گزینه ولی پایین صفحه تاریخ پست مدارک رو زده 2.13 میخواستم بپرسم مدارک ارسال بشه از طرف پست کد رهگیری میاد؟
Azim : تورو خدا راست میگی من ۱۷ آذر پذیرش شدم تا حالا خبری نیست دیگه خسته شدم
تارا دنده ۳۰ اسفند : سلام ۳۰ اسفند رنگ تیتانیوم چرا فاکتور نمی کنن دقیقا
سیاوش : سلام در زمان تحویل میتونی بیمه بدنه یاطلایی انتخاب کنی بیمه هم قبلا من کامنت گذاشتم و توضیح دادم بیمه اگه به انتخاب سایپابزنی یه بیمه گمنام بی اعتبارمیزنه شما میتونی بیمه اول یا البرز یا ایران خلاصه بین این بیمه ها بیمه اول ودوم انتخاب کنی
شاهین جی e : سلام. پیش فروش شاهین جی دنده ،۱۴ آذر ۲۹۶میلیون دادم که خرداد ماه تحویل بدن،ولی ۲۰ اسفند پیام اومد که جی ال بگیر نگرفتم ،باز دوباره دیروز ۱۳ اردیبهشت برام جی ال اومد ..حالا موندم چ کار کنم...
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اشتری : آریزو برایم آرزو شد
7 بهمن : میشه بفرمایین کی تحویل حضوری گرفتین؟!
دنا اتو تحویل خرداد : سلام دوستان از فاکتور دنا اتو خبری نیست. کسی میدونه قضیه چی هست .چرا فاکتور متوقف شده؟؟؟
پشیمان : خریدار دیگری به تابناک گفت: با مراجعه به نمایندگی‌های مدیران خودرو با بهانه‌های واهی و پاسکاری به نهاد‌های دیگر مواجه می‌شویم برای مثال می‌گویند که دولت مجوز برای گمرک صادر نمی‌کند یا وزارت صمت از صدور مجوز‌های لازم خودداری می‌کند که تصور ما براین است که برای اینکه ما را دنبال نخود سیاه بفرستند بهانه های این چنینی می آورند. نقش سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در این میان بسیار مهم است چراکه باید حامی حقوق مصرف کنندگان وارد عمل شود. لازم است که متقاضیان نسبت به درج شکایت خود را در سامانه سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان اقدام کنند. همچنین سازمان تعزیرات نیز به عنوان دیگر مرجعی که وظیفه رسیدگی به تخلفات عرضه کالا و خدمات است لازم است به این مساله ورود کند و مشکل پیش آمده را حل و فصل کند.
احمد از شیراز : قیمت وانت پراید بیرون 10 میلیون ارزانتر هست تا کارخانه
پشیمان : تابناک بررسی می‌کند؛ «مدیران خودرو»، صدای همه را درآورد/ سازمان حمایت و شورای رقابت رسیدگی کنند! بدعهدی مدیران خودرو در تحویل خودروهایی که با شرایط تحویل فوری به متقاضیان وعده داده بود برای متقاضیان خرید از این شرکت دردسرهای زیادی به بارآورده و بلاتکلیفی و پاس کاری آنان به دیگر سازمان ها صدای اعتراض بسیاری از مردم را درآورده است. کد خبر:1302163تاریخ انتشار:09 اردیبهشت 1404 - 14:0029 April 2025 «مدیران خودرو»، صدای همه را درآورد/ سازمان حمایت و شورای رقابت رسیدگی کنند! عدم تحویل خودرو سر موعد مقرر توسط شرکت‌های خودرو سازی مونتاژی باعث شده تا بسیاری از خریداران شرکت «مدیران خودرو» روز‌های زیادی برای دریافت خودرو چشم انتظار بمانند و صدای اعتراض آنها در بیاید، اما در این میان جای خالی سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و سازمان تعزیرات به چشم می‌آید که مسئول رسیدگی به تخلفات عرضه کالا و خدمات هستند.
Maryam : سلام ساینا sتکمیل وجه 11بهمن تحویل 90 روز هستم هنوز فاکتور نشدم
207 پاناریگ فولادی تحویل خرداد : سلام دوست عزیز شما تحویل کی خورده بود و از شما طرح مادران بوین یا عادی؟؟ ممنون بیشتر توضی بدین
کوییک glx r سفید مشکی 25 مهر : پاسخ ب کوییک مشکی من‌ک‌سیستان و بلوچستان شهر زابل بودم دو روز بعد از نمایندگی زنگ زدن بیا ببر ک جا نداریم
پشیمان : 3 هزار نفر از دی ماه ثبت نام کردن که متاسفانه متاسفانه الان حدود 5 هزار خودرو که می بایست تحویل بدهند از بهمن تا اول اردیبهشت هنوز تحویل نداده اند. تا عرضه خودرو در ایران قطره چکانی و مافیایی هستند وضع به همین منوال هست. مدیران خودرو ار عمد خودرو ها را تحویل نمی دهد به دلیل اینکه خودرو ها را از طریق واسطه ها خودش آزاد بفروشد.شما هم یکی از ثبت نام کنندگان هستید و گرنه دنبال این پیام ها نمی آمدید