کراس اوورها در برابر شاسی بلندها!

کراس اوورها در برابر شاسی بلندها!

اگر اطلاعات چندانی در مورد کراس اوورها (Crossover) ندارید و یا حتی در مورد آن ها چیزی نشنیده اید، ناراحت نباشید، چرا که یک اصطلاح جدید در خودرو محسوب می‌شود. کراس اوور خودرویی است که فضا و بدنه یک شاسی بلند (SUV) را در اختیار دارد، در حالی که از پلت فرم یک خودروی سواری بهره می‌برد. در حال حاضر کراس اوورها بر بخشی از بازار خودرو که در اختیار شاسی بلندها بوده، چیره شده و به خودروی همه کاره بسیاری از خانواده های آمریکایی تبدیل شده است. با وجود اینکه کراس اوورها بازار را در اختیار گرفته اند، شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چرا کمپانی های خودروسازی تصمیم به تولید محصولاتی با بدنه بزرگ شاسی بلندها بر روی پلت فرم خودروهای سواری گرفته اند؟

کراس اوورها در برابر شاسی بلندها!
کراس اوورها در برابر شاسی بلندها! کراس اوورها در برابر شاسی بلندها!
کراس اوورها در برابر شاسی بلندها!

اینطور که به نظر می‌رسد، فواید بسیاری در طراحی یک کراس اوور وجود دارد. در این نوع از اتومبیل شما دارای ارتفا بیشتر صندلی هستید که در نهایت بر دید شما می‌افزاید. از دیگر فواید این اتومبیل می‌توان اشاره ای به فضای داخلی زیاد در کنار ایمنی بیشتر در تصادفات داشت. البته خودروهای شاسی بلند نیز، از تمامی موارد مذکور در بالا بهره می‌برند اما دارای چندین نقطه ضعف نیز می‌باشند. از آنجایی که اتومبیل های شاسی بلند سوار بر پلت فرم کامیون هستند، دارای وزن بسیار زیادی می‌باشند که خود منجر به عدم کارایی مناسب ترمزها برای توقف و افزایش مصرف سوخت می‌شود. همچنین این خودروها برای رانندگی در مسیرهای آف رود به سیستم تعلیق محکم تری مجهز می‌باشند، در حالی که در مسیرهای هموار بسیار خشک و ناخوشایند هستند و در آخر به دلیل داشتن جثه بسیار بزرگ، رانندگی با آن ها کمی دشوار می‌باشد.

کراس اوورها در برابر شاسی بلندها!

تنها با استفاده از پلت فرم خودروهای سواری، تمامی نقاط ضعف مذکور حذف می‌شوند و نقاط مثبت شاسی بلندها همچون فضای کافی سرنشینان و طراحی بدنه خشن باقی می‌ماند. در حالی که کراس اوورها از اکثر خودروها سنگین تر هستند، در مقایسه با شاسی بلندها سبک تر می‌باشند که منجر به کاهش مصرف سوخت می‌شود. همچنین به دلیل استفاده از پلت فرم خودروهای سواری، کراس اوورها بیشتر شبیه اتومبیل های معمولی هستند تا اینکه شبیه شاسی بلندها باشند. در حقیقت هنگامی که پشت فرمان یک کراس اوور هستید، بیشتر حس رانندگی با یک خوردوی استیشن را خواهید داشت.

کراس اوورها در برابر شاسی بلندها! کراس اوورها در برابر شاسی بلندها!
کراس اوورها در برابر شاسی بلندها!

استفاده ار پلت فرم خودروهای سواری در کراس اوورها علاوه بر افزایش فرمان پذیری و قدرت مانور در شهرها به راحت تر پارک کردن آن ها در فضاهای کم نیز، کمک شایانی می‌کند. از دیگر دلایل تولید کراس اوورها رانندگی آرام تر در کنار فرمان پذیری بهتر نسبت به شاسی بلندها است که در نهایت آن ها را به اتومبیل هایی مناسب برای مسافرت های شهری تبدیل می‌کند. البته برای رسیدن به چنین نقاط مثبتی در یک خودرو، شما باید از قابلیت حرکت در مسیرهای ناهموار و آف رود و همچنین کشیدن بارهای سنگین بگذرید. با این وجود فروش رو به افزایش کراس اوورها نشان دهنده رغبت هر چه بیشتر مراکز فروش اتومبیل ها به این خودروها می‌باشد.


منبع

HowStuffWorks

برچسب : SUV , Crossover , شاسی بلند , پلت فرم






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: reza-4WD
0

شاسی بلند یعنی دو دیفرانسیل- من که اصلا از کراس اوور خوشم نمیاد
18:58  1393/11/03
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
So 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
جی زمستان : سلام،آیا می‌شود تکمیل وجه دوم یعنی حواله را با کارت شخص دیگر انجام داد؟؟
x5 سفید : اخه ما تهران نیستیم که بیایم جلوب وزارت صمت
پناهی : با سلام من واریز اولیه ام 17 آذر بود و تکمیل وجه 6 اردیبهشت شاهین جی امروز رفتم شرکت سایپا بعد کلی حرف زدن گفتن که اینور سال شاهین جی به هیچکس نمیدیم نداریم و مجبور شدم تبدیل بزنم به جی ال تو سیستم هم زد گفت 3000 نفر جلوتر از شمان برا جی دیگه تبدیل زدم خدا کنه زود بدن
شاهین پلاس۱ : امروز کسی فاکتور نشده
Samirax5 : کارزار فکر نکنم دیگه جواب باشه واقعا باید یه روز قرار بزاریم بریم حضوری جلوی وزارت صنعت و معدن شاید صدامون جایی برسه
C5 : فیدلیتی موتور و گیربکس ضعیف هست مخصوصا تو سربالایی که میگن گیربکس خیلی روش فشار هستش
J7 تحویل آذر : کلا چقدر واریز کردین، لطفاً مراحل واریز بفرمایید
X5 سفید بهمن : ساده هستید شاسی هم بشی ۳ ماه بعد بهت میدم من الان ۱۳ شهریور شاسی شدم هنوز ماشین رو بهم ندادن ۲ ماه هست میگن درحال بارگیری هستش
یوسف : من برج ۱۰سال۴۰۳مرحله اول۳۰۰ریختم برج۲ هم ۳۰۰ریختم برای شاهین جی الان۶ماه ازش گذشته هیچ خبری نیست
x5 سفید : تمامی کسایی که اینجا هستیم چه کسایی که تاخییر خوردیم در تحویل ماشین و چه کسایی که هنوز دعوت نامه نیومده باید کارزاری راه بندازم مثل کارزار قبلی واقعااا دیگه خسته شدیم ما الان رفتیم توی 3ماه تاخییر و واقعا ماشینی نگرفتیم هرکی میدونه چطور میشه کازاری راه انداخت اطلاع بده ماهم پیروی کنیم واقعااااا از این همه صبر خسته شدیم دیگه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امیر : سلام دوستان کسی تحویل 2 آبان فاکتور شده ؟
آتیلا : زحمت میکشید تاریخ پذیرش تون بگید . ممنون
امیر اطلس جی : عزیزان محترم این سایپا ی دزد زبون خوش سرش نمیشه تجمع میکنیم و خیابون را می بندیم وتا حقمون را ندادند کوتاه نمیام این مسیولین کثافت شورش را درآوردند
مهلا : سلام دوستان چندروز بعداز فاکتورپلاک میشیم
محسن : کاغذ بازیها و پلاک کردن از تولید خود نیسان نباید بیشتر زمان ببره دادگاهی که رای داده من میگم بنظر دنبال ناراضی کردن مردم و مشتری هستند یک نیروی اطلاعات بره ته و توی اینا در مییاد
دلشکسته از ایرانخودرو : پانا فول کد 60410 تحویل 30 اذر 1 مرداد واریزی اول 12 مهر دریافت دعوتنامه 14 مهر پرداخت نهایی 20 مهر تایید مدارک توسط ایرانخودرو و تا الان هنوز نوشته آماده برای صدور فاکتور نمیدونم کی قراره فاکتور بشم
پیش فروش : کسی شماره کاشان و داره بزاره؟
کوییک : ناراحت نباش هم جوابشو دادم هم فعلا همشو حذف کردم
حمیدرضا : شورای حل اختلاف ولی حرفت به جایی نمیرسه نهایتش میگن بیا پولتو بگیر که اونم بعد از 3 ماه میدن
کوییک : فعلا برو دو روز یورتمه برو تا بعد